Pph ja nirso lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omalta kohdaltani voin kertoa, että vaadin tyhjän lautasen, ennenkö saa leipää. Koska annoskoot ovat tuota kolmen lusikallisen verran, niin en näe siinä mitään pahaa. Ei ihmekään, ettei lapselle kelpaa mikään kunnon ruoka, jos kotona heti ollaan tuputtamassa leipää.

Lapsi syö kotona mielellään riisiä, makaronia... mutta peruna ei uppoa missään muodossa (tai no ranskalaisia kyllä söisi, mutta harvoin tarjotaan). Välillä teen vain sellaista ruokaa, josta tiedän hänen pitävän, että saisi edes silloin tällöin mahansa täyteen... Kasviksia ei syö. Kurkku vain kelpaa. Maitoakin joisi paljon, mutta ollaan rajoitettu että vain 2 mukillista/ateria (joisi vaikka 5).

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
kannattaisi jutella pph:n kanssa :)

Juteltu on ja pph:n kanta on se, että leipää tai näkkäriä saa, kun lautanen on tyhjä. Tekee kyllä kuulemma aika pienet annokset. Rivien välistä saan lukea, että ei ymmärrä lapseni nirsoutta.... Kun muut lapset syövät niin hyvin jne. Kotona ollaan annettu leipä, jos on edes maistanut 3 lusikallista (ikää 3v.). Kiisseliäkään lapseni ei voi sietää ja sitä on lähes joka päivä tarjolla... Onneksi lapsella on lyhyet hoitopäivät ja kotona ensimmäiseksi poika tahtoo IIIISON voileivän :)

juttele pph:n ohjaajan kanssa tilanteesta. Ei pph voi vaatia tyhjää lautasta.

voi sääli.....

Lapsi syö kotona mielellään riisiä, makaronia... mutta peruna ei uppoa missään muodossa (tai no ranskalaisia kyllä söisi, mutta harvoin tarjotaan). Välillä teen vain sellaista ruokaa, josta tiedän hänen pitävän, että saisi edes silloin tällöin mahansa täyteen... Kasviksia ei syö. Kurkku vain kelpaa. Maitoakin joisi paljon, mutta ollaan rajoitettu että vain 2 mukillista/ateria (joisi vaikka 5).

Eli suomeksi sanottuna lapsesi elää voileivillä ja maidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ph:
Omalta kohdaltani voin kertoa, että vaadin tyhjän lautasen, ennenkö saa leipää. Koska annoskoot ovat tuota kolmen lusikallisen verran, niin en näe siinä mitään pahaa. Ei ihmekään, ettei lapselle kelpaa mikään kunnon ruoka, jos kotona heti ollaan tuputtamassa leipää.

Näin meillä myös. Jos lapsi on nirso ja syö vähän niin annokset sen mukaisiksi. Ap:n lapselle pari palaa perunaa lautaselle ja sitten saa leipää kunhan ne on syöty. Peruna on kuitenkin suomalaisen perusruokaa!

Voisihan sitä kokeilla, että laittaa kaikki tarjottavat siihen pöytään samaan aikaan ja katsoa tuoko se parempaa tulosta sen muunkin syömisen suhteen.
Ainahan voi myös puhua asiasta ja kertoa kuinka tärkeää se muunkin ruoan syöminen on.
Laittaa ensiksi vaikka sitten sen 3 lusikallisen verran, niin saa muksukin onnistumisen tunteen tyhjästä lautasesta, jonkin ajan kuluttua pistää 4 lusikallisen verran jne jne.

Älä pakota on minun ohjeeni vieläkin! Jos lapsi on päättäny et ruoka on pahaa, ni pakottamalla se ei kummene. Lapsi oppii inhoamaan ruokaa kohta kokonaan.
Laita niitä kasviksia lautaselle mutta ei tarvi syödä. Samat murut joka päivä, muitta mutkitta. KOhta lapsen kiinnostus voittaa kun et tee numeroa, ja hupsista, kasvikset on kadonneet lautaselta!

