Pullosta syöttäminen yöllä?

Hei, meillä vauvaa on syötetty tähän asti ainoastaan rinnasta ja nyt kysyisinkin teiltä, jotka syötätte yöllä pullosta. Syötättekö vauvan makuuasennossa omassa (pinna)sängyssään tms tai vieressänne vai otatteko vauvan syliin pystympään asentoon vai miten? Röyhtäytättekö vauvan perään vai nukahtaako vauva pullolle?

Voi kuulostaa tyhmälle mutta kun ei ole kokemusta :ashamed:

kiitos :flower:

Minulla 3kk tyttö ja syötän pullosta päivin ja öin. Teen sillä tavalla, että nostan tytön syliini ja syötän siinä, itse istun siis sängyn reunallamme. Tämän teen sen vuoksi, ettei tyttö niin herkästi nukahtaisi pullolle, vaan söisi kunnolla ja tätä kautta syöttövälit lyhentyisi. Röyhtäytän vauvan heti samalla, ettei vaan jää massuun röyhtäys ja ettei tulisi puklia...:). Makuulta syöttäminen saa minusta vauvan muutenkin helpommin vetämään maitoa "henkeensä"...

HMML
Vauvaa ei kannata syöttää pullosta makuuasennossa, sillä se voi edesauttaa korvatulehdusten syntymistä ja maitoa voi mennä korvakäytäviin (niin, joku viisaampi voisikin kertoa, miksei näin käy imettäessä makuuasennossa, heh...).
Itse otan vauvan syliin ja syötön jälkeen siirrän takaisin pinnasänkyyn tai otan viereeni loppuyöksi, riippuen pojan virkeydestä (jos ehtii herätä 'liiaksi' niin nukahtaa helpommin viereeni) tai äidin äkillisestä halusta nuuhkia vauvaansa ja nukahtaa tämä kainalossa :)

Meillä syötettiin vauvaa sylissä öisin 3,5 kk- 6 kk. (Istuin sängyn reunalla )Jos vauva nukahti, niin en röyhtäyttänyt. Sen jälkeen poitsu ei ole huolinut ilta/yömaitoa sylistä vaan olen syöttänyt makuultaan sänkyyn. Yösyöminen loppui 1,5 kk sitten, mutta unimaito edelleen menee makuullaan. Poika nyt 8,5 kk ja ei ole ollut vielä yhtään korvatulehdusta/muutakaan sairautta...Joten en allekirjoita tuota edistää korvatulehduksia...Aika nopsaan kyllä huomaat, kumpi teillä parempi. Meillä poika on määrännyt tahdin ja näin siis meillä.

HMML
No ei se korvatulehdushomma sitten varmaan pidä paikkaansa, jos TEILLÄ ei ole ollut korvatulehdusta :p Hyvä niin! Yleensä tällaisista suosituksista puhuttaessa tuskin tarkoitetaankaan, että JOKAISELLE, joka ei toimi niiden mukaan, käy jotenkin huonosti...
Itse kuitenkin luotan mieluummin terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiin, kuin joihinkin yksittäisiin kokemuksiin. Jokainen toki tehköön kuten parhaaksi näkee. Tuolla logiikalla voisi muuten sitten ajatella vaikka että en käytä turvavöitä, koska en ole ikinä ollut kolarissa tai en tule ikinä tarvitsemaan silmälaseja kun mulla on tähänkin asti ollut niin hyvä näkö
:LOL:

Mä syötän kans sängyn reunalla. Mulla on himmeä yövalo, että nään kaataa maidon pulloon ja laittaa tytön suuhun oikein päin. Nostan olalle siksi aikaa, että nukahtaa(hytkyttelen). En röyhtäytä, ellei nyt sinä aikana kun hytkytän niin röyhtäise. Laitan sit takaisin omaan sänkyyn.

