PPH:t HUOM. Mitä mieltä ystävänne työstänne?

• Viestiketjun aloittaja Aloittava pph
  • Ensimmäinen viesti
Aloittava pph
Niin, eli mitä mieltä on ystävät ja tuttavat työstänne? Kun mä oon jotenkin sanaton.... Aloitan pph:n työt kesäkuussa ja oon saanut kuulla tosi lannistavaa kommenttia, esim. annat sitten vieraitten lasten tuhota kotinne, lapsia riehuu päivästä toiseen omassa kodissa, palkka niin huono, että mieluummin oon työtön, lapsia on sulla AINA hoidossa (juu, 7.30-16.30 on nyt näiden kahden tulossa olevan lapsen hoito-ajat, enkä iltahoitolapsia ota...). Mua jotenkin masentaa... oon itse tosi innoissani tästä työstä ja sitten mua lannistetaan noin. On se ihme ettei pph:n työtä arvosteta, kun eivät omat ystävätkään niin tee :( .

Ypph07
Riippuu kai onko renki vai oman itsensä herra.
Kunnallisella pitkääät työpäivät, isot ryhmät, huono palkka(mun mielipide) pomo joka kokoajan hengittää niskaan..
Tämä on ihmisillä yleinen käsitys pph työstä.

Yksityisenä.

Valitsee itse lapset, työajat, lomat, palkkansa ja on itsensä pomo.<br><br>

höh
Itse en ole pph, mutta oma lapseni on hoidossa perhepäivähoidossa ja tunnen monta hoitotätiä. Ihmettelen kyllä miten ihmiset voi sanoa tollasta ko. ammatista!! Minulta ainakin kaikki pph:t saa iiiison halin :hug: !!

En ole pph, mutta vastaan silti... älä välitä muiden kommenteista, varsinkaan jos ystäväsi itse eivät ole pph:jia, mutta jos ovat niin ehkäpä he sitten tietävät mistä puhuvat.
Itse mietin joskus pph:ksi ryhtymistä ja kaikki olivat tyrkyttämässä mielipiteitään, hyvin samanlaisia kuin sinäkin olet kuullut. Muutama oikea pph kertoi rehellisesti työnsä hyvistä ja huonoista puolista, eivätkä kuulemma kadu valintaansa :)
Aina silloin tällöin kyselen miehen mielipidettä siihen jos joskus meille tulisi hoitolapsia kotiin... noh ehkä joskus :whistle:
:hug: onnea uuten työhön!!!

Minä toimin kunnallisena pph:na,eikä minulla ole niin mahdottoman pitkät päivät,6.30-15.30.Ryhmässä ei saa olla kuin 4 ja puoli lasta,palkka nyt on työhön verrattuna huono ja pomo on erittäin mukava ja joustava nainen(riippuu tietysti paljon ihmisestä) eli olen kyllä tyytyväinen :)

Niin ja sitten itse kysymykseen vastaus =)
Minun omat ystäväni ovat ainakin ihan positiivisesti ottaneet työni vastaan,tietty ihmettelevät joitain asioita mutta en ole negatiivista kommenttia kuullut..Ja ovat kyllä varanneet hoitopaikkoja jos päätän vaihtaa yksityiseksi.. Enhän minäkään arvostele Heidän työtään ;)
Jokainen tekee mielestäni arvokasta työtä

no meitä
on moneen junaan...
onhan se toisaalta raskasta olla pph- mutta kuuleehan sitä niitäkin juttuja et saa olla kotona ja muiden muksut tulee teille leikkimään ja siitä saa vielä rahaa!!!
itse ihmettelen sitä et miten pph pitävät siistinä asuntonsa... siis työajallako he siivoavat.... koskaan ei ole tiskejä tmv. pöydällä.

Miulla kanssa kaveri aikoo pph:ksi ja on todella innoissaan. Suunnittelee ja miettii askarteluja ym. kyllä oon kaiken tukeni antanu, sillä jos jostain työstä innostuu näin niin hyvä vaan. Työ se on siinä kun muutki ja varmasti kaveri tulee tykkäämään hommastaan enemmän kun minä omastani!

