Pph ja aamupala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuroa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi nakkikeitolle nirsoilu on sinusta jotenkin vähäarvoisempaa kuin puurolle nirsoilu? Kyllä kumpikin voi olla aivan yhtä todellista, eikä lapsia pidä tietenkään pakottaa oksennus kurkussa syömään. Mutta ei lapsi kuole nälkään vaikka yksi ateria jäisi väliin. Sinuna en syöttäisi aamupalaa kotona, vaan ainoastaan rohkaisisin syömään sitä mitä hoidossa on tarjolla. Yleensä ryhmäpaine saa lapset ainakin maistamaan ja maistelun kautta kammosta on mahdollista päästä eroon. Ei puuro ole mitään pikkulasten ruokaa, äitinikin syö sitä päivittäin. Itse harvemmin, mutta tottakai söisin jos muuta vaihtoehtoa ei olisi.

Ehkä voit ehdottaa että aamupalalla olisi sama käytäntö kuin muillakin ruokailuilla, eli palan näkkäriä saisi maistettuaan varsinaista aamupalaa. Mutta kokonaan toisenlaista aamupalaa et voi lapsellesi mielestäni ehdottaa, tai siis voit mutta tuskin pph suostuu, koska se olisi epäreilua muita lapsia kohtaan.

Mielestäni on hyvä, että ap miettii asiaa etukäteen. Uskon, että lapsesi voi hyvinkin alkaa syömään puuroa pph:n luona, kun muutkin syövät, koska hän ei muuten ole nirso.

Aamupalasta kun on kyse niin ongelma on helppoa ratkaista sillä että lapsesi syövät aamupalan kotona ennen hoitoon menoa.

Perhepäivähoitajalta ei voi tilata mitään omaa menua jos kyse ei ole allergoista. Siellä syödään sitä mitä listalla on. Omien lasten perhepäivähoitaja noudattaa ruokalistaa joka on päiväkodeissakin. Ei välttämättä aina samoina päivinä, mutta samalla viikolla on ne ruoat mitä päiväkodeissakin tarjotaan.

Ei sinne voi omia safkoja viedä. Voiko Riitta ottaa omat osso buccot mukaan, kun siskonmakkarasoppa ei maistu ja Pena omat burgundinpadat, kun pinaattiletut ei ole hyviä? Miltä sun lapsesta tuntuisi katsella, kun joku syö jotain todella hyvää ja itse saa lusikoida kesäkeittoa?

Itse olin pienenä pph:lla ja sen omat lapset sai aina jälkiruokaa, mutta me hoitolapset ei saatu - se ei tuntunut kivalta. Enkä todellakaan halua opettaa sellaista käytöstä omille lapsilleni!

Ei kyllä omia ruokia. Kyllä meidän 1v kin osaa jo haluta samaa kuin sisko 3v. Mutta hyvin voit sanoa, että ei syö puuroa ja toivot et tarjoo leipää tai näkkäriä kanssa, ettei jää nälkäiseksi. Varmaan muutkin saa leipää tms, eikä pelkkää puuroa.

Ja ainakin meidän 3v jättää puuron syömättä ja on nälissään. Ja sitten kiukuttelee lounaaseen asti, kun on nälkäinen. Eikä se vielä ymmärrä sitä yhteyttä että aamulla on syötävä tai muutrn kiukuttaa. Siks annan aamulla jugurttia ja leipää tms aina. Kaikilla on puistossa kivempaa.

Minä ymmärrän hyvin, että lapsi ei välttämättä puurosta välitä. Esikoiseni teki jossain vaiheessa (alle 2-vuotiaana) puurolakon eikä sen jälkeen ole puurosta välittänyt. Mutta ethän pelkkiä muroja syötä lapselle puuron sijaan? Vaikka ottaisi ne terveellisimmät vaihtoehdot muroista, niin niissä on sokeria lisättynä. Välillä ok vaihtoehto aamupalaksi, mutta ei todellakaan joka päivä.

