Punajäkälä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diflucan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Diflucan

Vieras
Kokemuksia punajäkälästä alakerrasta ? Luulin sairastavani vain kroonista hiivatulehdusta, mutta todennäköisesti sairastan sen lisäksi myös punajäkälää... Koepala otettiin tänään. Kuulisin mielellään miten olette oppineet elämään sairauden kanssa.

Olen nyt taistellut punajäkälän kanssa kohta vuoden. Joskus on 2-3 vkon huono kausi.Emättimen suu kuin tulessa, alavatsaa ja selkää särkee. Sitten menee ohi ja saattaa olla toinen samanlainen jakso hyvää aikaa. Estrogeenitaso pitää olla kohdillaan, koska limakalvojen hyvä kunto auttaa. Seksi on harvinaista herkkua, koska yleensä on kipeä. Tämän kanssa täytyy vain oppia elämään. Diflucania olen välillä käyttänyt, koska hiiva sekin ärsyttää jäkälää. Älä käytä kortisonivoiteita, ne eivät auta, vaikka lääkäri niitä mullekin määräsi. Limakalvot ohenee vaan entisestään. Ovesten tai Pausanol emättimen suulle on parempi. Tsemppiä!

Minä jouduin hiivatulehduskierteeseen n. vuosi sitten ja söin ensin viisi lääkekuuria ennenkuin löysin hyvän ja ymmärtäväisen gynekologin ja aloitin hiivanestolääkityksen lokakuussa. Viime viikolla gynekologi otti koepalan välilihasta ja vastaus koepalasta tulee minulle myöhemmin postitse. Lääkkeinä minulla on tällä hetkellä jatkuva hiivanestolääkitys 1 tabletti viikossa, Vagifem emätintabletit ja Dermovat kortisanonivoide. Otan myös ainakin aamuisin yhden Xyzal antihistamiinin, joka vähentää kutinaa. Yöksi otan Ataraxin, jos kutina on kovin paha enkä saisi nukuttua ilman lääkitystä. Vagifem on auttanut emättimen limakalvoni kuntoon, mutta ulkopuolella on sitten todennäköisesti punajäkälä. En edes muista mitä seksi on... Gynekologin mukaan punajäkälä ei ole syöpä, mutta ainakin yhdellä nettisivulla mainittiin että punajäkälä voi altistaa limakalvosyövän syntyyn...

Kyllä gynekologini mukaan voi muuttua syöväksi, joten kontrolli 2 vuoden välein. Olen itse huomannut, että tuo Ovesten-voide aamuin illoin pieni määrä emättimen suulle auttaa. Toivotaan, ettei sulla ole punajäkälää, mutta toisaalta se tieto on helpotus kaikkien lääkekierteiden jälkeen.

Gynekologi suositteli Physiogel nimistä voidetta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Voide poistaa kutinaa ja hoitaa ihoa. Olen kokeillut voidetta alakertaan nyt muutaman päivän ja täytyy sanoa, että voide todella poistaa kutinan. Ostin kokeeksi pienen voiteen, mutta ostan ehdottomasti seuraavalla kerralla ison voiteen. Kannattaa kokeilla !

Itse kärsin n. vuoden verran jokapäiväisestä kutinasta ja nyt tuntuu ihmeelliseltä, että en ole tiedostanut kutinaa ollenkaan pian voiteen aloittamisen jälkeen. Odottelen yhä vastausta koepalasta ja sulattelen mahdollista punajäkälä diagnoosia... Onko gynekologisi kertonut sinulle, että mitä on tehtävissä jos punajäkälä muuttuu limakalvosyöväksi ja kuinka todennäköistä punajäkälän muuttuminen limakalvosyöväksi on ?

minuakin alkoi kiinnostaa tuo physiogel-voide. Itselläni on alapäässä pientä kutinaa, enimmäkseen kirvelyn tuntua :/ tällä hetkellä oon joka ilta rasvannut ceridalilla, se auttaa kyllä mutta kirvely tuntuu kuitenki, lievempänä kylläkin. Eroaako tuo physiogel-voide jotenki ceridalista? Luin jostain että ne olis samalta valmistajalta tai jotain?:)

Kotisivuilta kopioitu:

Physiogel A.I. Creme
Uusi erityisvoide atooppisen, kutisevan ja ärtyneen ihon hoitoon
Physiogel A.I. (Anti Itch) on täysin uudentyyppinen erityisvoide, joka sopii erityisesti atooppiselle, kuivalle, kutiavalle ja auringon polttamalle iholle.

