Ptääkö kaikkien asua omakotitalossa?

• Viestiketjun aloittaja harmistunut
  • Ensimmäinen viesti
harmistunut
Mun ystäväpiirissä lähes kaikki ovat muuttaneet muutaman vuoden sisään omakotitaloihin. Me asumme rivitalossa. Nyt vuorotellen kaverit kyselevät, että oletteko etsimässä omakotitaloa/tonttia tai meinaatteko asua vielä kauan rivitalossanne jne. Yksi kaveri jopa vähän väliä esittelee netistä löytämiään myynnissä olevia taloja, jos vaikka olisivat meille sopivia. Vaikka siis olen sanonut, ettei olla muuttamassa. Mun mielestä meillä on kiva koti, mutta tuntuu että ollaan kavereiden silmissä jotenkin huonompia ihan vaan asumismuotomme takia. En minäkään kysele heiltä jatkuvasti, meinaavatko tosiaan asua talossaan loppuelämänsä. Pieni asia, mutta harmittaa...

Niin, sehän se on suomalaisen unelma - omakotitalo järven rannalla kaupungin keskustassa :D Kysy vain sama kysymys takaisin, ehkä sitten huomaavat hölmöytensä. Ja voithan kuitata kyselyt vain sillä, että olemme tyytyväisiä tähän asumismuotoon.

Suomessa yleinen unelma on jostain syystä omakotitalo. Minun unelma-asuntoni on jugend-ajan kerrostalossa keskellä kaupunkia :p

Mekin asutaan rivitalossa nyt ja tämä on toiseksi paras vaihtoehto minulle tuon unelmani jälkeen. Olen asunut myös vastavalmistuneessa omakotitalossa haja-asutusalueella ja se ei ollut minun juttuni se. Tykkään puuhata kyllä sisällä ja ulkona mutten niin paljon kuin omakotitalossa ehkä pitäisi.

"vieras"
Me muutettiin rivariin vähän kauemmaksi kaupungista, ja suunnilleen jokainen, jolle olen kertonut oman asunnon ostosta, on kysynyt, muutimmeko omakotitaloon. Välillä mietin, ollaanko kummajaisia, kun asutaan rivarissa. Jos asuisimme lähempänä kaupunkia, se olisi varmaan ymmärrettävää, mutta asumme reilun 10 km päässä keskustasta, niin tuntuu, että silloin "pitäisi" olla omakotitalo. Haaveissani on joskus ostaa omakotitalo, mutta se saattaa jäädä haaveeksi, saa nähdä. En olisi raaskinut ottaa lainaa, joka omakotitalon ostoon olisi tarvittu. Maksellaan tätä nyt pois ja katsotaan miltä vuosien päästä sitten näyttää.

Hmm3
No sano suoraan ensi kerralla, että ei, me ei olla muuttamassa, miksi pitäisi? Minä sanoisin jopa, että "onko meidän asunnossa sitten jotain vikaa, että pitäis muuttaa".

harmistunut
Niinhän se taitaa olla aika monelle unelma asua omakotitalossa. Me asutaan itse asiassa järven rannalla ja kapungin keskustassa eli sijainti on aivan mieletön. Näiden kyselijöiden talot taas sellaisilla paikoilla, että en todellakaan haluaisi asua, vaikka talot tosi hienoja ovatkin. Mutta mutta, kaikilla unelmansa. Kun vaan ymmärtäisivät, ettei kaikilla välttämättä samanlaisia...

No ei todellakaan tarvitse! Onni tulee juuri siitä paikasta, missä viihtyy parhaiten. Mä tykkäsin asua sekä kerrostalossa että rivitalossa, ja itseasiassa isompaa rivitaloasuntoa aikanamme katseltiin ja etsittiin epätoivoisina mutta sitten kompastuimme tähän hollillaan olevaan omakotitaloon, niin se sitten hintsusti muljahti se ajatus toisaalle :)...

Anna tuttavapiirisi vouhkata rauhassa okt- asumisen puolesta, röyhistä sinä rintaasi ja ole ylpeä rivarilainen :)!