Puuro on päivähoidossa kustannuskysymys, mutta minäkin kyllä soisin että lapsille tarjottaisiin MONIPUOLISTA ruokaa ainaisen puuron sijaan. En itsekään suin surminkaan söisi jokaikinen aamu samaa aamupalaa, kyllä alkaisi tökkiä.

Kun edellinen pph jonka luona käytiin joka ei sitten onnistunut niin sanoi tarjoavansa AINA VAIN puuroa aamulla josta jäi tämä kuva että näin on sitten usein muillakin. Ja aina samaa puuroa vielä, kauraa taisi olla. Siitä jäi vähän kauhu. Se vielä joka sanoi että menee maks vartti aamupalan kanssa niin ei meillä ainakaan, se on 45min potan kanssa kun meillä vielä pitää jonkun istua pöydässä vieressä valvomassa niin en voisi samalla tehdä mitään ja sitten jo toiselle lapselle tulisi tuossa ajassa niin nälkä ettö tulisi kova kiire tai sekin pitöisi syöttää. Ei meillä ainakaan kiireiset aamut mene vaan tuosta noin kun 1v kin on.

Eikä meillä syödä muroja aamulla oikeastaan koskaan ja silloinkin jotain luomumuroja vain. Syömme siis leipää ja jogurttia ja ihan sitä samaa mitä aikuisetkin. Mallista menee ruoat joten kai se ryhmäpaine toimisi puuronkin kanssa. Tottakai aion kokeilla.

Meidän lähipäiväkodissa kyllä on aina muutakin kuin puuroa joten en ymmärrä miksi minun pitäisi vain olla hiljaa tuon pph:n kanssa kun ei päiväkodissakaan jää ilman jos ei puurosta tykkää. Enkä ole pph:lta vielä mitään vaatinut vaan teiltä vaan asiasta kysynyt. Siksi kysyn etukäteen etten siellä kuulosta ihan urpolta. Täällä nyt ei voi mitään kysyä kuulostamatta urpolta mutta joo..

Sinulle myös joka nakkikeitostani nyt jäit ihmettelemään jotain. Takoitin sitä että jos 4pv viikossakin on puuroa niin kyllä kysyn asista koska onhan pph:lla kiertävä ruokalistakin ja jos aina syötäisiin nakkikeittoa josta yksi ei pidä yhtään niin luulen hoitajan joustavan sellaisesta ja vähän miettivän asiaa. En se minä kuitenkaan sitä jäätelöä ollut ehdottamassa. Murot oli vaan esimerkki mutta niinkuin sanoin, ruisleipä tai muukin käy. Eriasia puuro jota on joka aamu kun nakkikeitto jota on max 2krt viikossa. Älä siis hikeenny turhasta.

Kyllähän pph:nkin ruokalistoissa pitäisi olla vaihtelua. Eli ei aina puuroa - välillä velliä, sämpylää, viiliä. Aina lisänä TUOREANNOS, maitoa tai piimää. Näin se on päiväkodissakin. Puuroa on muutamina päivinä viikossa ja se on ok. Mielestäni on lapsen kannalta kohtuutonta, jos ei tykkää vaikkapa kaurapuurosta, että sitä olisi sitten joka aamu. Kyllähän lasten pitää perhepäivähoidossakin oppia uusiin makuihin ja aina ei voi olla samaa ruokaa.

Täällä Helsingin kaupungin ruokalistat, joissa myös aamupalatkin.
http://www.hel.fi/hki/palmia/fi/Catering-palvelut/Koulu-+ja+p_iv_kotipalvelut/P_iv_akotipalvelut

Oma lapsi oli pph:lla 4 vuotta. Joka aamu puuroa. Lapsi ei kotona ole koskaan syönyt puuroa, ei kuulemma tykkää.. Mutta kummasti se puuro hoidossa kelpasi ja usein otti lisääkin. Se on se esimerkin voima kummallinen.. Kun muut syö, niin ei sitä itsekään viitsi ilman olla.

