pumppaamalla ei heru maitoa

Heippa!

Meillä poika 5 vkoa vanha ja täysin rintamaidolla. Ensi viikolla mulla on kuitenkin kampaaja ja ajattelin mennä vähän shoppaileen joten poika saa maitoa pullosta. yritin äskön pumpata aventin käsikäyttöisellä pumpulla mutta sain hädin tuskin 15ml. Rinnat ei muutenkaan enää täyty ovat sellaset " lässähtäneet rusinat". Olen kuulluut että kaikki ei saa pumppaamalla mitään vaikka maito riittäisikin. Onko maitoni siis vähenemässä vai enkö vaan saa pumppaamalla? Esikoisesta sain pumpattua tosi hyvin.
 
Ootko kokeillu pumpata imettäessä? vauva tyynyille/imetystyynylle syliin ja sit pumppu toiselle tissille.. pyydä vaikka mieheltä apua.

sit aamulla mulla ainaki irtoaa paremmin, samoin sillon ku vauva on nukkunut jo pari tuntia putkeen. ja hartiahieronta, vauvan katselu, lämmin yms auttaa kans.
 
Mulla irtoaa parhaiten silloin, kun heruttelen tissejä kunnolla ennen pumppaamista eli en koskaan yritä pumpata suoraan kylmiltään, vaan yritän saada tissit herumaan kunnolla nännejä venyttelemällä ja koskettelemalla. Hyvä konsti on myös mennä pitkään kuumaan suihkuun ja sen jälkeen kuivata rinnat "kovakouraisesti". Jos yritän ilman näitä konsteja lypsää, maitoa tulee huomattavasti vähemmän.
Lisäksi haluan kertoa, että mulla ei noihin aikoihin tosiaankaan irronnut pumppaamalla kuin hädin tuskin 20ml. Mutta nyt, kun vauva on kohta 2kk, saan pumpattua yhdestä täydestä rinnasta jopa desin tai ylikin yhdellä kerralla. Niin, ja eihän rinnat tuossa vaiheessa enää ole mitkään pinkeät hinkit kuten ihan alkuvaiheessa... Vaikea uskoa, että maidontuotanto olisi vähenemässä kun vauva kerran täysimetyksellä, eli sinuna en olisi huolissaan.
 
Hei! Kannattaa pumpata heti aamulla, ainakin minulla herui silloin eniten maitoa. Ja siten että edellisestä imetyksestä on ainakin tunti. Ja kannattaa vaan sitkeästi pumpata, minulla kesti joskus kymmenenkin minuuttia ennenkuin maitoa alkoi herumaan pumpulle.
 
mullakaan ei tullut aluksi pumppaamalla mitään, mut soitin imetystuki puhelimeen. Siellä oli aivan ihana ihminen joka antoi pajon vinkkejä jotka oli todella hyödyllisiä ja myös neuvoi pumppaamaan samalla kun vauva imee toista rintaa, niin johan tuli pumpatessakin oikein ruutaamalla...
 
Täs on tullu ihan hyviä vinkkejä. Aventin kans voisit kokeilla vielä sellastakin, että kastelet ne pumpun osat, se voi auttaa.
Kokeile myös niin, että käyt vaikka tosiaan lämpimässä suihkussa enne pumppausta. Sitten kun alotat pumppaamisen, kumarru eteenpäin niin, että nojaat kyynärpäillä polviin ja koitat enemmänkin keskittyy siihen, että saa hartiat ja niskan ihan rennoksi, kuin että ajattelet sitä maidon tulemista.
Ton ikäsenä vauvalla saattaa olla tiheän imun kausi, joten rinnat voi tuntua väliaikasesti aika tyhjiltä. Kyllä se siitä sitten taas kun tissit tajuaa, että maitoa tarvitaan lisää :D Pumppaaminen just sillon voi kyllä olla himpun verran hankalampaa, joskin myös edesauttaa sitä, että sitä maitoa sitten alkaa tulemaan enempi.

Ja sitä paitsi: jos syötät vauvan juuri ennen lähtöä, niin et varmaan niin kauaa kampaajalla viivy, että sinä aikana tulis mikään hengen hätä? Oottehan muuten kokeillu etukäteen, että vauva kans huolii sen pullon?

Hyvää kampaajareissua =)
 
Minullakaan ei aluksi herunut pumpulle yhtään. Muistan että se oli tosi turhauttavaa. Edellä mainituista neuvoista voi olla apua, ehkä löydät tavan jolla saat aluksi herumaan. Sitten kun rinnat tottuvat pumppuun, ne heruvat helpommin. Tai niin minulle ainakin kävi, meidän nyt melkein vuoden ikäisen kanssa. Pakkaseen kertyi niin paljon maitoa, että sillä on pärjätty oikein hyvin minun poissaoloajat (olen käynyt töissä viimeiset 5kk isän ollessa lapsen kanssa kotona) ja varmaan täytyy heittää osa poiskin kun ei poika ehdi juoda kaikkea. Tämä vaan rohkaisevana viestinä, että rinnat toimivat pumpun kanssa usein niinkuin lapsen imemisenkin kanssa - ensin ei tule mitään mutta myöhemmin hyvinkin.

Minua aluksi auttannet asiat oli lämmin suihku, rentoutuminen syvään hengittäen ja vauvan ajatteleminen tai katseleminen. Imetin aamulla toisesta rinnasta ja pumppasin sen jälkeen toisesta, koska aamulla rinnat olivat täydemmät ja herui helpommin.
 
Tuttua.Meillekin ostettiin sit viimisen päälle hieno sähkökäyttöinen pumppu ja hädintuskin 20 ml,vaiks tissit aivan pinkeenä ja tiputteli matot märäksi jo vessamatkalla :) sit yks päivä suivaantuneena paiskasin koko pumpun mäkeen ja aloin ihan vanhanajan tyyliin omilla kätösilla jo alkoi herua vauhdilla.Ootko muuten kokeillut kotikaljaa,nostaa hyvin maidon rintoihin.
 
Moikka! Minäkin kehottaisin kokeilemaan pumppausta imetyksen yhteydessä. Itse sain alussa tosi hyvin herumaan pumpulle, enää en juuri lainkaan (vauva 4 kk), hädin tuskin 10-20 ml, paitsi imettäessä. Nyt pumppaan silloin tällöin maitoa varastoon pakkaseen (omia menoja varten, kuntosali etc). Meillä vauva nukkuu päivällä yhdet pitkät päiväunet 3-4 tuntia. Yleensä sen jälkeen syötän ja samanaikaisesti pumppaan, eli rinnat suht täynnä (vekara kun muuten tahtoo syödä myös yöllä tiheämmin). Saan näin pumpattua n. 80-120 ml siitä toisesta rinnasta. Minigrip-pussiin ja pakkaseen. Miehen on sieltä sitten helppo ottaa tarpeen mukaan (vesihaudesulatus!!!). Ei myös näin haittaa päivän syöminkejä, kun vauva saattaa mennä jo ennen seuraava syöttöä toisille päikäreille ja saan taas varastot täytettyä =) .
 
Aku
Mä en oikeestaan koko imetysaikana saanu pumpattua kun muutamia millejä,mut tytölle riitti kuitenkin hyvin melkein 5kk saamansa maito.Ainoastaan sillon sain pumpattua kun olin ollu tosi pitkään imettämättä.
 

Yhteistyössä