Professori: alle 2-vuotias vaurioituu päiväkodissa, vasta 3v hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näinnn!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taas näitä sarjassamme provosoivia aiheita :D Ei siinä. hauskahan näitä on lukea. Mut on aikoinaan tungettu tarhaan ihan vauvana ja ihan normaalina koen itseni. Samoin meillä meni tyttö 10kk tarhaan ja äärettömän sosiaalinen ja pärjäävä lapsi on. Ei se iästä ole kiinni vaan lapsen luonteesta.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
Ja kannattaa pienten päivähoidon puolustajien muistaa myös se, että jos te itse, läheisenne tai miehenne ei ole kärsinyt siitä, että teidän laitettiin 1-vuotiaina päiväkotiin, niin meno silloin 20-30 vuotta sitten on ollut varmasti hyvin erilaista päiväkodeissa, pienemmät ryhmät, enemmän hlökuntaa jne.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
Taas näitä sarjassamme provosoivia aiheita :D Ei siinä. hauskahan näitä on lukea. Mut on aikoinaan tungettu tarhaan ihan vauvana ja ihan normaalina koen itseni. Samoin meillä meni tyttö 10kk tarhaan ja äärettömän sosiaalinen ja pärjäävä lapsi on. Ei se iästä ole kiinni vaan lapsen luonteesta.

Muistuttaisin kuitenkin, että lapset eivät ole yksilöitä!

On se syksyn alku kyllä sellasta touhua pienten ryhmäss, että oksat pois...hyvässä lykyssä puolet on uusia, pieniä, puolikuntoisia ja itkuisia. Ei niistä päivistä kukaan selviä stressittömänä.

Pakkoko ne lapset on aina just syksyllä TAI vuoden alusta lykätä hoitoon? Kolme lasta olen itse hoitoon lykännyt ja aina jossain "välissä", eli vika esim marraskuun alusta. sai olla 2kk yksin "uusi" ennenkuin tuli vuodenvaihteen ruuhka. Kyllä se meno oli ihan eri vuodenvaihteessa kuin silloin, kun lapseni aloitti yksin!!!

Noh, palstan mittakaavassa on varmasti jo täysin häiriintyneitä kaikki lapseni, äitiinsä tulleet.. ;)

[QUOTE="vieras";25918563]Ja kannattaa pienten päivähoidon puolustajien muistaa myös se, että jos te itse, läheisenne tai miehenne ei ole kärsinyt siitä, että teidän laitettiin 1-vuotiaina päiväkotiin, niin meno silloin 20-30 vuotta sitten on ollut varmasti hyvin erilaista päiväkodeissa, pienemmät ryhmät, enemmän hlökuntaa jne.[/QUOTE]

Kröhöm!!!! Ei näitä edes valvottu kunnolla siihen aikaan, että ei todellakaan ole näin!!! Siellähän saattoi olla vaikka vaan pari työharjoittelijaa per ryhmä jos joku sairasti. Ei puhettakaan pätevistä henkilöistä...

Nyt mä vasta hokasin, että olikohan toi kirjotus vitsi? Eli ei siitä sen enempää.

[QUOTE="jep";25918577]Pakkoko ne lapset on aina just syksyllä TAI vuoden alusta lykätä hoitoon? Kolme lasta olen itse hoitoon lykännyt ja aina jossain "välissä", eli vika esim marraskuun alusta. sai olla 2kk yksin "uusi" ennenkuin tuli vuodenvaihteen ruuhka. Kyllä se meno oli ihan eri vuodenvaihteessa kuin silloin, kun lapseni aloitti yksin!!!

Noh, palstan mittakaavassa on varmasti jo täysin häiriintyneitä kaikki lapseni, äitiinsä tulleet.. ;)[/QUOTE]

Totta, ei kai se mikään PAKKO ole, mutta elokuun alussa nyt kai saa niitä paikkoja varmimmin täällä pk-seudulla. Toisaalta, sen verran monessa pienten ryhmässä olen ollut, että sen voin sanoa, että kyllä se monelle natiaiselle voimille ottaa...