Meillä tytö ei suostu enää sylissä syömään; pitää olla sitterissä tai makuullaan. Ei oo noin kuukauteen suostunu, sunnuntaina tulee 4kk.
Mutta pelkällä pulloruokinnalla on ollu 1½-2 kuisesta lähtien.
Ennen yöllä syötin sylissä ja röyhtäytin tai edes yritin vaikkakin neiti nukku, nykyään otan meidän sängykke pitkälleen syönnin ajaks, röyhtäytän ja laitan omaan sänkyy nukkumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HMML:
Vauvaa ei kannata syöttää pullosta makuuasennossa, sillä se voi edesauttaa korvatulehdusten syntymistä ja maitoa voi mennä korvakäytäviin (niin, joku viisaampi voisikin kertoa, miksei näin käy imettäessä makuuasennossa, heh...).
--
Olen kuullut että korvikemaito on parempi "pesimisalusta" bakteereille kuin äidinmaito, tästä syystä imettää voi makuultaan mutta korvikkeen syöttämistä makuultaan ei suositella. Itse olen miettinyt sellaista, että voiko lypsettyä rintamaitoa antaa pullosta makuultaan, ilmeisesti voi?

janika77
Täh! Miten sitä maitoa voi mennä korvakäytäviin? Siis jos on ajatus, että se menisi suusta sisäkautta korviin? Eiköhän se lapsi kuitenkin niele sen maidon? Ei tajuu...

Mut hei, te jotka syötätte pullosta öisin, miten te hoidatte maidon lämmityksen? Laitatteko maitopullot odottamaan yöksi valmiiksi ja annatte huoneenlämpöisenä? Vai nousetteko yöllä lämmittelemään maitoja mikrossa?

HMML
No tämä asia nyt ei ole minulle kuitenkaan mikään intohimon kohde :) mutta yritin tuossa muistella, mistä oikein olen ko. ohjeen lukenut, ja löysin ainakin tämän:
"Syötä vauvalle pullomaito joko sylissä istuvassa asennossa tai sängyllä vieressäsi lapsen pää kohotettuna. Hyvä syöttöasento vähentää pulloruokinnan ongelmia ja etenkin maidon joutumista korvatiehyeisiin."
Suora lainaus STM:n kirjasesta Imeväisikäisen lapsen ruoka, s.10.
Jäin kyllä miettimään, mitähän ne muut 'pulloruokinnan ongelmat' sitten mahtavat olla...??
Tää kyllä lämmittää yöllä mikrossa, eipä siitä niin vaivaa ole - vauvakin onneksi syö enää vain kerran yössä.

Mäkään en ole oikein tajunnut miten se maito joutuu sinne korviin, mutta en olekaan alan ihminen.

Meillä valitettavasti syötetään makuuasennossa ja pullosta ja taitaa juuri olla korvissa jotain häikkää. Täytyy myöntää että tunnen hieman syyllisyyttä asiasta.

Ihmisen kurkku, nenä-, poskiontelo- ja korvakäytävät ovat yhteydessä toisiinsa, monimutkaisen systeemin kautta ne tiehyet ovat tavallaan samaa järjestelmää. Kyllähän korvatulehdus tulee usein nuhan jälkitautina eli nenän kautta pöpöt pääsee korviin. Tuota maidon juomista makuullaan mietin, voiko syynä olla, että tuttipullosta maito tulee helpommin ja reilummin kuin tissistä imiessä ja näin vauva ei ehdi niellä tuttipullosta tulevaa maitoa tarpeeksi nopeasti ja se joutuu väärille reiteille?

Meilläkin neiti 6 kk syö yöllä sängyssä pulosta. Ei suostu sylistä enää syömään vaan menee huudoksi. Laitan aina tytön sängyn viereen vastikeet ja pullot valmiiksi ja kaadan yöllä pulloon nälän iskiessä. Huoneen lämpöisenä siis tarjoilen. Loppupurkki sitten vaan jääkaappiin.
Me olemme nostaneet sängyn pääpuolta hiukan ylös ja laittaneet patjan alle matalan tyynyn, jotta olisi hiukan pääpuoli ylempänä. Olen nimittäin myös kuullut tuon korvatulehdusriskin ja en viitsisi testailla tuleeko meille. Siitä huolimatta, että itse olenkin kuulemma syönyt kaikki maitopullot sängyssä eikä yhtään korvatulehdusta ole ollut.

