Punainen virtsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria"

Vieras
Hei, osaako kukaan sanoa kuinka monta päivää esim. punajuuren syönnistä virtsa voi värjäytyä punaiseksi? Söin sunnuntaina punajuuripihviä ja nyt torstaina oli
aamulla virtsa selvästi punaista. Olin maanantaina pienessä leikkauksessa ja sain
aikamoisen hevoskuurin särkylääkkeitä ja tuli tietysti heti epäilys voiko punaisuus
johtua sunnuntaisista punajuurista vai särkylääkkeistä (burana,panacod)

"Normaalisti virtsa on vaalean tai tumman keltaista. Vaaleaa se on mm. ketoosissa ja
kroonisessa interstitiellissä nefriitissä, konsentroitunut virtsa taas on tummaa. Ruskeanmustan
punertava tai punainen virtsa merkitsee joko hemat-, hemoglobin-, myoglobin- tai methemo-
globinuriaa. Värin perusteella niitä on mahdotonta aina erottaa toisistaan: hemoglobinuriassa
virtsa on läpinäkyvää, kun taas hematuriassa ei. Jos virtsan punertavuus selvästi vähenee virt-
saamisen aikana, kyseessä on yleensä hematuria, joka tällöin on peräisin itse virtsaelimistä."

"Verivirtsaisuus voi esiintyä joko selvänä punaisena virtsana tai vain mikroskooppitutkimuksessa havaittavina pieninä määrinä punasoluja. Jälkimmäinen havaitaan yleensä joko etsittäessä munuaisten tai virtsateiden sairauksia tai sattumalöydöksenä, kun virtsaa tutkitaan muista syistä."

Tuommoisia netistä löysin.

Vastaanpahan tähän vaikka onkin monta vuotta vanha ketju.
Minulla kesti punajuuri elimistössä viikon verran ennen kun katosi.
Se voi ilmetä 3-4 päivää nauttimisen jälkeenkin kertoili terkkari.

• Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä