Punktio

Mulla on juuri takana elämäni ensimmäinen punktio, joka tietysti jännitti etukäteen aika paljon, ja yritinkin onkia tältä palstalta tietoa minkälaisia punktiokokemuksia muilla on ollut. Jotain onnistuin kyllä löytämään, mutta ajattelin sitten että aiheesta voisi perustaa ihan oman ketjun, niin kaltaisillani panikoitsijoilla olisi joku paikka mistä hakea tietoa vähän helpommin...

Mulla oli siis punktio eilen, ja se meni onneksi lähes kivuttomasti. Epämiellyttävintä koko toimenpiteessä oli kanyylin laitto kyynärtaipeeseen; paikallispuudutuspiikit (munasarjoihin?) aiheuttivat myös inhottavaa, vähän kuukautiskipumaista jomotusta, mutta kipu meni onneksi pian ohi. Ja kanyylin kautta laitettavat rauhoittavat ja kipulääkkeet humahtivatkin sitten päähän niin nopeasti, ettei itse toimenpide tuntunut enää missään. Itse asiassa mulle tuli niistä niin leppoisa, rauhallinen ja suorastaan euforinenkin olo, ettei sen jälkeen enää mikään huolettanut yhtään. (Naureskelinkin miehelle jälkeenpäin, että voisin ottaa noita mömmöjä milloin tahansa uudestaan... :D )

Jälkikivut eivät myöskään mulla olleet pahoja, onneksi. Alavatsaa turvotti ja jomotteli jonkin verran, mutta pärjäsin koko loppuillan kuitenkin yhdellä Panadolilla. Mulla folleja oli tosin melko vähän, reilu kymmenkunta (tarkkaa lukumäärää en saanut tietää), joten voi olla että pääsin siksikin melko vähällä.

Olisi kiva saada ketjuun muitakin kokemuksia, kun punktiot ilmeisesti voivat olla hyvinkin erilaisia (jopa samalla ihmisellä eri hoitokerroilla). Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka haluavat jakaa omia kertomuksiaan. :)
 
En jostakin syystä huomannutkaan tätä aloittamaasi ketjua ja aloitin jo uudenkin liittyen punktiokokemukseen, mutta kirjoitan nyt silti tähänkin.

Minulle tuo toimenpide tehtiin tänään ja se oli kyllä todella kivulias. Syynä varmaan se, että follikkeleja oli enemmän kuin osattiin odottaa ja kaiketi toivottiinkaan. Eivät sanoneet montako, mutta reilusti enemmän kuin viimeisessä ultrassa, jossa niitä oli jo 22. Minä sain protokollan mukaiset kipulääkkeet suun kautta ja suoneen, mutta siitä huolimatta meinasi mennä taju ja tärisin horkkamaisesti. Välillä pidettiin taukoa ja sain lisäkipulääkettä ja sitten saatiin imettyä kaikki rakkulat, joista suurin osa oli tyhjiä.. Eli saalis ei ollut suuresta rakkulamäärästä huolimatta suuri. Ilmeisesti kipulääkkeistäkin johtuen pää on ollut melko sekaisin koko päivän ja vatsa on kyllä tosi kipeä liikkuessa, melkosessa etukenossa siis mennään... Toivottavasti saadut munasolut ovat kuitenkin hyvänlaatuisia ja tulosta tulisi :)
 
Kurjaa, että sulla oli noin tuskallinen kokemus! :( Mutta pidetään peukkuja, että saatte hyvän saaliin siirtoja varten. Ei se määrä, vaan se laatu! (Näin yritän ainakin hokea itselleni, kun meilläkin n. 2/3 folleista oli tyhjiä ja lopulta saatiin vain yksi alkio...)
 
Minä pelkäsin punktiota ihan älyttömästi etukäteen, luin netistä juttuja mitä nyt jälkeenpäin en enää tekisi. Tietysti sieltä jää mieleen vain ne kivuliaat kokemukset. Punktio aamun olin yllättävän rauhallisella mielellä. Kun toimenpide oli alkamassa itkin jo ihan hysteerisenä pelosta. Hoitajat ja lääkäri olivat ihanan ystävällisiä ja rohkaisevia. Kipuja en lääkityksen ansiosta juurikaan tuntenut, pieniä nipistyksiä välillä. Jossain vaiheessa kysyin mieheltäni, että tekeekö se lääkäri edes mitään :) toimenpiteen jälkeen makoilin noi 20 min ja aloin olemaan valmis lähtemään kotiin. Kotona ei ollut toimenpiteen jälkeen kipuja.

Hensku ja <3 18+2
 
No niin, mulla on nyt takana toinenkin punktiokokemus, joka oli ensimmäistä selvästi kivuliaampi. Tällä kertaa rakkuloita oli ilmeisesti jonkin verran enemmän (15-20?), ja luulen että mulle myös annettiin vähemmän suonensisäistä kipulääkettä kuin ensimmäisellä kerralla, tai ainakaan se ei "noussut päähän" samalla tavalla. Toimenpide oli aika kivulias, ja jouduin pyytämään pariin kertaan lisää kipulääkettä, kun teki sen verran kipeää että kyyneleet alkoivat valua pitkin poskia.

Aika kovia jälkikipuja oli vielä tunnin, parin ajan itse punktion jälkeen, mutta sain niihin lisälääkitystä kunnes olo oli sen verran hyvä että pääsin kotiutumaan klinikalta. Tämän jälkeen en enää joutunut käyttämään särkylääkkeitä, vaikka lievä polttelu ja nippailut jatkuivatkin vielä neljä-viisi päivää punktion jälkeen. Toipuminen kävi siis yllättävän nopeasti. :)
 
Mulla oli kans eka punktio tällä viikolla. Itse toimenpide oli kyllä todella helppo verrattuna odotuksiini ja vissiin vähän vielä pitkittyikin, kun osa rakkuloista oli hankalassa paikassa. Lääkäri joutui kääntelemään ja vääntelemään. Kipulääkkeet aiheutti mullekin hyvät kännit. Tuli tosi rento ja väsynyt olo. Meinasin nukahtaa, kun lääkäri valmisteli toimenpidettä ja sain ekan satsin:D. Rakkuloita oli parisenkymmentä ja nestettäkin oli kertynyt. Hoitaja joutui painelemaan mahan päältä koko punktion ajan. Mut heti voisin mennä uudestaan.
Punktion jälkeen otin ennen kotiinlähtöä sairaalassa särkylääkkeen. Sillä pärjäsin koko päivän ja illan ilman kipuja. Ainoana oireena oli väsymys ja kova jano. Seuraavana päivänä otin Panadolin. Kävin vähän lenkillä ja sen jälkeen maha kipeytyi. Nyt kolmas päivä menossa ja olen tehnyt ja ollut ihan normaalisti. Kipuja ei ole ollut.
 

Yhteistyössä