No ei se korvatulehdushomma sitten varmaan pidä paikkaansa, jos TEILLÄ ei ole ollut korvatulehdusta :p Hyvä niin! Yleensä tällaisista suosituksista puhuttaessa tuskin tarkoitetaankaan, että JOKAISELLE, joka ei toimi niiden mukaan, käy jotenkin huonosti...
Itse kuitenkin luotan mieluummin terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiin, kuin joihinkin yksittäisiin kokemuksiin. Jokainen toki tehköön kuten parhaaksi näkee. Tuolla logiikalla voisi muuten sitten ajatella vaikka että en käytä turvavöitä, koska en ole ikinä ollut kolarissa tai en tule ikinä tarvitsemaan silmälaseja kun mulla on tähänkin asti ollut niin hyvä näkö
:LOL:

Logiikallasi siis pitäisi kaikille lapsille antaa apteekin maitoa ettei vaan tulisi allergiaa tai kukaan lapsi ei saisi kiipellä ettei vaan satuta itseään... :LOL:
Eiköhän ole kuitenkin niin että jokainen lapsi ja vanhempi löytää oman tapansa ja vasta jos ongelmia syntyy on syytä muuttaa toimintatapaa. Tässäkäään asiassa kun ei ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.

Meillä esikko ei huolinut pulloa lainkaan, kakkonen huoli pullon vain pitkällään juoden ja nyt tämä kolmonen juo vain syliin tiukasti suljettuna. Meillä siis noudatellaan lapsen mieltymystä nauttia yksilöllisesti ateriansa. Yhdelläkään ei ole ollut korvatulehduksia, joten kyllä tuo korvatulehdus asia on ihan rakenteellinen juttu niin kuin astma ym. korvakierteiselle lapselle toki on parempi juottaa maito pystymmässä asennossa, mutta terveellä lapsella sillä ei ole merkitystä. Ja jokainen lapsi omaa yksilöllisen anatomian.

Mitä maidon lämmittämiseen tulee, kannattaa siinäkin noudatella lapsen omaa tahtoa. Meillä kakkonen joi mieluummin huoneenlämpöistä tai jääkaappi kylmää kuin lämmintä maitoa. Oli suorastaan tappelu kun yritin 2-4 kertaa päivässä tuputtaa lämmintä maitoa. Neiti työnsi pulloa niin kauan pois että maito oli jäähtynyt hänen mieleisekseen. Nyt tämä kolmonen juo vain erittäin lämmintä maitoa, heti kun maito on vähänkin viileämpää kuin ihon lämpöinen, lähtee pullo pois suusta ja sassiin.

Kuuntele siis lastasi ja etsikää oma tapanne niin varmasti hyvä tulee.
=)

