Pukamista kärsivät kertokaa

• Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti
harmaannuin
välillä tuntuu vain sellanen yks pieni ulkonen patti, nyt taas useampi. Voiko nuo pukamat todella nuin elää että ne välillä taas painuu sisään ja ei vaivaa? Onko muuta hoitoa kuin leikkaus? kuinka kovan kivun voivat aiheuttaa? Onkohan tämä tavallinenkin vaiva?

vieras
Mä itse just sain ne pienenmään. Mulla siis raskaus loppumetreillä, eli niille ei nyt ainakaan mitään tehdä. Ekan synnytyksen jälkeen, josta aikaa 4,5 vuotta niin jäin tuo peräaukko vähäbn ulonevaksi. raskaus aikana ne on välillä kipeet, mut ei yhtä kipeet kuin nytten oli. Laitoin niitä puikkoja ja rasvaa ahkerasti 4 päivän ajan. En siis käynyt lääkärillä, kun kaverilta noita puikkoja sain. Mä en saanut työnnettyä niitä sisälle sen rasvan avulla. Nyt mulla oli 2 sellaista peukunpään kokoista kipeää pattia. Nyt ne on vähän pienentyneet eikä ole enää kipeät.
Toki se kannattaa lääkärillä käydä, jos se vaik poistais ne niin eipähän olis enää vaivaa niistä. :)

vieras
Taitaa olla aika tavallinen. Käsittääkseni vaatii usein leikkauksen. On helppo ja nopea. Kipu taitaa olla pahimmillaan kova. Mulla ei kukaan tuttu ole odotellut kovin kauaa.

vieras
minä sain pukamat ekassa raskaudessa jo,nyt 4 lasta,ja kyllä ne ainaki mulla välillä on enemmän ja välillä vähemmän,toisinaan on aikasta kipeet ja käytän rasvaa,mutta muuten ne vaan on ja ei vaivaa.leikkaukseen en oo suunnitellu meneväni ennenku on niin pahana etten pärjää.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä itse just sain ne pienenmään. Mulla siis raskaus loppumetreillä, eli niille ei nyt ainakaan mitään tehdä. Ekan synnytyksen jälkeen, josta aikaa 4,5 vuotta niin jäin tuo peräaukko vähäbn ulonevaksi. raskaus aikana ne on välillä kipeet, mut ei yhtä kipeet kuin nytten oli. Laitoin niitä puikkoja ja rasvaa ahkerasti 4 päivän ajan. En siis käynyt lääkärillä, kun kaverilta noita puikkoja sain. Mä en saanut työnnettyä niitä sisälle sen rasvan avulla. Nyt mulla oli 2 sellaista peukunpään kokoista kipeää pattia. Nyt ne on vähän pienentyneet eikä ole enää kipeät.
Toki se kannattaa lääkärillä käydä, jos se vaik poistais ne niin eipähän olis enää vaivaa niistä. :)
mitä tarkoittaa uloneva peräaukko. Kuin tuon erottaa nuista pukamista?

Ei ole pakko leikata mutta vaatii sitten aktiivista itsehoitoa 1) liikunta, ei liiallista istumista 2) ruokavalio, niin että vatsa toimisi hyvin ja helposti, ilman suuria ponnisteluja. Googlen kautta löytää aika hyvin tietoa..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis mulla on niinku pieniä herneitä tuossa ulkopuolella. Ne ovat siis jääneet ekasta synnytyksestä. Kun käyn kakalla niin täytyy aina pestä pylly, koska paperilla en saa sitä puhtaaksi. Olen sitä lääkärillekkin näyttänyt, mut ei sille voi mitään tehdä.

ap
itsellä joskus kipua, nyt ei oikeestaan olleenkaan mutta silti tuntuu että suurentunu on. Mikä muu voi pahentaa kuin raskaus ja synnytys? Vatsakin toimii hyvin. Viimeisestä synnytyksestä jo yli 2v aikaa.

ap
Siis mulla on niinku pieniä herneitä tuossa ulkopuolella. Ne ovat siis jääneet ekasta synnytyksestä. Kun käyn kakalla niin täytyy aina pestä pylly, koska paperilla en saa sitä puhtaaksi. Olen sitä lääkärillekkin näyttänyt, mut ei sille voi mitään tehdä.
luulenpa että mullakin on tätä, kuvailemasi kuulostaa tutulta :/

vieras
luulenpa että mullakin on tätä, kuvailemasi kuulostaa tutulta :/
Tämän "vaivan" kans on vaan ollut selvittävä.

Vieras
Scherirpokt-hoidolla (salva + peräpuikot) yleensä asettuu aika hyvin.
Jos ärtyvät pahoiksi ja pullahtavat ulos (kuten mulla pari puolikkaan kananmunan kokoista), tungetaan sisään, laitetaan tampooni vuorokaudeksi tukemaan niitä sisään (sulaa itsekseen pois).

