pottailuongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjälpa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjälpa

Vieras
meillä harjoitellaan pottailua 1v10kk pojan kanssa. pissat tekee tyytyväisenä pottaan jos häntä sinne istutan,ei kuitenkaan itse pyydä päästä potalle.ei kylläkään muutenkaan tuu kuin pari sanaa vasta satunnaisesti. ongelma vain on se,että jos aktiivisesti istutan koko päivän potalla,niin kakat jää kokonaan tulematta. eli ilmeisesti jännittää. kerran on pari kuukautta sitten kakat sinne tehnyt,kun ite istutin hänet huomatessani että nyt on hätä.
miten jatkan? ja miten ootte pottailua harjoitelleet, pidättekö välillä vaippaa päällä, kokoajan alasti vai pelkkiä kalsareita? ja viettekö pyydettäessä potalle vai koska? onko potta vessassa vai jossain muualla,että siihen voi halutessaan istahtaa? itse oon pitänyt nyt olkkarissa ja poika haluaa siihen vähän väliä istahtaa,vaikkei mitään tulekaan. kalsarit jalssa helposti pissaa housuun kuten myös vaipan kanssa.

Pottailu kannattaa aloittaa aktiivisesti sitten , kun natiainen tietää mistä on kyse ja ymmärtää pissin ja kakan.. :) Pakotus on turhaa , kun pidätyskyky muodostuu vasta lähempänä 3v .. EN ymmärrä tätä pakkoa saada muksu kuivaksi ennen kun on siihen valmis?? 1v10kk on vielä pieni ja voi hyvin käyttää vaippaa.
Käytä potalla ruokailujen jälkeen ja ennen nukkumaan menoa. Kehu kun pottaan tulee jotain. Pidä vaippaa ihan huoleti ja kun oppii itse pukemaan vaihda huosuvaippaan minkä saa itsekkin alas.. Voit koittaa siirtää potalle jos huomaan kun kakkaa aletaan ähräämään. :) Ei lapsi osaa pyytää potalle ennen kuin ymmärtää mistä on kyse.. ja tämän huomaa kun lapsi kiinnostuu asiata. Huomaat kyllä .. monet kastelee yöllä vielä neljä vuotiaana ja kolme vuotias vaippapöksy on ihan normaalia. :)
Ja muista että takapakkeja tulee aina kun luulet homman jo sujuvan.

Mun lapset on alottaneet "pottailun" ihan tutustumisen merkeissä heti kun ovat istuneet tuetta! Aina syömisien jälkeen käytiin vähän aikaa istumassa potalla. Välillä pottaan tuli tuotosta välillä ei mutta muksu tottu moiseen värkkiin. Musta on ihan älytöntä ruveta siinä vaiheessa laittaan lasta ekoja kertoja potalle kun uhma on pahimmillaan ja kaikki on EI:tä muutenkin...

Minä olen taas samoilla linjoilla nim. aika aikaisin kanssa.

Meillä potta laitettiin vessan nurkkaan kun lapsi oli n. 1v10kk. Muutaman kerran yritin lasta houkutella potalle, mutta pian huomasin, että homma ei vain vielä mene perille. Pottaharjoitukset jätettiin, ja lapsi kävi vain silloin tällöin leikkimielellä pottaa kokeilemassa.

Toisen kerran yritin, kun lapsi oli 2v2kk. Aika oli silloin selvästi kypsä, sillä homma meni perille parissa päivässä. Kerroin lapselle, että tänään pidetään pottapäivä! Hehkutin, olin innoissani ja suurin elkein otettiin vaippa pois ja laitettiin hienot pikkuhousut tilalle. Kehuin, kuinka iso tyttö nyt, on kun saa olla pikkuhousuissa. Pottalla istutin alkuun laulellen ja lukien samalla. Tuotos palkittiin ruhtinaallisilla kehuilla ja parin ekan päivän ajan myös namilla. Tyttö innostui kovasti ja huomasi kuinka kiva on olla ilman vaippaa. Päivävaippa jäi siis samantien. Ajoittain vahinkoja sattuu, alkuun enemmän nyttemmin harvoin. Nyt tyttö on 2v8kk, yövaippa on vielä käytössä. Sekin tosin useimmiten aamuisin kuiva.

Minäkin kuuluun siihen koulukuntaan, joka uskoo, että vasta 2-3 vuotiaana lapsi on "kypsä" oppimaan kuivaksi. Yksilöeroja tietysti on. Ap:n kohdalla en ottaisi vielä mitään paineita. Pieni tauko harjoituksissa voisi jopa tehdä hyvää.

