Punkassa vesileikit ja nuijapäistä kysymys.

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Elikkä pojilla on ollu pihalla vanha punkka jossa ovaat saaneet keitellä "ruokaa" Sielä on sotkettuna hiekkaa, soraa ja kasveja ja vettä sen verran et se oli mössöä, lisäksi sinne on tietty satanu jonku verran, muutama litra siis on "vapaata" vettä. Se on jotain kolmisen viikkoa tos seisonu niin ettei kukaan oo siihen koskenu. Nyt meinasin tyhjätä sen ja se on täynnä nuijapäitä. Ja kysymys siis kuuluu kasvaako ne tollases seisovas vetes sammakoiksi? Vai kuolevatko ennen sitä? Eli tyhjäänkö sen punkan vai en?

HippuTAR
[QUOTE="Zap";30097628]Kasvavat ja sammakot ovat rauhoitettuja kudusta aikuisiksi.[/QUOTE]

Tiesin että ovat rauhoitettuja mutta turhahan niitä tos ois suojella jos eivät hengissä selviäisi kumminkaan.

Mutta jos selviävät kerran niin annan olla. Mut pitäskö mun laittaa sinne lisää vettä? Siirtää jotain heiniä juurineen sinne hiekkaan? ätai jotain...

viera.s
Oletko varma että ne on nuijapäitä eikä esim. hyttysen toukkia? Hyttysen toukkia tulee nopeasti tuollaisiin pieniinkin vesipaikkoihin, nuijapäiden taas pitäisi olla tässä vaiheessa kesää kehittyneitä jo pikkusammakoiksi.

HippuTAR
Hyttysen lisääntyminen:
Naaras munii seisovaan veteen, ojiin ja metsälammikoihin 300–1000 munaa. Munat talvehtivat, ja kuoriutuvat vasta seuraavana kesänä. Vedessä elävällä toukalla ei ole jalkoja, se liikkuu takaruumistaan kiemurrellen. Toukka luo nahkansa suunnilleen kolme kertaa, jonka jälkeen se siirtyy kotelovaiheeseen. Sekä toukka että kotelo hengittävät ilmaa takaruumiinsa hengitysputkella. Kehittyminen hyttyseksi täydellisen muodonmuutoksen kautta kestää 2–3 viikkoa. Kehittymisen nopeus riippuu veden lämpötilasta.[5]

Täysikasvuinen hyttynen elää pisimmillään 3–4 viikkoa, mutta monet syyt saattavat tappaa sen aikaisemminkin. Kuivuus tai pakkanen hävittää nopeasti kaikki hyttyset. Hyttyset ovat monien lintujen, hämähäkkien ja sammakoiden ravintoa.

Toi punkka onollu tuola kesäkuusta lähtien että tuskin hyttysen toukkia ovat. Lisäksi noi liikkuu vikkelästi ympäriinsä eikä oo kiinnittyneinä mihinkään.

viera.s
Kyllä ne on hyttysentoukkia, ne on just sellaisia tosi vikkelästi liikkuvia. Sammakot kutee heti jäiden lähdettyä, ei enää kesäkuussa, joten mistäs ne nuijapäät olisi ammeeseen tulleet?

Vieres
Hyttysen lisääntyminen:
Naaras munii seisovaan veteen, ojiin ja metsälammikoihin 300–1000 munaa. Munat talvehtivat, ja kuoriutuvat vasta seuraavana kesänä. Vedessä elävällä toukalla ei ole jalkoja, se liikkuu takaruumistaan kiemurrellen. Toukka luo nahkansa suunnilleen kolme kertaa, jonka jälkeen se siirtyy kotelovaiheeseen. Sekä toukka että kotelo hengittävät ilmaa takaruumiinsa hengitysputkella. Kehittyminen hyttyseksi täydellisen muodonmuutoksen kautta kestää 2–3 viikkoa. Kehittymisen nopeus riippuu veden lämpötilasta.[5]

Täysikasvuinen hyttynen elää pisimmillään 3–4 viikkoa, mutta monet syyt saattavat tappaa sen aikaisemminkin. Kuivuus tai pakkanen hävittää nopeasti kaikki hyttyset. Hyttyset ovat monien lintujen, hämähäkkien ja sammakoiden ravintoa.

Toi punkka onollu tuola kesäkuusta lähtien että tuskin hyttysen toukkia ovat. Lisäksi noi liikkuu vikkelästi ympäriinsä eikä oo kiinnittyneinä mihinkään.

Kyllä hyttyset lisääntyy pitkin kesää..

goo
Hyttysiltä kuulostaa, juuri eilen kaadoin pois pihalla ollutta ämpäriä, johon oli vettä satanut. Siellä niitä hyttysentoukkia uiskenteli, ne on huomattavasti nuijapäitä pienempiä ja uivat silleen nopeasti kiemurtelemalla vartalollaan. Eivät ole kiinni missään.
Nuijapäillä sitten on se nuppi ihan selkeästi pallomaisempi ja isompi suhteessa häntäosaan. Ja ovat tietenkin selkeästi suurempia.

"Sirkkeli"
Minusta kans kuuulosti otsikko tosi omistuiselta, koska meillä on punkka sänky.

Ja mäkin luulen, että ne on hyttysen jälkeläisiä. Ihan keskellä kesää oon niitä pienen pienessä piha-altaassa nähnyt . Että kaadapa äkkiä pois kaikki seisova vesi.

HippuTAR
Pöh, katoin ny sit tarkemmin niin ei ne kyl nuijapäitä oo.

Hyttysentoukkia en oo nähny ikinä ja nuijapäitä viimeksi kersana. Joten ei mun mielestä nyt oo mitenkää outoa etten heti hoksannu et ne jotain toukkia on. Varsinki ku nuijapäät tuli ekana mieleen enkä niit sit sen kummemmin jääny vahtaamaan.

Mä olisin halunnu sammakoita :(

Häh?
No KERTOKAA nyt ihmeessä mikä se punkka muka muu on, kuin sänky? Mä koko ajan kuvittelin, että lapsilla on ollu pihalla joku tiivis sängynrunko leikeissä. (Siis kun mun otsikon perusteella luodut mielikuvat vähän erilaisista leikeistä oli romuttuneet!)

"Sirkkeli"
Alkuperäinen kirjoittaja Häh?;30097922:
No KERTOKAA nyt ihmeessä mikä se punkka muka muu on, kuin sänky? Mä koko ajan kuvittelin, että lapsilla on ollu pihalla joku tiivis sängynrunko leikeissä. (Siis kun mun otsikon perusteella luodut mielikuvat vähän erilaisista leikeistä oli romuttuneet!)
Amme.

"Sirkkeli"
Pöh, katoin ny sit tarkemmin niin ei ne kyl nuijapäitä oo.

Hyttysentoukkia en oo nähny ikinä ja nuijapäitä viimeksi kersana. Joten ei mun mielestä nyt oo mitenkää outoa etten heti hoksannu et ne jotain toukkia on. Varsinki ku nuijapäät tuli ekana mieleen enkä niit sit sen kummemmin jääny vahtaamaan.

Mä olisin halunnu sammakoita :(
Harvempi niitä kai on nähnytkään. Mäkin olen yhden kerran eläissäni, muutama vuos sitten. Nelikymppisenä. Ne näyttää miniminimikro-nuijapäiltä kyllä. Ei myö mittään tyhmänä pidetä, elä silleen ainakaan ajattele.

Yhteistyössä