Puhutaanko suomessa enää suomea 100 vuoden kuluttua?

sähköpaimenkoira harmaana
Vaihdoin muutama viikko sitten periaatteen vuoksi tietokoneeni käyttöjärjestelmän kieleksi suomen. Englanninkielistä olin sitä ennen käyttänyt 20 vuoden ajan. Kele tana ja kilin kellit!
 
Kannata
Äidinkielinen ihminen osaa äidinkieltään virheettömästi. Se ei toki takaa sitä, että osaa kirjoittaa virheettömästi norminmukaista yleiskieltä, mutta näitä kahta asiaa ei pidäkään sotkea keskenään!
Osaa äidinkieltään virheettömästi, mutta ei välttämättä osaa kirjoittaa sitä virheettömästi :D

Kyllä nämä kaksi asiaa liittyvät yhteen. Sitä paitsi kaikki eivät osaa edes puhua äidinkieltään virheettömästi.
 
AV-mamma
Osaa äidinkieltään virheettömästi, mutta ei välttämättä osaa kirjoittaa sitä virheettömästi :D

Kyllä nämä kaksi asiaa liittyvät yhteen. Sitä paitsi kaikki eivät osaa edes puhua äidinkieltään virheettömästi.
Kuten ehkä olet huomannut, puhuminen ja kirjoittaminen ovat aivan erilaisia asioita, ja puhumiseen ja kirjoittamiseen pätevät aivan erilaiset säännöt ja lainalaisuudet. Yksinkertaisesti sanottuna puhutun ja kirjoitetun kielen rakenteet ovat erilaiset.

Kielitiede lähtee siitä ajatuksesta, että äidinkielinen puhuu äidinkieltään täydellisesti. Toki monet tuntuvat kuvittelevan, että juuri heidän tapansa puhua on se oikea ja heidän tavastaan poikkeavat puhuvat väärin.
 
Kannatan
Kuten ehkä olet huomannut, puhuminen ja kirjoittaminen ovat aivan erilaisia asioita, ja puhumiseen ja kirjoittamiseen pätevät aivan erilaiset säännöt ja lainalaisuudet. Yksinkertaisesti sanottuna puhutun ja kirjoitetun kielen rakenteet ovat erilaiset.

Kielitiede lähtee siitä ajatuksesta, että äidinkielinen puhuu äidinkieltään täydellisesti. Toki monet tuntuvat kuvittelevan, että juuri heidän tapansa puhua on se oikea ja heidän tavastaan poikkeavat puhuvat väärin.
Toki olen huomannut :)

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei kielen osaamista mitata myös sen kirjoittamisella.
Kuten ehkä tiedät, kirjoitus- ja lukutaito ovat varsin tärkeitä taitoja kielen oppimisen kannalta.

Sen vuoksi, kun puhutaan kielen mahdollisesta katoamisesta tai sen säilymisestä, puhutaan myös väistämättä sen kirjoitetusta muodosta. Toki ap viittasi aloituksessaan puhumiseen, mutta kyse ei ole pelkästään siitä, kuten aloitukseen linkitetystä tekstistä käy ilmi.
 
AV-mamma
Toki olen huomannut :)

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei kielen osaamista mitata myös sen kirjoittamisella.
Kuten ehkä tiedät, kirjoitus- ja lukutaito ovat varsin tärkeitä taitoja kielen oppimisen kannalta.

Sen vuoksi, kun puhutaan kielen mahdollisesta katoamisesta tai sen säilymisestä, puhutaan myös väistämättä sen kirjoitetusta muodosta. Toki ap viittasi aloituksessaan puhumiseen, mutta kyse ei ole pelkästään siitä, kuten aloitukseen linkitetystä tekstistä käy ilmi.

Se, mitä äidinkielen osaamisella tarkoitetaan, on tietenkin määrittelykysymys. Minusta se ei kuitenkaan ole ensisijaisesti sitä, että osaa tuottaa norminmukaista yleiskieltä - tätä käsitin, että tarkoitit kehotuksellasi nuorille. Äidinkieltään voi nimittäin osata ilman taitoa kirjoittaa sitä. Esim. lukutaidoton lapsi osaa äidinkieltään, samoin monet ulkosuomalaiset, koko elämänsä Suomen ulkopuolella asuvat ihmiset saattavat osata suomea, mutta eivät osaa sitä kirjoittaa - toki näissä tapauksissa ei aina voi sanoa, että suomi olisi heidän äidinkielensä.

Mihin mä viestissäni tartuin oli juuri se, että ainakin tulkintani mukaan määrittelit kielen osaamisen normitetun yleiskielen osaamiseksi. Siitä olin eri mieltä.
 
I don't care. Aika moni maa käyttää jo hirmu paljon enemmän englanninkielisiä sanoja.
Maailma muuttuu, puhetyyli muuttuu jne. Let's go with the flow
 
Kannatan
Se, mitä äidinkielen osaamisella tarkoitetaan, on tietenkin määrittelykysymys. Minusta se ei kuitenkaan ole ensisijaisesti sitä, että osaa tuottaa norminmukaista yleiskieltä - tätä käsitin, että tarkoitit kehotuksellasi nuorille. Äidinkieltään voi nimittäin osata ilman taitoa kirjoittaa sitä. Esim. lukutaidoton lapsi osaa äidinkieltään, samoin monet ulkosuomalaiset, koko elämänsä Suomen ulkopuolella asuvat ihmiset saattavat osata suomea, mutta eivät osaa sitä kirjoittaa - toki näissä tapauksissa ei aina voi sanoa, että suomi olisi heidän äidinkielensä.