Muistuttaisin kuitenkin, että lapset eivät ole yksilöitä!

haha, ei ole suakaan järjellä pilattu :D ihan kuin alle 2vuotiaat olisivat kehitykseltään kovinkin yksilöitä, samat tarpeet kaikilla alle 2vuotiailla on, läheisyyttä ja kuria hyvässä tasapainossa. YKSIKÄÄN alle 2v ei osaa pärjätä omillaan ja hallita omia tunteitaan, saatika yrittää työstää niitä yksin isossa ryhmässä. :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodintäti;25918433:
Sain juuri siirron päiväkodissamme pienten ryhmään ja en voi muuta sanoa, kun että vahvistuu vain se mielipide, ettei päiväkoti ole todellakaan alle 2-vuotiaan paikka :/ 14 lapsinen ryhmä, jossa kolme ei-kävelevää.. En laittaisi itse koskaan omaani.

Minä en koskaan laittanut omiani päiväkotiin. Vaikka lasteni varhaislapsuudessa päivähoito oli vielä jotenkin siedettävästi järjestetty (lasten kannalta)-

Nyt olen kauhulla seurannut uutisia kotihoidontuen leikkaussuunnitelmista. Lasten parasta ei enää monikaan ajattele :(

haha, ei ole suakaan järjellä pilattu :D ihan kuin alle 2vuotiaat olisivat kehitykseltään kovinkin yksilöitä, samat tarpeet kaikilla alle 2vuotiailla on, läheisyyttä ja kuria hyvässä tasapainossa. YKSIKÄÄN alle 2v ei osaa pärjätä omillaan ja hallita omia tunteitaan, saatika yrittää työstää niitä yksin isossa ryhmässä. :D :D

No johan mä sanoin ettei ne ole yksilöitä.

Lapset sopeutuvat uskomattoman hyvin, mutta mielestäni nyt alkaa olla se raja lähellä, että heiltä vaaditaan jo liikaa. Jos yksivuotias on 1/16 osa ryhmää ja se ryhmä on kolmen hoitajan vastuulla, maallikkokin ymmärtää, että ollaan hakoteillä.

puhuu pelkkää asiaa. Olen 100 prosenttisen varma siitä, että hän on oikeassa. Joku puhui yllä, että hänen parivuotias lapsensa on "erittäin pärjäävä" . Oli mennyt jo 10 kk ikäisenä tarhaan. Siiäpä se vika juuri onkin - noin pienen lapsen ei todellakaan kuulu vielä olla pärjäävä. Hän on varmasti joutunut normaalin sosiaalisen kehityksen kustannuksella taistelemaan "aggressiivisesti" siitä huomiosta, mitä kotona hoidossa oleva lapsi saa automaationa. Se jos mikä on vahingollista.

Tätä samaahan tuo nimenomainen professori aina jauhaa ja huomatkaa, että kyseessä on hänen MIELIPITEENSÄ. Mitään omaa tutkimusfaktaa tai kirjallisuusviitteitä ei koskaan esitä väitteidensä tueksi.

• Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="peikko";25918764]Tätä samaahan tuo nimenomainen professori aina jauhaa ja huomatkaa, että kyseessä on hänen MIELIPITEENSÄ. Mitään omaa tutkimusfaktaa tai kirjallisuusviitteitä ei koskaan esitä väitteidensä tueksi.[/QUOTE]

Ei edes tarvita tutkimuksia, jos kuunnellaan päivähoitoväkeä.

Joo no. Vain rikkailla lienee oikeus lisääntyä niin voi vaikka jäädä kotiin lapsen kanssa hamaan loppuun asti. Kaikille perheille kotiinjääminen ei vaan ole vaihtoehto niin rahallisesti kuin jaksamisen kannalta. Ihan turhaa se joka tapauksessa on nostaa hirveää eriarvottelua millaisia lapsia kasvaa kotona tai tarhassa. Ne on varmaan sitten kaikki nämä työttömät nuoret, huumeiden käyttäjät jne niiden lapsia jotka on lapsensa tarhaan ajoissa laittaneet :D

Kurjaa, että nää keskustelut menee usein kotihoito-päivähoito-taisteluksi, niinkuin Liisakin tossa pätkässä mainitsi. On oikeesti hyvä pätkä!

Päiväkoti tällaisenaan kuin se nyt on, ei oikeesti ole laadukasta hoitoa pienelle. Sen sijaan, että syyllistetään toisiamme, olisi hyvä, että taistelisimme yhdessä laadukkaamman hoidon ja pienempien ja pysyvämpien ryhmien puolesta.

