Puolitoistavuotias hoitoon,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistus

Vieras
Onko muilla kokemusta, miten 1,5 -vuotias pärjä hoidossa? Pakko lapsi on sinne hoitoon viedä, koska lakisääteiset hoitovapaanhaut on käytetty. Mutta kauhistuttaa, ehdistaa ja pelottaa, miten lapsi hoitoonviennin ottaa!

En nyt kaipaa miltään Nina TT:ltä ja kavereita ylilyöviä kotihoidon puolestapuhumispuheita. Vaan uranaisten, hoitajien + muidenkin aitoja kokemuksia asiasta.

Meillä tirppa meni hoitoon 1v 10kk ikäsenä ja oli pienten puolella heti vanhimmasta päästä - hyvin on sujunut koko hoitoura (kohta vuosi takana ) ja on viihtynyt hyvin. Ihan ne pikkuset n. 10 kk itkee enemmän äidin perään mitä oon siinä havainnu kulkiessani. Mä en enää saa välttämättä enää edes vilkutusta ku tirpalla on niin kiire leikkimään kavereiden kans.

Luonteestahan toi on paljon kiinni mut kyl ton ikänen varmasti pärjää hyvinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistus:
Onko muilla kokemusta, miten 1,5 -vuotias pärjä hoidossa? Pakko lapsi on sinne hoitoon viedä, koska lakisääteiset hoitovapaanhaut on käytetty. Mutta kauhistuttaa, ehdistaa ja pelottaa, miten lapsi hoitoonviennin ottaa!

En nyt kaipaa miltään Nina TT:ltä ja kavereita ylilyöviä kotihoidon puolestapuhumispuheita. Vaan uranaisten, hoitajien + muidenkin aitoja kokemuksia asiasta.

:laugh:

Kiitos tuosta.

Siskon 1,5 aloitti juuri osa-aika hoidon, 2 pv viikosta, ja ihan hyvin on sujunut. Asiaa tosin ehkä helpottanut samassa pk:ssa oleva isoveikka 3v..

Hyvä ja kiireetön tutustuminen hoitopaikkaan on mun mielestä tärkeetä. Samoin se, että äiti osais ottaa rennosti! Lapsi kuitenkin aistii äidin tuntemuksia. Ja mahdollisimman lyhyet hoitopäivät tietty...

Eiköhän tuo ihan hyvin suju, tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Meillä tirppa meni hoitoon 1v 10kk ikäsenä ja oli pienten puolella heti vanhimmasta päästä - hyvin on sujunut koko hoitoura (kohta vuosi takana ) ja on viihtynyt hyvin. Ihan ne pikkuset n. 10 kk itkee enemmän äidin perään mitä oon siinä havainnu kulkiessani. Mä en enää saa välttämättä enää edes vilkutusta ku tirpalla on niin kiire leikkimään kavereiden kans.

Tuo 4kk:ttakin tekee aika paljon ....

Tsemppiä toivotan kuitenkin ap:lle. omaa kokemusta ei ole, muuta kuin että minulla on samanikäinen lapsi ja en vielä hoitoon laita juuri sen takia kun tuntuu että on liian pieni. Taloudellisesti kyllä pitäisi laittaa, mutta kituutan mieluummin vähällä.
Mutta tsemppiä, hyvin se menee-

Lohduttavaa kuulla...! Tyttö on sosiaalinen ja rohkea, tarhaan tutustumiset on menneet hyvin. Itseasiassa itku tuli, kun lähdettiin viimeksi kotiin tarhasta. Mutta huoli on kuitekin iso:/

Jokainen lapsi pärjää mutta se miten lempeä vaihtoehto se on lapselle riippuu ihan hoitopäivien pituudesta ja siitä minkälaista yhdessäolo muuten on kotona. Onhan se aika rankka yhtälö jos on pitkän päivän hoidossa ja kotona on kaksi rättiväsynyttä vanhempaa jotka jaksavat laittaa ruoan ja sitten vain maata sohvalla.

