pottailussa ongelmia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja smiigu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

smiigu

Vieras
miten opettaa taapero pottailemaan?
Kun pissaa ja kakkaa ainoastaan seisaaltaan, myös vaippaan. Potalla kyllä istuu mielellään sillon kun ei sinne tarvitse mitään tehdä. Mutta jos on tarvetta niin nousee pystyyn ja pissaa/kakkaa potan viereen.
Miten tässä tilanteessa pitäisi lähteä toimimaan?
Olen yrittänyt istuttaa potalle kun huomaan että tarve on, mutta alkaa vaan huutamaan ja itkemään ja haluaa seisomaan.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Neuvoja kaivataan totisesti!

tyttö vai poika? pojan voi tietty helposti opettaa pissimään seisaaltaan.

ja yksi on sitten teitty esimerki. onko lähipiirissä lapsia jotka osaa käydä potalla, vaikka hiukan isokin jo voisi näyttää mallia. taapero ikäiset kun oppii paljon asioita ihan vain matkimalla.

Tyttö kyseessä ja lähipiirissä ei ole oikein mallia. Nukkea olen yrittänyt mallina käyttää ja kovin innoissaan onkin nuken pottailusta mutta itse ei vaan tunnu osaavan istualtaan asioitaan hoidella.

tytöllä onkin sitten hankalampaa. olisiko sen kokoinen että uskaltaisi käydä jo ihan pöntöllä kokeilemassa jos laittaisi supistajan ja korokepallin. ja joskus näkisi kun äiti käy pissillä.

tai jos yrittäisit antaa pari kertaa pissiä seisaaltaan niin että yrittäisit napata pissan sinne pottaan näinkin hankalsta asennosta. lapsi kun ei välttämättä ymmärrä etä pottaa on tarkoitus pissiä. voisi ehkä helpommin ymmärtää kun näkisi sen pissin siellä potassa.

Voisko olla säikähtänyt jos joskus tehnyt kovan kakan vaippaan istuen ja huomannut että se sattuu? Esimerkki opettaa parhaiten uskon minäkin, joten kannattaa varmaan ottaa mukaan omalle pissireissulle. Meillä on pissaamista harjoiteltu suihkun lattiakaivoon pesulla ollessa. Näkee konkreettisesti kun se tulee ja että se menee muuallekin kuin äitin rättiin/talouspaperiin :)

Meillä poitsu 1v 7kk ja potta ollut jo kauan valmiina. Päätin kuitenkin, että hankitaan pönttöön se supistaja. Minä käyn vessassa niin, että jätän oven auki, joten poika nähnyt minut pöntöllä moooonta kertaa. Luulen että tottuu sen takia nopeammin pöntölle. Pottaa yritetty, mutta ei sitä saa siihen edes istumaan, eikä pakottaminen varmaan auta muuta kuin saamaan traumoja. :)

Meillä on ihan sama ongelma, ja tyttö on 1v 9kk. Istuu kyllä mielellään potalla, mutta heti kun tulee hätä, siitä noustaan pois... Pari kertaa pissa on vahingossa lirahtanut pottaan, mutta ei muuta. Ilmoittaa kyllä kakkahädästään, mutta pissahätään ei reagoi mitenkään.

Tuntuu, että lapset ovat niin erilaisia tässäkin asiassa. Isosisko oli tässä iässä jo "kuiva", mutta samat opetuskeinot eivät todellakaan ole tehonneet tähän nuorempaan lapseen. Ajattelin antaa tytön olla kesällä ilman vaippaa sisällä, josko sitten huomaisi, mistä on kyse ;) Saa nähdä, miten käy... Tsemppiä teillekin!

En ymmärrä mikä taantuma minun tytölläni on tuohon pottaan. Hän aloitti pottailun 11 kk ikäisenä ja tekikin sinne heti tarpeet. (ei tietenkään itse osannut ilmoittaa, vaan kun laittoi sinne säännöllisesti). Nykyisin (1v8kk) ei saa potalle ei millään :( .
Ehkä tilanne muuttuu? kesällä yritän pitää ilman vaippaa jos se auttaisi. Nykyisinkin pidän hänellä aika pitkään märkää vaippaa, mutta sekään ei häntä näköjään häiritse. Kumma tyyppi :/

Yhteistyössä