Pph:n rangaistusmenetelmistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaa

Vieras
Meillä tilanne tällainen. Lapset olleet samalla hoitajalla nyt 1 ½ vuotta. Hoidon alussa täytettiin se lappunen, missä kysyttiin mm. mitä tehdään, kun lapsi ei tottele ja vastasin meidän itse käyttämän tavan eli kolmeen laskeminen ja tarvittaessa jäähy. Lisäsin vielä, että en hyväksy ruumiillista rankaisemista esim. luunapit, tukistus. Suullsestikin nämä asiat käytiin läpi.

Kaikki on hoidossa mennyt hyvin ja lapset ovat kertoneet, että toisille lapsille annetaan nippasuja ja meidän lapset jäähylle niin kuin on sovittu. Nyt kuitenkin viime viikkojen aikana ovat lapset alkaneet kertoa, että hoitaja ottaa tukasta kiinni ja antaa luunappeja. Olen kysellyt asiaa aika ajoin uudestaan ja eri tavoi kiertelemällä ja kaartelemalla varmistaakseni sen, että eivät keksi omiansa. Minusta vaikuttaisi, että puhuvat totta.

Tarvitseeko minun hyväksyä pph:n käyttämiä keinoja, jos ne eroavat meidän omasta kasvatustavasta noinkin radikaalisti? Itse olen sitä mieltä, että pph tekee melko törkeästi, koska ensinnäkin on jo laissa kiellettyä ja toiseksikin hänelle on luotettu lapset hoitoon ja näistä asioista on erikseen keskusteltu ja sovittu sopivat pelisäännöt.

Lapset ovat myöskin sanoneet, kuinka hoitaja ei leiki enää heidän kanssaan, osaa kuulemma vain tehdä ruokaa eikä mitään muuta. Tiedän, että kaksi muuta lasta, jotka hänellä ovat hoidossa ovat erittäin vaativia. Ovat rumasti ilmaistuna erittäin kurittomia ( en nyt parempaakaan sanaa keksi, anteeksi) sekä vielä on yksi erittäin vilkas kaksi vuotias hoidettavana. Hoitaja on itsekin sanonut, kuinka hänellä loppuu kohta voimat noiden kahden vaativan lapsen kanssa, joten tämä ei ainakaan ole lapsien höpöjuttuja.

Miten toimisitte tilanteessani? En halua hyväksyä pph:n ruumiillista kajoamista lapsiini, vaikkakin on "vain" tukistamista ja nippaamista.

Ei tietenkää!
Meillä sai vasta samantapainen hoitaja potkut päivväkodista. Yhteys päivähoidonohjaajaan!
Ei päivähoidossa (tai muuallakaan!) ole ruummillinen kuritus sallittua.

Otat vain asian reilusti puheeksi.Sanot suoraan että et hyväksy tollasta käytöstä ja sen on loputtava.Tai toinen vaihtoehto on että viet asian pidemmälle, eli teet virallisen valituksen.Kyllä tolle asialle on loppu tultava, jos sinä lasten äitinä olet sitä vastaan.

Toivottavasti saatte asian selvitettyä, ikäviä juttuja tällaiset :hug:

En hyväksyisi tuollaista ollenkaan. Eikä mielestäni pph eikä mikään hoitaja saa käyttää mitään ruumiillista väkivaltaa kenenkään lapseen. Kun kerroit että siellä toisia lapsia nippaillaan niin helpostihhan se sitten siirtyy teidänkin lapsiin. Itse en alunperin olisi tuollaiseen paikkaan lastani hoitoon antanut jossa toisia lapsia kuritetaan ruumiillisesti.

Se hoitaja ei sais nappailla yhtäkään lasta, omaansa tai hoito sellaisia. Otat yhteyttä häneen, ihmisiä ne pph:kin vaan on ja saattavat väsyä. Niin ja jos ei ota kuuleviin korviin niin ota yhteyttä hänen ohjaajaan.

Kyllä, juuri näiden vaativien lasten vanhemmat ovat ilmeisesti antaneet ihan luvan tukistuksiin ja nippauksiin. Mitä kyllä myös oudoksun, mutta ei siitä sen enempää... En haluaisi ihan virallista valitusta lähteä tekemään, kun on kuitenkin oikeasti ihana hoitaja, epäilen, että hänellä olisi nyt jaksaminen vähän tiukilla, kun on kuitenkin ikääkin jo ihan mukavasti. Ja on tosiaan sanonut, kuinka nämä vaativat lapset vievät voimat.