Physiogel A.I. on ensimmäinen erityisvoide, jonka rakenne muistuttaa ihon omaa kerroksittaista lamellaarirakennetta. Uudenlaisen valmistustapansa ansiosta Physiogel A.I. ei sisällä emulgaattoreita, jotka heikentävät ihon omaa suojatoimintaa.

Physiogel A.I. hillitsee tehokkaasti kutinaa lisäämällä palmitoyylietanoliamidin (PEA) määrää ihossa. PEA on kehon oma kutinanestäjä, joka hillitsee monista eri syistä johtuvaa kutinaa.

Physiogel A.I. Creme
Hillitsee tehokkaasti kutinaa
Palauttaa nopeasti ihon kunnon ja kosteustasapainon
Soveltuu kaikenikäisille, lapsista vanhuksiin
Voidaan käyttää koko keholla, myös kasvoilla
Käytetään perusvoiteen tavoin
Ei rajoituksia käytön pituuden suhteen
Ei sisällä emulgaattoreita, väriaineita tai hajusteita eikä parabeenejä
Saatavilla apteekeista ilman reseptiä
Pakkauskoot: 50 ml ja 150 ml

Maahantuonti ja markkinointi:
Bitelab Oy
010 830 5800, info (at) bitelab.fi

Aivan loistava voide !

Ei ole kertonut, kun ei varmasti itsekään niin tarkkaan tiedä. Tämä alapään punajäkälä on harvinaisempi, kuin esim.suun limakalvoilla esiintyvä punajäkälä. Olemme sopineet, että koepala otetaan 2 vuoden välein, jos ei mitään hälyyttävää ilmene. Nyt minulla taas vähän parempi jakso menossa, mutta huomenna voi olla toisin.

En ole itse saanut vielä vastausta koepalasta, mutta gynekologini sanoi että kontrolli olisi puolen vuoden välein jos koepala osoittautuu punajäkäläksi. Onko sinulla punajäkälää emättimessä vai/ja ulkosynnyttimissä ? Itselläni koepala otettu vain välilihasta, koska sisältä näytti kuulemma hyvältä...

Ulkosynnyttimissä mullakin. Koepala otettiin välilihasta ja aika iso pala otettiinkin. Kesti kauan parantua, kun oli sellainen puolen sentin halkaisijaltaan oleva reikä. Näyttää olevan erilainen käytänkö noilla lääkäreillä. Mulla tulee toukokuussa vuosi koepalan otosta ja diagnoosista. Kävin Mehiläisessä Paavosella, mutta nyt olen toisen lääkärin potilaana.

Itse olen Mehiläisessä Paavosen luona käynyt ensimmäisen kerran viime syksynä, jolloin sain pitkän hiivanestolääkityksen jatkuvan ja ärhäkän hiivatulehduksen vuoksi ja toisen kerran viime viikolla, kun hän epäili punajäkälää ja otti välilihasta koepalan. En tiedä vielä miten usein koepala pitäisi jatkossa ottaa, jos koepala on punajäkälää... Paavonen sanoi jo viime syksynä, että jos pitkä hiivanestolääkitys ei auta niin sitten otetaan koepala. Onko sinulla muita tulehduksia punajäkälän seurana kuten minulla ärhäkkä hiivatulehdus.

Kyllä se hiiva vaivaa muakin ja hain taas apteekista hiivalääkkeet. Paikallisia hiivalääkkeitä en voi käyttää, koska ärsyttävät niin kovasti. Mun punajäkälää hoidettiin vuosia epäspesifinä emätintulehduksena. Sitten älysin mennä Paavoselle. Paavonen jätti mun hoidon kyllä vähän rempalleen, käski ostaa vaan kortisonivoidetta. Uusintakäynnit ei aiheellisia jne.

