Puheen viivästymä

Onko kenelläkään kokemuksia puheen viivästymisestä? Meidän poika 2v 8kk ei vielä oikein puhu. Ainoastaan äiti ja isi tulee kunnolla ja sitten joitakin tavuja: tä = vettä ja kenkä, ka= kukka ja sukka, pu= loppu. Alkaa jo pikkuhiljaa huolestuttaa tuo puhumattomuus. Toisaalta poikamme serkku, joka on kolme viikkoa nuorempi, ei myöskään puhu.
:(
 
Meillä poika oli myös saman ikäisenä täysin vailla sanoja.. Otin asian neuvolassa esiin ja päästiin puheterapiaan 2 viikon välein ja se auttoi huomattavasti, oli käyty siellä n. vuosi kun käytiin sairaalassa kontrollissa ja lääkäri suositteli puheterapiaa siirrettäväksi viikon välein ja paljon oman ikäisten puhuvien lasten seuraa ja 6 kk:n päästä uusi kontrolli. Puhe on alkanut luistaa melko hyvin ja tulee jo pieniä lauseita... joten kyllä se siitä!
Puheen viivästyminen on nykyisin hyvin yleistä, itsekin tiedän tosi monia lapsia... Ota ihmeessä neuvolaan yhteyttä ja sitä kautta viedään asiaa eteenpäin!! Tsemppiä teille! =)
 
Olen neuvolassa jo puhunutkin asiasta, mutta siellä on sanottu, että kolme vuotiaana ruvetaan asiaa tutkimaan. Onko teidän lapsi päivähoidossa vai mässä näkee muita lapsia? Meidän poika on kotona, koska olen äitiyslomalla. Vuosi sitten hän oli yhteensä n. kaksi kuukautta hoidossa ja se oli sen verran hankalaa, että en kovin mielelläni vielä hoitoon vie, mielummin sitten kun voi mennä yhdessä pikkuveljen kanssa. Olen ajatellut ottaa käyttöön viittomia, mutta se on vain aina jäänyt. Olen käynyt joskus vittomakielenkurssin, mutta opit on jo päässeet unohtumaan, joten täytyisi ensin kerrata.
 
Olen hoitanut pojat kotona ja vielä olen ensi kesään asti kotona, meillä on paljon tuttuja lapsiperheitä ja joka viikko ainakin kerran jonkun kanssa treffataan... ja viime vuoden poika kävi kerhossa ihan yksin siis ilman minua... ja hyvin meni, pikku hiljaa alkoi kommunikointi tätien kanssa toimia. Mulla oli myös alussa viittomia käytössä, puheterapeutilta saatiin ohjeita. Meillä pojalla alkoi se puheterapia, kun oli n. 2.5v. ja sairaalan kontrolli oli kun poika tuli 3v,nyt syyskuussa olisi uusi kontrolli. Siinä selviää jatko, mahd. osa-aikaisesti päiväkotiin ihan kuntoutuksen kannalta tai tutkimuksiin sairaalan n. viikoksi joka päivä...
 
ä67
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 20:45 Hemuli kirjoitti:
Olen neuvolassa jo puhunutkin asiasta, mutta siellä on sanottu, että kolme vuotiaana ruvetaan asiaa tutkimaan. Onko teidän lapsi päivähoidossa vai mässä näkee muita lapsia? Meidän poika on kotona, koska olen äitiyslomalla. Vuosi sitten hän oli yhteensä n. kaksi kuukautta hoidossa ja se oli sen verran hankalaa, että en kovin mielelläni vielä hoitoon vie, mielummin sitten kun voi mennä yhdessä pikkuveljen kanssa. Olen ajatellut ottaa käyttöön viittomia, mutta se on vain aina jäänyt. Olen käynyt joskus vittomakielenkurssin, mutta opit on jo päässeet unohtumaan, joten täytyisi ensin kerrata.
Ei kannata otta varsinaista viittomakieltä käyttöön vaan opetella tukiviittomat, koska päiväkodeissa käytetään tukiviittomia puheen tukena ei viittomakieltä. Silloin lapsesi saa samaa tukea kotona kuin hoidossakin. Lapsesi oppii luultavasti kuitenkin oikeassa puhumaan. Omani oppi 3-vuotiaana. Tässä osoite tukiviittomasivuille. http://www.paajarvenky.fi/sanakirj/aakkoslu.htm
 
Meidän poika kans käytti loppu tavuja noin kolme vuotiaaksi asti. Esim. auto = to, neljä = jä. Puheterapia aloitettiin vähän ennen ku täytti kolme. Käytiin myös kehitys-seurannassa jossa todettiin dyspraksia eli puheen tuottamisen vaikeus. Nyt poika 3v 8kk ja puhuu jo kokonaisia sanoja ja pieniä lauseita. Edelleen käydään puheterapiassa ja myös toimintaterapiassa kun motoristinen kehityskin on viivästynyt.
 
Nyt olemme saaneet ajan lääkärineuvolaan, jonka varmaan kirjoittaa lähetteen puheterapeutille. Täällä on kuulemma pitkät jonot terapiaan ja jotkut käyvätkin naapurikunnassa, että katsotaan sitten koska me pääsemme.

Kuuloa ei ole tutkittu. Tuntuu kyllä, että poika kuulee normaalisti, mutta eihän tutkimuksesta haittaakaan olisi. Täytyykin ottaa puheeksi neuvolassa.
 
Meillä myös ollut pojan kanssa puheessa ongelmia. kohta 4v. vuosi sitten aloimme käydä puheterapiassa joka toinen viikko ja tämän vuoden alusta kerran viikossa. Hänellä suppea sanavarasto ja kanssa lyhentää sanoja, ääntelee ja elehtii paljon. ymmärrys aivan ikätasoinen. Neurologilla kävimme ja hän sulki kaikki käytöshäiriöt, ylivilkkaudet ja motoriset heikkoudet pois. ja diagnoosi jonkun näköstä dysfasiaa. Nyt hän pääsi päiväkotiin kuntoutuksellisista syistä ja käskettiin hakea hoitotukea kelasta. Meillä pojun vaikea tutustua ja pälyilee eikä tykkää huomiosta joten kyllä hoidon alkukin ollut aika vaikeata. kyllä apuviittomista on ollut apua. värit hän viittoo ja eläimiä hän osaa sujuvasti viittoa puheeseensa (jos puheeks voi sanoa). pelottaa vaan kun eskarin alkuun 2 vuotta ja nykyään vaaditaan jo silloin niin paljon.
 

Yhteistyössä