Ennen, kuin meidän lapset menivät hoitoon on jo kaksi lasta vaihtanut näiden vaativien lasten vuoksi hoitajaa, minunkin tekisi mieli, koska heidän tapansa alkavat uhkaavasti tarttua näihin meidän lapsiin. Minusta on vain väärin, että nämä, jotka hankaluudet aiheuttavat saavat jäädä ja hankaloittaa hoitajan ja kahden muun perheen (eli siis muiden hoitolasten perheiden elämää). En toki väitä, että meillä olisi enkeleitä, mutta eivät ole pirullisia kuitenkaan.

Jotenkin varovasti haluaisin asiasta pph:n kanssa keskustella, kun aina on kuitenkin se vaara, että lapset keksivät omiaan kun näkevät, että toisia lapsia rankaistan sillä tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu paljolti siitä mikä on luunappi??

??? Nippaus.

Aha onko siis nippaus ankaraa väkivaltaa? mä luulin että se nyrkin kanssa heiluu tai jotain.

Asioista on etukäteen sovittu ja silloin, jos sopimusta rikotaan, oli se sitten nippaus, tukistus, piiskaus tms, niin en voi sitä hyväksyä. Meidän mielestämme ei lapsiin saa mitenkään ruumiillisesti kajota. Tästä asiasta voit olla ihan rauhassa eri mieltä. Eikös perimmäinen kysymys ole kuitenkin siitä, miten sovituissa asioissa pysytään?

Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Hae lapsillesi toinen hoitopaikka

Sitten ei jäisi muuta vaihtoehtoa kuin päiväkoti ja sinne en mielelläni lapsia laittaisi ennen esikouluikää. Lisäksi hoitajata on tullut jo lapsillemme erittäin tärkeä ja he ovat häneen kiintyneet. Olisi lapsillekin raskasta alkaa luomaan uutta luottamussuhdetta päväkodin useisiin hoitajiin. Enkä pidä siitä, että tässä päiväkodissa viime kesänä (lapset olivat sijaishoidossa kaksi kuukautta, kun oma hoitaja lomalla) ei edes muistettu lasteni nimiä! Se osoitti mielestäni sen, kuinka paljon hoitajilla on aikaa lapsille ylisuurissa ryhmissä suurella vaihtuvuudella.

Luulisin, että kyseessä on hoitajan väsymisen aiheuttama tilanne, joka ei ole jatkuvaa. Odottelisinko vielä hetkisen ja kyselisin varovasti lapsilta, mikälainen tilanne on ja mikäli vielä jatkuu, ottaisin asian jotenkin hoitajan kanssa puheeksi? Sen tiedän, että viimeistään kesällä helpottaa, kun nämä vaativat lapset lopettavat hoidossa.

Väsymys ei ole oikeutus väkivaltaan tai tee sitä millään tavalla paremmaksi tai hyväksytymmäksi. Kyseenalaistan täysin tuollaisen ihmisen kyvyn toimia hoitajana, joka kohtelee lapsia noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä nyt vieläkin sanoisin et ota yhteyttä ite hoitajaan tai sen ohjaajaan. Ja vanhemmat ei voi edes antaa lupaa nippailla lapsia, kun se on laitonta :whistle:

Mitenkähän näinkin arkaluontoisen asian voisi ottaa puheeksi? Ohjaajaan en vielä tässä tilanteessa ota yhteyttä. Tiedän, että ei voi enkä itse missään nimessä tuota hyväksy, mutta valitettavasti käytännössä näin on melko useinkin. Vanhemmat itse käyttävät kyseisiä rangaistusmenetelmiä ja "lupaavat" myös ooh:lle oikeudet käyttää niitä.

Eiköhän pohjimmiltaan kyse ole siitä että mamman mussuikoita on komennettu siellä hoidossa ja kun niistä luunapeista on ollut puhetta niin mussukat on kotona siitä tietty kertonu.
Muistan tapauksen kun erässä päiväkodissa sai muutama hoitaja lähes potkut lasten mielikuvituksen ja kotona puhuttujen pahojen asioiden yhteensovittamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitenkähän näinkin arkaluontoisen asian voisi ottaa puheeksi? Ohjaajaan en vielä tässä tilanteessa ota yhteyttä. Tiedän, että ei voi enkä itse missään nimessä tuota hyväksy, mutta valitettavasti käytännössä näin on melko useinkin. Vanhemmat itse käyttävät kyseisiä rangaistusmenetelmiä ja "lupaavat" myös ooh:lle oikeudet käyttää niitä.

No ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin sanoa päin naamaa että lapset on puhunut näin ja että mitä hoitajalla on siihen sanottavaa.

Yhteistyössä