pph vs päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mae harmailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ollut aina pph:lla ja tykkään, lapsi myös. Pieni ryhmä, kodinomainen ympäristö. Leipovat, tekevät yhdessä ruokaa, retkeilevät yms. Meille sattui huippuhoitaja!

Mulla on ongelma, kun meillä pienempi on pph:lla nyt ja syy on juuri tuo pieni ryhmä (on korvakierrettä ). Mutta mä löydän hirveästi huonoja puolia; juurikin sen, että varahoito on muualla ja jos ei halua varahoitoon viedä, joutuu vuoroja säätämään kauheasti. Pph:n työajat ei aina riitä meille; aloittaa 7.30, me tarvittaisi JOSKUS 7.00. Lapsen kaverit+ minun lapsi ovat kaikki 2,5-3-vuotiaita eli pieniä. Ja meillä puheen kehitys vähän huonoa, eikä ainakaan tuolla parane. Siellä on myös yksi tuttu lapsi ja olen vähän kiusallisessa tilanteessa hänen takiaan (en voi enempää kertoa kun on työjuttuja)

Päiväkodissa kuitenkin on isot ryhmät ja taudit liikkuu enemmän. Huoh :/

Minun mielestä pph.n miinukset:
-Ei koskaan tiedä millaisen hoitajan saa (joukossa aivan loistavia ja vähemmän loistavia),
- Hoitopaikassa ei välttämättä ole ikäisiä leikkikavereita
- hoitajan sairastelut/lomat- varahoito,
- ei välttämättä riittävästi kehittävää toimintaa isommille lapsille.
- Valvonta. Kuka todella tietää mitä hoitopäivän aikana tapahtuu?
Plussat: kodinomainen ja pienille lapsille varmasti turvallinen ilmapiiri
-Vähemmän lapsia, vähemmän pöpöjä, vähemmän meteliä...

Pk.n plussat:
-paljon työntekijöitä, joten yksi "huono" ei tee paikasta vielä kokonaan huonoa
-Hoitopaikka pysyy saman hoitajien sairastellessa/lomaillessa
- Paljon ikätasoista toimintaa
- Kaiken ikäisille kavereita
- Valvonta
Miinukset:
- suuret ryhmät,
- paljon meteliä, sairasteluja
- ehditäänkö lapsi huomioida yksilöllisesti päivittäin?

-Ei koskaan tiedä millaisen hoitajan saa (joukossa aivan loistavia ja vähemmän loistavia),

Pk.n plussat:
- Valvonta
Miinukset:
- suuret ryhmät,

Näinpä juuri! Siksi mä olenkin nyt kahden vaiheilla. Lapsi on edelleen jonossa päiväkotiin, mutta mietin vaan että otanko pois jonosta vai hoputanko aluevastaavaa.... Hoitaja on kyllä ihan mukava, ei kuitenkaan ehkä tarpeeksi jämäkkä meidän jääräpäiselle ipanalle....

Laitoin lapsen päiväkotiin, koska itse olin koko lapsuuteni pph:lla josta en tykänny, päiväkodissa on kuitenkin 3 hoitajaa, joista todennäköisesti edes joku on mukava (itse pidän kaikista kolmesta). Lapsi on mielestäni paremmassa turvassa, kun eivät päivän aikana kulje teitä pitkin puistoihin ym vaan puisto on pihassa ja etenkin se että hoitopaikka on aina sama (olen itse ope joten loma-aikojen mahdollinen kiinniolo ei haittaa). Taudit liikkuu joo, mutta tutulla pph:lla on kyllä vähintään yhtä paljon tauteja että ei voi sitäkään paljon harmitella.

Pk.n plussat:
- Valvonta
Miinukset:
- suuret ryhmät,

PPH joka on ammattitaitoinen on ihana! ei päiväkodinhälyä ja kiireen tuntoa. Kodinomaista hoitoa ja syliinkin pääsee niin usein kuin haluaa.
Itse pidän hoitolapsistani todella paljon vaikka ollaan jo uhmia käyty läpi yms silti sanon että heillä on hyvä olla meillä. Heille ei tiuskita, heitä ei ohiteta kuuntelematta, huolet ja ilot joudetaan kuunteleen.
Itsellä oli lapsi pk:ssa ja toiminta ihan ok. Mutta lapsien paljous väsytti lasta niin paljon että nukkuun ennen 19:00 ja aamulla taas ylös klo 7 viimeistää. Vaihdoin alaa ja opiskelin perhepäivähoitajan ammattitutkinnon ja tarjoan nyt hoitoa omalle jo 2lk:lle ja 4:lle 3.5vuotiaalle nupulle.

Yhteistyössä