??
Niinpä, jokaisella unelmansa! Suomessa asuessa en ikinä haluaisi asua omakotitalossa, en edes rivarissa. Tulisin hulluksi kaikkien pihatöiden ja lumitöiden kanssa, ei ikinä!!! :D

"Neo"
Terveisiä kerrostalosta - olemme, jopa lasten saamisen jälkeen, olleet onnellisia juuri tässä asumistavassa. Taloyhtiö hoitaa lumenkuljetukset & pihan siistimisen, sijainti on sellainen että keskustaan menee julkkareilla 5 minuutissa ja samaan aikaan pääsee kuitenkin ovesta suoraan lenkkeilymaastoon sekä fillarilla ihan niin pitkälle kuin haluaa.

Meiltä ei ole tultu kyselemään, joskin ihastelemaan että siis lasten saaminen ei tarkoita automaattisesti siirtymistä jonnekin lähiön kaukioon rivariin tai omakotitaloon. :)

Monet myös mua ihmettelevät, kun olen sanonut että mun unelmakoti olis rivitalokolmio. Tuntuu että ok-talo on se mihin kaikkien pitäisi pyrkiä.

Mä en halua pihaa (paitsi sen rivarin pienen pihan), en ruohonleikkuuta, en puutarhanhoitoa, en töitä jota omakotitalo vaatii, en halua niin paljon tilaa, yms yms.

Suomessa yleinen unelma on jostain syystä omakotitalo. Minun unelma-asuntoni on jugend-ajan kerrostalossa keskellä kaupunkia :p

Mekin asutaan rivitalossa nyt ja tämä on toiseksi paras vaihtoehto minulle tuon unelmani jälkeen. Olen asunut myös vastavalmistuneessa omakotitalossa haja-asutusalueella ja se ei ollut minun juttuni se. Tykkään puuhata kyllä sisällä ja ulkona mutten niin paljon kuin omakotitalossa ehkä pitäisi.
Minun myös :)

Lasten takia (mm. sen takia) asutaan nyt kuitenkin lähiössä ja maan tasalla. Ihan okei tämäkin, vaikkakin jo tuon pienen takapihapläntin kunnossapito tuottaa mulle päänvaivaa. Omakotitalon huolisin, jos sen piha olisi kalliota ja asfalttia :D

Kerrostaloon haluaisin seuraavaksi. Jos ei jugend-sellaiseen keskustaan, niin edes jollain lailla persoonalliseen kerrostaloasuntoon jollain mukavalla alueella.

Ei pidä.
Jos meillä ei olisi elukoita, mörköjä ja lasta niin asuttais luultavasti kerrostalossa. Mun unelma olis joku aakee&laakee loft-asunto jossain tiilestä tehdyssä entisessä tehdaskiinteistössä tms.

Mut nykyisellä elämäntyylillä okt keskellä metsää on paras vaihtoehto. Tykkään kyllä hoitaa pihaa kunhan siihen löytyy intoa eikä pakkoa ja onhan tuo nurtsin ajaminen nykyään jo hauskaa kun pistää popit soimaan ja kaahaa ympäri nurtsia :LOL:

"poikia3"
Mä voisin haluta omakotitalon sen oman rauhan takia, mutta sen pitäisi olla keskellä kaupunkia. Meidän alueellamme noita on erittäin harvoin myynnissä ja hintakin on sitten vähintään 500.000 euroa. Mikään unelma mulle omakotitalo ei suinkaan ole, eikä varsinkaan haja-asutusalueella kaukana palveluista.

Toinen asia mitä moni ei tahdo käsittää on, että emme tosiaankaan halua kesämökkiä. Kakkosasunnon voisin haluta pienen kaupungin keskustasta läheltä toria ja merta, asunto voisi olla vaikka kerrostalossa.

Niin ja nykyisin asutaan paritalossa taloyhtiössä, jossa asuntoja on yhteensä 8. Sijainti on täydellinen, kilometri palveluihin ja silti tämä on rauhallinen pientaloalue. Tältä alueelta en halua pois - ellen voita lotossa niin paljon, että saisin merenranta-asunnon Espoosta kivalla pihalla.

