Puolison jouluahdistus ja veivaaminen ärsyttää!

  • Viestiketjun aloittaja piparipipsa
  • Ensimmäinen viesti
Mä ymmärrän kyllä ap:takin. Mulle olisi ihan kamalaa, jos yhtäkkiä jouluvietossa olisi meillä vaan minä, mies ja tyttö. Ei meillä olisi joulua tuolloin, ilman läheisiä ympärillä. Enkä mieti nyt vaan itseäni, vaan muistelen lapsuuteni jouluja, jolloin me lapset leikittiin serkkujen kanssa ja nukuttiin siskonpedissä kaikki yhdessä. Mä en haluaisi kieltää lapseltani tuollaista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja läheisten läsnäoloa. Me voidaan olla tavalliset viikonloput keskenämme, mutta joulu on mulle perhejuhla, ja minun perheeseeni kuuluu myös minun vanhempani, sisarukseni, mieheni vanhemmat ja sisarukset.
 
-.-
Ei meillä olisi joulua tuolloin, ilman läheisiä ympärillä. Enkä mieti nyt vaan itseäni, vaan muistelen lapsuuteni jouluja, jolloin me lapset leikittiin serkkujen kanssa ja nukuttiin siskonpedissä kaikki yhdessä.
OK. Tietysti kaikilla on tietysti omat perinteensä :)
Meillä ei lapsuudessa koskaan ollut tällaista. Isoäiti asui naapurissa, eikä edes hän jouluaattona änkenyt kylään muuta kuin max joulukukan tuomassa ja kahvit hörppimässä.

Kyllä, joulu on perhejuhla, mutta esimerkiksi meillä se tosiaan tarkoittikin (ja tarkoittaa vieläkin) perhejuhlaa, ei sukujuhlaa.

btw, Viettävätkö siis sinun JA miehesi vanhemmat + sisarukset joulua yhdessä, koko kööri yhdessä paikassa?
 
OK. Tietysti kaikilla on tietysti omat perinteensä :)
Meillä ei lapsuudessa koskaan ollut tällaista. Isoäiti asui naapurissa, eikä edes hän jouluaattona änkenyt kylään muuta kuin max joulukukan tuomassa ja kahvit hörppimässä.

Kyllä, joulu on perhejuhla, mutta esimerkiksi meillä se tosiaan tarkoittikin (ja tarkoittaa vieläkin) perhejuhlaa, ei sukujuhlaa.

btw, Viettävätkö siis sinun JA miehesi vanhemmat + sisarukset joulua yhdessä, koko kööri yhdessä paikassa?
Joulu voi olla perhejuhla, sukujuhla, kaverijuhla tai ihan millainen juhla vaan riippuen siitä, miten kukin haluaa sitä viettää. Mitään ehdtonta sääntöä ei ole.
 
-.-
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30399087:
Joulu voi olla perhejuhla, sukujuhla, kaverijuhla tai ihan millainen juhla vaan riippuen siitä, miten kukin haluaa sitä viettää. Mitään ehdtonta sääntöä ei ole.
Ei tietenkään. Aloituksessa vain on se ongelman ydin että mies haluaa perhejuhlan, ja nainen sukujuhlan. Eikä anna miehelle edes mahdollisuutta siihen perhejuhlaan vaan haluaa viedä lapsetkin pois kotoa.
Hyvää perhejuhlaa vain sille miehelle yksin kotiin...
 
"Realisti"
Me voidaan olla tavalliset viikonloput keskenämme, mutta joulu on mulle perhejuhla, ja minun perheeseeni kuuluu myös minun vanhempani, sisarukseni, mieheni vanhemmat ja sisarukset.
Ja ap:n miehen perhe on selkeästi ap ja heidän lapsensa. Eli kun ap saisi perhe-, eli oikeasti sukujoulun, niin mies saisi.. no, epämieluisan joulun.

