psykologi vai psykiatri?

miz
Vai Terapeutti :)
Jos menet yksityiselle niin katsele netistä vaikka tietoa eri terapia suuntauksista ja valkkaa niistä sellainen joka tuntuisi sopivan sinulle. Netistä löytyy sitten terapeutti listoja joista voit katsoa löytyisikö omalta paikkakunalta sopivaa.

TERAPEUTTI voi olla psykiatri tai psykologi pohjakoulutukseltaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miz:
Vai Terapeutti :)
Jos menet yksityiselle niin katsele netistä vaikka tietoa eri terapia suuntauksista ja valkkaa niistä sellainen joka tuntuisi sopivan sinulle. Netistä löytyy sitten terapeutti listoja joista voit katsoa löytyisikö omalta paikkakunalta sopivaa.

TERAPEUTTI voi olla psykiatri tai psykologi pohjakoulutukseltaan.
Tuo vois olla se hakemani, kiitos :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
psykologi. psykiatri toimii mielenhäiriöisten kanssa.
Halloo paffi ! Oletkos nyt varma ettet itse ole pikkusen (tai ehkä enenmänkin ) mielenhäiriöinen?
Ei kaikkiin kysymyksiin tartte vastata jos ei tiedä vastausta ;)
Jaah. Ai miten niin? Psykologilla ei ole samanlaisia pätevyyksiä hoitaa skitsoja kuin psykiatrilla, joka on lääkäri.
Tarkalleen ottaen psykologit hoitavat myös psykoottisia ihmisiä yhteistyössä lääkärin kanssa, joka huolehtii lääkitysasioista.
No sinäpä olet sitten oikein ammattilaispsykologi, kun mielit mut mielenhäiriöiseks, kun en ole niin viisas kuin teikäläinen.
 
miz
Alkuperäinen kirjoittaja orpo piru:
Tuo vois olla se hakemani, kiitos :D
Ollos hyvä :flower: :)

Tässä yks linkki yhteen terapia menetelmään jota voidaan käyttää silloin jos on tapahtunut joku traumaattinen tapahtuma joka on jäänyt kummittelemaan.

http://www.emdr.fi/index.html

 
miz
Muita on ainakin gestald-terapia, eli Hahmoterapia.

http://www.suomenhahmoterapia.fi/mita.html

Joskus olen nähnyt sivun missä oli esiteltynä eri terapia muotoja, mutta eihän sitä nyt löydy mistään.


 
Viv
Psykiatri. Ne pystyy määräämään tarvittaessa lääkkeitä, antamaan saikkua ym. Itse olen ainakin kokenut psykiatrit siinä tilanteessa paremmiksi kun on akuutti tilanne - psykologin kanssa hoito on yleensä pitkäkestoista terapia muotoista.. Mulle on ainakin aina psykiatri tehnyt diagnoosit, määrännyt lääkkeet, saikut ym. Psykologi terapoi :)
 
Psykologi itse
Siis kuten joku tuossa mainitsikin, terapeutti voi olla eri ammattikoulutuksen saanut henkilö, joka on käynyt jonkin suuntauksen terapiakoulutuksen (psykoanalyyttinen, kognitiivinen, hahmoterapia, ratkaisukeskeinen, perheterapia tms...). Terapeuttina voi työskennellä siis lääketieteellisen koulutuksen saanut (psykiatri tai psyk.sairaanhoitaja) tai vaikka psykologi. Psykologi on siis ei-lääketieteellisen koulutuksen saanut, eikä näin ollen voi määrätä lääkkeitä. Jos haluat keskusteluapua, suosittelisin psykologin palveluiden puoleen kääntymistä. Jos menet yksityiselle, kannattaa googlettaa terapiapalveluja omalta alueeltasi. Jos taas menet kunnan tarjoamaan (Mielenterveyskeskus, terveyskeskus tms.), he osaavat kyllä siellä varata aikaa oikealle henkilölle, kun kuvailet minkälaista apua tai tukea kaipaat. Hiukan sekava sepustus, mutta kysy lisää, jos kaipaat lisätietoa.
 

Yhteistyössä