Pph pistää ruoan esille, lapsi syö mitä syö ja jättää syömättä sen, mitä jättää syömättä. Jos sillä aterialla on leipää tarjolla, niin ei pitäis pakottaa edes maistamaan; kaikki tarjolla oleva tulisi olla sallittua. Jos taas sillä aterialla ei ole tarjolla leipää, niin sitä ei pitäisi saada ollenkaan sitten, vaan syödään sitä, mitä on tarjolla.

Tuo nirsoilu tuskin johtuu siitä, että pph:n ruoka olisi jotenkin epäkelpoa enkä usko sen loppuvan millään ruokakikkailulla. Pikemminkin liittyy hoidon aloittamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

Eli suomeksi sanottuna lapsesi elää voileivillä ja maidolla.

Näin on.Lapsi hyppyyttää vanhempiaan.Kaksi mukia maitoa täyttää kyllä jo aikuisenkin vatsan.

Meillä ei kotonakaan nirsoilua hyväksytä. Lautaselle laitetaan sitä ruokaa, jota on tehty. Lapsi syö sen mitä syö ja kannustetaan ottamaan myös niitä vihanneksia. Kun on syönyt kaikkia ruokalajeja lautaselta ei ole pakko syödä lautasta tyhjäksi, mutta autetaan tarvittaessa kyllä syömisessä vielä. Leipää meillä ei tarjota kuin keittoruuan kanssa tai välipalaksi. Ja leipäkin on siivusta puolikas vain kerrallaan, jotta ei täytä vatsaa. Leipä on lisuke ei ruokaa. Kotona teidän varmasti kannattaa alkaa harjoittelemaan monipuolisemman ruuan syömistä. Vaikka lapseni syö hoidossa todella hyvin, on hän kotiin päästyämme aina nälkäinen. Ei tule itselle mieleenkään antaa hänelle nälkään leipää, vaan lämmitän ruuan (teen yleensä aina ruuan valmiiksi edellisenä iltana, jotta saadaan nopeast) ja mahdollisesti ruuan kanssa sitten saa pienen leipapalan. Lisää leipää saa, ku lautanen on tyhjä ja jos vielä on nälkä. Kyllä pph:n täytyy pitää kiinni rajoista ja järkevistä säännöistä ruokatilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja sano:
Älä pakota on minun ohjeeni vieläkin! Jos lapsi on päättäny et ruoka on pahaa, ni pakottamalla se ei kummene. Lapsi oppii inhoamaan ruokaa kohta kokonaan.
Laita niitä kasviksia lautaselle mutta ei tarvi syödä. Samat murut joka päivä, muitta mutkitta. KOhta lapsen kiinnostus voittaa kun et tee numeroa, ja hupsista, kasvikset on kadonneet lautaselta!

No voi lässynlässyn lää. Millä ne kasvikset hupsista vaan katoaa jos lapselle ei sanota, että ne on syötävä?

Kuulostaa ihan meidän 3-vuotiaalta. Hänkään ei syö päiväkodissa juurikaan. Sanoin siellä, että laittakaa maistiaisiksi aina ruokaa ja pitää maistaa, mutta ei pakottaa. Sitten saa leivän ja maitoa, kun on maistanut. Muuta ei kai päivän aikana syö. En ole enää jaksanut kysellä, koska asia stressaa ja päätin, että olkoot. Illalla syö kahden tunnin välein, tankkaa seuraavaa päivää varten. Hyvin rajoittunut ruokavalio: riisiä, makaroonia, kanaa, nakkeja pääruoaksi yleensä. Kurkkua ja porkkanaa syö kasviksista. Hedelmistä omenaa ja päärynää. Maitoa ja leipää menee. Näillä hän kasvaa pitkänä, hoikkana tyttönä +2-käyrällä. Mä en jaksa enää stressata asiasta. Veriarvot on kohdallaan ja terve, jos ei syö, niin ei syö.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Pph pistää ruoan esille, lapsi syö mitä syö ja jättää syömättä sen, mitä jättää syömättä. Jos sillä aterialla on leipää tarjolla, niin ei pitäis pakottaa edes maistamaan; kaikki tarjolla oleva tulisi olla sallittua. Jos taas sillä aterialla ei ole tarjolla leipää, niin sitä ei pitäisi saada ollenkaan sitten, vaan syödään sitä, mitä on tarjolla.

