Puhutaanko teidän mielestä seurakunnan kerhoissa liikaa uskonnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisään nyt, että minusta tuo kerho ei siis ole mitenkään huono ja poika todellakin tykkää käydä siellä ja hänellä on paljon kavereita. Menee mielellään ja odottaa aina kerhoa. Eli ei ole mitään pakkopullaa lapselle ollenkaan.

No mutta toisaalta on hyvä, että lapsi kertoo aina heti, kun joku juttu häntä alkaa vaivaamaan eikä murehdi niitä itsekseen. Eli on aina saatu puhuttua, jos joku asia on saanut hänet surulliseksi.

Syksyllä poika meneekin jo eskariin, joten tuota kerhoa ei enää kauheasti ole jäljellä pojalla.

Alkuperäinen kirjoittaja A:
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös seurakunnan kerhot nimenomaan oo sitä varten että puhutaan Jeesuksesta?

peesit... on paljon muitakin kerhoja joihin voi lapsensa laittaa...

Koittakaa nyt ymmärtää, et esim pikku paikkakunnilla EI OLE muuta kun srk:n kerhot.

"talossa talon tavalla" tai kotihoitoon kokonaan

Sitten kipin kapin liittymään paikalliseen mll:n ja vetämään perhekahvilaan, jostain ne aktiivit sinne tarvitaan vetäämään kerhoja eli siis omatoimisuutta peliin

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

peesi. se on SEURAKUNNAN kerho, oletettavasti siellä puhutaan uskonnosta.

No oletettavasti niin. Enkä minä sitä ole kieltänytkään enkä sano edes, että se olisi huono asia. En kaiminä nyt niin tyhmä ole, että kuvittelen ettei siellä puhuta uskonnosta yhtään. Mutta kuten otsikossani mainitsen niin minusta puhutaan LIIKAA. Ja liian raskasta asiaa. Onhan raamattu täynnä kaikkea muutakin kuin vain ristiinnaulitsemiskertomuksia.

Oletko itse ollut mukana seuraamassa kerhon toimintaa ja tiedät mitä siellä paasataan? Suosittelen kerran jäämään katsomaan ja kuuntelemaan. Ehkä oma lapsesi on vaan herkempi (olet itsekin ollut) ja reagoi juttuihin pelokkaammin? Oletko jutellut muiden lasten vanhempien kanssa, onko heillä samanlaisia ajatuksia? Oletko ottanut lapsesi ongelman kerhon vetäjän kanssa esille?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:

peesit... on paljon muitakin kerhoja joihin voi lapsensa laittaa...

Paljon muitakin kerhoja? Öö siis eli mitähän ne on? Täällä mahdollisuudet on tasan ja ainoastaan tuo seurakunnan kerho. Kaikki ei asu jossain Helsingissä. Ja tuon ikäinen taas kaipaa jo erilaista aktiviteettiä, joten on kiva käydä kerhossa kotonaolon lisäksi.

Perusta oma kerho ja anna hihhuleiden hihhuloida rauhassa =)

juuri sopivaa tekstiä sun suuhun. Että heti on hihhuli jos puhutaan uskonnosta. No teillä ei varmaan vietetty sitten pääsiäistä, eikä joulua varsinkaan. Hui kauheaa, sehän on Jeesuksen syntymäjuhla.
Voi että sä oot lapsellinen ihminen

Mikä on susta liikaa? Se mikä on sulle liikaa, voi olla toiselle vaikka liian vähäistä. Ja tottakai ne puhuu pääsiäisen alla kuolemasta.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että pienille pitää olla varovainen ja taitava, jos meinaa puhua niinkinn hirveästä asiasta, kuin Jeesuksen kuoliaaksi kiduttamisesta. Jos ei osaa, niin parempi, ettei sitten puhu siitä. Se on kuitenkin rankka aihe ja nähdäkseni pieni lapsi on synnitön, eikä tarvitse edes mitään sovitusta.

Pitäs aina osata puhua ikään sopivasti. Ei pienillekään lapsille voi kuka tahansa puhua mitä tahansa, yleensä vaan törmää ajatteluun, että mitä pienenpi lapsi, sen vähemmän kerhon ohjaajan tarvii osata. Se näkyy sit tälleen just, että lapsi pelkää. :/

Ihan pienille kun puhutaan, pääpaino kuuluu olla Jumalan rakkaudessa ja huolenpidossa. Synnistä voi sit puhuu sen ikäsille, jotka osaa syntiä tehdä.

ei mun mielestä puhuta liikaa, ei sen enempää kun eskarissakaan. eikä poika (6v) oo pelännyt niitä juttuja ja harvoin kyselee meiltä mitään uskonnosta, onneks :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ilmeisesti puhutaan taitamattomasti, jos lapsi pelkää. :/

Lapsiakin on niin monenlaisia...

