Mitä helvettiä? Luulin että se suomen wikipedia artikkeli on täyttä paskaa. Koska itse olen fruitaristi, eikä se TODELLAKAAN tarkoita sitä mitä wikissä lukee. Kyllä mä tosin elämän kunnioittamisen ymmärrän. Tässä jonkinlainen järkevä kirjoitus aiheesta, mitä fruittailu mulle merkitsee:
Mitä on fruitarismi?
Fruitarismi tarkoittaa ruokavaliota, jossa suurin osa kaloreista tulee hedelmistä. Suomessa raakaruoka tarkoittaa valitettavan usein rasvaisia ja monimutkaisia superfoodviritelmiä joissa ei ole hedelmistä tietoakaan. Parhaimmillaan raakaruoka on kuitenkin hyvin yksinkertaista: ruuansulatus kiittää erityisesti kun syöt monoaterioita eli vain yhtä hedelmää kerrallaan, esimerkiksi 10 banaania.
Hedelmät ovat parasta ravintoa ihmiselle. Miksi? Koska kaikki kehon solut toimivat sokerilla, ja hedelmien yksinkertaiset sokerit ovat todella hyvin sulavia. Hedelmissä on myös huomattavasti enemmän kaloreita kuin vihanneksissa: esimerkiksi mainitsemissani 10 banaanissa on noin 1050 kaloria. Saman kalorimäärän saaminen vihanneksista olisi työlästä, vai miltä tuntuisi syödä 2,5 kiloa porkkanoita, yli neljä kiloa kaalia, tai 7 kiloa salaattia? Älä siis ihmettele jos kuulet että joku on kokeillut raakaruokaa ja sanoo ettei ollut tarpeeksi energiaa: suurin osa raakailijoista syö liian vähän, etenkin hedelmiä.
Fruitarismi ei kuitenkaan tarkoita pelkkien hedelmien syömistä vaan vihreät lehtivihannekset ovat tärkeässä roolissa, sillä niissä on todella paljon mineraaleja. Lehtivihanneksia kuten salaattia, pinaattia, selleriä ja lehtikaalta olisi hyvä syödä noin kilo päivässä. Tämä käy helpommin jos voit mehustaa osan: itse teen joka päivä mehua johon laitan noin puolet hedelmiä ja puolet vihanneksia, yksi lemppareistani on ananas-selleri-inkiväärimehu (inkivääriä vain pieni pala).
Kolmas ruokaryhmä on pähkinät ja siemenet. Nämä ovat yleensä aivan liian iso osa raakaravintoa, jossa raakakakkuihin ja salaatteihin ym hienoihin aterioihin sekoitetaan usein desikaupalla pähkinöitä, siemeniä ja jopa öljyä. Liika rasva on kuitenkin haitaksi ja aiheuttaa väsymystä, lihottaa ja voi johtaa jopa diabetekseen ja muihin vakaviin sairauksiin. Öljyä en suosittele käytettäväksi ollenkaan: se on 99,8% rasvaa ja raffinoitu tuote, kun taas jos oliiviöljyn sijasta valitset kokonaiset oliivit, saat rasvan lisäksi proteiineja ja hiilihydraatteja (eli sokereita), kuitua ja huomattavasti enemmän ravintoaineita. Kourallinen pähkinöitä tai puolikas avokado päivässä riittää (10% kaloreista) - jos käytät öljyä, 2 rkl vastaa päivän tarvetta!
Suomessa on tällä hetkellä vallalla pakkomielle proteiineista. Liika proteiini on kuitenkin haitaksi keholle, se on vaikeasti sulavaa ja koska keho ei kykene varastoimaan proteiineja, ylijäämä on eliminoitava, mihin kuluu turhaan energiaa. Siksi liialla proteiininsaannilla kuormitat kehoasi. Tiesitkö että myös kasviksissa ja jopa hedelmissä on proteiinia (kuten myös rasvaa)? Esimerkiksi sellerin kaloreista 17,5% on proteiinia. Päivän kaloreista 5-10% olisi hyvä tulla proteiineista. Näinollen jos syöt runsaasti hedelmiä ja vihanneksia ja pienen määrän pähkinöitä, saat ihanteellisen määrän proteiinia.
Kaiken kaikkiaan suosittelen 80/10/10 -suuntausta, mikä siis tarkoittaa 80% hiilihydraatteja, 10% proteiineja ja 10% rasvaa päivän kaloreista. Hiilihydraatit tulevat pääasiassa hedelmistä ja vihanneksista, proteiinit vihanneksista ja rasva pähkinöistä. Pääasiassa. Tähän ruokavalioon viitataan myös lyhenteellä LFRV (low fat raw vegan) eli vähärasvainen raakaveganismi. Eläintuotteista sen verran että sen perusteella mitä tiedän, ne ovat useimmiten terveydelle haitallisia, eikä niissä ole mitään mitä emme saisi kasviperäisistä tuotteista, jotka pursuilevat vitamiineja ja mineraaleja!
----
Helvetin kaukana hörhöilystä siis, kun vaan viitsii ottaa asioista oikeasti selvää. Jos ranskaa osaa, niin tutustukaa Thierry Casanovasiin.