Puolitoistavuotiaan puhe

• Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti
.
Paljonko teillä puolitoistavuotiaat puhuvat? Meillä on kaksoset, poika ja tyttö. Tyttö puhuu paljon ja lauseita, esimerkiksi osaa kertoa koko nimensä, ikänsä, sisarusten nimet ja tunnistaa valokuvista kaikki tutut ihmiset ja osaa heidät nimetä. Puhuu neljän, viiden sanan lauseita,esim. minä itse napittaa takin, äiti ei auta iitaa, minä otan lisää puuroa, äiti haluan ulos leikkimään jne. Poika taas ei puhu yhtikäs mitään, paitsi itte ja anna. Ei osaa nimetä ketään valokuvista, mutta luulen että tunnistaa kuitenkin, kun hymyilee tutuille kuville. Joskus tyttö jopa puhuu pojan puolesta, jos en heti ymmärrä, sanoo vaikka että iiro haluaa leipää. Ihan mielenkiinnosta, miten muilla? Mahtaako pojan puheenkehityksessä olla jotain häikkää?

Tuon kuvauksen perusteella tyttö puhuu todella hyvin ikäisekseen. Se, että veli ei puhu muuta kuin nuo mainitsemasi kaksi sanaa, on vielä ihan normaalia. Ymmärtää puhetta kuitenkin?

Odottele rauhassa. Puheen kehitystä voi hidastaa se,jos sisko puhuu pojan puolesta, mutta ei ole minusta vielä mikään huolen aihe.

vieras
Meillä tyttö puhui myös noin 1,5vuotiaana.
Nyt tämä kuopus (poika ) ei puhu juuri mitään,ymmärtää kyllä mm kaiken:D

Poikasi puheen kehityksessä ei ainakaan tuon perusteella ole mitään häikkää.Pojat kait ihan yleisesti muutenkin ovat puheensa kanssa vähän hitaampia.
Suurin virhe mitä voi tehdä,on se et alat painostaa poikaa puhumaan,ja surkuttelet hänen kuullensa kuinka hän ei puhu.

.
Ymmärtää kyllä, jos sanon vaikka että mennään ulos, niin molemmat ovat pian eteisessä kiskomassa kenkiä jalkaan. Tosin tässäkin tuntuu, että tyttö on paremmin perillä, välillä komentelee veljeä, hokee että tule tule, jos poika ei heti ole tulossa kun pyydän. Liikunnallisesti ovat melko samalla tasolla, tosin hienomotoriikka on tytöllä parempi, osaa juurikin esimerkiksi napittaa, syö siistimmin, on näppärämpi lelujen käyttäjä jne. Pojalla karkeamotoriikka loistava, hyppii, juoksee, polkee kolmipyörää jne.

huomannut
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ymmärtää kyllä, jos sanon vaikka että mennään ulos, niin molemmat ovat pian eteisessä kiskomassa kenkiä jalkaan. Tosin tässäkin tuntuu, että tyttö on paremmin perillä, välillä komentelee veljeä, hokee että tule tule, jos poika ei heti ole tulossa kun pyydän. Liikunnallisesti ovat melko samalla tasolla, tosin hienomotoriikka on tytöllä parempi, osaa juurikin esimerkiksi napittaa, syö siistimmin, on näppärämpi lelujen käyttäjä jne. Pojalla karkeamotoriikka loistava, hyppii, juoksee, polkee kolmipyörää jne.
Tuo on ehkä kaksosuuden se ikävä puoli,sitä vertailee sisaruksia vielä enemmän kuin muita sisaruksia keskenään:D

2vja3kk
joo ei tosiaan kannata olla yhtää huolissaan mun poika on jo 2vja 3kk eikä oo puhunu hirveesti mutta nyt lyhessä ajassa oppinut paljon puhettä ja matkimaan ymmärtää kyllä kaiken ja on hyvin perillä mitä aina tapahtuu itse en ole huolissani minun kaverilla on saman ikäinen tyttö joka on puhunut jo pitkän pitkän aikaa :) jokainen kehittyy omaan tahtiin ja pojat tosiaan kehittyvät puheessa monesti tyttöjä hitaammin olen kuullut

