Proge testi ja ovulaatio?

Moikka kanssa toverit!

Käytiin mieheni kanssa ensikäynnillä perjantaina tuolla lapsettomuus öö klinikalla vai mikä se virallinen nimi ny olikaan...Niin joka tapauksessa jäi askarruttamaan eräs asia.q.

Mulla oli pe menossa kp 16, ja kierto ollut ylipäänsä aika vaihteleva. Ovista olen bongannut (omasta mielestä juu).... Mutta lääkäri tutki minut ja sanoi, että ei näy yhtään munarakkulaa tai ees merkkejä siitä että olis puhjennutkaan....Ja tässä kp vaiheessa pitäs kuulemma olla........Mutta epäselväksi nyt jäi, että jos mulla ollut epäsäännöllinen pitkä kierto niin eihäs se välttämättä vielä olekaan kehittynyt tai jotain......Ymmärrän sen silloin jos sulla on nakutettu säännöllinen kierto......??? Kertokaa tyhmälle?


Ja toinen askarruttava asia on se....Kun lääkäri määräsi proge testiin 24.11. Eli silloin olis kp 26.....Ja sehän näyttää sen että onko ovis tapahtunut??? Mutta...MITÄS JOS OVIS ON vasta tuloillaan, entäs sitten...Koska minulla ollut pahimmillaan kierto 63 vrk.

Eli periaatteessa proge koe on turhaan jos ovis on vasta tulossa vai? Ja se ei anna luotettavaa tulosta?????


Mutta lääkäri kyllä epäili kiertojen mukaan, että minulla olisi munarakkulan kypsymisen ja irtoamisen kanssa ongelmia, koska kierto vaihtelee noin kovasti. 28-63vrk ollut...Mutta itse olen bongannut "oviksen" joka, kuukausi, ja menkat on tullut sen jälkeen nakutettu 14vrk päästä. Mutta lääkäri oli tällä hetkellä sitä mieltä, että ovista ei ole tapahtunut......ylipäänsä....Ja siksi määräsi jo tässä kierrossa tuon proge testin..


Mutta tosiaan kysymys lyhyesti...Onko 24.11 otettavasta proge testistä hyötyä ja antaako se luotettavan vastauksen jos ovis on vasta tulossa?

Ja lääkäri puhui myös ohuesta limakalvosta....Miten sitä vahvistetaan?

Toivottavasti ongelma olisikin vaan noissa, kun eikös ne ksittääkseni ole korjattavissa lääkkeillä vai??



KOKEMUKSIA?
 
Tuon progekokeen pitäis olla tiettynä päivänä ennen seuraavia menkkoja mutta jos kierto epäsäännöllinen niin sitähän ei voi tietää. Siksi kai se määrätään yleensä tiettyyn kp:hen. Ite näynyt n. Kp 22-24..

Jos kierto on pitkä js ovis myöhään niin voi vaikuttaa hedelmöittymiseen.. on ns. vanha jo. Siksi oiskin hyvä saada kierto säännölliseksi ja ovis tapahtumaan aiemmin.

Toisilla greippimehu auttaa limikseen..

Ite ainakin saan heti terolutit jos progrtesti kertoo etten oo ovuloinut ja näin kierto ei veny eikä tarvii ootella..
 
No mulla ohjeena nyt se, että käyn proge testissä 24.11 ja oottelen menkkoja ja sit kp 3-5 käyn verikokeissa taas ja kp 10-12 folliultra,..En oikein nyt ymmärrä, että jos kierto epäsäännöllinen niin eihän noilla testeillä ole mitään ns merkitystä kun mahdollinen ovis vaihtelee niin kovin......höh...
 
Mulla oli 2012 loppuvuodesta vähän sama tilanne. Kierrot ei ihan niin pitkiä, mutta vaihtelua kuitenkin 28-42 päivää. Olin seurannut jo monta kuukautta lämpöjen mittaamisella ja ovistesteillä ovulaatioden tulemista, ja onnistunut löytämään ne, tosin vaihteluväli oli suuri. Aina en testannut, mutta lämmöistä näki, miten kierrot käyttäytyivät. Aina kun olin oviksen paikallistanut joko lämmöillä tai ovistestillä, alkoivat menkat siitä DPO14. Luteaalivaihe oli siis vakio, niin kuin sinullakin.

