Pukemisongelma mitä hoitoon (taas kerran)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Voi apua, mä en taas tiedä mitä pukea lapselle (3v.) huomenna päivähoitoon. Klo 9 aikaan on ennuste on 12 astetta ja lapset ulkoilevat aamupalan jälkeen heti silloin ja myös iltapäivällä, jolloin luvattu lähemmäs 18 astetta ja aurinkoa. Aamulla pelkät verkkahousut lienevät liian viileät eli laitanko niiden päälle vk-housut?Voiko vk-housut laittaa pelkästään päälle eli ei alle mitään (onko liian kuuma jos verkkahousut alla siis?). Entä hanskat, aamulla tarvitsee varmaan niitä vielä?

Jos laitan lämpimillä keleillä lapselle verkkahousut aamulla päälle ja vien hoitoon, ulkoleikkien jälkeen ne verkkarit ovat takuulla hiekassa ja pölyssä polvista. Pitääkö sitten olla sisähousut erikseen vielä? Farkkuja ei oikein voi käyttää, koska lapsella on vielä vaippa (erityislapsi kyseessä... housuvaipan kanssa vielä menisi, mutta pph haluaa käyttää teippivaippaa). Kiitos vinkeistä, olen ihan urpo näiden pukeutumisjuttujen kanssa, koska ainoa lapsi ja pph tekee minut oudoilla kysymyksillään ja vaatimuksillaan hulluksi! Hoitoon ei myöskään saa jättää mitään vaatteita eli kaikki pitää mahtua reppuun.

mein päiväkodissa pitää olla kesäksi eri housut sisälle ja ulos. mie laittasin leggarit alle ja verkkarit päälle. iltapäivälle sit pelkät leggarit riittää ja niillä kotiin ja pesuun.

Meillä ei kyllä vielä niin lämmintä ole, että pelkillä verkkahousuilla laittaisin ulos. Vaikka toi +18 mittarissa niin on märässä hiekkalaatikossa yms. Satoi vettä niin runsaasti, että vaikka ei sadehousuille tarvetta niin silti aika kosteaa. Ja muutenkin maa hohkaa vielä kylmää.

Meillä on sukkahousut ja tunika sisällä, siihen sitten verkkapuku päälle ulkoiluun.

Kyl ulkohousut pitää aina olla erikseen. Hoidossa kun hoidossa. Eihän se ole yhtään vaikeaa laittaa reppuun ulkopökät ja hanskat. Mä en vaan tajua miten se on niin vaikeaa pukea lastaan hoitoon. Omallekin laitan aamulla joko päälle tai mukaan päällysvaatetta ja pph:llakin se onnistui hyvin vaikka piti reppuun sopia.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26298453:
mein päiväkodissa pitää olla kesäksi eri housut sisälle ja ulos. mie laittasin leggarit alle ja verkkarit päälle. iltapäivälle sit pelkät leggarit riittää ja niillä kotiin ja pesuun.

Eri housut sisällä ja ulkona taitaa olla kaikkien päiväkotien ohjeistus, niin hiekka ja lika ei kulkeudu joka paikkaan. Mutta: pelkät leggarit tarvitsevat kunnon kesäkelin ja rutikuivan maan. Verkkarit voi olla hyvin ne iltapäivän ulkoiluhousut pelkästään.

Kyl ulkohousut pitää aina olla erikseen. Hoidossa kun hoidossa. Eihän se ole yhtään vaikeaa laittaa reppuun ulkopökät ja hanskat. Mä en vaan tajua miten se on niin vaikeaa pukea lastaan hoitoon. Omallekin laitan aamulla joko päälle tai mukaan päällysvaatetta ja pph:llakin se onnistui hyvin vaikka piti reppuun sopia.
No sitä mieltä minkäkin, mutta MILLAISET ulkohousut sitten laitan? Repussa on aina varasisähousut (colleget) ja nyt laitan siis niitä tuplasti sisäkäyttöön mikäli vaikka vaippa sattuu vuotamaan. Verkkahousut eivät kestä kosteutta, laitanko siis aamu-ulkoiluun vk-housut ja ei alle mitään?

Jos ulkoilen itse lapsen kanssa, mulla ei ole mitään ongelmaa. Ongelma on se pph joka tekee mut niin epävarmaksi. Ostin kolmet eri saappaatkin sen vaatimusten mukaan täksi kevääksi. Huoh. Hanskoja varmaan neljät erilaiset. Mikään ei tyydytä sitä. Kaikki on vääränlaista ja mallista ja hankala pukea tms.