Tuo nirsoilu tuskin johtuu siitä, että pph:n ruoka olisi jotenkin epäkelpoa enkä usko sen loppuvan millään ruokakikkailulla. Pikemminkin liittyy hoidon aloittamiseen.

Oletko samaa mieltä jälkkärin kanssa? Saako lapsi jälkkäriä vaikka ei olisi syönyt ruokaa?

No voi lässynlässyn lää. Millä ne kasvikset hupsista vaan katoaa jos lapselle ei sanota, että ne on syötävä?

mitä sä teet lapselle joka ei niitä syö vaikka sä käskisit sen kymmenen kertaa ?

HÄH!!! Kahteen mukilliseen??? Meidän lapsi saa ruuan kanssa 2 x puoli mukillista maitoa korkeintaa, jotta ruoka on se joka vatsan täyttää. Teillä on nyt todella mietittävä ruokailutottumuksianne!

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
Kuulostaa ihan meidän 3-vuotiaalta. Hänkään ei syö päiväkodissa juurikaan. Sanoin siellä, että laittakaa maistiaisiksi aina ruokaa ja pitää maistaa, mutta ei pakottaa. Sitten saa leivän ja maitoa, kun on maistanut. Muuta ei kai päivän aikana syö. En ole enää jaksanut kysellä, koska asia stressaa ja päätin, että olkoot. Illalla syö kahden tunnin välein, tankkaa seuraavaa päivää varten. Hyvin rajoittunut ruokavalio: riisiä, makaroonia, kanaa, nakkeja pääruoaksi yleensä. Kurkkua ja porkkanaa syö kasviksista. Hedelmistä omenaa ja päärynää. Maitoa ja leipää menee. Näillä hän kasvaa pitkänä, hoikkana tyttönä +2-käyrällä. Mä en jaksa enää stressata asiasta. Veriarvot on kohdallaan ja terve, jos ei syö, niin ei syö.

Älä anna illalla 2 tunnin välein ja tarjotaan samaa ruokaa kun muutin syö, jos eioo erityisruokavaliota.

Sähän selvästi tuet vielä tätä lapsen nirsoilua: annat illalla tankata vain haluamiaan ruokia ja samalla viestität, että on ihan ok olla syömättä päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

mitä sä teet lapselle joka ei niitä syö vaikka sä käskisit sen kymmenen kertaa ?

Jos ei käskemällä mene, niin sitten ei tule esim. jälkkäriä.

Te jotka sanotte, että on syötävä lautanen tyhjäksi.
Miettikää omalle kohdalle. Menet ravintolaan. Tarjolla on tänään kieliherenmunuaismaksakeittoa. Ja pöydässä on myös jälkiruoka, mansikkavaahtoa. Pyydät vähän, sillä et voi sietää kielihernemunuaismaksakeittoa, se kuulostaa pahalta,eikö vain. Et missään nimessä halua sitä. Mutta jotta saat sen mansikkavaahdon, on sinun syötävä ensin tuo edellinen. Maistat, ja meinaat oksentaa, tottakai, sehän on pahaa. Vieressä istuva syö sitä aivan innolla, mutta sinä et omaasi alas saa. Mutta syöt silti, koska haluat mansikkasi. Mitä opit syötyäsi ruuan?? Eikö olekkin näin, että ruoka on edelleen todella järkytävän makuista mielestäsi, ja mietit vain sitä mansikkavaahtoa? Varmasti nielaisit sopan edes maistamatta, ja päätit, että ikinä enää et tuota syö. Et mene ikinä enää kyseiseen ravintolaan, tuli kammo koko ruuasta, eikö vain? Joka kerta kun näet mansikkavaahtoa, muistat sen kamalan keiton.. jota et ikinä enää tule syömään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:

Älä anna illalla 2 tunnin välein ja tarjotaan samaa ruokaa kun muutin syö, jos eioo erityisruokavaliota.

