Puhetyö ja kurkku AINA kipeänä! :0 Apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myyyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myyyy

Vieras
Mitä tää on? Onko muillakin? Oli kesä tai talvi! Pitää käydä lääkärissä jälleen! Viimeks sano että jos puhelakon jälkeen on yskää tms niin tähystää. Eipä ollut. Nyt kurkkua pistelee kuunottaa ja polttaa. Ja nielastaessa arka. Hyvä se on töissä artikuloida.. Mun kurkku on taas kipeä, ei strepsillsit vaivaa poistaa, ärsyttää koko tilanne!! Muilla tietoa mikä ongelma?? Ei auta veden juonti enää!!

Jos pääset johonkin äännenhuollon kurssille voisit saada apuja äänihuulten rentouttamiseeen töiden jälkeen, joka saattaa auttaa. Itse teen harjoituksia ja myös äänen avausharjoituksia aamuisin työmatkalla.. Mulla auttanut myös resonanssiputki ja sillä tehtävät harjoitukset, jotka hieroo äänihuulia. Yritä päästä myös puheterapeutin puheille, josko siellä voisi varmistaa, ettei kyse juurikin ole jostain äänenkäytöllisestä asiasta. Esim. itse käytän puhuessani helposti liian vähän happea ja tällöin pakotan äänihuulet tekemään enemmän töitä (jos siis oikein ymmärsin, mitä puheterapeutti hölisi), itse siis pyrin kiinnittämään siihen huomiota, että muistan hengittää puhuessani riittävän usein :D "hengitä välissä" sopii siis mun pulmaan

Joskus huomaan et hengästyn kun argumentoin puhelimeen meidän tuotteiden hyötyä, mä mietinkin etten osaa puhua oikein. Tuntuu että kurkku on koko ajan ns valmiustilassa eikä rentona! Hyvä että ymmärrät mua!

Mä olen yläkoulun ope, ja edellisessä työpaikassa mulla oli kurkku kipeänä koko ajan. Olen huomannut, että mitä meluisammat oppilaat, sitä enemmän kurkkukipuja. Enkä siis mitenkään huuda työssäni vaan ihan huomaamattani puhun sen verran kovempaa, että kurkkuni ei sitä kestä. Nykyisessä työpaikassani on oikein hyvä työrauha luokissa, eikä kurkkukipuakaan ole ollut. Heti kyllä huomaa, jos on vilkkaampaa ollut, niin kurkku reagoi.

Kiitos viestistäsi. Hmm tuo on varmasti totta ja voi päteä munkin kohdalla. "Ai mitä sanoit nyt kuuluu huonosti.." Ja sitten varmaan puhun kovempaa. Toivottavasti saan apua lääkäriltä, mitähän ne siellä tekee/ saankohan rohtoja? Työpaikan vaihtoa suunnittelen myös muista syistä, jos paikan saan. Vielä pitää sinnitellä.

Käytän työssä ääntäni ja ilman äänitreenejä ja hengitysharjoituksia en lähde minnekään. Olen onneksi opettajan lapsi, joten äitini on lapsesta lähtien puuttunut äänenkäyttööni samoin kuin suvussani on esiintyjiä, joita olen saanut ohjausta myöskin.

Ääni lähtee palleasta ja koko kehostasi. Jo, miten istut ja puhut vaikuttaa miten hengität ja mistä äänesi lähtee "kulkemaan". Jos puhut vain kurkunpäälläsi ja hengität pinnalisesti asetat itsellesi melkoisen jännittyneen asennon, joka aikaa myöten aiheuttaa ongelmia ja jopa kipuja.

Jos kaiken päälle uskoo vielä vaihtoehtohoitoihin kipu kurkkukivussa viittaa nieltyihin sanoihin eli pidät sisälläsi asioita/tunteita, jotka pyrkivät ulos. Pala kurkussa tulee sitten siitä.

Hyvä, jos tutkitutat itses läääkärillä, mutta aiemmassa vastauksessa sinua kehoitettiin menemään puheterapeutille. Ota se vinkki vakavasti, sillä aikaa myöten huono äänenkäyttösi aiheuttaa sinulle vakavampia ongelmia kuin mitä nyt.

Kaksi vaihtoehtoa:

Sinulla on väärä puhetekniikka, mikä ärsyttää kurkkuasi. Hakeudu puheipettajalle.

Työpaikallasi on hometta. Äänenkäyttöongelmat ja kurkkukipu ovat erittäin yleinen homeoire. Hakeudu muualle töihin.

• Tykkää
Reactions: Napoleon Dynamite
Onko sulla usein nielutulehduksia? Puhuit viruspateista kurkussa...
Voi olla, ettei ongelma välttämättä ole äänihuulissa. Jos sulla on toistuvia nielutulehduksia, niin suosittelen nielurisojen poistoa, vaikka se ei niin mukavaa aikuiselle olekaan. Sen avulla kuitenkin yleensä pääsee kurkkuongelmista eroon kertaheitolla, eikä tarvitse pelätä mitään kamalia nielupaiseita.
Jos taas ongelma on puheenkäytössä, niin siihen saitkin jo hyviä neuvoja :)

Yhteistyössä