Ja hei, tehkää meille tädeille selväksi se, jos lapsenne saa mennä niissä sisälegginsseissä uloskin iltapäivällä. Toiset ovat todella tarkkoja ja vaikea meidän on tietää ilman sanomista että joillekin se on ihan ok!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No sitä mieltä minkäkin, mutta MILLAISET ulkohousut sitten laitan? Repussa on aina varasisähousut (colleget) ja nyt laitan siis niitä tuplasti sisäkäyttöön mikäli vaikka vaippa sattuu vuotamaan. Verkkahousut eivät kestä kosteutta, laitanko siis aamu-ulkoiluun vk-housut ja ei alle mitään?

Jos ulkoilen itse lapsen kanssa, mulla ei ole mitään ongelmaa. Ongelma on se pph joka tekee mut niin epävarmaksi. Ostin kolmet eri saappaatkin sen vaatimusten mukaan täksi kevääksi. Huoh. Hanskoja varmaan neljät erilaiset. Mikään ei tyydytä sitä. Kaikki on vääränlaista ja mallista ja hankala pukea tms.

Ohho, mimmoset vaatimukset sillä pph:lla oikein on?

Ja kerronpa esim. noista saappaista: ensin pph pyysi ostamaan vuorelliset kumpparit viileillä keleillä. Tavalliset kumpparit sukkien kanssa ei kuulemma olisi olleet hyvät. No, ostin vuorelliset kokoa 28, koska halusin niiden menevän vielä syksyllä (talvikengät olivat kokoa 27). Villasukan kanssa menivät hyvin, mutta pph valitti niiden olevan liian isot. No, ostin sitten tavalliset kumisaappaat kokoa 27 ja villasukan kanssa sopivat jalkaan, mutta pph halusikin sitten pitää jo ilman ja saappaat olivat väljät. No, ostinpa sitten kokoa 26 ja jestas kun nyt se alkoi valittaa "onkohan ne liian pienet". Pohjallisen päälle asetettuna jää puoli senttiä kyllä vielä varaa.

Samaa rataa oli keväällä rukkasten kanssa. Suprafillit kuulemma vuotivat ja ostin uudet, no, uudetkin vuotavat koska ne eivät mitkään pidä vettä saumoista. No, ostin toppakurarukkaset ja ne eivät kuulemma pysy päällä. Ostin tavalliset ja alle ohuet villahanskat. No, niitä ei kuulemma jaksa erikseen pukea ja nekään eivät kuulemma pysy päällä. Ostin kosteudenpitävät vk-hanskat... onneksi tuli jo lämmin.

Ja kerronpa esim. noista saappaista: ensin pph pyysi ostamaan vuorelliset kumpparit viileillä keleillä. Tavalliset kumpparit sukkien kanssa ei kuulemma olisi olleet hyvät. No, ostin vuorelliset kokoa 28, koska halusin niiden menevän vielä syksyllä (talvikengät olivat kokoa 27). Villasukan kanssa menivät hyvin, mutta pph valitti niiden olevan liian isot. No, ostin sitten tavalliset kumisaappaat kokoa 27 ja villasukan kanssa sopivat jalkaan, mutta pph halusikin sitten pitää jo ilman ja saappaat olivat väljät. No, ostinpa sitten kokoa 26 ja jestas kun nyt se alkoi valittaa "onkohan ne liian pienet". Pohjallisen päälle asetettuna jää puoli senttiä kyllä vielä varaa.

Samaa rataa oli keväällä rukkasten kanssa. Suprafillit kuulemma vuotivat ja ostin uudet, no, uudetkin vuotavat koska ne eivät mitkään pidä vettä saumoista. No, ostin toppakurarukkaset ja ne eivät kuulemma pysy päällä. Ostin tavalliset ja alle ohuet villahanskat. No, niitä ei kuulemma jaksa erikseen pukea ja nekään eivät kuulemma pysy päällä. Ostin kosteudenpitävät vk-hanskat... onneksi tuli jo lämmin.

Oliko kotona mitään ogelmia noitten kamppeitten kanssa?