Kun tilanne rauhoittunut, hirtetään mieluummin kuin leikataan. Eli kun limakalvo rauhoittunut, tähystimellä imaistaan löysästä suolenseinämästä 'kupla', jonka suu suljetaan kumilangalla kuten ilmapallon. Niitä voi tehdä 2 - 4. Muutaman päivän kuluttua kuminauha on aiheuttanut kuolion, ja nauha + limakalvon jämä putoaa veks. Hirttäminen voidaan toistaa noin 6 viikon päästä.

Hirttämisen tekee kirurgi ihan vaan vastaanotolla. Ei sairaslomaa.

Kun kivuliaisuus ylittää häveliäisyyden, pääsee hoitoon, joka on helppo ja ihmeesti auttaa...

myy
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ei ole pakko leikata mutta vaatii sitten aktiivista itsehoitoa 1) liikunta, ei liiallista istumista 2) ruokavalio, niin että vatsa toimisi hyvin ja helposti, ilman suuria ponnisteluja. Googlen kautta löytää aika hyvin tietoa..
Joo, ei mulla ole leikattu vaikka pyysin sitä. Jossain vaiheessa pukamia myös "hirtettiin". Liikunta, hyvin toimiva vatsa. Pukamat voivat todellakin elellä sisuksissa hyvinkin pitkiä aikoja, jonka jälkeen ne taas eri syistä tulevat ulos.

Itselläni olivat vuotavat pukamat ja todella kipeä. Scheriproct voiteen ja puikkojen avulla vaiva rauhoittui. Ensiapuna on hyvä alapäähygienia tulehdusriskin vuoksi ja pukamien laittaminen takaisin paikoilleen. Vaikkakin tuntui, että se oli hetki ja ne olivat takas ulkona. Kun ulkonevien pukamien väri muuttuu vaaleiksi, ne eivät tunne enää ja on siten sama onko ne ulkona vai ei.

Kurja vaiva kaikenkaikkiaan.

Apteekista saa hyvät lääkkeet ilman reseptiä, voin suositella. Kannattaa aloitta yhdestelmähoidolla puikko ja rasva. Taitaa olla aika yleinen vaiva varsinkin synnytyksen jälkeen/imetettäessä mutta harvapa niistä kovin suurta meteliä pitää :)

vieras
ostakaa ihmeessä apteeksita sitä voidetta. mulla synnytyksessä putkahtaneet pukamat oli pieniä mut tosi kipeitä ku niitten kanssa pari viikkoo vaan olin. sit hain tuota voidetta ja voi onni ja autuus ku muutamassa pvssä helpotti ja sit hävis koko pukamat. jos joskus vielä ilmestyvät ni heti apteekkiin marssin...toki siis kaikilla ei voide auta, joo-o tiedetään, mut kannattaa ainakin yrittää jos ei heti tohtorille halua hakeutua

ap
Kiitos kaikille vastauksista. Vaivani ei ilmeisesti vielä ole paha. Näillä kyllä pärjää. Sen olen huomannut että joskus isommalla tarpeella tulee mukana kirkasta verta. ikävää.

peppuliini.
mun äidillä kanssa hirtettiin. mulla synnytyksen jälkeen niin paha viinirypäleterttu toi peppu että mun perä puudutettiin tuskien vuoksi. pari kohoumaa jäljellä. synnytän taas keväällä. sanon jo valmiiksi AUTS!

jo pappa
Itelläni on ollut niin pitkään kuin muistan vaivana ensinnäkin että maha on lähes jatkuvasti löysä ja toiseksi nuoresta lähtien peräpukamat.Kiusallisinta mahan löysyydessä oli ja on vieläkin se,että aina oli oltava etenkin nostaessa varuillaan,etteivät pöksyt tahriintuisi.ja vaikka kuinka varoit, aina tahtoi hieman karata ja pyllyaukko ärsyyntyi siitä.
Vaivaan tuli nopeasti helpotus avioiduttuani, kun vaimoni esitti,että kokeilisin tamponia pyllyyn.Alussa vaimoni laittoi tamponin rasvan kanssa pyllyyni ja ajan mittaan opin sen itsekin.Ärsytys loppui heti ja pukamatkin näyttävät rauhoittuvan hyvin nopeasti.
Nyt vanhempana, onhan tamponin ensi laitosta kulunut jo kolmekymmentä vuotta,ei maha ole ennää jatkuvasti löysänä,mutta kun pukamat muistuttavat olemassa olostaan, tamponi auttaa heti.
Olemme innokkaita tansseissa kävijöitä, ja kokemus on opettanut, että tansseihin lähtiessä kannattaa laittaa tamponi pyllyyn vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan.Ehkäpä moni tuntinen humppaminen ärsyttää pukamia ja ne pullahtavat joskus ulos, ja joskus mahakin löystyy innokkaasti humpatessa,mutta kun on tamponi, ei vaivoista ole haittaa.Tamponi tukee pukamia, etteivät ne luiskahda ulos, eikä tarvitse pelätä housujen tahriutumista.
Kannatta kokeilla niittenkin,jotka eivät ilkeä mennä asian takia lääkäriin,kuten en itsekään ilkeä.

Yhteistyössä