Pullien / sämpylöiden kohotus pellillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeInka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SeInka

Aktiivinen jäsen
20.01.2010
3 063
0
36
Vinkkejä taikinan kohotukseen kulhovaiheessa on vaikka kuinka (itse kohotan lavuaarissa vesihauteessa), mutta miten te saatte ne kohoamaan pellillä? Meillä on kotona niin viileää, että ei kyllä tahdo kohota ollenkaan. Joskus olen laittanut uuniin ja kaikista pienimmälle lämmölle, mutta silloin lässähtivät ihan totaalisesti eli oli silti liian kuuma. Vai onko sillä edes väliä, jos ei kohota kaksinkertaiseksi pellillä?

Ei niitä kaksinkertaiseksi tarvi kohottaa. Hiivataikinaleivonnaiset voivat lässähtää uunissa ihan senkin takia, jos on kohotettu liikaa. Ne jatkavat kohoamistaa uunissa ja hiilidioksidi pysyy pullien sisällä, siinähän se juju onkin että pullista tulee kuohkeita. Jos kohotetaan liikaa näin ei tapahdu.

Eihän niitä siinä vaiheessa kuulu kaksinkertaiseksi kohottaa! Muuten ei kyllä jää uuniin minkäänlaista kohoamisvaraa enää ja se just on kuohkean pullan/sämpylän salaisuus..

Mulla toimii kans tuo että uuni päälle,pelti siihen ja liina päälle. Hyvin kohoavat. Joskus olen tehnyt niinkin että olen laittanu vähäks aikaa kaikki levyt päälle,sit ne pois päältä ja pelti siihen lämpimien levyjen päälle.

tein taikinan kulhoon. Heitin liinan päälle ja kannoin kulhon kylmään autoon.Lähdin kauppaan ostoksille taikina takapenkillä. Pakkasta muutama aste. Päästessäni kohteeseen taikina noussut niin hyvin et meinasi tulla pois astiasta.
Joten ei sillä lämpötilalla ole merkitystä, nousee pakkasessakin.

Mie kohotan uunin päällä pellillä ja pyyhkeen laitan sämpylöiden päälle.

Kiitos kommenteista. Mä en tosiaan ole mikään leipuri, niin teen vaan ohjeen mukaan ja siinä lukee, että kohota kaksinkertaiseksi pellillä.
Mulla on varmaan vaan huono uuni, kun jos uuni on päällä niin ne levyt kanssa kuumenee tosi kuumiksi, ainakin toka pelti on jo liian kuumassa kun menee sen verran aikaa. Mutta hyvä tietää, ettei välttämättä tarvitse tai edes kannata kohottaa kaksinkertaiseksi. Nyt on eka satsi uunissa, katsotaan kuin käy :).

tein taikinan kulhoon. Heitin liinan päälle ja kannoin kulhon kylmään autoon.Lähdin kauppaan ostoksille taikina takapenkillä. Pakkasta muutama aste. Päästessäni kohteeseen taikina noussut niin hyvin et meinasi tulla pois astiasta.

Ne oli ainaki rakkaudella tehtyjä pullia, pääsivät kauppareissulleki :D Söpöä.

Mä kans laitan ekan pellillisen liinoineen hellalle ku uuni lämpiää. Muut sit kohoilee liinojen alla pöydällä kunnes pääsevät uuniin. Ihan hyviä on tullut. Meillä kyllä on melkoisen lämmin koti jos se nyt jotain vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25704260:
Voithan laittaa saunan lämpiämään ja viet ne pellillä sinne lauteille lämmittelemään ja kohoamaan

Mellä ei ole saunaa. Pitäisiköhän viedä tuonne taloyhtiön lenkkisaunavuorolle pullapellit lauteille :D.

Hyviä muuten tuli sämpylöistä, kiitos teille.

Minä laitan ekan pellin siihen lieden päälle niin kuin näköjään moni muukin ja tokan laitan kuumalla vedellä täytetyn tiskialtaan päälle. Eli siis tulppa altaaseen ja lasken altaan lähes täyteen niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee ja pelti siihen päälle niin kuumat vesihöyryt lämmittävät peltiä.

Käyttekö te useinkin taikinan kanssa kaupassa? Ois hauskaa, jos joutusitte ratsiaan ja sulla ois taikinat takapenkillä. Poliisit varmaan repeis naurusta.

kylmäkohotuksella saa parempia sämpylöitä kuin lämpimässä kohottamalla

Pakko laittaa yksi kohotusvinkki vaikka onkin jo vanha keskustelu.

Tein tänään sämpylöitä ja pellillä ne näyttivät noin 20 minuutin kohotuksen jälkeen lähes samalta, kuin siihen laittaessa. Sain sitten hauskan idean, että kokeilempa hiustenkuivaajalla vähän lämmittää sämpylöitä. Lämmitin kuivaajalla noin 10 minuuttia ja sämpylät kohosivat lopulta tosi hyvin.

Yhteistyössä