HMML
Kuulehan Käpynen,
Minun on vaikea ymmärtää nykyisin ilmeisesti vallalla olevaa käsitystä, että kaikki suositukset, ohjeet, neuvot tulee mahdollisimman usein kyseenalaistaa ja hokea vain tuota "eiköhän jokainen vanhempi tunne parhaiten lapsensa" -mantraa. Kyllä nykyisin tuntuu järkevä vanhemmuus olevan hukassa niin monelta (en siis nyt viittaa tämän ketjun kirjoittajiin vaan yleensä), että tuon "minä teen just niinkun minua huvittaa, sanokoot asiantuntijat mitä vaan" -asenteen seurauksena lasten ja nuorten vointi, sekä henkinen että fyysinen, on mitä on. Näitä palstoja ja ympäröivää maailmaa ylipäätään seuranneena olen todellakin sitä mieltä, että niin surullista kuin se onkin, oma vanhempi ei todellakaan aina tunnu tietävän mikä se oman lapsen paras on. Siksipä ärsyynnyin edellä olevasta 'en allekirjoita jotain (varmaan ihan tutkittua ja tilastollisesti todettua) asiaa koska omalla kohdallani niin ei ole käynyt' -kommenttia - minusta tuo nyt on yksinkertaisesti aika tyhmää, samoin kuin mielipiteesi siitä, että vasta jos ongelmia syntyy muutetaan toimintatapoja. Miksi ottaa turhaan riskejä jos ne voi pienellä vaivalla minimoida? Mutta aivan samahan tuo loppujen lopuksi minulle on, miten kukin vauvaansa syöttää, siittä vaan! Pääasia että syöttää. Ja sinä, Käpy, et selvästikään osaa lukea rivien välistä eikä meillä ole lainkaan samanlainen huumorintaju. Mikä voi olla vallan hyväkin asia!
Ehdotankin täten, että tämäkin keskustelupalsta poistetaan ja kaikki muutkin vauva- ja lapsiaiheiset sivustot, koska kyllä jokainen vanhempi kummiskin tietää parhaiten, mitä tekee. Mitä niillä neuvoilla tekee, what the hell! :p

Meillä tuo poika kohta 8kk. Imetin n. 6kk joten pari kuukautta on menty pulloruokinnalla. Laitan pullon yöllä suuhun ja tuen peitolla. Syö mitä syö, laittaa tutin suuhun ja nukahtaa. Poika ei yöllä tykkää syödä niin että oikein ottaisin syliin ja syöttäisin joten näin menty. Ensimmäinen korvatulehdus just sairastettiin flunssan yhteydessä ja lääkäri kovasti sanoi että pitäisi välttää makuulla syöttämistä. Päivällä ehkä ok, mutta yöllä ei meillä ainakaan pystystä syödä niin etteikö koko talo olisi hereillä sen jälkeen. Täytyy sitten miettiä uudelleen jos nuo korvatulehdukset ihan tavaksi tulee :/

Olen samaa mieltä siitä että suositukset ovat hyviä mutta...
Nykyään suositusten viidakossa ihmiset unohtavat sen tärkeimmän, lapsen ja vanhemman vuorovaikutus suhteen. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella lasta ja rakastaa omalla tavallaan. On tärkeää vanhempana luottaa itseensä eikä toimia aina kirjaoppien mukaan. Kuitenkin jokainen vanhempana yrittää parhaansa. Olen ollut juuri kirjaoppien mukaan ensimmäisen lapsen kohdalla, mutta tuo kakkonen romutti kaikki kirja opit, niin ruokailuissa kuin nukkumisissakin. Mikään mitä suositeltiin ei toiminut ja se jos joku koulutti luottamaan itseensä. Sitä ei pidä enää mitään itsestään selvänä. Kakkosen kanssa taistellessa juuri terveydenhuolto henkilökunta kehotti luottamaan vaistoihin ja tekemään maalaisjärjen kanssa asioita. Suositukset ovat suuntaa antavia, mutta jokaisen täytyy löytää sieltä ne tärkeät asiat. Toki on hyvä ensin yrittää toimia suositusten mukaan (minkä varmasti jokainen täällä palstaileva tekee), mutta jos se ei toimi, ei tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa. Ja suosituksetkin muuttuvat. Itse sain niin paljon pahaa mieltä, että minulla taasen nousee karvat heti pystyyn kun joku rupeaa näillä palstoilla tuomitsemaan niin kuin sinä juuri teet. Siksi yritän itse toimia kannustajana hyvään vanhemmuuteen, koska olen kokenut sen henkilökohtaisesti olevan parempi keino vaikuttaa asioihin kuin tuo sinun tekemä tuomitseminen. Tässäkin pulloasiassa lapsen ravitsemus on kuitenkin tärkeämpi asia kuin se missä asennossa lapsi sen ravitsemuksensa saa. Meillä kun kakkonen lopetti juomisen kun yritin pakottaa juomaan pystyasennossa. Nestettä meni vuorokaudessa vain 3 dl kun 6 viikkoisen tarve olisi ollut 5-7 dl. Kun annoin periksi (terveydenhuolto henkilökunnan suosituksesta) alkoi tyttö juoda tarpeellisen määrän. Eli todellakin tarkoitan sitä että anna lapsen valita. On kurja että näillä palstoilla on edelleen ihmisiä jotka haluavat määrätä ja hallita, kun pitäisi kannustaa ja tukea. Lapsen kasvatuksessa kun tulee tärkeämpiäkin asioita kuin tämä, siis niitä joilla todella on merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Ja todellakaan ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita tässä maailmassa. Sen näkee jo siitäkin kuinka asiantuntijatkin yrittävät vain parhaansa ja muuttavat suosituksiaan tuon tuostakin. Esim. Esikon syntyessä sanottiin että vieressä nukuttaminen ei ole suositeltavaa, kakkosen kohdalla asialla ei ollut juuri merkitystä ja nyt sitä jopa suositellaan maidontuotannon käyntiin saamiseksi. Että mikä nyt sitten on oikein?