En epäile etteikö siinäkin työssä rasitteensa oo, mutta missä ei!? Tsemppiä sulle ja eiköhän ne kaveriski siitä tokene ku nekin näkee mitä se oikeasti on. :hug: :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:38 Aloittava pph kirjoitti:
Niin, eli mitä mieltä on ystävät ja tuttavat työstänne? Kun mä oon jotenkin sanaton.... Aloitan pph:n työt kesäkuussa ja oon saanut kuulla tosi lannistavaa kommenttia, esim. annat sitten vieraitten lasten tuhota kotinne, lapsia riehuu päivästä toiseen omassa kodissa, palkka niin huono, että mieluummin oon työtön, lapsia on sulla AINA hoidossa (juu, 7.30-16.30 on nyt näiden kahden tulossa olevan lapsen hoito-ajat, enkä iltahoitolapsia ota...). Mua jotenkin masentaa... oon itse tosi innoissani tästä työstä ja sitten mua lannistetaan noin. On se ihme ettei pph:n työtä arvosteta, kun eivät omat ystävätkään niin tee :( .
Höh. Eihän nuo kommentit kerro arvostuksen puutteesta, vaan juuri palkan heikkoudesta ja yhteiskunnan arvostuksen puutteesta. Siis että eivät itse haluaisi kun yhteiskunta ei arvosta sitä rahallisesti tarpeeksi.

Itse en ainakaan yhden lapsen äitinä käsittänyt mitä on lastenhoito ja että se on raskasta työtä. Yksi lapsi menee siinä sivussa, mutta useamman mielipiteet ja asiat kun kuuntelee, se onkin jo kovaa työtä jatkuvasti kuunnella ja vastata. Yhden lapsen laittaa kuntoon aamulla siinä itsensä laittamisen ohella, mutta jo kahdelle itsensä lisäksi vaatteiden etsiminen ja samalla heidän kinastelujen selvittely ja aamupalat ja hiukset ym. aamutoimien muistuttaminen kahdelle jo on työtä. Eipä jaksa itsestä enää niin välittää, miltä näyttää.

eli vasta toisen lapsen myötä olen alkanut arvostaa perhepäivähoitajia, enkä tajua, miten sitä kukaan jaksaa oikeasti vaikka 30 vuotta. Tämä lapsiperheaika kun kestää kuitenkin minulla vain ehkä noin 20 vuotta.

Eli en tosiaan itsekään sillä palkalla alkaisi siihen työhön. Työajat ovat pitkiä, palkka on heikoimmasta päästä mitä palkkoja on, työ on raskasta fyysisesti ja vastuu on kova, ihmishenget, ja monet yhden lapsen äidit ei ainakaan tajua, että mitä on hoitaa lapsia. En siis itsekään tajunnut yhden lapsen äitinä, ja älyttömiä vaatimuksia varmasti piisaa, meidän lapsen ei tarvitse nukkua ym.

