Puolivuotiaan päivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mam77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mam77

Vieras
Hei, ajattelin kysäistä muilta puolivuotiaiden äideiltä, minkälainen päivärytmi teillä on. Kuinka usein syötte kiinteää, ja miten saatte lapsen yöunille? Lisäksi, nukkuuko jo monen lapsi yöt kokonaan ilman heräilyjä?
Poikani, vähän päälle 6kk, on ruvennut nyt heräämään yöllä kahdelta ja neljältä, kun ennen herätys oli vain kerran yössä. Neuvolantäti neuvoi tarjoamaan 5 kiinteää ateriaa päivässä (syö nyt kolme) , jonka pitäisi auttaa ehjään yöhön. Olisi kiva kuulla, onko kellään vaikuttanut?

Heip! Minulla on 6,5 kk vanha poitsu. meidän päivärytmi on YLEENSÄ tämmöinen:

aamupuuro hedelmäsoseella klo 8-9
leikkii itsekseen, minä teen omat aamutoimet

aamupäikät n klo 9.30-10, jonka alle tissiä. Nukkuu n 30-45 min

sitten leikkimistä itsekseen/mun kanssa, riippuen kotitöiden määrästä (olen yh)

lounas klo 11.30-12 Nautaa, possua, kanaa tai kalaa kasvisten kanssa ja vettä juomaksi
Ruuan päälle vähän leikkiä ja sitten jotain "pois kotoa"- toimintaa.

Vaunuissa mahdollisesti päikät, ei läheskään aina!

välipala hedelmäsosetta n klo 14 ja vettä.

Leikkiä lattialla, oleilua ja tissiä ja päiväunet (jos ei nukkunu vaunuissa) n klo 16.

Kasvissose (ei aina maistu, varsinkaaan näin helteillä) ja vesi.

Iltatoimet 18.30, Iltapuuro hedelmäsoseella, peppupyykki ja sänkyyn tissille ja uneen n klo 19-19.30 .

Meillä herätään joka yö 2-4 kertaa EDELLEEN. ekan syötön (klo 23) olen jättänyt pois, annan vaan tutin sänkyynsä. Välillä huutaa mutta aina kuitenkin siihen tyytyy.. Sitten herätäänkin n klo 02 ja 05. 05 aikaan alkaa kuulua tuhinaaa, pärinää ym leikkimisääniä. Useimmiten kuitenkin nukahtaa itse takaisin, jos ei, ja alkaa itkemään niin otan suosiolla viereeni tissille ja nukutaan molemmat tyytyväisenä aamuun asti. :)
(viime yönä herättiin siis klo 23, 01, 03 ja 04.30...)

eipä meillä ainakaan siis nukuta koko öitä vaikka monta kiinteää ateriaa saakin.

On muuten äskeinen lähes täsmälleen meidän päivä, nukkumaan tosin n. tuntia myöhemmin ja vähän niukemmin kiinteitä ja enemmän tissiä. Yhä 1-4 yösyöttöä, samoin, neuvolan mukaan ei kuulu vielä unikouluttaa..

Aamulla poika 6,5kk herää n 7 aikaan ja kakat on tehnyt heti aamusta housuunsa. Vaihdetaan vaippa, pesträän peppu, päivävaatteet ylle ja puurolle.

N.klo 8.30-9.30 aamupvnokoset,30-60min.Pullosta juo maitoa niin että nukahtaa.

n.klo 10.30-11.30 liha/kana/kasvis/kala sose.Poika ei oikein tykkää niistä,mutta olen ottanut sen asenteen, että n.1/3 prk pitää mennä. Syö mutta vastenhakoisesti. Saan välillä keksiä ties mitä harhautuksia että saan syömään. Jälkkäriksi hedelmäsosetta. Sitä menee vajaa prk ja on hyvää=)

Ruuan jälkeen poitsu usein väsähtää.Viimeistään puolen pvn aikaan maitopulloa lutkutellen vaipuu päiväunille.Nukkuu 30-60min.

Ulkoilua joko ennen pvunia, jolloin torkkuu rattaissa tai kotona nukuttujen päiväunien jälkeen.

