Puhukaa mulle järkeä: äkillinen vauvakuume iski! Esikoinen 2v4kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvakuumeilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvakuumeilija

Vieras
Oltiin ajateltu ettei edes yritetä hankkia toista. Esikoisen vauva-aika oli monella tapaa vaikeaa ja avioero lähellä monta kertaa. Nyt kun ollaan elelty kivaa, tasapainoista elämää noin vuosi niin mulle on tullut suunnaton tarve saada toinen lapsi. Ajattelen, että nyt jos yritettäisiin niin lapsille tulisi ikäeroa vain 3v, jolloin niistä saattaisi olla joskus toisilleen vielä jotain iloakin.

Tällä hetkellä bruttotulot on 6200e/kk, mutta käteen tai säästöön ei jää mitään. Eli asuntolaina, autolainat, opintolainat vie kaiken. Ja toinen lapsi tarkottaisi melkein 500 euron tarhamaksuja kuussa, puhumattakaan vakuutuksista, vaatteista jne. jne.

Itselläni olisi kova tarve kokea myös "normaalivauva", mutta toki olen valmistautunut siihenkin, että toinen lapsi voi olla yhtä vaikea kuin esikko oli.

Onko tässä mitään järkeääääää???

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
:laugh: bruttotulot yli 6000 ja sä huolehdit rahasta... voi jeesusu

Asutaan sen verran maalla, että on pakko olla kaksi autoa (ei julkista liikennettä). Molemmista autoista on lainaa. Ollaan ostettu asunto ilman omia säästöjä, joten sekin on lainaa. Molemmilla pitkät opinnot ulkomaisessa yliopistossa= L A I N A A.

Autot on maksettu 5v päästä, jolloin niistä ei enää saa mitään. Opintolainat 10 vuoden päästä. Talo 20 vuoden päästä. Ja duunit voi lähteä alta koska vain.

No ymmärrän erittäin hyvin huolen rahasta. Meillä samanlailla et tulot on tosi hyvät mut menot on myös sitten sen mukaiset.. Mut kyllä me silti toinen aiotaan tehdä. :D
Täytyy vaan laittaa sit laina koroille vaik vuodeks et voi olla lasten kans hoitovapaalla. Ei se yksi vuosi sitten haittaa,vaikka laina ei lyhenisikään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Asutaan sen verran maalla, että on pakko olla kaksi autoa (ei julkista liikennettä). Molemmista autoista on lainaa. Ollaan ostettu asunto ilman omia säästöjä, joten sekin on lainaa. Molemmilla pitkät opinnot ulkomaisessa yliopistossa= L A I N A A.

Autot on maksettu 5v päästä, jolloin niistä ei enää saa mitään. Opintolainat 10 vuoden päästä. Talo 20 vuoden päästä. Ja duunit voi lähteä alta koska vain.

kellään ei oo pakko olla 2 autoa, jossa lainaa. kellään 3-henkisellä perheellä ei myöskään ole pakko olla sellasta asuntoa josta tarvii noin paljon lainaa maksaa, et ei jää mitään käteen..

opinnot ulkomailla, jooita joutuu maksaa 10v on vaan tyhmää, eli ei ehkä kannata lisää lapsia hankkia kun on jo talous nyt kuralla...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti yhdelle:
No ymmärrän erittäin hyvin huolen rahasta. Meillä samanlailla et tulot on tosi hyvät mut menot on myös sitten sen mukaiset.. Mut kyllä me silti toinen aiotaan tehdä. :D
Täytyy vaan laittaa sit laina koroille vaik vuodeks et voi olla lasten kans hoitovapaalla. Ei se yksi vuosi sitten haittaa,vaikka laina ei lyhenisikään..

Meidän oli pakko tehdä tämä jo esikon kanssa. Meidän koulutukseen nähden meillä molemmilla on huonot palkat. Lisäksi mun työ on projektiluontoinen, joten en tiedä olisiko paluupaikkaa Suomessa.

sama, maalla 2 autoa=lainaa, talo=lainaa, opintolainaa ei ole, mut mut tulot 2700e nettona koko perheen yhteenlasketut, sisältää lapsilisät 4:stä lapsesta. Maksetaan lainoja, maalla asustellaan, lapsia kasvatetaan, mies on duunari, minä hoitovapaalla.

Kuinka olette hoitaneet raha-asiat, jos noin tiukkaa noilla tuloilla?
Meillä, (myönnän kyllä) on vähän tiukkaa rahasta, mutta saamme kuitenkin elämämme hoidettua itse. Emme saa muilta/sossusta apua.

Siis en tajua aloitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja de:

kellään ei oo pakko olla 2 autoa, jossa lainaa. kellään 3-henkisellä perheellä ei myöskään ole pakko olla sellasta asuntoa josta tarvii noin paljon lainaa maksaa, et ei jää mitään käteen..

opinnot ulkomailla, jooita joutuu maksaa 10v on vaan tyhmää, eli ei ehkä kannata lisää lapsia hankkia kun on jo talous nyt kuralla...

