Pullistani tulee aina kovia ja liian "kiinteitä", vaikka ohjeiden mukaan teen ja kohotan taikinan ainakin 3-kertaiseksi - missä vika?

  • Viestiketjun aloittaja Päivi
  • Ensimmäinen viesti
Päivi
Alkuperäinen kirjoittaja no:
liikaa jauhoja? käytäthän oikeaa voita? miksi kohotat liikaa?
No ohjeessa oli 13-15 dl jauhoja ja mielestäni 12 ja puoli laitoin, joten ei pitäisi olla liikaa... Ja voita käytän. Kohotan liikaa? Jätän taikinan kulhoon ja annan olla niin kauan kunnes pinta on noussut kulhon reunan tasolle - siinäkö vika?

 
Turkilmas
Tee näin: taikinaa vaivatessa lisää jauhoja hiljakseltaan. Vaivaa pitkään ja hartaasti. Taikinan pitää olla löysää, mutta kimmoisaa. Sitten kohota. Kohotuksen jälkeen pyörität pullat ja liinan alle kohoamaan. Sitten paisto. Pitäis tulla hyviä :)
 
Tiuku
Mun pullat nousee aina ihan valtavasti ja konstina on se että kun jauhoja on lisännyt vasta vähän niin että se on sellaista velliä niin vatkaan ihan vispilällä taikinaa voimakkaasti. Taikinaan sekoittuu ilmaa ja siitä tulee kuohkeaa. Jauhoja ei tosiaan kannata laittaa liikaa vaan näppituntumalla loppuvaiheessa kokeilla koska taikina on kimmoisa ja vielä pehmeä eli ei kannata orjallisesti noudattaa ohjeen jauhomäärää.
Pullat on mun ainoa takuuvarmasti onnistuva leivonnainen :)
 
vieras
Taikina saa jäädä aika löysänä kohoilemaan, just ja just kun irtoo kulhosta on hyvä. Sitten vaan leivonnan aikana lisäät sen minkä tarvii. Kuulostaa musta ihan siltä että liikaa jauhoja.
Lisäksi kananmunan voi jättää kokonaan pois, se kuivettaa pullat muutenkin nopeemmin. Ja ei liian kauan paistella.
 
oo
Mä teen jauhojen kanssa niin, että ensin lisäilen niitä pikkuhiljaa ja kun taikina alkaa tuntua vähän kiinteältä, ehkä aavistuksen liiankin kiinteältä jo, niin lisään sulatetun margariinin.

Kohota reilusti myös pellillä ennen uuniin laittoa!!!! Itse teen niin, että kun pullat on pellillä laitan vasta sitten uunin lämpiämään. Ja pullat kohoaa kiltimmin jos ovat lämpöisessä. (Hellalla niin, että uunin lämpö lämmittää, keittiölavuaarin päällä niin, että lavuaarissa on lämmintä vettä.
 
Zoe-F
Mie sekotan taikinan, mutta jätän sen vielä sellaseks että loiistraantuu joka paikkaan, vaivaan sen ja annan kohota lavuaarissa jossa kuumaa vettä.
Kohotuksen jälkeen vaivaan tarpeeksi jauhoja vielä sekaan, niin että just ja just saa leivottua.
Pellille uunin päälle kohoamaan hetkeksi.
Käytän muuten rypsiöljyä leivonnassa.
 
Namu
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Mie sekotan taikinan, mutta jätän sen vielä sellaseks että loiistraantuu joka paikkaan, vaivaan sen ja annan kohota lavuaarissa jossa kuumaa vettä.
Kohotuksen jälkeen vaivaan tarpeeksi jauhoja vielä sekaan, niin että just ja just saa leivottua.
Pellille uunin päälle kohoamaan hetkeksi.
Käytän muuten rypsiöljyä leivonnassa.
"loiistraantuu"?? :D Vitsi mikä sana, mitä se edes tarkoittaa?

 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja Namu:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Mie sekotan taikinan, mutta jätän sen vielä sellaseks että loiistraantuu joka paikkaan, vaivaan sen ja annan kohota lavuaarissa jossa kuumaa vettä.
Kohotuksen jälkeen vaivaan tarpeeksi jauhoja vielä sekaan, niin että just ja just saa leivottua.
Pellille uunin päälle kohoamaan hetkeksi.
Käytän muuten rypsiöljyä leivonnassa.
"loiistraantuu"?? :D Vitsi mikä sana, mitä se edes tarkoittaa?
liistraantuu :D painovirhe paholainen pääsi käymään.
 
Liikaa jauhoja, tosiaankin. Jauhojen tilavuus/paino vaihtelee hirveästi, koska joskus jauho on tiiviisti pakkaantunutta, ja ohjeiden dl määrät ovat kuohkealle jauholle. Siksi jauhoja tosi varovaisesti, eli tolla sun ohjeella esim. 9-10 dl eka, ja sit lisäilee vähän. Taikina saa jäädä melko löysäksi.

Ja tosiaan, kannattaa ekojen jauhodesien lisäämisen jälkeen vatkata vatkaimella, saa mahtavan sitkon.
 
Minä jättäisin valkuaiset pois taikinasta. Yhteen maitolitraan laitan itse pari-kolme desiä vajaat 2 kg jauhoja, eikä ole tullut koskaan kovia pullia. Rasvana oon käyttäny sekä voita, että margariinia...ei oo ollu kuohkeus eroja. En kyllä jaksa alustaa hirveesti, eli sen verran että taikina irtoaa reunoista ja taikina ei tartu pahasti sormiin. Parikyt vuotta on tuo tekniikka toiminut.
 

Yhteistyössä