Mihin mä viestissäni tartuin oli juuri se, että ainakin tulkintani mukaan määrittelit kielen osaamisen normitetun yleiskielen osaamiseksi. Siitä olin eri mieltä.
Ok, ymmärrän.

Olenkin huolestunut siitä, että yhä useampi nuori - ja myös aikuinen - on kadottanut taidon kirjoittaa äidnkieltään oikein kielioppisääntöjen mukaisesti, tai ei ole sitä koskaan kunnolla oppinutkaan. Tämä johtuu mielestäni pitkälti siitä, että ihmiset lukevat yhä vähemmän, jolloin kirjoitustaito heikkenee. Minusta se ei ole vähäpätöinen asia, kun ajatellaan äidinkieltämme.
 
Kannatan
Se unohtui vielä viestistäni, että kielen oppimisessa ei tosiaankaan tarvita kirjoitus- tai lukutaitoa!
Toki sitä voi oppia ilmankin näitä taitoja, mutta kyllä ne helpottavat huomattavasti. Muutenkin elämässä pärjää taatusti paremmin, kun osaa lukea ja kirjoittaa kuin jos ei osaa. Tämä tietysti riippuu siitä, millä mittareilla pärjäämistä mitataan.
 
AV-mamma
Ok, ymmärrän.

Olenkin huolestunut siitä, että yhä useampi nuori - ja myös aikuinen - on kadottanut taidon kirjoittaa äidnkieltään oikein kielioppisääntöjen mukaisesti, tai ei ole sitä koskaan kunnolla oppinutkaan. Tämä johtuu mielestäni pitkälti siitä, että ihmiset lukevat yhä vähemmän, jolloin kirjoitustaito heikkenee. Minusta se ei ole vähäpätöinen asia, kun ajatellaan äidinkieltämme.

Mä taas en ole huolissani! En tiedä, onko se taito nyt koskaan ollutkaan niin hyvä. Toiset ovat lahjakkaampia ilmaisemaan itseään kirjallisesti, toiset ovat sitten lahjakkaita jossain muussa. Mä olen aina ollut hyvä kirjoittamaan, olen lukenut paljon ja nykyään koulutukseni ja ammattinikin liittyvät kieleen. Multa taas puuttuu lahjakkuutta monella muulla osa-alueella, enkä nyt näe, että tämä kielellinen lahjakkuus olisi niitä kaikkein hyödyllisimpiä.

Mä en vain näe mitään kauhuskenaariota siinä, että toiset eivät hallitse oikeakielisyysnormeja. Nekin kuitenkin muuttuvat, kieli ei ole mikään staattinen asia. Toki koen, että lukemisesta on hirveästi hyötyä monella eri osa-alueella, mutta kaikki asiat eivät ole kaikille. Mun mielestä nuorempien sukupolvien paheksuminen on tapa, keksitään vain erilaisia asioita, joita paheksua.
 
AV-mamma
Toki sitä voi oppia ilmankin näitä taitoja, mutta kyllä ne helpottavat huomattavasti. Muutenkin elämässä pärjää taatusti paremmin, kun osaa lukea ja kirjoittaa kuin jos ei osaa. Tämä tietysti riippuu siitä, millä mittareilla pärjäämistä mitataan.
Mä kommentoinkin vain kielen oppimista, en mitään muuta elämään tai lukutaitoon liittyvää asiaa. Lapsetkin oppivat kielen ilman luku- ja kirjoitustaitoa.
 
"Arvoitukseksi siis jää, onko suomenkieli hengissä enää 100 vuoden päästä."

Näin typerää kommenttia ei voi odottaa keneltäkään muulta kuin Voicen toimittajalta.

Niin kauan kuin maailmassa on yksikin suomen kieltä puhuva, suomen kieli on olemassa. Varmasti se sadan vuoden aikana jonkin verran muuttuu, ovathan kielet muuttuneet läpi aikojen. Maailmassa on ties kuinka paljon kieliä, joilla on vain kourallinen puhujia, joten on väistämätöntä, että tällaisilla kielillä on kova kohtalo. Mutta aika sekopäistä miettiä, että suomi olisi näiden joukossa. Meitä on kuitenkin 5 miljoonaa, eikä viisi kappaletta.
 
vierass
Ihan varmasti puhutaan, tosin ei ihan samanlaista kuin nykypäivänä. Kieli on muuttunut paljon viimeisen sadan vuoden aikana, puhumattakaan kahdesta sadasta vuodesta. Yksi vuosisata lisää, niin kyllä se muuttuu.

Tietynlaiset erityissanastot muuttuvat yleismaailmallisiksi, kuten joku tekniikan sanasto, osa on jotain fiigelskaa siinäkin.
 
Ihan varmasti puhutaan, tosin ei ihan samanlaista kuin nykypäivänä. Kieli on muuttunut paljon viimeisen sadan vuoden aikana, puhumattakaan kahdesta sadasta vuodesta. Yksi vuosisata lisää, niin kyllä se muuttuu.

Tietynlaiset erityissanastot muuttuvat yleismaailmallisiksi, kuten joku tekniikan sanasto, osa on jotain fiigelskaa siinäkin.
Onhan 'alkoholi' tai 'internetkin' about joka kielellä sama, mutta ei kai kukaan väitä, että nuo kirjoittamani sanat eivät olisi suomea?
 
-.-
Suomen kielellä ei pärjää enää kymmenen vuoden päästäkään jos tähän tahtiin otetaan ulkomaalaisia tänne. Keskustaan kun menee (yksi isoimmista kaupungeista) niin tuntuu ku menis ulkomaille, enemmän kuulee muita kieliä ku suomea.
 

Yhteistyössä