Opinnot ulkomailla oli kannattavia monella tapaa. Räjäytti tajunnan. :D Sä et vissiin elele pääkaupunkiseudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

sama, maalla 2 autoa=lainaa, talo=lainaa, opintolainaa ei ole, mut mut tulot 2700e nettona koko perheen yhteenlasketut, sisältää lapsilisät 4:stä lapsesta. Maksetaan lainoja, maalla asustellaan, lapsia kasvatetaan, mies on duunari, minä hoitovapaalla.

Kuinka olette hoitaneet raha-asiat, jos noin tiukkaa noilla tuloilla?
Meillä, (myönnän kyllä) on vähän tiukkaa rahasta, mutta saamme kuitenkin elämämme hoidettua itse. Emme saa muilta/sossusta apua.

Siis en tajua aloitusta.

Mä en halunnut tästä rahakeskustelua. Se oli vain yksi näköulma. Ollaan aina selvitty laskuistamme itse. Nyt on sellainen tilanne, että säästöön ei jää mitään. Pitkät opinnot tarkoittaa usein sitä ettei ole kerennyt säästämään.

se lapsiluku on minusta kyllä niin henkilökohtainen asia, etten mene neuvomaan siinä. Raha tuskin on peruste olla hankkimatta tai hankkia lapsi, vai olenko väärässä. Oletteko valmiit toisen tuloon? Kyse on teistä, ei muiden mielipiteistä. Henk.koht olen onnellinen, kun lapsillamme on seuraa sisaruksistaan. Mutta mikä sopii meille, ei välttis sovi teille.

Ei ne tulot, vaan ne menot.....

Ja ap:lle voin puhua järkeä(?) sen verran että meillä esikoinen on ollut suhteellisen vaativa, vauvana ja on oikeastaan edelleen. Pikkusisko syntyi kun esikoinen oli 1-vuotias, ja vauva oli täysin esikoisen vastakohta. Tyytyväinen ja rauhallinen pikku paketti. Tämän toisen raskauden ajan meillä oli pariskuntana todella rankkaa, ja vauvan ensimmäisten kuukausien ajat myös. Mutta, nyt kun eka on kohta 2-v ja toinen 1-v, niin tämä elämä on ihanaa :) Esikoisen tohellukseen on jo tottunut, ja pienempi on edelleen varovaisempi ja rauhallisempi kuin veljensä. Sitäpaitsi, se rakkaus ja huolenpito, yhteiset leikit ja kikatukset mistä me aikuiset ollaan ihan ulkona... Ne on ihania.
Olenkin sanonut että jos yhtään kauemmin oltaisiin odotettu ennen toista raskautta, ei lapsia olisi varmaan lisää tullutkaan, sen verran vaativaksi osoittautui tuo vanhempi... Mutta onneksi saatiin tämä toinen ennen kuin kerittiin pohtimaan asiaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:

Ja ap:lle voin puhua järkeä(?) sen verran että meillä esikoinen on ollut suhteellisen vaativa, vauvana ja on oikeastaan edelleen. Pikkusisko syntyi kun esikoinen oli 1-vuotias, ja vauva oli täysin esikoisen vastakohta. Tyytyväinen ja rauhallinen pikku paketti. Tämän toisen raskauden ajan meillä oli pariskuntana todella rankkaa, ja vauvan ensimmäisten kuukausien ajat myös. Mutta, nyt kun eka on kohta 2-v ja toinen 1-v, niin tämä elämä on ihanaa :) Esikoisen tohellukseen on jo tottunut, ja pienempi on edelleen varovaisempi ja rauhallisempi kuin veljensä. Sitäpaitsi, se rakkaus ja huolenpito, yhteiset leikit ja kikatukset mistä me aikuiset ollaan ihan ulkona... Ne on ihania.
Olenkin sanonut että jos yhtään kauemmin oltaisiin odotettu ennen toista raskautta, ei lapsia olisi varmaan lisää tullutkaan, sen verran vaativaksi osoittautui tuo vanhempi... Mutta onneksi saatiin tämä toinen ennen kuin kerittiin pohtimaan asiaa :)

Juuri nämä tarinat inspiroi :D :heart:

No minä kyllä ymmärrän. Meillä tulot paljon pienemmät ja ilmeisesti lainaa vähemmän, mutta muuten samat ajatukset. Toista lasta ei aiottu tehdä, mutta nyt tytön ollessa 3 on vauvakuume valtava! Töissä olen ollut vasta vähän aikaa ja uskon, että raskausaikana en pysty töitä tekemään, joten saisin minimiäippärahan...

Lisäksi raskaus- ja vauva-ajat olivat rankkoja...todella rankkoja. Nyt elämä mukavan helppoa ja tasaista.

Mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:

Juuri nämä tarinat inspiroi :D :heart:

...Ja nyt mä huomaan miettiväni taas pieniä vauvoja, ikävöiväni sellaista pikkuista avutonta tuhisijaa rinnan päällä nukkumassa.. Ensimmäistä hymyä, pikkuisia sormia ja varpaita. Vaikka suunnilleen vuosi sitten tein tiukan päätöksen ettei enempää vauvoja. :attn: Mä en edes oo vauvaihminen, en mitenkään erityisesti nauti vauva-ajasta, ja nyt kun tästä toisesta sukeutuu lähiaikoina taapero, niin mitä mun sydän tekee?!? Halajaa vauvaa... Voi hormooni...

Niin se ihminen vaan on biologisesti rakennettu, että vauvakuume nostelee päätään 2-3 vuoden välein kunnes on vaihdevuodet edessä. Eri asia sitten miten kuhunkin kuumeeseen vastaa. Mullakin on auto- ja koirakuume joka kevät, vaikka entisetkin löytyy. :D

Antaa tulla muutama kivi tännekin. Meillä on bruttotulot myös noin 6000, ja ensimmäinen lapsi tulossa, emmekä tiedä onko toisella meistä varaa jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin.

Nyt pitäisi lyhentää asuntolainaa, kun korkotaso on alhaalla, ja tulevaisuuden töistä kun ei tiedä kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jambo:
Antaa tulla muutama kivi tännekin. Meillä on bruttotulot myös noin 6000, ja ensimmäinen lapsi tulossa, emmekä tiedä onko toisella meistä varaa jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin.

Nyt pitäisi lyhentää asuntolainaa, kun korkotaso on alhaalla, ja tulevaisuuden töistä kun ei tiedä kukaan.

Höpö höpö, tulevaisuudesta ei kukaan tiedä muutenkaan mitään, elätte hetkessä ja jos nyt on varaa olla edes muutama kuukausi hoitovapaalla, niin ehtii niitä lainoja maksella myöhemminkin.

Tää kommentti itseasiassa tsemppaa mua :D Meillä oli nimittäin aivan samat mietteet tän ensimmäisen kanssa. Mutta laitetiin asuntolainan lyhennykset poikki.

Meille kävi niin, että rahapula alkoi vasta kun menin töihin. Ja sitä aikaa mä pelkään rahan kannalta vähän nytkin. Kun työmatkaa on 30km, piti ostaa se toinen auto. Autolaina, sen vakuutukset, bensat. Lisäksi työpaikalla olisin ainoa joka syö eväitä = sosiaalinen tyhjiö, eli työpaikkaruokailu maksaa, tarhamaksut maksaa. Samalla lapsi tulee siihen ikään, että on ostettava vedenpitäviä vaatteita jatkuvasti....Tuntui, että rahapula kasvoi kun meni töihin.

Kahden kanssa ei vain pääse enää loskakelillä kävelemään neuvolaan ja kauppaan jne. mitä yhden kanssa saattoi tehdä ilman autoa.

Tää kommentti itseasiassa tsemppaa mua :D Meillä oli nimittäin aivan samat mietteet tän ensimmäisen kanssa. Mutta laitetiin asuntolainan lyhennykset poikki.

Meille kävi niin, että rahapula alkoi vasta kun menin töihin. Ja sitä aikaa mä pelkään rahan kannalta vähän nytkin. Kun työmatkaa on 30km, piti ostaa se toinen auto. Autolaina, sen vakuutukset, bensat. Lisäksi työpaikalla olisin ainoa joka syö eväitä = sosiaalinen tyhjiö, eli työpaikkaruokailu maksaa, tarhamaksut maksaa. Samalla lapsi tulee siihen ikään, että on ostettava vedenpitäviä vaatteita jatkuvasti....Tuntui, että rahapula kasvoi kun meni töihin.

Kahden kanssa ei vain pääse enää loskakelillä kävelemään neuvolaan ja kauppaan jne. mitä yhden kanssa saattoi tehdä ilman autoa.

Siis mun pointti oli, että kuitenkin sitä on pärjätty.

millaiset ne teidän autot on? mua jäi vaivaamaan todella... tyydyittekö kohtuu hintaisiin käytettyihin vai......

Vaihdatte autot, tai ainakin sen kakkosauton, halvempaan, jonka saa ilman lainaa ostettua. Jos otat eväät töihin, niin ehkä joku muukin alkaa syödä siellä eväitä, toisaalta jos SAA syödä rauhassa yksin eväät, niin terapiasta käy sekin. :) Kävellen pääsee kahden kanssa ihan yhtä lailla kävellen kulkemaan kuin yhdenkin kanssa, ostat tuplarattaat tai seisomalaudan, ja kesäaikaan isompi voi pyöräillä ja sä työnnät pienempää rattailla. :D Pikkukakkosen vaatteisiinkaan ei mee niin paljoa rahaa, kun paljon voi kierrättää esikoisen vaatteita nuoremmalle. Tarhamaksujahan ei mene, kun olet vauvan ja esikoisen kanssa kotona, ja jos olet pidempään hoitovapaalla, niin koululaisistahan hoitomaksua ei enää menekään.

Yhteistyössä