Pulmatilanne kaksilapsisessa perheessä!!

• Viestiketjun aloittaja harmailee
  • Ensimmäinen viesti
Edellisiä kompaten ja siellä ei kukaan kolmesta kuole vaikka hieman on meteliäkin. Tiedä vaikka menisikin hyvin kun vauva vaistoaa että nyt ei ole tissi lähellä ja piste. :D . Turkilmashan otti viime perjantaina irtioton ja siellä olikin miehellä mennyt ilta liiankin helposti :D .

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Mä kun tässä kaipaan sitä pientä humaltumista ;)
Ihana ottaa muutama siideri kavereiden kanssa ja olla huoletta...
Joo joo, hirvee oon joo!
Voithan sä mennä jonkun kaverisi kanssa lounaalle, ottaa ruuan kanssa lasin viiniä ja käydä vielä shoppailun lomassa siiderillä.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos isä laittaa isomman nukkumaan ja vaik suosiolla nukuttaa vauvan syliin/viereen! Nukkuuko isompi omassa huoneessa? voisko isä mennä pienemmän kans toiseen huoneeseen..? tuskin sä kuitenkaan kovin hirveen myöhään siel viihteellä olisit!
Kyl ne pärjää.. luota siihen! Mitä mieltä mies ite on?
Isompi nukkuu omassa huoneessa, mut herää joskus vauvan itkuun :/ Välillä vaikeesti jää takas nukkumaan varsinkin jos vauva vielä jatkaa itkuaan. Ja vauvahan kuulee toisen itkun ja saa siitä lisää aihetta kunnon huutoon... :(

Mies on sitä mieltä et parempi et esikoinen on hoidossa sen yön. Jos vauva ei asetu isänsä kanssa niin ei ainakaan toinen siihen heräis.

Ihmemaan Liisa
Eikä mies oikein vielä tiedä mitä vauva haluaa kun itkee.. Itse kun tiedän paremmin niin vähän ehkä karttaa vauvanhoitoa :(

Miehessä ei siis oo mitään vikaa isänä, hyvin lapsensa hoitaa. Se vaan pulmana et kun pitäs molemmat saada illalla nukkuu.

Vauva jos herää illalla yöunille mentyään, saa aina rintaa ja siihen rauhoittuu...
Mut ei miehesi opikaan, ellei rohkene opetella! Kyllä ne lapset nukahtaa lopulta, ei maailma siihen kaadu jos yhtenä iltana tehdään eri tavalla ja nukkumman meno vähän vaikka viivästyykin. Voisitten kokeilla joku ilta, miten vauva suhtautuisi siihen että saakin pulloa tissin sijaan jos herää. Voi huolia ilman enempiä mukinoita, kun ei tissiä olekaan saatavilla.

vieras
nukkuuko isompi omassa huoneessa vai teiän kans? ku mietin, et voisko isä ihan suosiolla ottaa vauvan ja mennä sen kans vaik olkkariin.. tai nukuttaa ihan suosiolla esim. kainalossa tai sylissä!
Hyvin se menee!

ap.
Lisäys vielä..
Ollaan kyllä joskus koitettu että mies laittaa vauvan illalla nukkumaan -> kauhee huuto johon isompi herännyt ja reppana itkeskellyt vähän väliä ja lopulta luuli et on aamu ja koitti virkeenä tulla sängystään pois!

Tän takia myös ollaan tehty niin et minä meen vauvan luo jos vielä herää kesken unien.

Keittiönoita
Isompi nukkuu omassa huoneessa, mut herää joskus vauvan itkuun :/ Välillä vaikeesti jää takas nukkumaan varsinkin jos vauva vielä jatkaa itkuaan. Ja vauvahan kuulee toisen itkun ja saa siitä lisää aihetta kunnon huutoon... :(

Mies on sitä mieltä et parempi et esikoinen on hoidossa sen yön. Jos vauva ei asetu isänsä kanssa niin ei ainakaan toinen siihen heräis.
Hmm... kyllähän lapsiperheissä on usein muitakin syitä kuin äidin vapaalle lähtö, jolloin toinen lapsi huutaa kuin palosireeni ja herättää huudollaan toisen. Tuntuuko se, että lapsi joutuisi heräämään vauvan huutoon, susta pahalta sen takia, että sun vapaalle lähtemisesi ei ole mikään pakko? Musta sä voit unohtaa moisen ajatuksen, sillä ei se esikoinen saa siitä vauvan itkuun heräämisestä sen enempää traumoja kuin saisi silloinkaan, kun sinä olet kotona. Eli ihan hyvillä mielin voit lähteä.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja SONA:
No ei tässä oikeen vaihtoehtoja,et lähde ellette saa esikoista johonkin.. Rauhottuuko vauva pullolle?
Niinpä.. taitaa tää vielä ainakii 3 viikkoo venailla mahdollisuutta.. Oon jo kuukauden koittanut tehdä lähtöä :(

Osaa ottaa pulloa, jos masu on jo täynnä. ei ota enää pulloa eli ei silleen saa rauhoittumaan..

