Se vaan kloksahtaa paikalleen kun aika on kypsä - kun lapsi on tajunnut homman ja on kykenevä säätelemään rakkoaan ! :attn:
Meillä meni niin, että oli nuo pottaharjoittelut ja jätettiin vaippa pois. Käytössä oli myös kuivaksiopetteluvaipat. Kun alkaa liristä tai tulee tippaa housuun, kiireellä vaan potalle...
Tuo juttu, että aloitetaan vaan heti kun mahdollista se pottaopettelu, eli heti kun vauva osaa istua aletaan istuttaa potalla. Hyvä juttu joo. Äiti on pottakuiva, äiti on sisäsiisti. Lapsi itse ei.
Lapsi oppii potalle ja oppii pidättelemään vasta sitten, kun on siihen itse valmis, kysymys on hormonaalisesta kehityksestä eikä sitä voi nopeuttaa. :attn: Noin 2 vuoden iässä se tapahtuu. Yksilöllistä kuitenkin, toisen aiemmin, toiset myöhemmin, pojat tuntuvat olevan vähän hitaampia kuin tytöt tässä(KIN) asiassa.
Minä olin myös hyvin tuskastunut mutta yhtäkkiä, 2 v 1 kk iässä lapsella itsellään vain kloksahti palat paikoilleen ja oppi ihan itse kuivaksi, minun osuus oli siis vain se, että vein potalle, pyyhinlattioita, muistutin, kehuin, kiitin, kannustin, muistutin - - jätettiin vaipat pois sisällä ollessa..
ihan muutamassa kuukaudessa oppi myös pidättelemään. Eli ilmoittaa pissähätänsä, pidättelee että päästään vessaan...