Punikki tai muut yritysverotuksesta tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TÄRKEÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TÄRKEÄ

Vieras
Ajattelin perustaa yrityksen mutta miten homma oikeasti menee..

Kuvitellaan, että minulla on osakeyhtiö. Olen sijoittanut omaa pääomaa 100 euroa yritykseni tilille. Ostan 10 paitaa hintaan 1 euro eli yhteensä 10 euroa.

Tämän jälkeen alan myydä paitoja hintaan 10 euroa. Arvonlisäveroa jokaisesta 10e:llä myydystä paidasta siis menee 22 prosenttia eli 2,2 euroa. Jokaisesta paidasta siis jää yritykseni tilille arvonlisäveron maksun jälkeen 7,8 euroa. Jos saan kaikki paidat myytyä, niin tuloksena on 78 euroa.

Mitään muuta ostoa tai myyntiä ei yhtiölläni ole. Toiminnastani osakeyhtiöni joutuu maksamaan yritysveroa. Onko se siis tässä tapauksessa tuo 78e miinus 10e ( paitojen ostoon käytetty summa ) eli 68 euroa, josta vero kannetaan. Veroprosentti on 26 % eli viidesosa 68 eurosta, noin 14 euroa.

Eli 78e - 14e = 64 euroa yritysveron jälkeen.

Tilivuosi onkin lopuillaan ja tehdään tilintarkastus. Päätän jakaa itselleni osinkoa tuon 64 euron edestä. Tästä menee siis minun henkilökohtaisessa verotuksessa pääomavero 28 prosenttia eli vajaa kolmasosa n. parikymppiä. Käteen minulle jää 44 euroa.

Ostin siis paidat yhteishintaan 10 euroa ja voittoa niistä kertyi verojen jälkeen itselleni 44 euroa ja kun itse maksamani hinta vähennetään tästä, niin voittoa jää 34 euroa.

Eli 10 euron paidasta myyjälle jäi ostohinnan, verojen ja henk.koht. verojen jälkeen 3,4 euroa, vaikka paita myytiin kymmenkertaisella hinnalla siitä, millä se oli ostettu.

Näinkö se menee?

Menin perustamaan osakeyhtiön ja se oli virhe, rahat valuivat veroihin ja jatkuvasti piti täyttää kaikenlaista paperia ja nivaskaa... TOiminta oli niin pientä etten palkannut kirjanpitäjää ja kaikki piti tehdä itse, voi jessus mitä sählinkiä....

Alkuperäinen kirjoittaja kyssä!:
onko toiminimellä oleminen edullisempaa/kannattavampaa?

Jos toiminta on suhteellisen pientä, niin silloin on.

Ja jos ei uusi yrittäjä itse tajua kirjanpitosta/verotuksesta mitään, niin hyvä kirjanpitäjän palkkaaminen on väärä säästökohde :D

Yritystoiminta ja paperityöt sinällään eivät ole monimutkaisia. Toki joutuu hivenen jumppaamaan tuon asian kanssa.

Ihan täyttä selkeätä rajaa ei ole verotuksellisesti pohtia osakeyhtiön ja toiminimen perustamisen välillä sitä rajaa. Paperityöt ovat ihan samat oli toiminta sitten kumpaa tahansa. Jos toiminta on pientä, niin verotuskin on mahdollisesti pientä. Tämä toki riippuu sitten ihan muistakin tuloista ja vähennyksistä. Toiminimeähän verotetaan sen yrittäjän henkilökohtaisten tulojen mukaan.

Osakeyhtiö- maksaa veroa 26 %. Osinkoa on mahdollista maksaa vähän verovapaasti = 9 % nettovarallisuudesta. Nettovarallisuus on karkeasti sanottuna varat-velat. Toki aloittavalla yrityksellä nettovarallisuus on yleensä pieni. Ellei sitten heti satsaa valtaviin laitteisiin taikka varastoon isoja summia.

Pohdintaa täytyy hieman tehdä ja kysellä "viisaammilta".

Otetaan tuo esimerkki ihan oikeasti:

OY osakepääoma 100,00

Ostetaan tavaraa 10 * 1,00 (sis.alv) = ostot 8,20 ja alv saatava 1,80
Myydään tavaraa 10 *10,00 (sis.alv) = myynti 81,97 ja maksettava alv 18,03

Tilitetään alv valtiolle = 16,23 (esimerkissä tämä tilitetään ennen tilikauden päättymistä)

Tilikauden verotettava tulos = 73,77
vero 19,18
Tulos 54,59

Rahaa kassassa:

100,00 - 10,00 + 100-16,23 = 173,77

Koska yrityksellä on tilinpäätöshetkellä velkoja ne verot, ja varoja on tuo 173,77 voi
verottomasti jakaa osinkoa 9 % * 154,59 (<--- nettovarallisuus )= 13,91

Jos siis jakaa tuon voiton 54,59 kokonaan, menee siitä verotettavana 40,68. Tämä sitten taas jaetaan pääoma- ja ansiotulo-osuuteen. Eli siitä ei menekään kokonaisuudessaan 28 % veroa.

Jos taas kyseessä olis toiminimi;

Sijaitat vain alkupääoman jotta saat ne paidat ostettua.
Alvillisesti sama, mutta verotuksellisesti tuo 73,77 ? olisi sinun henkilökohtaisen verotuksesi mukainen. Ja silloin kun toiminta on pientä, niin ei siitä paljoa veroa tarvitse maksaa- kukin voi suhteuttaa oman kokonaisveronsa tuloihin- milllä tuloilla siis maksaa sen vähintään 26 % veroa.

Toki sitten täytyy muistaa että vastuutkin voivat olla toiset. Osakeyhtiön voi perustaa minimi 2.500 euron osakepääomalla. Jos meneekin huonosti, menetät sitten sen. Mutta vastuusi jää siihen. Esim. olet tehnyt toimitiloista 2 vuoden määräaikaisen vuokrasopimuksen. Menet nurin vuoden kuluttua--> Kukaan ei joudu maksamaan tuota vuoden vuokraa.

Jos taas toimit toiminimellä. Niin sitten nämä laskut seuraavat perästä. Tuo kahden vuoden määräaikainen vuokrasopimus on sinun henkilökohtaisella vastuulla. Ilkeä vuokraisäntä on ihan oikeutettu perimään sen vuoden vuokran sinulta, vaikka olisit sen firman joutunut lopettamaan.

Yhteistyössä