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
ONko ongelma se, että vauva ei rauhoitu isän kanssa? Vai se, että isä pelkää ettei saa vauvaa rauhoittumaan? Vai se, että sinä et usko että vauva ja isä tulevat toimeen keskenään?

Olipa vastaus mikä tahansa, niin siihen auttaa vain se, että kertakaikkiaan otat ja lähdet jonnekin useammaksi tunniksi säännöllisesti. Aluksi päiväsaikaan, vaikka kaupungille tai kaverin kanssa kahville/syömään ja kun se aika sujuu, niin sitten kokeilet iltaa. Tekemällä oppii, pätee myös lastenhoitoon :) Jos vauva on kovassa eroahdistusvaiheessa, niin kannattaa harkita tuulettumista pidemällä kaavalla uudelleen vaikka kuukauden päästä. Saattaisi olla helpompaa kaikille osapuolille.
Oikeesti: illat on ihan eri asia, vaikka olis kuinka pätevä mies tai nainen. Minä itse en suostunut jäämään yksin illalla ton ikästen kanssa, eikä mies kyllä ollu minnekään lähdössäkään. Mutta tää ei kyllä mun mielestä ole miehen kyvyttömyydestä kiinni.
Enhän mä miestä kyvyttömäksi moittinutkaan, mutta jos äiti kerran välttämättä tahtoo lähteä illalla viihteelle, niin ei ole paljon vaihtoehtoja. ON vaan otettava lusikka kauniiseen käteen ja mietittävä, kuinka tilanne hoidetaan mahdollisimman luonnikkaasti. Eli kokeilla etukäteen miten vauva reagoi, jos tissiä ei tulekaan ja nukuttaja ei olekaan äiti. Meillä jokaisen kolmen kanssa on loppujen lopuksi mennyt tosi hyvin, vaikka se ensimmäinen kerta on hermostuttanut yhtä paljon äitiä kuin isääkin :) Vauva on itseasiassa ollut se, joka on ottanut tilanteen rauhallisimmin..

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja SONA:
No ei tässä oikeen vaihtoehtoja,et lähde ellette saa esikoista johonkin.. Rauhottuuko vauva pullolle?
Niinpä.. taitaa tää vielä ainakii 3 viikkoo venailla mahdollisuutta.. Oon jo kuukauden koittanut tehdä lähtöä :(

Osaa ottaa pulloa, jos masu on jo täynnä. ei ota enää pulloa eli ei silleen saa rauhoittumaan..

No sit kannattaa käyttää aika hyväksi ja totuttaa vauvaa vähitellen siihen, että isä onkin se joka nukuttaa ja maito tulee pullosta. Ei sitä kiva ole kuunnella, mutta jos ihan oikeasti haluat iltavapaan niin vaihtoehtoja ei oikein ole. Kolme viikkoa on aika lyhyt aika kuitenkin, kyllä sä sen jaksat :)

No, lukematta koko ketjua..
Voisiko joku tulla teille, seim joku mummo? Auttamaan isää.
Ja vaikka olis kuinka hyvä mies ja osallistuisi hoitamiseen, niin ne iltatoimet voi olla haastavia hoitaa yksin. Kyllä hän siitä varmaan selviäisi, mutta voisi olla parempi mieli äidilläkin kun olisi joku auttamassa.. Olisko mahdollista?

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Hmm... kyllähän lapsiperheissä on usein muitakin syitä kuin äidin vapaalle lähtö, jolloin toinen lapsi huutaa kuin palosireeni ja herättää huudollaan toisen. Tuntuuko se, että lapsi joutuisi heräämään vauvan huutoon, susta pahalta sen takia, että sun vapaalle lähtemisesi ei ole mikään pakko? Musta sä voit unohtaa moisen ajatuksen, sillä ei se esikoinen saa siitä vauvan itkuun heräämisestä sen enempää traumoja kuin saisi silloinkaan, kun sinä olet kotona. Eli ihan hyvillä mielin voit lähteä.
Nuo tilanteet on mulle vaikeita hoitaa kun molemmat unisina huutavat yhtäaikaa ja pitäs revetä molemmille (mies töissä)..
Sit kun mies ei omista tissejä, ei vauvan rauhoittaminen onnistu nii helposti.
En sit ite osais olla miettimättä koko ajan..

Kyllä mä sit jätän molemmat kotiin kunhan vauvalla vähän enemmän ikää ja alkaa syödä iltapuuroa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
No, lukematta koko ketjua..
Voisiko joku tulla teille, seim joku mummo? Auttamaan isää.
Ja vaikka olis kuinka hyvä mies ja osallistuisi hoitamiseen, niin ne iltatoimet voi olla haastavia hoitaa yksin. Kyllä hän siitä varmaan selviäisi, mutta voisi olla parempi mieli äidilläkin kun olisi joku auttamassa.. Olisko mahdollista?
Mummo ei pääse, kun on töitä. Esikoinen ois menossa mummolleen heti kun vapaavkl löytyy..