Joo no. Vain rikkailla lienee oikeus lisääntyä niin voi vaikka jäädä kotiin lapsen kanssa hamaan loppuun asti. Kaikille perheille kotiinjääminen ei vaan ole vaihtoehto niin rahallisesti kuin jaksamisen kannalta. Ihan turhaa se joka tapauksessa on nostaa hirveää eriarvottelua millaisia lapsia kasvaa kotona tai tarhassa. Ne on varmaan sitten kaikki nämä työttömät nuoret, huumeiden käyttäjät jne niiden lapsia jotka on lapsensa tarhaan ajoissa laittaneet :D

Elämä on valintoja, Tarantellah!

Minut on hoidettu kotona, sukulaiset käyneet hoitamassa ja sittemmin menin pph:lle. Mulla on äärettömän huono stressinsietokyky, voi elämä miten pilalle olisin mennyt jos olisin kaiken kukkuraksi joutunut päiväkotiin alle 2-vuotiaana! :O

No sitten on vaan kestettävä se, että tuo nuorempi vaurioituu, kun joutuu menemään hoitoon nyt 1,5-vuotiaana. Isompi välttää sitten nuo vauriot, sillä on jo reilu 3,5v kun päiväkotiin menee.

Kyllä minä mielelläni kotona olisin, mutta laskutkin on maksettava ja kukaan mun sukulaisista ei enää jaksa noita joka päivä hoitaa.

Ei edes tarvita tutkimuksia, jos kuunnellaan päivähoitoväkeä.

Minun ystävä on ollut useissa päiväkodeissa töissä ja kokemuksensa perusteella painotti, että päiväkodeissa on ratkaisevia eroja ja pitäisi ehdottoman tarkasti miettiä minne vie ja seurata menoa hetken, tähän on mahdollisuus tutustua. Hän muuten itse vei molemmat lapset vähän alle kaksivuotiaana päiväkotiin.
Niin.

Tuntuu, että kotiäideille tämä on ainoastaan taistelua omasta ihanuudesta, eikä päivähoidon parantamisesta kaikenikäisille, kuten kuuluisi. Aika itsekästä sanon minä.

No kyllähän sen jokainen normaalijärjellä varustettu tajuaa, että jopa yli 12 lapsen ryhmä jossa kaikki on alle 3-vuotiaita, jossa on kauhee melu ja tiukka päivärytmi, muutama hoitaja ja usein pienet tilat, ei ainakaan HYVÄKSI ole pienen lapsen hyvinvoinnille taikka kehitykselle. Siis jos sitä touhua joskus on saanut omin silmin seurata useamman kuukauden.

Alle 3 veen pitäisi nimenomaan saada olla ryhmässä jossa esim. max 4 muuta lasta, ja pysyvä hoitaja. Joustava hoitosuunnitelma jossa huomioidaan oikeasti yksilöllisesti lapsen tarpeet. Rauhaa ja hiljaisuutta, syliä ja turvaa. Ympäristölläkin on hirmusuuri merkitys, monet päiväkodit esim. ei ole tippaakaan kodikkaita. Lapsen esim. pitäisi saada päivän aikana mennä ihan rauhassa johonkin pötkölleen kun siltä tuntuu, tämä ei toteudu kuin ehkä 2% päiväkodeista.

Tuon professorin mielipiteet tiedetään, mutta tutkimuksia on useampiakin. Lisäksi professori heitti ohjelmassa väitteitä, jonka jälkeen hänen ammattitaitonsa jäi hyvin kyseenalaiseksi. Sanoi esim. ettei alle 2-vuotiaan pitäisi olla yli 20 lapsen ryhmässä! Niin eivät he olekaan edes nykyään. Alle kolmivuotiaiden ryhmissä on yleensä 12 lasta ja 3 hoitajaa. Päivän aikana nuo vielä jakautuvat ryhmiin, jotta ne liki kolmivuotiaat voivat tehdä asioita, joihin ihan pienet eivät pysty. Jokaisella lapsella on lisäksi omahoitaja.

Mulla oli sellainen olo, ettei täti oikein tiennyt päiväkodin todellisuudesta mitään. Lisäksi voi kysyä millä tavoin ovat vaurioituneet 60- ja 70-lukujen lapset, kun äitiysloma on kestänyt 3 kk. Olen itse tuon ajan lapsi, ja ihan tasapainoisia meistäkin on tullut.

Uskon kyllä lasten perusturvallisuuden järkkyvän monesta muusta asiasta kuin turvallisesta päivähoidosta!