Siinä kierrossa, kun hakeuduin tutkimuksiin, oli jo jotain kp 20 jälkeen menossa jo kiertopäiviä, ja omasta mielestä vähän pitkänpuoleinen kierto tulossa. Lääkäri totesi ultralla munasoluja olevan kypsymässä ja arveli, että muutama päivä siitä irtoaisivat. Tämä lääkäri oli ihana ja kehui oikein, kuinka olen hienosti kartoittanut omaa kiertoani. Kerroin tilastoistani ja selitin, että ovis kyllä tulee, mutta milloin sattuu ja lääkäri uskoi, koska ultralöydös oli siinä kierrossa ihan täsmäävä mun arvioon.

Mulle määrättiin progetesti just joku kp25 paikkeille joka olisi ollut perjantai, seurasin kotona lämpöjä ja limoja jne. ja minun mielestä tuohon kp25 mennessä ovis ei ollut tullut. Pohdiskelin siinä, että eipä ole järkeä mennä progetestiin ennen ovista, kun tarkoitus on selvittää, nouseeko progetasot normaalisti oviksen jälkeen. Koska mulla ei ollut mitään varattua aikaa labraan (yksityinen asema, johon vaan mennään testiin ilman ajanvarausta) päätin olla menemättä ja odottaa rauhassa ovista ja mennä vasta sen jälkeen. No, ovis tuli mun mielestä lauantaina, perjantaina oli laitettu simppaloiset matkaan ja maanantaina sitten kävelin labraan. Viikko sen jälkeen tuli kotiin postia, että hienot on progetasot, ovis on tapahtunut. Vajaa viikko siitä plussasin.

Kun sitten kävimme alkuraskauden ultrassa rv6+ jotain samalla lääkärillä, hän taas kerran kehui, että hienoa omatoimisuutta kun en mennyt määrättynä päivänä, vaan vasta kun ovis oli tapahtunut. Ja ultrasta sitten vahvistui hyvin alkanut raskaus ja syke. Tyttö syntyi elokuun lopulla 2013 :)

Ikävä kyllä lääkäri joutuu toimimaan joidenkin silmämääräisten arvioiden mukaan, ja se ei välttämättä täsmää siihen, miten sun kroppa päättää just siinä kierrossa toimia. Sikäli siis alhaiset progetulokset voi tarkoittaa että a) kävit liian aikaisin tai b) kyseessä oli anovulatorinen kierto. Mutta koska tiedät luteaalivaiheesi, pystyt aika hyvin jälkikäteen kertomaan, osuiko testi siihen luteaalivaiheen haarukkaan vai ei, joka taas auttaa lääkäriä päättelemään, onko kyse a) vai b)-tilanteesta. Pääasia, että pidät kirjaa päivistä itse, niin sitten lääkäri voi päätellä noista testituloksista yhteensä, että tapahtuiko edellisessä kierrossa ovista vai ei. Menkathan alkaa kyllä jossain vaiheessa, vaikka olisi anovulatorinen kierto.

Onnea matkaan, raskauduttu on täälläkin jo kaksi kertaa megapitkistä kierroista, terve poika kp31 tapahtuneesta oviksesta ja terve tyttö kp 27 oviksesta. Nyt raskaana poikkeuksellisesti kp 14 oviksesta ihan kertalaakilla kun imetys loppui edellisestä :D
 
Voi kun oiskin noin hyvin toimiva kroppa.. mulla on ens ma proge joka on kp22 ja eipä näy ovista.. eikä riitä kärsivällisyys odottelee sen progen kanssa kun kp9 folli oli vain 6mm.. eli kierto venyisi vaan ja tuskin ilman teroja alkaiskaan :( tän vuodeb kierrot ollut 27-100.
Yritän mitata lämpöjä mutta kilppari varmaan pitää nekin aina tuolla 35.8 pintaan.
 
Moikka

Ja kiitos pippurihäntä vastauksesta.

No itse tässä pohdin, että tikuttelen nyt mahdollista ovista, käyn ma siellä progetestissä (todennäköisesti ovis ei ole vielä silloin tapahtunut), kun bongaan omasta mielestä oviksen soitan sinne polille, et onko mahdollista nyt käydä uudelleen, kun olen oletettavan oviksen bongannut. Kun omasta mielestä mulla on ollut ovis oireita yms....

Tuskastuttaa vaan tämä odottelu nyt menkkojenkin kanssa, kun hommae ei etene millään...Toivottavasti menkat ei veny kauheesti.


Pippurihäntä: No enhän mä voi mun luteaali vaihetta ns varmaksi tietää kun kierto heittelee härän pyllyä ja jos en ole bongannut ovista? Vai ymmärsinkö oikein?

