propral ja imetys????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mafo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mafo

Vieras
Olen muutamia kuukausia kärsinyt nukahtamisvaikeuksista ja niihin liittyy paniikkihäiriön oireita (sydämen tykytystä, levottomuutta, käsien hikoilua ym ym.). Vaiva on todella ikävä, sen tietävät ne, jotka ovat siitä kärsineet. Minulla on 2kk vanha vauva (myös taaperoiässä oleva lapsi), joten ihan oman jaksamisen kannalta kävin lääkärissä joka määräsi Imovanea, jota otan puolikkaan tabletin (joka ei kuitenkaan auta juuri lainkaan). Lääkärin "siunauksella" pystyn imettämään 4h puolikkaan tabletin ottamisesta. Nyt nukahtamisen jännittäminen on pahentunut siinä määrin, että otin selvää, mitä lääkettä tällaiseen vaivaan voisi ottaa ja yleisesti jännitystiloihin jotkut ovat saaneet Propral -nimistä lääkettä. Eli kysymys kuuluu: voiko lääkettä ottaa kun imettää?????? Olisin hurjan kiitollinen vastauksista ja kaikesta tiedosta mitä ko. lääkkeestä jollakin on kertoa!!

Olen itse käyttänyt Propralia ns. täsmälääkkeenä jännitykseen eli esiintymistilanteissa. Varmasti riippuu määristäkin, voiko Propralia käyttää imetettäessä, itselläni on käytössä 10 mg tablettikoko, jota otan tarvittaessa 1-3 tablettia. Muistaakseni Propralia on 40 mg tabletteinakin. Minusta nämä jutut kannattaa aina kysyä lääkäriltä, mutta itse käytin odotusaikanakin tuota määrää noin kerran viikossa, lapsen synnyttyä ja imettäessä en enää, koska esiintymisiä ei ollut äitiyslomalla.
Propralhan on kehitetty nimenoman verenpainetautiin. Se alentaa sydämen lyöntitiheyttä ja verenpainetta. Tuosta lyhyestä kertomastasi en oikein tiedä, olisiko sinulle siitä edes hyötyä... Siksipä suosittelisinkin laajemmin tilanteesi kartoitusta psykiatrilla. Hyvällä sellaisella. Itse tiedän hyvin nuo kuvaamasi oireet, mutta minulla niitä oli onneksi vain tiettyihin tilanteisiin liittyen. Kävin asiasta keskustelemassa psykiatrin kanssa ja suosittelen kyllä muillekin.

Soita huomenna HUS:in Teratologiseen tietopalveluun: http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Se on valtakunnallinen neuvontapalvelu, jossa on maan paras tieto raskauden ja imetyksen aikaisesta lääkityksestä. Voit jatkossa pyytää myös lääkäriäsi soittamaan sinne, he saavat soittaa koko päivän. Heillä on myös Terveysportissa (terveydenhuollon ammattilaisten verkkopalvelu) oma Lactbase-tietokanta, jossa on tarkkaa tietoa imetyksen aikaisesta lääkityksestä. Viimeisin tieto on silti Teratologisessa, koska tietokantaa päivitetään viiveellä.

Paniikkihäiriöön ja nukahtamiseen löytyy lääkkeitä, joita voi käyttää imettäessä. Kaikkiin ei tarvita imetystaukoa.

Eiköhän kuitenkin kannata antaa lääkärin arvioida, onko propral edes sopiva lääkitys tässä tapauksessa, tuskin ne sieltä teratologisesta sitä osaa sanoa eivätkä myöskään sitä, mikä määrä on liikaa imetettäessä, jos ei ole edes reseptiä eikä tietoa mahdollissta määrästä... käy vaan eka lääkärin kanssa juttelemassa asiasta ja sitten, minkä reseptin nyt saatkin voit tarkastuttaa teratologisesta, jos haluat vielä varmistaa. mut noin yleisesti; propralhan vaikuttaa vain fyysisiin oireisiin, ehkä siinä pitäisi olla myös jotain rauhoittavaa mielialallekin siinä lääkityksessä. ja tietty olisi hyvä selvittää noiden oireiden taustoja jossain määrin... pelkkä lääkitys ei välttämättä ole yksistään se pointti.

Hei,

Muakin kiinnostaa tämä aihe. Kertokaa mitä vastauksia saitte. Itsellä imetys vielä edessä mutta raskausaikana lekuri määrännyt nukahtamiseen ja paniikkihäiriöön opamoxia, sitä ei kuulemma sitten taas suositella imetyksen aikana otettavaksi.

jaksamista kaikille :)

Emilia rv 36

Minulla on ollut käytössä propral 40mg kahden raskauden aikana. Lääkäri oli tietoinen asiasta ja ei ottanut siihe erikoisemmin mitään kantaa koska annos/pv oli aika pieni.(20mg)Imetys kun koitti niin minulle kerrottiin, että ko. lääke ei ole vaarallinen vauvalle, propralia käytetään myös pienille lapsille, imeytyy rintamaitoon niin pieni määrä. Tiesin nämä ennen imetystä mutta tuli huojentuneempi mieli kun kuitenkin kysyin vielä lääkäriltä.

Kiitos kovasti kaikista vastauksista!!! Tietenkin käyn lääkärissä ja hän saa sitten päättää mikä on paras lääke tähän vaivaan, mielenkiinnosta vain kyselin ko. lääkkeestä. Oikein hyvää alkanutta vuotta!

minäkin söin propralia odottaessani esikoistani ja syön nytkin kun odotan pikkukakkosta..ihan terve lapsi syntyi,joten ihan luottavaisin mielin voi syödä

No ei se ihan niin mene, että jos joku saa terveen lapsen käyttäessään lääkitystä, se tarkoittaa automaattisesti, että lääke on myös kaikille muilla raskaana oleville turvallinen. Jotta lääke voidaan arvioida turvalliseksi, tarvitaan suurempi potilasjoukko, josta pystytään saamaan tilastoihin perustuvaa tietoa. Mutta tämä nyt siis ihan asian vierestä, propral on varmaankin turvallinen, kun kerran lääkäritkin ovat sitä määränneet ja se on ollut pitkään markkinoilla, joten siitä (ja myös raskauden aikaisesta käytöstä) tiedetään paljon.

Viimeksi muokattu:
Itse olen käyttänyt satunnaisesti propral 10-40mg esiintymistilanteissa. Nyt raskausviikkoja 21 ja tulossa tarvetta käytölle, joten tarkistin asiaa teratologisesta. Sanoivat, että voi huoletta käyttää satunnaisesti 40mg, tietoa käytöstä jo pidemmältä ajalta. Mutta säännöllisessä käytössä voi vaikuttaa sikiön hidastuneeseen kasvuun. Itselle tuli kuitenkin parempi mieli, kun tarkistin asian itse ja selvitin oman tilanteeni. Soitto on hyvin helppo p.09 47176500.

Yhteistyössä