Hei, seuraavana laita luu kurkkuun sille! Kyllä sä osaat itse. Elä lähe mukaan tollaseen rumbaan. Ei tuu mieleenkään ite hoitajana ostattaa vanhemmilla sitä ja tätä ja valittaa joka vaatteesta. Sitten vasta jos joku vaatekappale ei todellakaan mahdu tai toimi. Sittenkin sanon ystävällisesti vinkaten, en valita. Mun lapsen kohdalla loppu sanominen kun totesin napakasti että teen näin koska muuten. Nyt hekin tuntevat pojan ja tietävät miksi vaatetta on mukana se mikä on.

Oliko kotona mitään ogelmia noitten kamppeitten kanssa?
Pelkästään kotona ollessa olisin ostanut saappaat villasukkavaralla vasta myöhemmin keväällä ja käyttänyt kosteussuojattuja talvikenkiä siihen asti. Villasukkia voin pitää lapsella vaikka nyt (12 astetta) saappaiden kanssa, koska hengittävät kyllä. Pph ei niitä jaksa/halua pukea.

Olisin pitänyt koko kevään kurarukkasia ohuilla villaisilla hanskoilla kotona. Mutta tämä siis liian monimutkainen systeemi pph:lle. Vanhat suprafillitkin olisivat menneet lyhyillä ulkoiluilla, jos vaan kääntää ne leikin jälkeen nurin (tätä pph ei tee, suprafillit olivat patterilla kääntämättä jolloin eivät kuivu ja kuumassa ei saisi kuivata).

Ja miksi lapsilla piti olla kalsarit alla sisällä kun lämpötila 21 astetta. Talvella siis olivat aina noin ja pph ei viitsinyt riisua (pyysin riisumaan!) koska lapset oli helpompi laittaa ulkovaatteisiin suoraan sisävaatetta alle lisäämättä. Talossa on sama lämpötila nytkin, mutta NYT voivat olla pelkät colleget päällä. Moni asia siis liittyy tuohon vaivattomuuteen. Se vaippa-asiakin. Teippivaippa usein vuotaa, mutta pph ei viitsi housuvaippaa käyttää koska sen vaihtaakseen pitää housut riisua.

Runsas vaihtovaatekassi.

Ratkaisu ongelmiin. Pitää sisällään ulkoiluvaattet ja sisävaatekertoja, JA näin keväällä/alkukesän kynnyksellä tarkoittaa lisäksi kostean sään kenkiä ja kuivan sään kenkiä.

Hoitajat päivän aikana kyllä osaavat ratkoa mitä ja miten paljon tenavalle puetaan.

Lisäisin, että olen vienyt mitä on pyydetty, vaikka kotona ei käytettäisikään, koska minähän en hoitopäivän aikana ole lapsiani hoitamassa, vaan toinen ihminen, joka tekee asiat tavallaan, siten kuin juuri hän ne kokee parhaimmiksi tavoiksi toteuttaa. Lapsia on muitakin, ja on käytännössä erittäin hankalaa ja aikaavievää, jos joka tenavan kohdalla pitää tarkasti noudattaa äitinsä laatimaa nipotuslistaa. Toki toiveita noudatetaan, mutta joskus kyllä tuntuu että äidit vetävät nämä toiveensa vähän turhan tiukoille turhissa asioissa.
En tosiaan kehtaa nillittää jostain pukeutumisjärjestyksestä tai vaipan mallista, eihän se minun työ/koulupäivääni hankaloita......

Viimeksi muokattu:
Ja miksi lapsilla piti olla kalsarit alla sisällä kun lämpötila 21 astetta. Talvella siis olivat aina noin ja pph ei viitsinyt riisua (pyysin riisumaan!) koska lapset oli helpompi laittaa ulkovaatteisiin suoraan sisävaatetta alle lisäämättä. Talossa on sama lämpötila nytkin, mutta NYT voivat olla pelkät colleget päällä. Moni asia siis liittyy tuohon vaivattomuuteen. Se vaippa-asiakin. Teippivaippa usein vuotaa, mutta pph ei viitsi housuvaippaa käyttää koska sen vaihtaakseen pitää housut riisua.

Toi vaippajuttu on ihan normijuttu. useimmissa paikoissa toivotaan teippivaippoja juuri sen housusouvin takia.