Jos päivähoitoon laittaminen on teille nyt ajankohtainen ratkaisu niin kannattaa yrittää kaikin puolin tehdä siitä mahdollsimman leppoisaa. Jos vaan onnistuisi pieni ryhmä, lyhyet hoitopäivät ja pitkät lomat =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lohduttavaa kuulla...! Tyttö on sosiaalinen ja rohkea, tarhaan tutustumiset on menneet hyvin. Itseasiassa itku tuli, kun lähdettiin viimeksi kotiin tarhasta. Mutta huoli on kuitekin iso:/

Ainahan huoli on iso. Ei varmaan sellasta äitiä ole joka ei sit portin toisella puolella kerää itseään kasaan hetken jos toisenkin.
Hyvät hoitajat auttaa paljon ja jos teillä on nyt jo sujunut toi tutustuminen hyvin niin kyl se hoitokin menee - ekat kerrat tietty tulee itku mut se kuuluu asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hox:

Tuo 4kk:ttakin tekee aika paljon ....

Tsemppiä toivotan kuitenkin ap:lle. omaa kokemusta ei ole, muuta kuin että minulla on samanikäinen lapsi ja en vielä hoitoon laita juuri sen takia kun tuntuu että on liian pieni. Taloudellisesti kyllä pitäisi laittaa, mutta kituutan mieluummin vähällä.
Mutta tsemppiä, hyvin se menee-

Mulla ei edes ole taloudellista pakkoa:/ Mutta typeryksenä hain liian vähän aikaa sitä hoitovapaata, eikä työnantajan tarvitse enää suostua uuteen poissaoloon:/ Lyhennetttyä päivää aion kuitenkin tehdä, ainakin Kelan mielestä saan sellaista osittaista hoitovapaata hakea, vaikka varsinaista hoitovapaata oonkin hakenut 2 kertaa.

Meillä poika meni hoitoon 10kk ja kaikki on menny ihan täydellisesti. Ei haluttu laittaa päiväkotiin, eikä ryhmikseen vaan perhepäivähoitajalle. On ollut todella ihana paikka. Lapsi kysyykin nykyisin, et millo pääsee hoitoon ja leikkii kavereiden kaa. Poika on nyt 2v 7kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ainahan huoli on iso. Ei varmaan sellasta äitiä ole joka ei sit portin toisella puolella kerää itseään kasaan hetken jos toisenkin.
Hyvät hoitajat auttaa paljon ja jos teillä on nyt jo sujunut toi tutustuminen hyvin niin kyl se hoitokin menee - ekat kerrat tietty tulee itku mut se kuuluu asiaan.

Kiitos tsemppauksesta:) Hoitajat ovat tosiaan ihania ihmisiä, ja lapsikin heistä tuntuu tykkäävän. Naapuri sanoi, että hoitoonvienti voi olla äidille vaikeampaa kuin lapselle. Toivottavasti meidän kohdalla asia on niin.

Alkuperäinen kirjoittaja suhmura-81:
Meillä poika meni hoitoon 10kk ja kaikki on menny ihan täydellisesti. Ei haluttu laittaa päiväkotiin, eikä ryhmikseen vaan perhepäivähoitajalle. On ollut todella ihana paikka. Lapsi kysyykin nykyisin, et millo pääsee hoitoon ja leikkii kavereiden kaa. Poika on nyt 2v 7kk.

Aika surullista.

:)

Olen pph ja minulla aloitti hetki sitten 1v2kk ja 11kk. Ja molemmilla mennyt tosi kivasti, vaikka ovatkin ihan erilaisia luonteeltaan. Hyvin se menee, kun tutustutte rauhassa ja koetat etenkin alkuun järjestää vähän lyhyempiä päiviä!

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Kiitos tuosta.

Siskon 1,5 aloitti juuri osa-aika hoidon, 2 pv viikosta, ja ihan hyvin on sujunut. Asiaa tosin ehkä helpottanut samassa pk:ssa oleva isoveikka 3v..

Hyvä ja kiireetön tutustuminen hoitopaikkaan on mun mielestä tärkeetä. Samoin se, että äiti osais ottaa rennosti! Lapsi kuitenkin aistii äidin tuntemuksia. Ja mahdollisimman lyhyet hoitopäivät tietty...

huh. teidän porukasta ei sitten kukaan ole ajatellut koskaan tehdä töitä? yhteiskunnan elättejä.
teitä on 2 aikuista siellä kotona ja silti viette lapset hoitoon... laiskureita. kahdestaan lastenhoito olisi lomaa.

