Psykoterapia & Kelan korvaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rez
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rez

Vieras
Haluaisin hakea Kelakorvausta psykoterapiaan, mutta minulle on jäänyt epäselväksi että miten tuo tapahtuu. Onko kenelläkään kokemusta?

Ilmeisesti ensimmäinen vaihe on saada diagnoosi. Voiko diagnoosin tehdä yleislääkäri?
Yksityinen lääkäri joka minulle tätä korvausta suositteli hakemaan sanoi että diagnoosin voi tehdä vain psykiatri, mutta onko näin? Kelan nettisivujen mukaan ymmärsin että masennusdiagnoosin voisi myös tehdä esim. työterveyslääkäri tai terveyskeskuslääkäri ja sitten kun tuon diagnoosin saamisen jälkeen on käynyt 3kk hoidossa itsemaksaen tekee psykiatri lausunnon hoidon tarpeesta mikä menee kelalle korvaushakemusta varten.

itse olen käynyt mielenterveystoimistossa hoidossa (terapiassa)3kk ja saanut psykiatrilta lausunnon. ja sitten hakemus kelaan.
Miksi et hakeudu mielenterveystoimistoon? sieltä saisit helposti tuon lausunnon ja voisit olla siellä terapiassa sen vaadittavan 3kk.

Kelan lausunto pitää olla psykiatrian erikoislääkärin kirjoittama. Tosin en tiedä, onko jotain erityistapauksia, joissa voi olla joku muu, mutta pääasiassa kyllä psykiatri tekee diagnoosin ja lausunnon kelaa varten. Ja pitää tosiaan olla se n. 3kk omakustanteinen osuus ennen kuin kela myöntää varsinaista terapiaa. Kannattaa aloittaa soittelemalla sinne, mistä psykiatrin palveluja saa ja kysellä sitä diagnoosin kirjoittamista. Samalla voi kysellä sitten jatkosta, aina parempi, että olisi sama henkilö tekemässä myös lausunnon, koska tuntee jo paremmin.

Yhteistyössä