Imovane ja imetys

  • Viestiketjun aloittaja Gilda
  • Ensimmäinen viesti
Gilda
Terveyskeskuslääkäri määräsi minulle Imovane-nukahtamislääkettä. Sanoi, että ei pitäisi olla haittaa, jos en imetä 6 tuntiin.

Otin toissailtana ja eilen illalla puolikkaan tabletin. Olin toissayönä 6 t ja viime yönä 8,5 t imettämättä tabletin ottamisen jälkeen. Nyt tuli kuitenkin sellainen tunne, että lääkkeestä sittenkin voi olla vahinkoa vauvalle. Käyttöohjeessa ja kaikissa nettilähteissä lukee, että lääkettä ei pidä turvallisuussyistä käyttää imetysaikana. Samoin sanottiin Yliopiston Apteekista.

Onko kenellekään muulle määrätty Imovanea tai muuta nukahtamislääkettä?
 
Ulpu
Itsellä ei ole käytössä, mutta tarjottiin kyllä nukahtamislääkettä neuvolasta, kun en saanut eka viikkoina (vauvan saannin jälkeen) unta. Joten eiköhän se ihan turvallista ole, kun muistaa sen vähintään 6 tunnin imettämättömyyden.
 
Hanna
Ettei turvallisuussyistä saisi käyttää tarkoittaa luultavsti vain sitä, ettet tokkuraisena pystyisi hoitamaan vauvaa. Nukahtamislääke poistuu kyllä kehosta kuudessa tunnissa.
 
3x äiti
Minkään lääkkeen käyttöä ei suositella raskaana ollessa ja imettäessä koska ei ole tarpeeksi luotettavia tutkimustuloksia niiden vaikutuksesta vauvaan.. Kuitenkin, en usko että lääkärit määrää lääkettä jos tiedetään että se vahingoittaa vauvaa.. Kyllähän näistä pidetään varmaan kirjaa että mikä on vaikuttanut.. Eli voit mielestäni ihan rauhassa ottaa lääkettä ohjeen mukaan.. Tämä siis mun mielipide.. Ei faktatietoa.. T: uneton
 
tiinu
Mun on pakko kommentoida tätä ikivanhaa ketjua, siltä varalta, että tämä jonkun muunkin silmiin googlen kautta osuu...

On paljon lääkkeitä, joita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
Suomessa on olemassa Helsingin yliopiston ylläpitämä teratologinen tietopalvelu, johon voi soittaa ja kysyä lääkkeiden sopimisesta raskauden tai imetyksen aikana. kannattaa olla itse aktiivinen. Lääkärit eivät yleensä jaksa soitella, vaikka heille on omat pidemmät puhelinajat kuin tavallisille tallaajille.
Kuka tahansa voi siis soittaa ja kysyä lääkkeistä - niinn resepti kuin käsikauppa.

Teratologinen tietopalvelu

Ottakaa selvää älkääkä missään nimessä antako lää'lleiden haitata/lopettaa imetystä!
 
4 h?
Mulle taas muistaakseni sanottiin, ettei saa imettää 4 tuntiin lääkkeen oton jälkeen. Mutta en muista tätä tarkkaan, koska en imettänyt enää tuolloin, kun lääkettä käytin. Lääkäri silloin määrätessään kuitenkin vakuutti, että tuon 4 (tai 6?) tunnin vaikutusajan jälkeen ei enää erity maitoon. Tokkuraiseksi siitä kyllä jäi olo, vielä aamuksikin, joten itseen se kyllä vaikuttaa tuon ajan jälkeenkin.

Sillä vain vastailin, jos joku tätä vielä pohtii. :)
 
M.o.m.
Kuten tiinu kirjoitti, soittakaa aina teratologiseen tietopalveluun, siellä itselleni sanottiin ajan olevan 8h tämän lääkkeen kohdalla, lääkäreihin en luota, jokainen puhuu eri tavalla ts. ilmaisee oman mielipiteensä.
 
vierailija
Minkään lääkkeen käyttöä ei suositella raskaana ollessa ja imettäessä koska ei ole tarpeeksi luotettavia tutkimustuloksia niiden vaikutuksesta vauvaan.. Kuitenkin, en usko että lääkärit määrää lääkettä jos tiedetään että se vahingoittaa vauvaa.. Kyllähän näistä pidetään varmaan kirjaa että mikä on vaikuttanut.. Eli voit mielestäni ihan rauhassa ottaa lääkettä ohjeen mukaan.. Tämä siis mun mielipide.. Ei faktatietoa.. T: uneton
takuulla kukaan ei pidä mitään kirjaa niistä💊
 

Yhteistyössä