N.ko 15 toinen pääruoka, kuten lounas.

Kolmannet unet n.klo 17-18 alkaen, 30-60 min.Maitoa.

Iltapuuro klo 19 maissa. Puetaan yöasu (kesällä pikkarit vaipan päälle) ja istuksitaan sohvalla, kunnes itkuraivarit rauhoitetaan maidolla ja nukkumatti saapuu klo 21 mennessä.

Yöt olivat 3kk-6kk iässä rauhallisia.Poika nukkui hyvin ja heräsi 5.30 maidolle. Nyt kun tekee hampaita ja on kaikkea mieltä kiihottavaa oppimista, heräilee monta kertaa ja rauhoittuu tuttiin tai vesihörppyyn.N.ko 4.30-5.30 juo maidon ja jatkaa unia vielä seitsemään.

Meillä pian 6kk poika, ja päivä menee suunnilleen näin:

7.00-8.00 herätään
vaipanvaihto, aamupesu, vaatteet päälle ja aamupuuro+rintaa
9.00-10.00 ekoille unille, nukkuu 30min-2,5h
11.00-12.00 lounas, kasvissosetta (ei olla vielä lihaa annettu) + rintaa
pari tuntia hereillä
n.14.00-> toiset unet 30min-2,5h
n.16.00 päivällinen, kasvissosetta + rintaa
taas pari tuntia hereilläoloa
n.17 vielä kolmannet unet, yleensä ihan lyhyet, paitsi jos muuten on nukkunut vähän
19.00 iltapuuro + rintaa
yökkäri päälle, (kylpy)
20.00-21.00 nukahtaa yöunille yleensä yksikseen möyryttyään aikansa sängyssä, välillä saa käydä tuttia asentamassa, hyssyttelemässä tai tassuttelemassa

Öisin on ihan näihin päiviin asti herännyt 5 kertaa yössä, ei auta tutti eikä sylissäpitäminen vaan pitää saada rintaa. Nyt kaksi yötä ollaan saatu menemään kahdella syötöllä, mikä on meille ISO askel, toivottavasti vaan jatkuu.. :)

Hereilläolot viihtyy jonkin aikaa aina lattialla lelujen kanssa, tai sitterissä. Välillä on itkuisempaa, jolloin pitää kantaa, ja oon usein laittanut rintareppuun. Me kanssa pyritään joka päivä tehdä jotain kodin ulkopuolella, mutta pirteänä ei poika kovin pitkään viihdy rattaissa.

Me alettiin syömään 4 ateriaa kahden sijaan ihan vähän aikaa sitten, ja uskon että se on meillä auttanut noihin öihin, vaikkakaan en tiedä onko poika nälkään aikasemminkaan herännyt, taitaa olla vaan tapa..

Näin meillä :)

Meidän päivä:
Herätys 06- 07, ylös, aamupesut, vaatteet
Ekoille unille 09-9:30 jota ennen tissiä 8unet 45min-2h)
Lounas klo 11-30 kasvissosetta purkki + vettä
Tissiä noin klo 13, jonka jälkeen toiset unet noin 1-2,5h
Tissivälipala noin klo 15
Päivällinen klo 17 hedelmäsosetta+ vettä
TIssiä 19
Iltapalaksi velliä noin 21 - nukkumaan
Sen lisäksi tissiä yöllä noin 01 ja 05

Itse en usko kiinteiden vaikutuksesta yöuniin. Esikoinen lopetti yösyötöt vasta 10 kk iässä ja veti todellakin sillon jo kaikki ateriat....Aloitimme kiinteät sillon terkkarin suosituksesta 5 kk kun oli pienikokoinen ja heräsi 1,5 h välein tissille. Kakkosen täysimeti 6 kk saakka ja nyt on kuukauden verran syöty kasvissoseita ja lisätty joku aika sitten hedelmäsose + velli. Esikoinen 2 -v ja heräilee edelleenkin öisin. EI onneksi vaadi mitään vesijuttuja tai sen sellaisia...

Yhteistyössä