Ainoa reilu ratkaisu on se, että molemmat päättävät vuorovuosin kuinka joulua juhlitaan. On ilkeää pakottaa mies viettämään joulua joka ikinen vuosi epämukavalla tavalla. Oman rakkaan, lastensa isän!! puolesta voi ja pitää kyllä joustaa omistakin haluista, edes joka toinen vuosi.

Ja turha vedota niihin lapsiin - eiväthän he ole saaneet kokea nyt minkään muunlaista joulua. Hehän voivat vaikka nauttia vaihteeksi siitäkin, että jouluna on rauhallista, isäkin tyytyväinen ja vanhemmat voivat keskittyä ihan vain omaan perheeseen.
 
"..."
Mielestäni on vain hauskaa, että jouluna on paljon porukkaa. Ja se on lapsillekin hauskempaa, kun on ihmisiä ympärillä. Perheen kesken kerkeää olemaan aika monta viikonloppua vuodessa, joten mielestäni silloin, kun on muutama lomapäivä, ne voi viettää muutenkin kuin kaikki muut viikonloput.
 
"..."
[QUOTE="nike";30398030]Nyt omia jouluperinteitä vaan aloittamaan! Aika dominoivaa touhua tuo minun sukulaiset jne.. Sukulaisissa ehtii vierailla kun matka on noin lyhyt, esim joulupäivä on oiva kyläilypäivä.[/QUOTE]

Sitä kutsutaan demokratiaksi. Jos perheessä on neljä henkeä, joista kolme haluaa jotain ja yksi jotain muuta, niin silloin tehdään enemmistön halujen mukaan.
 
-.-
[QUOTE="...";30399197]Mielestäni on vain hauskaa, että jouluna on paljon porukkaa.[/QUOTE]

Vaikka ne olisivatkin miehesi sukulaisia jotka eivät välttämättä sinusta pidä etkä sinä heistä?
 
btw, Viettävätkö siis sinun JA miehesi vanhemmat + sisarukset joulua yhdessä, koko kööri yhdessä paikassa?
Joo en mä toki oletakaan että kaikilla on samalla tavalla, mutta jotenkin kaikki kommentit oli nyt kovin ap:ta syyllistäviä, ettei muka saisi tuntea kuten tuntee. Kyllä saa ja mieskin saa ja välistä täytyy löytää joku kompromissi. Jotenkin vaan tuo aloitus kuulosti siltä, että joulu on miehelle ihan kamala juhla, vietettiin sitä missä tahansa.

Toisinaan joo :) Oikeastaan me ollaan mun miehen kanssa leikitty jo pienenä samalla hiekkalaatikolla, meidän äidit on toistensa parhaimpia kavereita :D Joten esim. tänä jouluna aatto kuluu meillä niin, että meille kokoontuu aluksi mun ja miehen vanhemmat ja sisarukset sekä mun isovanhemmat. Osa porukasta lähtee kyllä jatkamaan iltapäivästä toisiin paikkoihin, mutta mun vanhemmat ja appivanhemmat jää ainakin meille :)
 
"Realisti"
[QUOTE="...";30399197]Mielestäni on vain hauskaa, että jouluna on paljon porukkaa. Ja se on lapsillekin hauskempaa, kun on ihmisiä ympärillä. Perheen kesken kerkeää olemaan aika monta viikonloppua vuodessa, joten mielestäni silloin, kun on muutama lomapäivä, ne voi viettää muutenkin kuin kaikki muut viikonloput.[/QUOTE]

Niin, sinun mielestäsi. Jos puoliso on eri mieltä, niin silläkö ei ole mitään väliä?

Sitä kutsutaan demokratiaksi. Jos perheessä on neljä henkeä, joista kolme haluaa jotain ja yksi jotain muuta, niin silloin tehdään enemmistön halujen mukaan.
Lapsilla ei ole demokratiassakaan äänioikeutta.