Kuulostaa varmasti ikävältä, ettei saa apua vaivoihinsa ! Oletko tyytyväinen nykyiseen gynekologiisi ? Onko sinulla verensokeri koholla ? Itselläni verensokeri oli ainakin syksyllä koholla ja on mahd. vieläkin. Korkea verensokerihan on yhteydessä hiivatulehdukseen, kuten varmasti tiedätkin. Onko sinulla muuten atooppinen tai kuiva iho ? Itse kärsin atooppisesta ihosta varsinkin käsistä sekä myös joskus kasvoistakin, joten kutina on ihan tuttu juttu jo entuudestaan...

Olen ihan tyytyväinen.Verensokeri on ollut siinä 5.8 paikkeilla. Minulla on kuiva iho, mutta ei atooppinen. Sitävastoin minulla on psoriasis, joka on kylläkin vain niskassa. Joskus ollut myös kämmenessä. Että kyllä kutina on tuttua. Täytyy kokeilla tuota voidetta myös niskaan.

Ostin eilen luontaistuotekaupasta omega 7 tyrniöljykapseleita ja aion kokeilla niitä nyt aluksi ison paketin ja jos niistä on apua iholle ja limakalvoille niin jatkan niiden käyttöä. Epätoivoisena on valmis tarttumaan kaikkiin mahdollisiin oljenkorsiin, joista voisi mahdollisesti saada apua...

Sain eilen postitse vastauksen koepalasta ja koepalanäytteissä todettiin ainoastaan lievä kroonistyyppinen tulehdus, mutta ei valkojäkälää tai punajäkälää. Kärsin nähtävästi vain jatkuvasta ja ärhäkästä hiivatulehduskierteestä, johon ei ainakaan toistaiseksi syksyllä aloitettu hiivanestolääkitys ole purrut. Toivotan sinulle voimia ja jaksamista sekä enemmän hyviä kausia sairautesi kanssa.

Olen onnellinen puolestasi. Minulla taas hyvä kausi meneillään, joten elämä hymyilee. Oli kiva vaihtaa tuntemuksia . Niin muuten se voide vaikuttaa ihan hyvältä.

Hei!

Minulla on nyt meneillään omega 7 kuuri koska epäillään punajäkälää, tammikuussa vasta otetaan koepala jos se ei lähde hiivanestolääkkeellä jota olen syönyt kohta 2kk, muutosta ei ole tapahtunut vieläkään... Nuo omega 7 on olleet uskomaton apu! ei ole kutinaa ja olen säästynyt jokakuiselta virtsa/emätintulehdukselta! kokeilkaa ihmeessä, ovat hintansa väärti vaikka eivät poistakaan vaivaa itsessään mutta lievittävät sitä :)

Hei!

Minulla on nyt meneillään omega 7 kuuri koska epäillään punajäkälää, tammikuussa vasta otetaan koepala jos se ei lähde hiivanestolääkkeellä jota olen syönyt kohta 2kk, muutosta ei ole tapahtunut vieläkään... Nuo omega 7 on olleet uskomaton apu! ei ole kutinaa ja olen säästynyt jokakuiselta virtsa/emätintulehdukselta! kokeilkaa ihmeessä, ovat hintansa väärti vaikka eivät poistakaan vaivaa itsessään mutta lievittävät sitä :)

D-vitamiinin syönti on auttanut minua punajäkälän hoidossa. Välillä jo unohtaa koko vaiva. Hiivalääkitys ajoittain myös paikallaan, sillä hiiva tekee haavoja ulkosynnyttimiin.

Viimeksi muokattu:
Kärsin ainakin pari vuotta "punajäkälästä" ulkosynnyttimissä. Iho oli erittäin kipeä ja ajoittain verinen. Käytin pitkään kuuriluonteisesti kortisonvoidetta, mutta mielestäni se ei auttanut. Gynekologini oli sitä mieltä, että on selvä punajäkälä. - Vihdoin sain ajan allergiasairaalaan erikoislääkärille. - Hän kehotti ostamaan apteekista Ceridal Intime -öljyä ja lopettamaan pikkuhousun suojien käytön. - Ihmeiden aika ei ole ohi - mutta "punajäkälä" hävisi lyhyessä ajassa eikä ole sen jälkeen enää vaivannut. Olen todellakin karttanut turhaa alapään "hautomista" erilaisilla suojilla, niistä voi myös kulkeutua ihoon sopimattomia aineita.

Yhteistyössä