pudendus puudute

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Hei!

Löytyisikö täältä kokemuksia pudendus puudutuksesta synnytyksessä? Olen menossa synnyttämään K-HKS:aan ja siellä synnytysvalmennuksessa kerrottiin tuosta puudutuksesta josta en ollut ennen edes kuullut! Googlettamalla löysin tiedon että kyseisessä sairaalassa tuon puudutteen on saanut vuonna 2004 49% synnyttäneistä. Haluaisin kuulla mielipiteitä puudutuksen hyödyistä/haitoista!

:wave: Täällä on kokemusta kaksin kappalein!

Ja voin sanoa, että LUULEN ettei näin hyviä muistoja synnytyksistä olisi, ellen olis sitä saanut. Esikoiselta sain kaiken mahdollisen ja sanoin että mulla on matala kipukynnys ja kätilö tarjos pudendusta. Se laitetaan just ennen ponnistusvaihetta, eli sit kun paikat on sen 10cm auki. Neulalla laitetaan tonne jonnekkin molemmin puolin ja koko alapää menee tunnottomaks. Ponnistaminen siis ei satu. Tuntuu tietysti semmonen paine siellä, muttei tee kipeetä. Esikoista ponnistin 54min.

Kuopukselta sain kohdunkaulan puudutuksen joka ei auttanut ja tunnin päästä perään epiduraalin joka vei kivun huipun pois...pyysin pudenduksen itse ja sainkin ja trve tyttö syntyi 7min ponnistuksella...eikä tehny kipeetä.

Samalla puudutuksella menee sit tikkien ompelu (mikäli tarvetta)..Esikoista ponnistaessa sain pienen nirhaman johon ommeltiin kolme tikkiä ja kuopukselta ei tarvinnut tikin tikkiä.

Kannatan ja suosittelen siis pudendusta!

suosittelen myös, vaikkei se minulta vienyt kipuja.. :/
ekalla kerralla se pistettiin liian myöhään, ja tokalla sama juttu. tokan synnytyksen jälkeen alapää puutui ihan yhtäkkiä kun kävin vessassa, ehkä 10 min. ponnistusvaiheen jälkeen.

että se puudutteen antamisaika tuntuu olevan aika tarkka, mutta jos osuu oikein niin on oikein tehokas aine.

kannattaa testata, ainakin jos ponnistusvaiheet on ennen olleet kivuliaita, toisethan eivät edes ponnistaessa tunne kipua.

onnea matkaan, k-hks on ihan kiva paikka! :flower:

Kiitos vastauksistanne! Taidan esittää toiveen että sen puudutuksen haluan!! Esikoinen on tulossa ja ainut mikä synnytyksessä ehkä vähän pelottaa on juurikin tuo ponnistaminen, mutta sen lisäksi myös ajatus että mun alakertaan pistellään piikeillä :(
Jos jollain on vielä kokemusta asiasta niin luen mielelläni =)

Joanna rv 35+3

Minäkin sain sen edellisessä synnytyksessä. Vaikutus vain taisi päästä loppumaan, koska laitosta meni ehkä n. 1,5-2 h ennenkuin pääsin ponnistamaan.
Haluaisin kokeilla seuraavallakin kerralla, mutta se hirvittää että laitto kävi todella kipeää. Piti oikein huutaa. Kätilö kyllä sanoi, että sillon se menee oikeaan kohtaan kun käy kipeää, liekö tuo sitten pitää paikkansa.
Mutta jos mahdollista ensi kerralla, että laittasivat myöhemmin niin saatanpa sitä toivoa.
Ponnistaminen on nimittäin se karmein hetki koko synnytyksessä.

moikka,

maanantaina synnytin kolmanteni: kun olin auki 6-7 cm sain ensin kohdunkaulanpuudutteen, ja pari supistusta myöhemmin myös pudenduksen. pudenduspuudutetta ehdotti kätilö - en ollut edes itse siihen etukäteen tutustunut. LUULEN että se pudeduksen laitto hiukan kirveli, mutta en kyllä ole ihan varma. Tukalaksi koin, kuten epiduraalissakin, sen paikoillaan makaamisen sen hetken kun puudute laitettiin. Sinänsä puudutteet oli mulle sopivia, niistä ei tullut mitään sivuvaikutuksia (epiduraalista mulle tuli mieletön vapina). Poika synytyi tunnin sisällä puudutteiden laitosta, supistuksista hävisi kipu/polttava tunne, toki se kamala painontunne jäi, samaten jäi ponnistustarve.
Itse en siis keksi huonoa sanottavaa...

t, "kolmas tuli jo"

Mulle laitettiin tuo puudute.
Mitään ei kyllä etukäteen sanottu tai kysytty, papereista luin että pudendaali oli annettu.
En tuntenut kipua tai mitään kun lapsi syntyi, sanottiin että pää on jo ulkona ja sitten tuli muu kroppa mutta en tiennyt sitä.
Vasta itkusta kuulin että jaahas sitä onkin jo synnytty.
Mulla ainakin puudutti aivan täydellisesti alapään.

Yhteistyössä