Ootte te aika julmia sellaista ihmistä kohtaan, jonka pitäisi olla elämänne rakkain ihminen, loppuelämän puoliso ja elämänkumppani. Kärsikööt äijä, kun MINÄ haluan viettää joulua niinkuin MINÄ haluan. Huh.
 
"..."
Vaikka ne olisivatkin miehesi sukulaisia jotka eivät välttämättä sinusta pidä etkä sinä heistä?
En nyt ymmärrä, mikseivät pitäisi minusta. Ja itselleni on ihan sama, pidänkö jostain vai ei, pystyn juttelemaan ja viihtymään missä porukassa tahansa. Itselleni joulu on ennen kaikkea lasten juhla, ja jos lapsille olisi hauskempaa mieheni sukulaisten luona, niin varmaan menisimme sinne.
 
"xyz"
[QUOTE="...";30399205]Sitä kutsutaan demokratiaksi. Jos perheessä on neljä henkeä, joista kolme haluaa jotain ja yksi jotain muuta, niin silloin tehdään enemmistön halujen mukaan.[/QUOTE]

Demokratiassa se äänestysoikeus tuppaa vaan olemaan vasta täysi-ikäisellä, eli ap:n tapauksessa tästä päättää vain kaksi aikuista. Ja ap:llä näyttää olevan diktatuuri. Minäkin kapinoisin.
 
"..."
[QUOTE="Realisti";30399217]Niin, sinun mielestäsi. Jos puoliso on eri mieltä, niin silläkö ei ole mitään väliä?


Lapsilla ei ole demokratiassakaan äänioikeutta.

Ootte te aika julmia sellaista ihmistä kohtaan, jonka pitäisi olla elämänne rakkain ihminen, loppuelämän puoliso ja elämänkumppani. Kärsikööt äijä, kun MINÄ haluan viettää joulua niinkuin MINÄ haluan. Huh.[/QUOTE]

No aika karu lapsuus lapsilla, jos lasten tunteita ja haluja ei oteta ollenkaan huomioon päätöksiä tehtäessä. Itse en halua lapsiani siten kasvattaa.

Ja sillä toki on merkitystä, mitä puoliso haluaa. Ja aloittajan tilanteessa: jos puoliso olisi ehdottanut jonkun hauskan/houkuttelevan vaihtoehdon tuolle sukujoululle, sitä voisi harkitakin. Mutta jos hän vain valittaa, että "tämä tapa on ihan paska", tarjoamatta mitään parempaa tilalle, on valitus mielestäni turhaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
vierass
Enkä mieti nyt vaan itseäni, vaan muistelen lapsuuteni jouluja, jolloin me lapset leikittiin serkkujen kanssa ja nukuttiin siskonpedissä kaikki yhdessä.
Tuon takia nukun nykyään mieluummin omassa mukavassa sängyssäni ja sukuloidessakin mieluummin asustan vaikka hotellissa, kuin ahtaasti jossain epämukavassa nukkumapaikassa :D Epämukavin muisto on nukkuminen yksissä sukuhäissä, jouduin nukkumaan eteisen lattialla muutama räsymatto patjana ja peitto päällä, kun minulle kouluikäisenä ei sen kummempaa enää riittänyt.
 
"..."
[QUOTE="xyz";30399222]Demokratiassa se äänestysoikeus tuppaa vaan olemaan vasta täysi-ikäisellä, eli ap:n tapauksessa tästä päättää vain kaksi aikuista. Ja ap:llä näyttää olevan diktatuuri. Minäkin kapinoisin.[/QUOTE]

Eikö se juuri ole diktatuuria, että yksi perheenjäsen sanelee ehdot muita kuulematta. Sitähän tuo mies on juuri tekemässä.
 
Tuon takia nukun nykyään mieluummin omassa mukavassa sängyssäni ja sukuloidessakin mieluummin asustan vaikka hotellissa, kuin ahtaasti jossain epämukavassa nukkumapaikassa :D Epämukavin muisto on nukkuminen yksissä sukuhäissä, jouduin nukkumaan eteisen lattialla muutama räsymatto patjana ja peitto päällä, kun minulle kouluikäisenä ei sen kummempaa enää riittänyt.
:)

Kaikesta löytyy kurja puoli, jos niin haluaa.
 