No huhheijaa...eiköhän se mun heittoni jätskeistä ollut pientä herättelyä sulle siihen, että ei se pph voi lähteä jokaisen vanhemman erikoistoiveita toteuttamaan. Varmasti jokaisella lapsella on lempi- ja inhokkiruokia ja vanhemmilla varmasti olisi mielessään monenlaisia erityistoiveita oman lapsensa suhteen. Jos pph alkaa jokaista kuunnella ja näitä toivieta toteuttaa, niin siinähän sitä suossa oltaisiin.

[QUOTE="Loviisa";30027948]No huhheijaa...eiköhän se mun heittoni jätskeistä ollut pientä herättelyä sulle siihen, että ei se pph voi lähteä jokaisen vanhemman erikoistoiveita toteuttamaan. Varmasti jokaisella lapsella on lempi- ja inhokkiruokia ja vanhemmilla varmasti olisi mielessään monenlaisia erityistoiveita oman lapsensa suhteen. Jos pph alkaa jokaista kuunnella ja näitä toivieta toteuttaa, niin siinähän sitä suossa oltaisiin.[/QUOTE]

Siksipä olisikin järkevää, että ruokalista olisi vaihteleva, myös aamupalojen osalta! Eikös juu?

[QUOTE="niinpä";30027967]Siksipä olisikin järkevää, että ruokalista olisi vaihteleva, myös aamupalojen osalta! Eikös juu?[/QUOTE]

No tottakai olisi kiva. En mä mikään puurofanaatikko ole, vaan ainoastaan sitä mieltä, että tarjottu ruoka on kaikille sama. Ei mitään erioikeuksia ellei sitten ole kyse ruoka-aineallergioista.

Kun meidän tyttö meni 3veenä pph:lle, sanottiin ruoat mistä ei oikein tykkää (koska se itse kysyi sitä). Kappas vain, nekin ruoat meni hoidossa täysin ilman napinoita alas, otti usein lisääkin. Silti kotona ne ei maistu. Eli voit mainita asiasta että ei tykkää puurosta, mutta pph toivottavasti sitä silti tarjoaa. Maistaminen on aina hyväksi, ja voihan olla että siellä syö hyvin, vaikkei kotona kelpaa. :)

En lukenut kaikkia mutta aikoinaan kun vein 2 veen ja 4 veen hoitoon niin lapset söivät aamulla kotona kun itsekin söin. Söivät sen minkä halusivat ja sit lähdettiin. Päiväkodissa istuivat aamupalapöytään siinä kuin muutkin ja söivät mitä oli tarjolla.

[QUOTE="miili";30028333]En lukenut kaikkia mutta aikoinaan kun vein 2 veen ja 4 veen hoitoon niin lapset söivät aamulla kotona kun itsekin söin. Söivät sen minkä halusivat ja sit lähdettiin. Päiväkodissa istuivat aamupalapöytään siinä kuin muutkin ja söivät mitä oli tarjolla.[/QUOTE]

Ap kertoi, että heillä lapsen syöminen kestää 45min ja jonkun pitää vahtia vieressä.

Ei voi olla totta tällanen alotus....kyllä teet karhunpalveluksen lapselles jos tollasen asian jyräät läpi, mutta luulenpa että pph ei moiseen pelleilyyn suostu! EI hänkään tule sinulle latelemaan miten työsi teet...

No omat lapseni ovat olleet aikanaan kolmisen vuotta hoidossa pph:lla, joka tarjosi jokaisena hoitoaamuna kaurapuuroa marjoilla/sopalla/voisilmällä. Ei tullut edes mieleen kyseenalaistaa, vaikkei kaurapuuro lasteni lempparia olekaan. Oppivat kyllä syömään sitä hyvällä halulla, kuten myös toisen hoitoperheen lapset, joiden toinen lapsi alkuun suorastaan inhosi puuroa.

Pph:lla vaan oli vuosikymmeniä ollut tapana aloittaa päivä puurolla ja teki niin eläkkeelle jäämiseensä asti (tosin syö miehensä kanssa vieläkin kaurapuuroa aina aamuisin). Ruoka kyseisellä pph:lla oli todella monipuolista ja kotitekoista, joten ei ollut valitettavaa.

