pullojen keittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkuri

Vieras
Nyt rohkaiskaa minua lopettamaan pullojen keittäminen!
Poika on muutaman viikon ajan saanut kiinteitä, mutta minä vaan edelleen keitän tuttipullot ja tutit. Tiedän, ettei se pidemmän päälle ole edes viisasta, mutta jotenkin en uskalla lopettaa keittämistä. Pelkään, että heti tulee joku vatsatauti tms.

Pesettekö tuttipullot heti syönnin jälkeen vai huuhteletteko vain ja pesette sitten myöhemmin useamman kerrallaan?
Ja välillähän niitä on kuitenkin hyvä keitellä?
Entäs huvitutit ja niiden keittäminen?

Meidän neiti on nyt 5,5 kk ja pullojen keittäminen jäi aikoja sitten pois. Huuhdon pullon aina käytön jälkeen kylmällä vedellä ja laitan altaaseen odottamaan, että kaikki (5) pullot ovat likaisia ja pesen sitten kerralla.

Tuttia meillä ei ole syöty koskaan kuin satunnaisesti joten tuttia keittelen harvoin, yleensä ostan uuden kuukausittain ja voi olla, että sitä vanhaa on ehditty imeskellä vain muutamia kertoja.

Mitään vatsatautia meillä ei ole koskaan ollut ja neiti muutenkin terve kuin pukki.

No jos yhtään rauhoittaa mieltä niin meillä oli pullot käytössä 2 ensimmäistä kuukautta päivittäin ja en keittänyt niitä kuin kerran kahdessa viikossa, huvitutteja en keittänyt muuta kuin uutena (tai eihän niitä kuin kastetaan veteen) pullojen keittely jäi vähälle koliikin takia niin en jaksanut yhtään mitään ""ylimääräistä"" kuhan selvittiin päivästä toiseen. Pullot ja pullotutit huuhdoin syönnin jälkeen ja pesin sitten käsin kun kaikki oli käytetty. 2,5kk iässä kun aloitettiin kiinteät niin aloin pesemään pullot koneessa (huuhtasen vielä raanan alla sen jälkeen) mutta tuttiosat totta kait edelleen käsin. Vatsavaivoja ei ole ollut koliikin lisäksi.

Nata ja poika 4,5kk

Katso vähän aikaa vauvasi touhuja ja mitä kaikea suuhun menee, ja mieti sitten MIKSI keittäisit pullot? Ethän varmaan keitä lusikkaa jolla syötät vauvaa, vauvan käsiä, unirättiä, leluja...

Keitetty tutti tai muu esine on steriili vain muutaman sekunnin ajan keiton jälkeen. Sitten siihen tarttuu ilmasta, pöydältä, käsistä jne bakteereja. Maitoiset pullot kannattaa tiskata aika pian käytön jälkeen, niin sinne ei ehdi kasvaa mitään suunnatonta pöpölaumaa.

Nykyään ei suositella keittämään edes vastasyntyneen pulloja tai tutteja kuin silloin tällöin! Bakteereja _tarvitaan_ että immuunipuolustus kehittyy toimivaksi.

Mulle ei sanottu missään vaiheessa sairaalassa tai neuvolassa että pitäisi keittää. Olen keittänyt pullot ja tutit tasan kerran, vauva on nyt 7 kk eikä ole ollut yhtään kertaa kipeä :-)

Voithan sä tietysti keittää pulloja jos haluat tai arveluttaa olla keittämättä, onhan se jokaisen oma asia mihin aikansa käyttää, eikä siitä mitään vahinkoa ole koska vauva saa kyllä niitä tärkeitä bakteereja muualtakin ;-)

Moikka!

Meillä on käytössä vauvalla (nyt 5 1/2kk) jauhemainen korvike, jonka valmistuksessa on oltava hyvin tarkka justiinsa että pullot on keitetty ja se vesi myös johon jauhe sekoitetaan. Meillä keitettiin pullot ja vesi siihen saakka kunnes poika täytti 5kk. Siihen mennessä oli saanut jo kiinteitäkin 2kk.
Soitin asiasta Elintarvikeviraston tarkastajalle, ja kysyin että joko keittämiset voi jättää, ja hän sanoi että voi. Mulla oli kanssa hirvee kynnys lopettaa se keittäminen, vaikka se oli jumalattoman työlästä. Mutta sitte vaa lopetettiin, ja nyt otetaan suoraan kraanasta vesi ja vaan tiskataan pullot.
Tutit heitän kattilaan porisemaan vielä n. kerran viikossa, se oli neuvolankin suositus. Ja kyllä meitä neuvottiin jo sairaalassa ja neuvolassakin keittämään pullot siihen saakka kun aloitetaan kiinteät ruoat, en sitte tiedä voiko suositukset tosiaan olla näin erilaiset eri puolella Suomen maata.

Meille neuvottiin sairaalassa keittämään tutit kauoasta ostettaessa ja jos esim tippuu maahan. Pulloja voi keitellä silloin tällöin.

En ole keittänyt vauvan pulloja kuin kaupasta ostettaessa ja vauva söi pullosta maitoa vastasyntyneestä asti. Samaa pulloa käytetään useampi päivä, huuhtelen vaan lämpimällä vedellä syötön jälkeen. Pesen pullot joko astian pesukoneessa tai käsin. Tutit keitän aina silloin tällöin.

Poika nyt 8kk eikä mitään allergioita/sairauksia. Huvitutteja olen keittänyt kaupasta ostettaessa ainoastaan.

Olen molempien lapsien kohdalla lopettanut säännöllisen keittämisen n.2kk jälkeen, eikä kummallekkaan ole tullut minkäänlaista vatsatautia tms. Vanhempi on nyt 1,4v eikä ole ollut kuin kerran nuhassa...
Meillä kun on kissa ja koirak, niin mukulat möyrii lattialla niitten kans ja pistää suuhunsa koiran lelujakin kun ei vielä erota mikä on kenenkäkin..
Nyt ruokailuvälineet ja tutit keittelen silloin kun siltä tuntuu...

Alussa kyllä keittelin niitäkin tai oikeastaan kastoin keitetyssä vedessä, mutta niin en ole tehnyt enää pariin viikkoon ja tänään päätin lopettaa pullojen keittelyn kokonaan. Ehkä sjoskus silloin tällöin, mutta säännöllisesti en enää keitä!

Kiitos teille!

Yhteistyössä