"..."
Aloittajalle neuvona: olkaa yksi joulu kotona ja anna miehen vastata kaikista joulun järjestelyistä. Veikkaan, että kun on yhden kerran siivonnut, laittanut jouluruuat, hankkinut ja koristellut kuusen ja lahjat ja hoitanut ne miljoona muuta askaretta, hän lähtee seuraavina vuosina mukisematta kanssasi valmiiseen pöytään.
 
-.-
[QUOTE="...";30399221]En nyt ymmärrä, mikseivät pitäisi minusta.[/QUOTE]

En tiedä oletko tätä palstaa hirveästi lukenut, mutta kyllä täällä on aivan järkyttäviä tarinoita anopeista ja muutenkin kumppanin sukulaisista. Ei siihen tarvitse mitään syytä olla miksi ei pidä toisesta. Aloituksesta toisaalta paistaa läpi ettei ap itsekään hirveästi miehestään pidä... Ei edes hetkeksikään pysähtyä ja ajatella asioita rakkaansa silmin. Ja vielä ihmettelee miksi toista ahdistaa.

Minun appivanhempani ovat aivan ihania ihmisiä. Siltikin minua ahdistaisi hirveästi jos olisi PAKKO joka vuosi muuttaa joulun yli sinne asumaan. Ja olisi ihan hirveää myös jos mies ottaisi lapset ja menisi sinne jättäen minut kotiin viettämään joulua yksin.
 
"..."
En tiedä oletko tätä palstaa hirveästi lukenut, mutta kyllä täällä on aivan järkyttäviä tarinoita anopeista ja muutenkin kumppanin sukulaisista. Ei siihen tarvitse mitään syytä olla miksi ei pidä toisesta. Aloituksesta toisaalta paistaa läpi ettei ap itsekään hirveästi miehestään pidä... Ei edes hetkeksikään pysähtyä ja ajatella asioita rakkaansa silmin. Ja vielä ihmettelee miksi toista ahdistaa.

Minun appivanhempani ovat aivan ihania ihmisiä. Siltikin minua ahdistaisi hirveästi jos olisi PAKKO joka vuosi muuttaa joulun yli sinne asumaan. Ja olisi ihan hirveää myös jos mies ottaisi lapset ja menisi sinne jättäen minut kotiin viettämään joulua yksin.
No emme mekään appivanhempieni kanssa mitään bestiksiä olla, mutta kyllä nyt aikuisten ihmisten pitäisi tulla sen verran toimeen, että pystyy pari päivää yhdessä sukulaisten kanssa viettämään, ellei nyt joku ihan hullu/juoppo tmv ole kyseessä. Ja kuten sanoin, ei sitä tarvitse kaikkia rakastaa viihtyäkseen. Ottaa sellaisen asenteen, että antaa juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja pyrkii itse pitämään keskustelun yleisellä tasolla ja keskittyy vaikka lapsiin, niin varmasti pystyy joulun keskenään viettämään.
 
[QUOTE="...";30399236]Eikö se juuri ole diktatuuria, että yksi perheenjäsen sanelee ehdot muita kuulematta. Sitähän tuo mies on juuri tekemässä.[/QUOTE]

Ja vaimo myös. Jokavuosi päättää että menevät sukulaisiin. koskaan ei taivu miehen mieliksi. Kehtaa kitistä sitä että aina mies märisee etukäteen. Mutta silti MINÄ haluan sukulaisiin. Meillä kuunnellaan kaikkia eikä oo semmosta ehdotonta joulunviettotapaa joka ois vaa jonkun haluama. Koska meitä on muitakin kun minä tai mies tai lapsi.
 

Yhteistyössä