Se pitää ottaa huomioon, ennenkuin aletaan puhua kuolemasta, syyllisyydestä, synnistä, kadotuksesta.

Ja hei, munhan tässä piti se hihhuli olla!

peesi. se on SEURAKUNNAN kerho, oletettavasti siellä puhutaan uskonnosta.

No oletettavasti niin. Enkä minä sitä ole kieltänytkään enkä sano edes, että se olisi huono asia. En kaiminä nyt niin tyhmä ole, että kuvittelen ettei siellä puhuta uskonnosta yhtään. Mutta kuten otsikossani mainitsen niin minusta puhutaan LIIKAA. Ja liian raskasta asiaa. Onhan raamattu täynnä kaikkea muutakin kuin vain ristiinnaulitsemiskertomuksia.

Oletko itse ollut mukana seuraamassa kerhon toimintaa ja tiedät mitä siellä paasataan? Suosittelen kerran jäämään katsomaan ja kuuntelemaan. Ehkä oma lapsesi on vaan herkempi (olet itsekin ollut) ja reagoi juttuihin pelokkaammin? Oletko jutellut muiden lasten vanhempien kanssa, onko heillä samanlaisia ajatuksia? Oletko ottanut lapsesi ongelman kerhon vetäjän kanssa esille?

En ole ollut seuraamassa enkä minä usko,että siellä mitään PAASATAAN. Tosi mukavia kerhonvetäjiä on ja lapsi tykkää heistä. Ehkä oma lapseni on herkempi, en tiedä. Olen jutellut toisten vanhempien kanssa, osalla on samoja ajatuksia ja osalla taas ei. Ja kyllä - toki olen puhunut asiasta kerhonvetäjien kanssa. Poika itse on pyytänyt sitä ja olen heille asiasta puhunut ja kysellyt mistä puhuvat jne. Olen myös sanonut, että toivon heidän huomioivan että jos poika menee kovin vaikeaksi jostain asioista puhuttaessa. En sitten tiedä,että onko näin ollut... vetäjien mukaan poika on ihan normaalisti kerhossa aina vaikka aiheena olisi ollutkin jotain kuolemaan liittyvää jne.

Eikä tämä nyt ole mikään ONGELMA. Halusin vain kysellä, että miten te muut koette sen asian.

Alkuperäinen kirjoittaja ihime!!!!!:
juuri sopivaa tekstiä sun suuhun. Että heti on hihhuli jos puhutaan uskonnosta. No teillä ei varmaan vietetty sitten pääsiäistä, eikä joulua varsinkaan. Hui kauheaa, sehän on Jeesuksen syntymäjuhla.
Voi että sä oot lapsellinen ihminen

Pääsiäisenä juhlitaan elämän uutta alkua, aurinkoa ja hedelmällisyyttä. Ikivanha pakanajuhla. Joulu on talvipäivänseisauksen juhla. Jeesus ei muuten syntynyt talvella. Taisi olla syksyllä.

Hihhulointia se minusta on jos pitää ruveta aivopesemään alle kouluikäisiä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Turha valittaa, jos vie lapsensa sellaiseen. Meillä ei uskota, joten ei tuollaisissa käydä. Niin simppeliä se on.

Mutta oikeasti, moni uskovakaan ei halua lapstansa peloteltavan. Joku on vialla, jos puhutaan asioita, joista lapsi ahdistuu, sillon puhutaan jotain kummallista ja kummallisesti.

Meillä myös 6v tyttö seurakunnan kerhossa ja nyt ennen pääsiäistä tuli halaamaan mua ja sanoi että toivottavasti sä äiti et kuole vielä pitkään aikaan. Meillä on muutenkin tuo kuolema asia asia jo askarruttanut pitemmän aikaa ja on pitänyt puhua siitä että nuorenakin voi kuolla jos sattuu onnettomuus ym. Onhan siitä kuolemastakin pakko puhua ja juuri ton ikästä ne asiat alkaa kiinostaa varsinkin jos suvussa on sattunut kuoleman tapauksia. Hautajaisiin en ole alle 4v vien yt lapsia ollenkaan koska se on liian vaikea asia kertoa sen ikäiselle tyhjentävästi ja näin suositeltiin päiväkodissakin. Musta kerhossa puhutaan uskonnosta ihan sopivasti mut jotkut lapset vaan alkaa pohtia näitä asioita ennemän ja oppii jo yhdistämään kuoleman uhkan myös omaan perheeseen, mut silti niistä asioista mun mielestä pitää puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Turha valittaa, jos vie lapsensa sellaiseen. Meillä ei uskota, joten ei tuollaisissa käydä. Niin simppeliä se on.