Mulla ei ollut ees johtofollia kummallakaan puolella vielä. Ja limiskin vaan 5,4mm eli eikös sekin ole aika ohut?
 
Viimeksi muokattu:
lilliputti78: Tottahan se on, että et voi omin kotikonstein "varmaksi" tietää sitä luteaalivaiheen pituutta, mutta tulkitsin sun aloitusviestistä, koska kerroit, että menkat ovat aina alkaneet nakutettuna 2 vkoa oletetun oviksen jälkeen, että jotain hajua siitä on. Ehkä esitin tuossa vastauksessani asian liian suoraviivaisesti :)

Turhauttavaa on todellakin ootella sitä ovista, kun ei meinaa tulla... Tiiän tunteen hyvin, vaikka meillä ihan kohtuullisessa ajassa tärppi kävikin, yk9 tuotti tuloksen silloin. Ja kun on pitkiä kiertoja, eikä tiedä kuinka pitkä kierto taas tulee... että milloin pitäis sitten puuhailla :) Me ei ainakaan jaksettu puuhailla jokatoinenpäiväkokoajan vaikka ihan rakastuneita oltiin, ja ollaan edelleen :D

Jos siellä ei näkynyt johtofollia vielä, niin varmaan ovikseen on vielä jonkun verran aikaa. Lääkäri sillon mun kohdalla arvioi niiden follien koon perusteella (siinä on kai joku määrämuotoinen laskukaava, että kuinka nopeasti kasvaa ja minkä kokoisena yleensä irtoaa), että menis pari päivää. No ei mennyt kuin ainakin neljä. Mun veikkaus on, että se johtofolli ei loppujen lopuks ees ollut se, mistä solu sitten irtos, koska myöhemmin mulla oli iso keltarauhaskysta just siellä toisella puolella munasarjaa kuin mistä lääkäri katsoi munasolun olevan just kohta irtoamassa.

Ehkä mä nyt yritin lähinnä sanoa sitä, että pitkät kierrot ei oo mikää este, mutta hidaste ne on just sen takia, että haittaa "tähtäämistä". Pitkä kierto ei aina ole yhtäkuin anovulatorinen kierto kuitenkaan! Jos sulla on mahdollista tehdä noin niinkuin ajattelit, että käyt määrättynä päivänä testissä ja sitten jos susta vaikuttaa että ovis tulee sen jälkeen niin meet pari päivää oletetusta oviksesta uudestaan sinne testiin. Ainakin kannattaa kysellä sitä vaihtoehtoa! Jokuhan siellä mättää, kun munasolut kypsyy ja irtoaa hitaasti, mutta mikä... Sen sitten se lääkäri osaa selvittää paremmin kuin me täällä palstalla ;)

Mulla oli kyse lievästä pco-tyyppisyydestä, eli useampia folleja kypsyi yhtäaikaa ja sit mikään ei oikein meinaa kypsyä kunnolla, kun niitä on liian monta tuloillaan. Ilmiö näkyi esim. lämpökäyrissä mulla sellaisena alkukierron sahaamisena eli lämmöt laskivat vähitellen kuten ovista kuuluukin tehdä, mutta sitten eivät nousseet kunnolla. Dippejä ja limoja saattoi tulla parikin kertaa alkukierrosta ja vasta oviksen jälkeen limat kuivuivat kunnolla ja lämpö nousi selkeästi vähintään 0,5 astetta korkeammalle ja pysyi siellä menkkoihin asti. Monessa kierrossa oli myös sellaista, että lämmöt eivät menkkojen jälkeen laskeneet kunnolla eli keltarauhastasot pysyivät korkealla (kysta tai yliaktiivinen keltarauhanen voi tehdä sitä), jolloin uusia munasoluja ei ala kypsyäkään. Ennenkuin se edellinen keltarauhanen on kunnolla lakannut toimintansa.

Mutta me ollaan kaikki erilaisia ja mikä sitten niiden munasolujen kypsymistä kenenkin tapauksessa häiritsee, se on jokaisen kohdalla ihan oma tarina. Toivottavasti saat pian vastauksia ja pääset epätietoisuudesta ja turhauttavasta odottelusta!
 