"vieras"
Meille myös ystävät sanoivat ihan avoimesti, että miten te näin pienen asunnon ostitte, ei me kyllä mahduttaisi, kun ostimme kerrostalokolmion ja nyt kun lapsia on kaksi kysellään koko ajan, että eikö vielä ole löytynyt sitä omakotitaloa. Meistä 70 neliöinen kolmio todella toimivalla pohjalla oli riittävän suuri kolmihenkiselle perheelle ja ei meille kyllä vieläkään ole varsinaisesti ahdasta tullut kun nuorempi lapsista on puolivuotias. Välttämättä ei hankita ikinä omakotitaloa, vaikka todennäköisesti isompi asunto jossain vaiheessa hankitaankin. Eipä täällä ainakaan mitään omaa rauhaa omakotitalossakaan saa, kun tontit ovat korkeintaan 800 neliötä ja rajanaapureita vähintään viisi. Minua ei myöskään huvita laittaa kaikkea rahaa lainanlyhennyksiin ja nyt saammekin hymähtelyjä kavereilta, kun meillä on varaa halutessamme esimerkiksi ostaa designvalaisimia, merkkivaatteita sekä lapsille että aikuisille, kalliita polkupyöriä ja muita harrastusvälineitä, sekä syödä usein ulkona, vaikka minä olenkin äitiyslomalla. Ihanne kun olisi maksaa sitä törkeän kallista omakotitaloa ja asua jyskin huonekalujen keskellä syöden soijamakaronilaatikkoa kirpparivaatteissa.

Anonyymitär
Sinulla on kyllä erikoisia ystäviä. Tai sitten asutte vaan kaupungissa jossa on halvat asunnot. Täällä kukaan ei kysele aiotteko hankkia omakotitalon -tai ei ainakaan meiltä, tavallisilta duunareilta, sen verran arvokkaat asunnot. Täällä kukaan ei edes ihmettele että asumme suht ahtaasti, koska täällä tosi moni asuu.

"hoo"
Me muutimme juuri luonnon keskeltä itse rakennetusta omakotitalosta rivitaloon kaupungin keskustaan. Kylläkin järvinäkymällä ;)

Perheessämme harrastetaan paljon, ja harrastusten takia meillä ei juuri ollut aikaa hoitaa omakotitalon töitä. Nyt asumme rivitalossa, jossa on talonmies eli lumen luontia ja ruohonleikkuuta ei tarvitse hoitaa itse. Täydellistä meille!

Minusta moni kaupungissa sijaitseva omakotitalo on kammottava. Taloja vieri vieressä, talot niin lähellä, että ikkunoista ja pihoilta tuijotellaan toisiaan, ei mitään yksityisyyttä, pihat kuin näyteikkunoita. Ei, kiitos. Omakotitalon kuitenkin haluaisin, mutta suojaisalla pihalla niin, ettei tarvitsisi olla kuin näyteikkunassa ja niin, että omasta pihasta voisi nauttia.

harmistunut
Minusta moni kaupungissa sijaitseva omakotitalo on kammottava. Taloja vieri vieressä, talot niin lähellä, että ikkunoista ja pihoilta tuijotellaan toisiaan, ei mitään yksityisyyttä, pihat kuin näyteikkunoita. Ei, kiitos. Omakotitalon kuitenkin haluaisin, mutta suojaisalla pihalla niin, ettei tarvitsisi olla kuin näyteikkunassa ja niin, että omasta pihasta voisi nauttia.
Juuri näin! Usein rivitaloissa ja kerrostaloissa on enenmmän rauhaa kuin omakotitaloissa. Niissä ei suoraan näe naapuriin, koska välissä on seinä. Usein tosiaan tontit on niin lähekkäin, että saa asua kuin näyteikkunalla. Yäk. Juuri katsoin ikkunasta järvelle auringon laskiessa, kaunista! En katsonut naapurin Penaa tekemässä iltapalaleipää keittiössä :)

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Ei todellakaan!
Asutaan (pien)kerrostalossa enkä ikinä haluis muuttaa ok-taloon, rivariin ja kaikkein viimeiseksi paritaloon.
Mä oon umpikaupunkilainen enkä muuksi muutu.

Joskus, kun lapset ovat isoja, muutetaan keskustaan.
Nyt asutaan n. 5 km päässä keskustasta mikä ei Hgissä oo kamalan paljon.

Yhteistyössä