Niin, en kaivannut neuvoja... Minä en halua enää pitää lasta illalla nälässä. Annan hänelle kahden tunnin välein hänen pyynnöstä ruokaa, joka on terveellistä ja josta hän pitää. Voin olla jonkun mielestä huono äiti, mutta näin tämä nyt meillä on. Meille lastenlääkäri sanoi, että saattaa olla kyse myös allergiasta ja lapsi itse tiedostaa, mistä ruoasta tulee huono olo. Mutta tiedä häntä. Voi olla perinnöllistäkin, koska itse söin lapsena lähinnä näkkäriä ja join vettä. Kasvoin kuitenkin tähän ikään ja nyt maistuu.

Itse olin pienenä "nirso" ja pieniruokainen ja hoidossa ruokailut saattoivat olla todella kamalia. Pöydästä ei saanut poistua ennen kuin oli lautanen tyhjä ja minä istuin usein vielä pöydässä kun pienemmät jo nukkuivat päikkäreitä. Aina maistoin ja yritin, mutta jos joku ruoka (esim. pinaattikeitto) ei mennyt alas niin ei se mennyt alas. Joskus jopa ruoka tuli ylös ja sain siitä vain huudot.

Pakottamalla ei saa aikaan mitään hyvää. Minusta se pitäisi sanoa hoitajallekin, eivät kaikki lapset leiki nirso, joillekin syöminen voi olla hankalaa. Nälässä ei lasta saa pitää! Minun hoitajani pelotteli kuinka kamalaa kouluruokailu on ja arvatkaa olinko kauhuissani kouluun mennessä. Kun totuus selvisi, olin ikionnellinen että olin koulussa enkä enää hoidossa. Ja tätä hoitajaa en tervehdi, jos kotikaupungissa häneen törmään, en halua vieläkään olla missään tekemisissä hänen kanssaan.

Te jotka sanotte, että on syötävä lautanen tyhjäksi.
Miettikää omalle kohdalle. Menet ravintolaan. Tarjolla on tänään kieliherenmunuaismaksakeittoa. Ja pöydässä on myös jälkiruoka, mansikkavaahtoa. Pyydät vähän, sillä et voi sietää kielihernemunuaismaksakeittoa, se kuulostaa pahalta,eikö vain. Et missään nimessä halua sitä. Mutta jotta saat sen mansikkavaahdon, on sinun syötävä ensin tuo edellinen. Maistat, ja meinaat oksentaa, tottakai, sehän on pahaa. Vieressä istuva syö sitä aivan innolla, mutta sinä et omaasi alas saa. Mutta syöt silti, koska haluat mansikkasi. Mitä opit syötyäsi ruuan?? Eikö olekkin näin, että ruoka on edelleen todella järkytävän makuista mielestäsi, ja mietit vain sitä mansikkavaahtoa? Varmasti nielaisit sopan edes maistamatta, ja päätit, että ikinä enää et tuota syö. Et mene ikinä enää kyseiseen ravintolaan, tuli kammo koko ruuasta, eikö vain? Joka kerta kun näet mansikkavaahtoa, muistat sen kamalan keiton.. jota et ikinä enää tule syömään!!!

Mietipä asia toisinpäin: mitä sitten jos saatkin jättää keiton syömättä ja saat mansikkavaahdon samantien. Mitä siitä opit? Että kaiken ikävän voi aina skipata ja siirtyä niihin asioihin jotka on kivoja.

En mäkään tykkää lenkkeillä, mutta silti mä piiskaan itseni pari, kolme kertaa viikossa ulos. Niin se vain menee: aina ei voi olla vain kivaa.

Sähän selvästi tuet vielä tätä lapsen nirsoilua: annat illalla tankata vain haluamiaan ruokia ja samalla viestität, että on ihan ok olla syömättä päivällä.

Jep. Niinpä sitä taidan tehdä. Tytön verensokeri on aina ihan matalalla illalla ja mä en kannata mitään nälkäkuureja. Mä olen valinnut tämän linjan ihan tietoisesti. Hyväksyn, jos jotkut listalaiset pitävät minua sen takia huonona äitinä.

Yhteistyössä