kunnallinen pph
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:58 no meitä kirjoitti:
on moneen junaan...
onhan se toisaalta raskasta olla pph- mutta kuuleehan sitä niitäkin juttuja et saa olla kotona ja muiden muksut tulee teille leikkimään ja siitä saa vielä rahaa!!!
itse ihmettelen sitä et miten pph pitävät siistinä asuntonsa... siis työajallako he siivoavat.... koskaan ei ole tiskejä tmv. pöydällä.
Tämä työ on erittäin antoisaa. Minun ystäväni eivät ihmettele minun työtäni. Sopii kuulemma minulle kuin nenä päähän :D . Itse olen samaa mieltä. Toki jossain muussa työssä voisi saada parempaa palkkaa, mutta oma kokemukseni kaupan alalta ei ollut työaikojen eikä palkankaan suhteen sen parempi paikka. Aina illat ja lauantait ja jopa sunnuntaitkin töissä ja vain kuusi tuntia töitä, joten kyllä tässä paremmille palkoille pääsee. Nykyäänhän kaupanalalla on varsin paljon osa-aikaisia. Itselläni ei ole enää omia lapsia kotona.
Minullakin on aina tiskipöytä siisti ja muutenkin kotini on siistissä kunnossa, johtuen siitä, että korjaan aina sekä omani, että hoitolasteni jäljet. Omistan astianpesukoneen, jonne laitan likaiset astiat. Tämä on kodinomaista hoitoa ja siinä on lapsillekin malli, miten toimitaan. Mitään suursiivouksia en lasten aikana tee, en edes mattoja ulos vie, vaikka se olisikin suositeltavaa tehdä lasten kanssa yhdessä.
Meillä ei pomo hengitä niskaan, mutta tarvittaessa hänet kyllä tavoittaa!
Minä rakastan työtäni ja ystäväni tietävät sen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:38 Aloittava pph kirjoitti:
Hei älä kuule välitä muiden mielipiteistä. Aloitat vaan rinta rottingilla ja viis veisaat muiden mielipiteistä. Musta on hienoa, että on olemassa perhepäivähoitajia. Joka työssä on ne omat hyvät ja huonot puolensa. Ja eihän sitä etukäteen tiedä millaisia lapsia sulle tulee hoitoon - onko ne täystuhoja vai hellanlettas tuuteleita? Kai sulla on oikeus pitää yllä kuria ja järjestystä. Sehän on tosi että palkka on huono ja musta sitä sais kyllä nostaa ja huimasti. Ja mitä tullee siihen että joku on mieluummin työtön niin sulla ainakin kertyy eläkettä. Toisin kuin näillä työttömillä.

Kiitos kommenteista. Itse lähdin tätä työtä miettimään sen takia, koska ulkopuolisesta työstä ei ollut tarjolla kuin 3-vuorotyötä. Lisäksi mulla on hyvä ystävä pph, jolta olen kuullut kaiken hyvän ja huonon työstä. Olen siis itse valmistautunut tähän työhön monella tavalla. Tiedän että palkka ei ole hyvä, tiedän, että vanhemmat saattavat olla vaikeita, koti ei ole siisti, työpäivät venyy, lapsia saattaa tulla enemmän kuin laki sallii... mutta olen valmis vastaanottamaan tämän kaiken. Halu tehdä tätä työtä on suuri. Ehkäpä mieli on muuttunut toiseen suuntaan, kun olen tehnyt tätä työtä hetken aikaa, mutta ehkäpä se vain vahvistaa sen, että olen oikean ratkaisun tehnyt. Harmittaa vaan niin paljon ystävien kommentit. Olen jännittänyt tätä työtä ja miettinyt juuri samoja kuin he. Vihdoin rohkaistuin ja hain pph:ksi. Tarvitsisin kannustusta ja tsemppausta, että hieno homma! En olisi uskonut, että ystäväni vähättelevät ratkaisujani. Ja tiedän, että he tekevät sen vahingossa, eivät ajattele mitä sanovat. juuri nämä ystävät eivät tiedä, että olen tätä työtä harkinnut jo muutaman vuoden, siitä asti kun aloin kuopusta odottamaan ja esikoista näin vain iltaisin kun työt oli niin kiireisiä. Kumminkaan en minäkään heitä arvostele, he saavat tehdä omat päätöksensä töidensä suhteen, miksi he arvostelevat minua? :/

Nooh, samoja juttuja ihmettelevät periaatteessa kuin itsekin.....eli

-palkkatasoa työtunteihin nähden
-jos oma lapsi sairaana, ei saa palkallista vapaata alle 10-vuotiaan lapsen hoitoon
-jos hoitolapset sairaana, et saa mitään palkkaa niiltä päiviltä, kun lapset on poissa, ellen mene lapseni kanssa jonkun toisen perhepäivähoitajan luo tai esim päiväkotiin
-sitä, miten monet lapset nykyään kasvatetaan eli EI kasvateta mitenkään

tässä nyt vain joitakin mainitakseni. Lähinnä se perustuu tuohon tulojen epätasaisuuteen ja suuruuteen eli pienuuteen :/

Yhteistyössä