Mun tyttöni alkoi 1,5veenä puhumaan lauseita, en enää pysyny ollenkaan kärryillä kuinka monta sanaa osas, kaikenlaista höpötteli... Siskon nuorin taas, poika 1,5v, puhuu vieläkin yksittäisiä sanoja, aika epäselvästi. Siskon keskimmäinen oli samanlainen, nykyään ihan normaali puhelias lähes 3v. Molemmat pikkuveljeni ovat puheeltaan kehittyneet hitaammin ku me siskot. Sen sijaan pojat meidän perheessä ovat olleet karkeamotorisesti tyttöjä edellä; kävely, juokseminen jne tulleet pojille aikaisemmin.

vieras
Mun poika 1v 9kk sanoo hei hei, anna. Ymmärtää kylläkin erittäin hyvin mitä hänelle sanotaan. Lääkäri sanoi 4 kk sitten pojan puheenkehityksen olevan jäljessä jos hän ei puhu vielä 2 v. mennessä niin sitten pitäisi neuvolan laittaa lähete alueen keskussairaalaan tarkempia tutkimuksia varten.

T
Meidän 1,5 v pojalla aktiivisessa käytössä kymmenisen sanaa, noin puoliksi suomen- ja puoliksi englanninkielisiä (kaksikielinen perhe), ymmärtää molemmilla kielillä pitkälti kaiken mitä hänelle puhutaan. Ei niistä kaikista saa ulkopuoliset selvää, mutta puhuu kuitenkin. Ei sano lauseita, tai no, joskus saattaa yhdistää sanat "toinen" ja esim. "rekka" mutta ei sitä ihan lauseeksi voi sanoa kun ne tulee ihan sikin sokin ihme järjestyksessä. :D Itse en oo huolissani. Mun veljenpoika, mun mies ja minä alettiin kaikki puhua kunnolla lähempänä 2v päivää ja sen jälkeen etenkään mieheni ei koskaan vaiennut. :D

Meidän 1,5 vuotias poika ei puhu oikeastaan ollenkaan. On muutaman kerran sanonut yksittäisiä sanoja, tai ainakin ne ovat siltä kuulostaneet :D

En kuitenkaan ole yhtään huolissaan, koska tää on meille tuttua. Esikoinen (tyttö) alkoi kans puhumaan 1,5 vuotiaana vasta ekoja sanojaan ja 2-vuotiaaksi mennessä olikin sitten jo kova selitys päällä. Elli kyllä se puhe sieltä tuli ja sanavarasto jne. oli tavallaan hiljaisesti kasvanut jo hämmästyttävän suureksi. Meillä on tainnut jäädä kieli sinne jalkojen alle, kun kumpikin ovat lähteneet kävelemään 10kk iässä ja olleet sellaisia tosi toimeliaita tapauksia - kiipeäminen, juoksemin, pomppinen on alkanut kiinnostaa ja sujua pian, mutta puhetta on pitänyt odotella.

Mun mielestä olennaisinta on juurikin tuo puheen ymmärtäminen. Meidän poika kuitenkin selvästi ymmärtää puhetta ja osaa ilmaista itseään osoittamalla, nyökkäämällä, puistamalla päätä jne. Osaa tuoda tavaroita, joita pyydetään hakemaan. Ymmärtää kun puhutaan ulos, kylpyyn tai omaan sänkyyn menemisestä.

