Poika kävi eka kerran noin 2v 6kk ikäisenä puheterapeutilla. Toinen aika oli kuukauden päästä. Seuraava aika saatiinkin sitten vasta kolmen kuukauden päähän ja nyt on sitten jälleen kolme kuukautta ollut väliä kun toukokuussa mennään (3v 1kk). Ensimmäiset käyntikerrat olivat tutustelua. Puheterapeutti kyseli minulta taustatietoja ja sen mitä ennätti tarkkaili siinä sivussa poikaa. Meidän esikoinen on ollut hieman arka lapsi ... vaati oman aikansa ennenkuin outojen ihmisten läsnäollessa uskaltautuu itsekseen leikkimään puhumisesta "puhumattakaan". Uskoisin, että teidänkin puheterapeuttinne Vieras
on samoin tarkkaillut lastanne ja siitä päätellyt, ettei tarvitse vielä huolestua.
Olen saanut avuksi kotiin heti ensi käynnillä pienen vihkosen, "näin tuet lapsesi kielellistä kehitystä". Juuri tietoa omista keinoista auttaa lasta kaipasin eniten. Toisella kerralla saatiin sellainen monistenivaska erilaisia sanoja. Siihen saatiin sitten kotona merkitä ylös kun poika rupesi aktiivisesti jotain sanaa käyttämään. Se on hyvä apuvälinen terapeutille, sillä meilläkin poika nyt viime käynnilläkin päätti ettei puhu eikä liiemmin rupea leikkimäänkään
Me ei silloin aikanaan oltu kovin huolissaan, koska poika on tosi pienestä ymmärtänyt puhetta. Yhdestä monisanaisesta pyynnöstä osannut tehdä useita asioita peräkanaa. Huomattiin, että tutin ja tuttipullon poisjättäminen (meillä meni 2v 4kk asti!) oli tärkeää. En osaa tätä selittää, mutta jotenkin tuntui, että kieli "ei yltänyt kaikkiin äänteisiin"...
Poika ei ole oikeastaan koskaan ollut sanojen perässätoistelija. Hänelle oli turha sanoa: sanopa! Terapeutin neuvokin heti oli, että vastentahtoista lasta ei saa sanotuttaa. Jonkin verran oli omia sanoja asioille eli käytti sitä samaa brymbää autosta ja papapaata traktorista. Nyt jo puhuu autoista ja huom zetorista...Ollaan myös siinä onnellisessa ja kekseliäisyyttä kysyvässä vaiheessa, että hän on alkanut kysyä "minkä takia" ja toisinaan kun selitän liian monimutkaisesti toteaa, että "tuota asiaa ymmärräkkään ei".
Kirjoitelkaahan kokemuksianne ja millaisia pieniä ja suuriakin harppauksia teidän lapset sanalliseen maailmaan tutustellessaan ovat tehneet. Iloista kesänodotusta kaikille
B)