pullosta vierottaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamazu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamazu

Vieras
helou!

Minkä ikäisiä lapsenne ovat olleet kun on tullut stoppi pullosta juomiselle?
Mun tyttö on nyt 10kk ja olen tässä mietiskellyt josko yrittäis lopettaa pullottelun...Mutta miten se käytännössä onnistuu? Esim. illalla ennen nukkumaan menoa tyttö juo150-200ml maitoa, miten sellasen määrän voi antaa muusta kuin pullosta?
Niin ja nokkamukista ei oikein suostu juomaan, ehkä pari ryyppyä vain ja sit alkaa heitteleen maitoa/vettä pitkin lattiaa. ihan turhaan olen ostanut 4 erilaista nokkamukia kun tällaisen neuvon sain et kokeilla erilaisia nokkamukeja.
Ja millon tuo maidon määrä vähenee niin ettei illalla ja aamulla enää juoda tolkuttomia määriä vaan ehkä vain lasillinen tai jotain?
Hiukka sekavaa mutta toivottavasti joku vastaa.

Meillä likka joi pullosta iltaisin 2v. asti..... Ei suostunut muuten juomaan riittävästi. Hoidossa naukkaili kuulema mukista, mutta kotosalla halusi olla ""vauva"". Sitten yksi aamu sanoin neidille, että pullot on annettu porovauvoille ja siihen se sitten jäi... Tuttia meillä ei käytetty koskaan valveillaoloaikana ja siksi koin ettei juominen pullosta haittaa... Hampaat on hyvät ja purenta kunnossa!

Esikoisen maitopullosta juonnin lopetin joskus 1,5 v.paikkeilla.Tarjosin vain maitoa nokkamukista ja se huusi ensin yön pari,mut sen jälkeen kelpas nokkamuki ja sit se joikin nokkamukista.Kuopuksen kans lopetin maitopullosta juonnin n.10-11 kk iässä.Laitoin vain pullot kaappiin ja niitä ei sieltä oo otettu pois.Nokkamuki tilalle.
Meiän MAM-taikamukeista ei valu maidot lattialle,vaikka miten heittelis niitä.

Muistaakseni 1-v.maidon tarve on 5 dl.
Eli tuo 1,5-2 dl iltasin aamusin on aika paljo teillä(vaikka vähän nuorempi)...
Mä en aamulla anna maitoa ennen aamupalaa, vasta sen yhteydessä. Se on vain tapa tuo juominen.Ja varsinkin pullosta juominen.
Jos juo liikaa,ei sit ruoka maistu.
Jos sulla on tollanen MAM-taikamuki,niin paina se tiiviste siellä mukin sisällä aina kunnolla kiinni,ni ei pitäis vuotaa.

Meillä 1v2kk juo aamumaidon pullosta n. 1-2 dl. Mun puolesta saa juoda vaikka viisivuotiaaksi, sillä mukista ei suostu juomaan juuri mitään. Annan aamupalan noin tunnin päästä maidosta ja ihan hyvin maistuu.

Mun mielestä pullosta vieroitusta ei tarvitse kiirehtiä. Terveellistähän se maito on. Meillä olis vaikeuksia saada 5 dl kokoon ilman tuota aamupulloa.

Ystäväni tyttö joi iltamaidot pullosta 2-vuotiaaksi ja siskoni (70-luvulla) 5-vuotiaaksi :)

mun nuorimmainen oli 11kk kun ei juonut pullosta enää kuin iltamaidon + yömaidon (juu, joi todellakin vielä yöllä tipan maitoa silloin). aterioilla annoin aina nokkamukista maidon.
sitten iski mahatauti ja maito tuli joka kerta kaaressa ulos. annoin juomaksi vettä mukista, mehua mukista... sitten yhtäkkiä huomasin, että pulloa ei oltu käytetty kolmeen päivään. tarkoitus ei ollut vielä vieroittaa pullosta, mutta se kävi vähän kuin itsestään. kun kerran kolmeen päivään ei ollut tarvinnut.... ei sitten mielestäni tarvinnut enää muulloinkaan.

sun ehkä kannattais kokeilla ihan hörpyttää tavallisesta lasista aterioilla. kaikki lapset ei tykkää nokkamukista koskaan.
tuo iltamaito on sellanen juttu, että todennäköisesti se jää pois silloin kun pullokin. oleellista siinä luultavasti ei ole se maito vaan pullon imeminen nukkumisrituaalina.
kun maidon juonti aamuin/illoin vähenee, ruokamäärät yleensä kasvaa.