Jos teilläkin poika vaikuttaa puhetta ymmärtävän ja pyrkivät itseään ilmaisemaan tavalla tai toisella, niin en olis huolissaan.

juuh
Meillä molemmat pojat ovat oppineet puhumaan n. 2v täytettyään, siis silloin on alkanut tulla ensimmäisiä lauseita ja sanoja niin paljon, ettei ole pystynyt enäälaskemaan. Esikoinen, nyt 3,5v on oikein taitava sananikkari nyt, esim. omaa huomattavasti monipuolisemman sanavaraston kuin samanikäinen hoitotoverinsa. Hyvin monilla pojilla puhe kehittyy myöhemmin kuin vastaavan ikäisillä tytöillä, mutta siinä ei ole mitään epänormaalia. Ennemminkin tyttösi on tosiaan edellä kehityksestä!
Älä vertaa lapsia,anna olla yksilöitä!

o-o
Mun nyt 5v poika puhui lauseita jo 1v3kk iässä hämmästyttäen kaikki. Pikkusisko on nyt 1v9kk ja nyt alkanut tulemaan vasta kahta sanaa peräkkäin esim. äiti anna, äiti auta, minä itte ym. Eli yksilöllistä puheen kehityskin on, niinkuin kaikki muukin kehitys!

Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Paljonko teillä puolitoistavuotiaat puhuvat? Meillä on kaksoset, poika ja tyttö. Tyttö puhuu paljon ja lauseita, esimerkiksi osaa kertoa koko nimensä, ikänsä, sisarusten nimet ja tunnistaa valokuvista kaikki tutut ihmiset ja osaa heidät nimetä. Puhuu neljän, viiden sanan lauseita,esim. minä itse napittaa takin, äiti ei auta iitaa, minä otan lisää puuroa, äiti haluan ulos leikkimään jne. Poika taas ei puhu yhtikäs mitään, paitsi itte ja anna. Ei osaa nimetä ketään valokuvista, mutta luulen että tunnistaa kuitenkin, kun hymyilee tutuille kuville. Joskus tyttö jopa puhuu pojan puolesta, jos en heti ymmärrä, sanoo vaikka että iiro haluaa leipää. Ihan mielenkiinnosta, miten muilla? Mahtaako pojan puheenkehityksessä olla jotain häikkää?
Etevä tyttö teillä :). Poikakin puhuu jo sanoja, joten ei mitään hätää. Eikä haittaisi mitään, jos kumpikaan ei puhuisi vielä 2 ikävuoteen mennessä mitään :). Normaaleja lapsia!

.
Jotenkin väkisin tulee lapsia vertailtua, kun nämä on meillä esikoiset ja suvussa ei muita lähellekkään samanikäisiä lapsia ole. Mutta ilmeisesti mitään syytä huoleen ei ole, kun kyllä poika ymmärtää kuitenkin puhetta ja ilmaiseekin itseään. Tosin on perustyytyväinen lapsi, ei juuri itke eikä kiukuttele vaan on aina nauravainen. Sisko taas on tulta ja tappuraa. Poikaa pisti tuossa alkukesästä ampiainen ja poika vain kirkaisi kerran, ei edes itkenyt. Tyttö taas itkee loukkaantuneena tunninkin vaikka vain kopauttaisi päänsä penkin kulmaan.

vierailija
Meidän puolitoista vee tyttö puhuu vain sanoja kissa miau heppa maito ounou Iida auto peppu vauva kone nenä käsi ja pyrkii toistamaan sanoja. En tiedä paljonko ymmärtää.

vierailija
Meidän puolitoista vee tyttö puhuu vain sanoja kissa miau heppa maito ounou Iida auto peppu vauva kone nenä käsi ja pyrkii toistamaan sanoja. En tiedä paljonko ymmärtää.
Aina ymmärtää enemään, mitä näet. Mutta vain sen, mitä olet antanut ymmärtää. Tein sivun kauan sitten aiheesta. Lisää niihin 1 sana.
Siis miten? Tee luukkukirja papereista:
kissa oven takana
miau kuuluu oven takaa, kissa tahtoo sisällle
heppa odottaa yms
maito on jääkaapissa, lasissa jne
ounou suomeksi voi voi eikaisentään
Iida
auto
peppu
vauva
kone
nenä
käsi"
Lisäät siis siihen tuttuun sanaan vain yhden tutun asian, joita toistatte eri muodoissa. Piirtämällä aina itselle helpompaa.

Yhteistyössä