potut 15e/kg

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DURACELL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

DURACELL

Aktiivinen jäsen
18.12.2004
4 574
0
36
Kotimaista varhaisperunaa kauppoihin vielä tällä viikolla

19.05. - 14:45 (Luotu: 14:36)

Ensimmäiset erät kotimaista varhaisperunaa tulevat myyntiin viikon lopulla. Viljelijät aloittavat perunannoston keskiviikkona tai torstaina, kertoo järjestöagrologi Ville-Veikko Kalluinen MTK-Varsinais-Suomesta.

- Kyseessä ovat huhtikuun alussa istutetut perunat. Aluksi tarjolle tulee vain muutamia satoja kiloja.

Ulkomaista varhaisperunaa on ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Kotimaisia kaipaava joutuu maksamaan herkusta hyvän hinnan.

- Ensimmäisten erien kilohinta on noin 15 euroa, arvioi Kalluinen.

Pienet yöpakkasetkaan eivät ole pottua puraisseet, sillä varhaisia istutuksia on suojattu harsoilla ja sadetuksella.

- Kasvua kylmyys kyllä hidastaa.

Suurin osa suomalaisesta varhaisperunasta kasvaa Varsinais-Suomessa. Yleisin lajike on Timo.

STT

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
mä en oo koskaan ymmärtäny tota vouhotusta uusista potuista.. :/ ei ne nyt niin ihmeellisiä ole..

En minäkään, mutta toisaalta viime vuotiset alkaa olla jo aika x:
toisaalta jos lisukkeeksi noille riittää silli tai kananmuna niin ei tuu paha annoshinta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
mä en oo koskaan ymmärtäny tota vouhotusta uusista potuista.. :/ ei ne nyt niin ihmeellisiä ole..

En minäkään, mutta toisaalta viime vuotiset alkaa olla jo aika x:
toisaalta jos lisukkeeksi noille riittää silli tai kananmuna niin ei tuu paha annoshinta

mä taas haalin vanhoja että saa muussia ja vauvalle kunnon sosetta..

Mä odotan hirveesti kotimaisia uusia perunoita. :p Mutta en kyl tommosia hintoja suostu maksamaan ikimaailmassa. Ruotsalaisia tulee kohta, ne on ihan hyviä, ja eiköhän se suomalaisenkin hinta pian laske. Nyt ollaan pariin kertaan marocolaista syöty, hyviä nekin, ja meiän kaupassa ainakin ulkonäöltään oikein hyvännäkösiä (kun joku sano et ovat kameen näkösiä).

Meillä laitetaan perunat tänään maahan, ennen ei uusia syödä kun nuo tuolta kasvavat. Vanhat ovat vielä aika hyviä, pitää tehdä pakkaseen laatikoita, niin voi sieltä ottaa uusia odotellessa.

Yhteistyössä