Kyllä yhden illan pärjää vaikka päällän seisoen. Pitäähän äidinkin päästä välillä tuulettumaan. Lähdet vaikka siinä vaiheessa kun isompi on laitettu nukkumaan ja jos vauva sitten illan mittaan hermostuu nii kyllä miehesi varmasti pärjää vaikka kaaos tulisikin. Siinähän sitä oppii toimimaan :)

memmu
Jo on isä sanon minä. Kyllä meillä isä pärjää 4v 2v ja 3kk kanssa iltahulinatkin jos niikseen tulee. Tosin ryyppäämään en ole vielä lähtenyt, mutta pari pakollista iltamenoa on ollut ja hienosti meni isällä. Pienin sai pullosta iltamaidot. Olihan sitä kuulemma ollut kitinää ja kätinää jos jonkin sorttista, mutta tuumaili vain, että kyllä ne siitä sitten lutviutui ja lapset sai nukkumaan.

no mitä pahimmillaan voi sattua vaikka jätät lapset miehesi kanssa? ei muuta kuin 2 huutavaa lasta ja ei ne koko yötä jaksa huutaa pari tuntia veikkaan maksimissaan ja sit väsyy. Jos niillä ei oo mitään oikeeta hätää niin mitä sitte vaikka huutaa :eek: joa on ruokaa annettu ja puhtaat vaipat jne. ja iskä on lähellä ni mikä hätä lapsilla on? mitä jos sairastut ja joudut sairaalaan, annatko lapset jonneki muualle hoitoon koska isä ei pärjää vai mitä?

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Jo on isä sanon minä. Kyllä meillä isä pärjää 4v 2v ja 3kk kanssa iltahulinatkin jos niikseen tulee. Tosin ryyppäämään en ole vielä lähtenyt, mutta pari pakollista iltamenoa on ollut ja hienosti meni isällä. Pienin sai pullosta iltamaidot. Olihan sitä kuulemma ollut kitinää ja kätinää jos jonkin sorttista, mutta tuumaili vain, että kyllä ne siitä sitten lutviutui ja lapset sai nukkumaan.
Mä sanoisin että neljävuotias on jo eri helppo "hoitaa" kuin alle 2v! Ymmärtää asioita enemmän. Ei meillä ainakaan tajua jos vauva itkee kovasti! Säikähtää ja alkaa itsekin!

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
no mitä pahimmillaan voi sattua vaikka jätät lapset miehesi kanssa? ei muuta kuin 2 huutavaa lasta ja ei ne koko yötä jaksa huutaa pari tuntia veikkaan maksimissaan ja sit väsyy. Jos niillä ei oo mitään oikeeta hätää niin mitä sitte vaikka huutaa :eek: joa on ruokaa annettu ja puhtaat vaipat jne. ja iskä on lähellä ni mikä hätä lapsilla on? mitä jos sairastut ja joudut sairaalaan, annatko lapset jonneki muualle hoitoon koska isä ei pärjää vai mitä?
Joo, miten siinä sit rentoutuu kun lapset huutaa kotona! Tulee vaan ittelle huono omatunto kun on lähtenyt.

Vauvan synnyttyä oltiin viikko sairaalassa eikä näillä ollut täällä mitään hätää! Musta vaan on nyt eri tilanne kun näit on kaksi eikä yksi ihminen repee molemmille samaan aikaan..

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:
no lähet kotoa ja jos illasta alkaa lapset huuteleen, ni sitten alkaa!! lasten isä on lähellä huolehtimassa :) ei ne huudot sun korviin asti varmaan kuulu, eikä se mies siittä kuole, jos nyt joskus joutuukin iltahulinat selvittään! :D
Juuri näin :)! Kyllä mies pärjää!

ei kun härkää sarvista
Suosittelen että lähdet. Menet ja olet poissa tasan ja tarkkaan tietyn ajan. Näin ollen
miehesi on helppo olla kun tietää varmasti apua olevan tulossa jos hankala tilanne tulee.
Itse aloitin käynnit kirjastolla yms. jossa olin max tunnin poissa. Nyt lapset jo isoja eikä ongelmia ole. Olet siiderisi ansainnut...kyllä miehesi kestää ja itsetunto siitä vaan kasvaa

Juh
No osta hyvä ihminen muutama siideri kotiin niin ei tartte miettiä miten ne pärjää. Ja pyydä vaikka kaveri kylään. Ei sun tartte juoda kun ne lapset on hereillä tai jos vauva valvoo niin eihän se haittaa.

Yhteistyössä