Puhut ruotsia-voit joutua putkaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ruotsissahan oli ollu kaks hoitsua (muistaakseni) jotka puhu keskenään suomea, ja ne sai potkut.

mutta ihmettelen miten sivistyneessä kolmekielisessä suomessa näin käy. todella perseestä! toivottavasti tuosta nousee isokin haloo, koska jokaisella on oikeus puhua poliisin kanssa asiointikielellään.

niinpä tämä on kaksikielinen maa, täällä saa vaatia palvelua ruotsiksi jos niin haluaa :kieh:
ja mä oon aina olettanut että lääkärit, poliisit ym osaa ruotsia jonkun verran ja että voi ja saa puhua ruotsia niille mutta näköjään ei :o

mulle tulee taas mieleen että pojat ovat hieman halunneet "pomottaa"poliisia,tuolla että täytyy puhua ruotsia.jotenkin en pysty uskomaan että jos asiallisesti olisivat käyttäytyneet ainoana vaatimuksena ruotsin puhuminen niin että tuommoinen juttu olisi tullut..hmm vaikea selittää,toivottavasti ymmärsitte pointin?

Alkuperäinen kirjoittaja Sire:
mulle tulee taas mieleen että pojat ovat hieman halunneet "pomottaa"poliisia,tuolla että täytyy puhua ruotsia.jotenkin en pysty uskomaan että jos asiallisesti olisivat käyttäytyneet ainoana vaatimuksena ruotsin puhuminen niin että tuommoinen juttu olisi tullut..hmm vaikea selittää,toivottavasti ymmärsitte pointin?

Mä epäilin aivan samaa..

Törkeää. Sitä paitsi vaikka puhuisi pelkkää kiinaa poliisille, niin se ei oikeuta putkareissuun, ei vaikka olisi vähän päihtynyt tai provosoiva. Espoosta pitäisi sentään löytyä ruotsia taitavia poliiseja!!

Edelleenkin, minä suhtaudun aika kriittisesti tällaisiin 'uutisiin' jossa tosiaankin on vain sen toisen osapuolen kertoma totuus. Onhan se kätsyä lehdille kertoilla virkamiehistä vaikkas ja mitä, niillä virkamiehillä kun sattuu kuitenkin olemaan jonkinlainen vaitiolovelvollisuuskin. =)

niin no keltainen lehdistö on mitä on. mut tällaset tapaukset ei oo niin tavattomia ku mitä luullaan.

mut pitää kait olla ruotsinkielinen tai vähintään kakskielinen että tän asian tietää. suomekshan saat palvelua missä vaan, mutta koitappas elisan aspasta saada palvelua ruotsiks. ei sillä että siellä suomeakaan ymmärrettäs. :whistle:
meijän siwakassan täti on hämärä. jos me mennään miehenkaa peräkkäin kassalle, miehelle puhutaan väkisin suomea ja mulle väkisin ruotsia vaikka mun pääasiallinen asiointikieli on suomi.

Enpä kyllä tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta kuitenkin totuus on ettei ruotsiksi oikein pärjää Suomessa. Olen suomenruotsalainen ja opin suomen vasta muutamia vuosia sitten kunnolla. Silti puhun perheeni kanssa pelkästään ruotsia ja olen yrittänyt mm. maistraatissa asioida ruotsiksi, muttei meinaa millään onnistua! Valitusta hallinto-oikeuteen varmaan seuraavaksi...

Uusimmat

Yhteistyössä