psykologien käyttämä testi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutinen

Vieras
Minulle tehtiin tapaamisella testi jonka nimi oli joku PROPS tai PRODS tms.osaako joku täällä kenties kertoa mikä sen nimi oikeasti on mikä?mikä tuommoinen testi on ja mitä sillä testataan?

hoitaja ei sanonut asiasta mitään,sanoi vaan että tehdäänpä tuommoinen pikku testi tässä.
Testin jälkeen sain kuulla että siihen on "piilotettu" kaikkien monien kysymysten sekaan 12 ratkaisevaa kysymystä jotka tulokseen vaikuttivat.
Sain niistä 10 pistettä mikä oli kai huono asia.
Hoitaja sanoi että jos henkilö saa 3 pistettä tai yli,asiaa pitää tutkia lisää,ja kymmenen on siis jo paljon.Minulle sanoi että oikei...pitää tutkia onko masennuksen tautalla jotakin muutakin.Mitähän muuta sekin mahtaa tarkoittaa.

Minut ohjattiin psykiatrian polille ja siellä käytyäni määrättiin risperidone-nimistä lääkettä ja siirryin sinne asiakkaaksi.Kukaan ei kerro miksi,ja mitä minulla nyt epäillään.Siksi kyselen jos joku asiasta tietävä osaisi kertoa mitä tuolla testillä yleensä "mitataan" ? kiitos.

Nyt laitat ne lääkärit ja hoitajat kovaa kovaa vastaan. Heidän pitää kertoa sulle miksi syöt lääkettä ja mitä epäillään. Laitontahan se on antaa vaan potilaalle lääkettä kertomatta mihin sitä syödään.

Oletko lukenut tuon sinulle määrätyn lääkkeen tuoteselosteen läpi? Sieltä selviää jotain siitä millaisiin tarkoituksiin lääkettä yleensä voidaan määrätä.

Esim. tällä linkillä löytyy tietoa:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=20202&d=20390&i=ORION+PHARMA_RISPERIDON+ORION_Risperidon+Orion+0

Sinulla on oikeus myös pyytää epikriisi hoidostasi, eli heidän pitää antaa sinulle vaikka tulosteena se teksti mitä lääkäri on potilastietoihisi kirjannut. Sieltä saat myös tarvittaessa lisätietoja.

Toi on just kurjaa ja selllasta vanhanaikaista hoitamista, että potilaalle ei itselle kerrota mitä hoidetaan ja miksi. Oikeampi tapa olisi antaa psykoedukaatiota ja käydä potilaan kanssa läpi asia niin tarkkaan kuin on tarpeen jotta ihminen ymmärtäisi mistä on kyse ja mitä hoidetaan. Lisää nimittäin myös hoitomyönteisyyttä se kun selvitetään mistä on kyse :) Itsellä on ollut tapana kyllä käydä asiat läpi siten, että toiselle tulee ymmärräys siitä mitä hoidetaan ja miksi. Tuosta testistä en valitettavasti osaa sanoa mitää. Tekikö sen siis psykologi vai psyk sh?

kokoajan minulle on sanottu että "tutkitaan lisää,joskus masennusken taustalla voi olla jotain muutakin.mutta ei tarvitse huolestua,me autetaan sua kyllä" enpä varmaankaan huolestu kun en itse tiedä mitä ne epäilee. jotenkin puhuttu vaan niin suurpiirteisesti ja salamyhkäisen tuntuisesti.testin teki depressiohoitaja,joka testin jälkeen heti halusi varata minulle tapaamisen psykiatrian polille.soitti puhelun heti.yleensä kuitenkin kerrotaan että no tehdäänpä tämmöinen masennustesti,pistemäärät kertovat sitä ja tätä.tuosta ei sanonut mitään muutakuin että jaaha,tehdäänpä tämmöinen pieni testi tässä..lääkkeen määräämisen syyksi on kirjoitettu ahdistus. kai hoitohenkilökunta kuitenkin kertoisi jos minulla epäiltäisiin esim.skitsofreniaa tai psykoosia tms..? (mihin en kyllä halua uskoa)

Itse olen ollut vaikean masennuksen takia sairaslomalla vuoden ja eläke myönnettiin heti jolle siirryn marraskuun alusta. Koskaan ei olla tehty missään mitään testejä, ei lääkärin luona eikä mielenterveystoimistossakaan. Miksi sinulle ?

Depressiohoitaja on sairaanhoitaja joka ei tee psykologisia testejä. Sairaanhoitajat tekee seulovia testejä jotka antaa suuntaa esim. masennuksesta.
Psykologin testit on kokonaan eri juttu. Niitä ei tee sh :)

Ja sulla ON oikeus saada tietoa siitä mitä hoidetaan ja miksi. Ja mitä lääkkeitä käytetään ja miksi. Lisäksi sulla on oikeus pyytää käyntitekstejä itsellesi sekä kaikki lausunnot mitä sinusta on kirjoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt nikitönnä;29134013:
Itse olen ollut vaikean masennuksen takia sairaslomalla vuoden ja eläke myönnettiin heti jolle siirryn marraskuun alusta. Koskaan ei olla tehty missään mitään testejä, ei lääkärin luona eikä mielenterveystoimistossakaan. Miksi sinulle ?

minkä ikäinen olet? minä himpun verran yli 20 ja nuoruudesta asti niitä perus mielialatestejä on tehty.ihan koulusta asti,monta kertaa joutunut niitä täyttäään tai vastaamaan.musteläiskätestit ja muut myös. en tiedä,ajattelin että ne vaan tehdään aina kun masennusta epäillään.

[QUOTE="vieras";29134078]Depressiohoitaja on sairaanhoitaja joka ei tee psykologisia testejä. Sairaanhoitajat tekee seulovia testejä jotka antaa suuntaa esim. masennuksesta.
Psykologin testit on kokonaan eri juttu. Niitä ei tee sh :)

Ja sulla ON oikeus saada tietoa siitä mitä hoidetaan ja miksi. Ja mitä lääkkeitä käytetään ja miksi. Lisäksi sulla on oikeus pyytää käyntitekstejä itsellesi sekä kaikki lausunnot mitä sinusta on kirjoitettu.[/QUOTE]

okei,huomasin itsekin että otsikko oli harhaanjohjava.depressiohoitajahan sen testin tosiaankin teki. mutta kyllä,seuraavalla kerralla aion kysyä tarkempia tietoja.tulee vaan entistä sekavemmaksi oli jos näitä itekseen miettii.

Tuo on todella karkea seula erilaisiin mielenterveyshäiriöihin. Korostan karkeaa seulaa, tuon perusteella ei diangoonisa voi asettaa. Saamasi psykoosilääke sen sijaan voi olla ihan oireenmukasita hoitoa, ilman että olisin kovin irti realiteeteista.

Anyway kannattaa vaatia hoitajaa/lääkäriä käymään läpi noita asioita ja selittämään siten, että ymmärrät mistä on kyse. Voihan toki olla, että ei vielä ihan tarkkaan tiedetä tarkkaa diagnoosia. Yksin niitä ei todellakaan kannata pähäillä vaan yhdessä hoitajan kanssa.

Yhteistyössä