No mä soitin toissa pv klinikalle kun jäi askarruttamaan muutama asia. Niin kysyin tuot proge testi asiaa niin se sanoi ett käy vaan nyt vaikka toissa pv ei oviksesta tietoakaa.....No ainakin tuolla yllä mitä pippurihäntä kirjoitti niin oli ainakin vaan pari pv obiksesta käynyt....Taidan mennä niin saa tutkimukset eteenpäin

Pitääkö tuohon proge testiin olla ravinnotta tai muuten ns valmistutua..
 
Ei mun mielestä tarvi valmistautua mitenkään. Mulla otetaan progetesti vasta viikko oviksesta. Itse asiassa otetaan kaksi kertaa. Ensi perjantaina ja sitä seuraavana maanantaina, koska ovis sattuu viikonlopulle. Näin pystytään varmistamaan ettei huippu mene ohi.
 
Yrittäjä: Juu meillä oli viime pe klinikka käynti miehen kanssa jolloin oli kp 16 ja lääkäri vaan laitto tulevalle ma proge testin jolloin kp öö 26. Ja soitin perään klinikalle kun en muistanut kysyä, että onko siitä hyötyä jos ovis ei ole tuolloin vielä tapahtunut, ett käynkö siellä ja varaan uuden ajan sit kun olettetu ovis on ollut. Hoitaja sanoi, että ei ole tarvista..,,,No nyt sit näyttää että tikut tummenee ja "ovis" olisi tulossa ja proge testi ma....

Hoitajan mukaan arvosta saa jotain suuntia kun pitää itse ns päiväkirjaa millo oletette ovis yms..


No mä meen sinne, et saa eteen päin näitä.

Ja toisekseen....Olisiko mahdollista ett ihan oikeesti ovis olis tulossa, koska viime pe ultrassa ei munarakkulan rakkulaa ja limiskin 5,4mm. Kuulemma lääkärin mukaan ovis testit voi näyttää plussaa vaikka ovis ei tapahdukaan.....
 
Onko lilliputti78 sun ovistestin viivat ollut vähintään tasavahvat? Mulle lääkäri painotti kuinka tärkeää on mennä oikeana ajankohtana testiin. Tietty jos halutaan suuntaa avtavaa tulosta, niin se ei ole niin tarkkaa.

Mulla oli keskiviikkona kp 11 johtifolli 20mm ja limis kuten pitää. Arvioitu että lauantaina on ovis ja tänään testi näyttääkin plussaa. Hyvin piti mulla mitat paikkansa.
 
Yrittäjä: No juu......Mulla oli kevään kierto säännöölinen ja sitten pitkitty ja pitkitty. Ja nyt kaksi edellistä kiertoa ollut kp 45 ja 63. Ja AINA olen muka oviksen jossain vaiheessa tikuilla saanut...Tai siis yhtä vahvat tai jopa testi viiva vahvempikin ollut.

Ja viime pe oltiin siellä vastaanotolla......Ja silloin oli kp 16, jolloin tosiaan ei nökynyt yhtikäs mitään follia yms......Ja ei oviksesta tietoakaa.....ja se lääkäri VAAN määräsi sen proge testin tulevalla maanantaille, jolloin kp ööö 26 tai 27. Ja mua jäi asia mietityttämään ja soitin ke sinne takaisin....Ja hoitajalta kysyin, että miten jos ma mennessä en ole ovista bongannut tai siis positiivista tikuilla saanut, niin menenkö sinne vai jätänkö menemättä ja varaan uuden ajan kun olen saanut tikutettua mahdollisen ovikset....Hoitaja sanoi, että juu ei ole tarpeen vielä tässä vaiheessa. Kun mulla on nakutettuna tullu 14vrk oviksesta menkat....Niin se sanoi että pidä päiväkirjaa ja kun menkat tulee niin siitä 2 viikkoa taakse päin voi laskea oviksen, ja jos proge testi on ollut siellä jossain niin kuulemma saa osviittaa laskemalla jotain..En tarkemmin tiiä...Mutta ihteäni vaan vaivaa tuo....Mielellään nyt menisin vasta sitten viikko oviksesta sinne testiin.....MUTTA.....En tiiö
 
Luulisi että siitä porgesta on hyötyä vasta sen oviksen jälkeen.

Tässä vähän miten mulla meni gyne käynti. Mulla oli tiistaina 11.11 kp13 johtofolliikkeli 13mm ja sit lauantaina 15.11 kp17 oli ovis. Nyt tulevana maanantaina 24.11 kp27 dpo9 mua ihmetyttää se ettei gyne puhunut/mitannut limistä ollenkaan! Noh katsellaan maanantain jälkeen miltä se proge testi näyttää..
 

Yhteistyössä