Kerroppa mikä tuossa miun kirjotuksessa oli aika surullista?

Elä tuollaisista välitä. Aina tällä palstalla noita huutelijoita löytyy...! Ystäväni lapsi aloitti hoidissa jo 9 kk ikäisenä, ja hyvin ojn mennyt. Nyt lapsi on 4 -vuotias, ihan normaali, iloinen ja sosiaalinen pikku ihminen.

Se tietenkii on surullista, että vanhemmilla ei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan lastaan. Olisin kyllä jäänyt, mutta rahallisesti ei todellakaan ollut mahdollista. Talolaina ja muut laskut pitää maksaa ja niitä ei makseta mieheni lähihoitajan palkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Meillä hoidossa olevat n. 1½v ovat ainakin tosi hyvin sopeutuneet hoidossa oloon. Useinhan se on niin, että äidille se on isompi kynnys :)

Lohdullista kuulla! Toivottavasti tämä meidänklin pikkukaveri sopeutuu hyvin!

meidän neiti aloitti hoidossa 1v:aana. Heti alko hyvin, aina meni iloisena ja ei olis halunnu kotiin ku oli kavereita :) Nyt on alkanut tuntemaan selvästi ikävää...ja aina ei ole mukavia aamuja jolloin jäisi sinne itkemättä...mutta tykkää kaikin puolin paljon

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Kiitos tuosta.

:D anteeksi... :ashamed:

Mutta itse asiaan, eli meilä kuopus aloitti päivähoidon juuri tuossa 1,5v iässä ja mukavasti on mennyt. Meilläkin etuna se että isoveli oli samassa päiväkodissa, vaikkain eri ryhmässä.

Ja muutoinkin samoilla linjoilla ninaTT:n kanssa, eli näkisin tuon kiireettömän, lapsentahtisen tutustumisen ja lyhyet hoitopäivät merkittävinä. Meillä tutustumisjakso näin pienten kohdalla olisi ollut 3 viikkoa mutta meidän tytöllä se taisi lyhentyä kahteen. Tai siis aikaa siihen meni varmaan se 3 viikkoa mutta oli vapaapäiviä välissä kun esikoisella oli kaiken maailman lääkäreitä ym ja mies koulussa niin jouduin ottamaan kuopuksen mukaan noihin.

Ihan alkuun jonkin kerran itki perään mutta rauhoittui nopeasti. Pian oli jo innoissaan kun lähestyttiin päiväkotia. Meillä on mukavat hoitajat tuolla ja nopeasti saivat luotua suhteen tyttöön, pian tämä jo kiljui suurinpiirtein riemusta kun näki tutun hoitajan tulevan vastaan kadulla. =) Iloisena menee päiväkotiin ja yhtä iloisena iltapäivästä lähtee omaan kotiin. Ja vapaapäivistä nauttii tietty koko perhe.

Se tietenkii on surullista, että vanhemmilla ei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan lastaan. Olisin kyllä jäänyt, mutta rahallisesti ei todellakaan ollut mahdollista. Talolaina ja muut laskut pitää maksaa ja niitä ei makseta mieheni lähihoitajan palkalla.

Älä välitä. Minä olen juristi ja mies ekonomi, silti menee lapsi hoitoon niin aikaisin (olis ollut tal. mahd. kotihoitoon). Meillä oli taasen se ongelma, että koin putoavani työelämän kärryiltä ihan kokonaan, jos olisin jäänyt vielä kotiin.

meillä tyttö alotti pph:lla kun oli 1 v ja 3 kk. Nyt ollu 4 kk hoidossa, eikä itkun itkua ole siellä itkenyt. Kaikki on menny paaaaaljon paremmin, kun kukaan ois voinut ajatellakaan.... ja tässä tapauksessakin äitillä oli kaikkein vaikeinta! Eli hyvin se menee teilläkin!!!

Yhteistyössä