Eihän tässä nyt kukaan oikeastaan ole edes valittanu mistään. Ap:n lapsi on vaan kuunnellu herkällä korvalla ja puheet on sitten säikäyttäny.

Meilläkään ei uskota, tai en ainakaan minä. Silti käyn siellä lasten kanssa koska kovasti tykkäävät.

Asioista voi kertoa niin monella tapaa. Jeesuksesta kertominen lapselle voi myös poistaa pelkoja ja olla lohdullista. Minusta kurjaa kun ei saa tietää millaisia asioita siellä kerrotaan. Minusta voisit ottaa puheeksi. Ikään kyllä kuuluu pelotkin normaaliin kehitykseen, ja kysymykset kuolemasta jne. Tässä minusta kuitenkin Jeesus on hyvä turva ja lämpöinen asia, joka voittaa pelotkin. Lapsi ymmärtää kaiken konkreettisesti ja asioista pitäisi puhua lapsen kielellä. Srk kerhojen aikuiset eivät ehkä ole saaneet pedagogista koulutusta, mutta voivat olla päteviäkin lasten kanssa, mutta takuita ei tavallaan ole.

Eiköhän vika tässä ole ainoastaan siinä, että kerhossa puhutaan uskonnosta lapsille sopimattomalla tavalla. Sen asian voi selvitää ainoastaan ottamalla asia puheeksi ohjaajien kanssa. Tietenkin seurakunnan kerhossa puhutaan uskonnosta, mutta ap:n lapsen kerhossa ohjaajat taitavat revitellä liikaa niillä Raamatun kertomuksilla.

Ja minäkin suosittelen ottamaan selville toimiiko paikkakunnalla MLL:n paikallisyhdistystä, sitä kautta voi saada järjestettyä monenlaista toimintaa, jos itse ilmoittautuu aktiiviseksi jäseneksi.

Samaa mieltä olen että vaikeista asioista niinkuin kuolemasta voi puhua lapsen ymmärrykseen sopivalla tavalla pelkoa lievittäen ja elämän sietokykyä lisäten. Elämä on arvaamatonta ja lapselle ei saa valehdella. Mutta ei saa pelotellakaan. Pelottavat asiat voi kohdata ja etsiä lohtua yhdessä. MInuta tämä on tervettä. Elämä ei ole pelkkiä mukavia asioita, vaan surullisiakin asioita, joista voi selvitä ja elämä jatkuu.

Mä en itse usko.
Meilläkään ei kuitenkaan ole lähellä muita vaihtoejoa, kuin srk:n kerho.
Esikoinen siis käy siellä.

Koska se on seurakunnan järjestämä, niin mun mielestä mulla ei ole oikeus napista siitä, kuinka paljon siellä tuputetaan uskonasioita. Olen vaan kiitollinen, että joku instanssi vaivautuu järjestämään lapsille toimintaa täälläkin perslävessä.

Mutta jos niistä uskonasioista puhuttaisiin siellä sellaisella tavalla, että lapsi pelkäisi/ahdistuisi, niin ottaisin ohjaajan kanssa puheeksi asian.

En voisi kuvitella, että uskovanakaan haluaisin lapseni pelkäävän ja ahdistuvan ko. asioista. Tapaan ja laatuun mun mielestä voi siis puuttua. Saa kysyä, ehdottaa, ottaa puheeksi vaikka kerhon ohjaajan tai oman seurakunnan lapsityönohjaajan kanssa, jos sellainen löytyy.
Määrästä mun mielestä ei voi kitistä, se on sitä mitä se on.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Eiköhän vika tässä ole ainoastaan siinä, että kerhossa puhutaan uskonnosta lapsille sopimattomalla tavalla. Sen asian voi selvitää ainoastaan ottamalla asia puheeksi ohjaajien kanssa. Tietenkin seurakunnan kerhossa puhutaan uskonnosta, mutta ap:n lapsen kerhossa ohjaajat taitavat revitellä liikaa niillä Raamatun kertomuksilla.

Ja minäkin suosittelen ottamaan selville toimiiko paikkakunnalla MLL:n paikallisyhdistystä, sitä kautta voi saada järjestettyä monenlaista toimintaa, jos itse ilmoittautuu aktiiviseksi jäseneksi.

Just tätä mää tarkotin.

Yhteistyössä