Luulen, etteivät pph:t mielellään myöntele hoitolapsilleen erioikeuksia, koska siinä ollaan lopulta sitten aikamoisessa suossa (mahdollisesti).

Miltä sinusta tuntuisi, jos oma lapsesi olisi sen toisen asemassa. Eli saisi valita aamiaisen maukkaamman vaihtoehdon mukaan? Tai saako lounaalla sit valita syökö perunaa vai pastaa?

Meillä on tarjolla ruokaa ja lapset syö jos haluavat. Meillä ei tehdä tilauksia, ellei esim ole allergioita. Järjellä ajateltuna toki lapset alistuu vaikka mihin käytäntöön, mutta sitten tuleekin jo toisten vanhempien mielipiteet ja voi räkä ku selvitellään.
Muutakin tekemistä ku selvitellä toisten puuro-ongelmia. ;)

Ei hyvää päivää oikeesti, opettakaa lapsenne syömään. Nää on just näitä nykypäivän suuria ongelmia, en voi käsittää. Oma lapseni on kaikkiruokainen ja olen siitä hyvin ylpeä. Tähän lopputulokseen ei ihmeitä tarvita, ota lapsi mukaan ruuanlaittoon ja anna maistella pienestä pitäen kaikenlaista. Älä myöskään itse nirsoile! Se on se kuuluisa maalaisjärki jolla selviää yllättävän monesta.

Meilläkään lapset ei oikein ole ikinä välittänyt puurosta joskus syövät joskus ei riippuu vähän puurostakin. Meillä automatkaa hoitoon 20 minuuttia niin syövät illalla valmiiksi tehdyt eväät autossa . Porkkana ja kurkkutikkuja, leipää , juotavia jugutteja ja kaikkein useimmiten teen kannelliseen pillimukiin smoothien . Toki ihan pienillä lapsilla ei välttämättä toimi. Mut meillä noin 2 vuotiaasta asti toimittu noin.

Nää on taas näitä äitei
Mun lapsi ei syö puuroo, mustikoita, perunaa, salaattia, paprikaa , herneitä eikä missään nimessä saa olla sipuli ruuassa!

Ja kappas. Lapsi yökkii noita ruokia kotona mutta hoidossa odotetan aamun kaurapuuroa joka on rakkaudella kypsennetty eikä mitään pikaista pikaiseen tehty.
Lihapullissa oleva sipuli ei sittenkään haittaa vaan se maistuu ihanalta kera esim feta tai pinaatin.

Ainut jolle on ongelmaa ruuasta on äiti joka fiksuna sanoo lapsen KUULEN , ettei nicojannika petteri tykkää siitä ja siitää....

Että te äidit teette kaiken vaikeaksi. Oikein silottele ja tasottelette jopa syömistä. Antaisitte lapsenne kehittyä ja oppia syömään toisenlaistakin ruokaa kuin äidin valmiiksi pureksuttua mössöä.

Pakko puuttua tuohon, että puuro olisi "lastenruokaa" tai että sen koostumus aiheuttaisi yökkäilyä (voi aiheuttaakkin, mutta se on ihan psyykkistä, varsinkin jos lapsi on sitä aiemminkin syönyt). Olen töissä vanhainkodissa ja kuutena aamuna viikosta aamupala on puuroa, vanhuksia on noin 60 ja jokaikinen syö puuroa hyvällä ruokahalulla, myös nielemisvaikeuksista kärsivät.

Jokaisen ei tietetnkkään ole pakko syödä puuroa, mutta se nyt vain on helpointa tehdä useammalle hengelle aamupalksi.

Jos ei kelpaa pphn tarjoama aamiainen, syötte sen kotona ja lapsi jättää pphn aamupalan väliin. Simple as that.

Oletko ap miettinyt, minkä määrän sokeria lapat lapseesi, jos hän aina vaan muroja syö aamiaiseksi? Semmonen sokerikoukku, että eipä ihme, ettei puuro maistu... Kannattais vähän miettiä, millaiset eväät lapselle antaa, jatkuva sokerimurojen mättäminen on karhunpalvelus kasvavalle lapselle.

Yhteistyössä