No sen ymmärrän että sukkahousuja ei viitsi riisua välistä. Noin muuten kyllä se lapsen pukeminen on on sen pph:n työtä, ei se oikein voi sanoa ettei viitti pukea villasukkia. Lähinnä tulee mieleen että viitsiikö se sitten tehä mitään muutakaan lasten kanssa vai ovatko ihan oman onnensa nojassa.

Ongelmia olisi varmasti ollut pilvin pimein. Mutta kun vaatteita ei itse tajuta testata käytännössä, eikä edes kokeilla, onko vaikkapa kengät sopivat ulkoillessa. Moni varmaan ei edes ulkoile, niin vaikeahan se on tietää mikä sopii milloinkin.

Just joo. Ulkoillaan ja paljonkin. Ja kotona pukeudutaan eritavalla kuin hoidossa. Pukeudutaan ilmeisen monimutkaisesti sitten!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26298573:
Runsas vaihtovaatekassi.

Ratkaisu ongelmiin. Pitää sisällään ulkoiluvaattet ja sisävaatekertoja, JA näin keväällä/alkukesän kynnyksellä tarkoittaa lisäksi kostean sään kenkiä ja kuivan sään kenkiä.

Hoitajat päivän aikana kyllä osaavat ratkoa mitä ja miten paljon tenavalle puetaan.

Lisäisin, että olen vienyt mitä on pyydetty, vaikka kotona ei käytettäisikään, koska minähän en hoitopäivän aikana ole lapsiani hoitamassa, vaan toinen ihminen, joka tekee asiat tavallaan, siten kuin juuri hän ne kokee parhaimmiksi tavoiksi toteuttaa. Lapsia on muitakin, ja on käytännössä erittäin hankalaa ja aikaavievää, jos joka tenavan kohdalla pitää tarkasti noudattaa äitinsä laatimaa nipotuslistaa. Toki toiveita noudatetaan, mutta joskus kyllä tuntuu että äidit vetävät nämä toiveensa vähän turhan tiukoille turhissa asioissa.
En tosiaan kehtaa nillittää jostain pukeutumisjärjestyksestä tai vaipan mallista, eihän se minun työ/koulupäivääni hankaloita......

Joo, mut monia kenkiä ei voi ostattaa siksi ettei viitsi pukea villasukkia. Pukeminen on osa työtä eikä se ole lajia viittin/en viitsi.Jotain rajaa silläkin mitä vanhemmilta halutaan.

[QUOTE="Vieras";26298591]No sen ymmärrän että sukkahousuja ei viitsi riisua välistä. Noin muuten kyllä se lapsen pukeminen on on sen pph:n työtä, ei se oikein voi sanoa ettei viitti pukea villasukkia. Lähinnä tulee mieleen että viitsiikö se sitten tehä mitään muutakaan lasten kanssa vai ovatko ihan oman onnensa nojassa.[/QUOTE]

Onneksi tulee kesä, koska lapsi jää silloin kotiin. Voidaan jopa saada se vaippa pois. Epäilen, että pph ei viitsi lasta viedä potalle tarpeeksi usein. Kotona vaippoja ei juurikaan kulu. Hoitoon niitä taas saa raahata säkeittäin.

Ongelmia olisi varmasti ollut pilvin pimein. Mutta kun vaatteita ei itse tajuta testata käytännössä, eikä edes kokeilla, onko vaikkapa kengät sopivat ulkoillessa. Moni varmaan ei edes ulkoile, niin vaikeahan se on tietää mikä sopii milloinkin.

Mä olen pukenut kahden perheen lapsia ulos- liian pieniin tamineisiin, kenkiin jotka ei menneet edes ilman sukkia jalkoihin, ja jos jalkaa vertasi kengän ulkopohjaan (piti vastakkain) meni varpaat yli.... pyynnöistä huolimatta ei sopivia jalkineita tuotu. Oli silti ne vaadittavat kumpparit, kurahousut, villasukat, sisäkengät (ainoat jotka sopi jalkoihin) talvikengät- kaikki pieniä. Haalarit kinnas ja lapsi piti tosiaan 'survoa' sinne sisään. Että on näitäkin :(

[QUOTE="Vieras";26298599]Siis lapsesi on jo kolme? Eikö se nyt jo pue ittelleen villasukat ja välilapaset, miten se hoitajan hommia vaikeuttaa?[/QUOTE]
Ei pue, ei osaa puhua, ei osaa pidättää pissaa tarpeeksi kauan. On erityislapsi, sen jo tuolla mainitsin.

Yhteistyössä