Äidinmaito on antibakteerista, siksi äidinmaito ei tarjoa bakteereille ravintoa samoin kuin lehmänmaito.

Jokainen voi itsekin todeta korvien olevan yhteydessä nieluun, esim voimakas nielelminen tai "puhaltaminen" nenästä kiinni pitäen tuntuu korvissa(näin voi myös usein avata "lukossa" olevat korvat).

Jokaisella ihmisellä korvien kuten kaikki muutkin rakenteet ovat hieman erilaiset, tietynlainen rakenne edesauttaa korvatulehdusten syntyä vaikka lapsi ei ikinä olisi lehmänmaitoa nähnytkään, toisilla taas maitoa ei mene vääriin paikkoihin vaikka syöttäisi pää alaspäin. Noin yleisesti ottaen korviketta ei kuitenkaan kannata antaa makuuasennossa koska silloin sitä todennäköisimmin joutuu korviin tai esim. nenäonteloihin.

Peesaan kyllä Käpylehmää ! =) Meidän poika on kanssa romuttanut kaikki kirjaopit ja en kyllä ole ruvennut väkisin vääntämään. Musta on ollut paljon helpompi antaa lapsen määrätä tahtia siinä määrin että vuorokausi sujuu rytmillään ja kaikki ovat tyytyväisiä. Jos opus kieltää lapsen syöttämisen makuuasennossa, niin pitäisikö siis jättää syöttämättä, kun ei muuten suostu syömään. Maalaisjärki on mun mielestä ihan sallittua.

En oikein ymmärrä tässä asiassa, "antaa lapsen määrätä tahdin"...Siis vauvahan syö, miten annetaan. Mulla kaksi pullolasta ja molemmat syötetty samalla tavoin : pystyasennossa! Eli eiköhän se ole äidin laiskuus, joka sanelee tahdin, kun ei jaksa nostaa pois sängystä... En syöttäisi makuulta ketään! Mistä lapsi moisen epänormaalin tavan oppii ellei vanhemmilta? imetetyt asia erikseen.

Niin se voipi olla, laiskuutta se. Jos lapsi ei koskaan ole nukkunut hyvin vieressä, niin en kyllä ole väkisin nukuttanut. Olen suosiolla laittanut omaan sänkyyn, vaikka sairaalassa vieressä nukuttamista suosivatkin. Miksi pitäisi väkisin pilata koko perheen yöunet, jos kerran helpommallakin pääsee?!? Mutta se on hyvä, että jollain totuuden torvi törähti ja nyt siis tiedän olevani laiska vanhempi ;) Asia ei sinänsä syöttämiseen liity, mutta siihen kuitenkin, että on laiskaa olla erilainen ja opuksista poikkeava äiti. Toivottavasti kuitenkin ketjun aloittaja sai tästä hyvät opit itselleen. =)

Yhteistyössä