Meilläkin aloitettiin pottaan tutustuminen noin 8kk:n iässä jo. Silloin saatiin monet pissat ja kakatkin kalastettua pottaan ja kestovaippapyykkiä säästyi vähän:) Sitten tuli totaalinen potalle istumis -kieltäytyminen, joten nyt tehdään taas kaikki tarpeet vaippaan (poika 1v2kk). Ei oteta stressiä, koklataan aina välillä, miltä se potta tuntuu...

(ainiin, lukaisin uudestaan tuon ap:n kirjoituksen, enkä nähtävästi oikein auttanut häntä tällä kirjoituksella, mutta tulipa meidänkin tämän hetkinen tilanne kerrottua:))

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
Mun lapset on alottaneet "pottailun" ihan tutustumisen merkeissä heti kun ovat istuneet tuetta! Aina syömisien jälkeen käytiin vähän aikaa istumassa potalla. Välillä pottaan tuli tuotosta välillä ei mutta muksu tottu moiseen värkkiin. Musta on ihan älytöntä ruveta siinä vaiheessa laittaan lasta ekoja kertoja potalle kun uhma on pahimmillaan ja kaikki on EI:tä muutenkin...

Jos tuo kirjoitus oli mulle tarkoitettu,että alotan pottailun huonoon aikaan,niin mun kirjotuksesta kyllä piti saada selville,että uhmasta ei ole kysymys ja potta on myönteinen asia pojalle!

Meillä poika 2v 10 kk on täysin päiväkuiva, mutta kakkaa ei suostu tekemään pottaan. Maha on ollut aina vähän kovalla ja ilmeisesti pelkää kakan tekoa. Mulla on kyllä välillä menny hermot, kun ei suostu potalle, vaikka miten rupsuttelee. Ei auta maanittelut eikä palkonnot. Kakka tulee aina vaippaan tai pikkuhousuihin. Tuntuu, että olen kokeillut kaikki keinot. Ärsyttää pestä liisteri pyllyä, kun pottaan tehtäessä pesut olis paljon helpompi hoitaa. Ei auta pojalle raivota, joten annan ajan kulua. Varmaan vielä 15 vuotiaana kakkaa housuun.

Niin ja pottailuharjoitukset aloitettiin alle vuoden ikäisenä ja päiväkuivaksi oppi vajaa kaksi vuotiaana. Niin ja meilläkin käy niin, että jos tiedän että yrittää kakkaa ja potatan pitkin päivää niin varmasti siirtyy kakan teko jopa parilla päivällä.

itse asiassa tekstini oli ns. vastaus nimim. "aika aikaisin..."- tekstiin. En tarkoittanut kyllä kritisoida sinua ap!

Meillä molemmat lapset ovat tosiaan alottaneet pottailin jo 7kk iässä ja alle 2v molemmilta on jäänyt jo yövaippakin pois.

Itsellä ei kokemusta mutta kuulin kerhossa vinkin että on olemassa ns.pottatarroja joka laitetaan potan pohjalle ja aina kun pottaan tulee tarpeet se tarrankuva näkyy.Tämä ainakin sen äidin poikaa oli motivoinut oppimaan parissa päivässä kuivaksi.Niitä saa tilata jostakin netin kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja aika aikaisin..:
Pottailu kannattaa aloittaa aktiivisesti sitten , kun natiainen tietää mistä on kyse ja ymmärtää pissin ja kakan.. :) Pakotus on turhaa , kun pidätyskyky muodostuu vasta lähempänä 3v .. EN ymmärrä tätä pakkoa saada muksu kuivaksi ennen kun on siihen valmis?? 1v10kk on vielä pieni ja voi hyvin käyttää vaippaa.
Huomaat kyllä .. monet kastelee yöllä vielä neljä vuotiaana ja kolme vuotias vaippapöksy on ihan normaalia. :)

Miksi ihmeessä alle 2v ei saisi ryhtyä kuivaksi?
Mä tarjosin pottaa esikoiselle 8kk iästä lähtien ja siihen tehtiin silloin aamupisut.
1,5v iässä neiti halusi vaipan pois kotona ja juoksi peppu paljaana. Silloin laitoin ns. pottatarran potan pohjaan ja kannustin siihen.
1v10kk iässä loppui vaipan käyttö päivisin ja öisin. Ekan kuukauden aikana sattui vahinkoja aika usein, mutta ei enää sen jälkeen. Yöllisiä vahinkoja on ollut 5 kertaa 5kk aikana.

Miksi ihmeessä pitää ehdoin tahdoin tunkea sitä vaippaa ja pitää vielä 3v lasta vaipassa? Ennen kun vaipat oli huonoja, opetettiin kaikki mahdollisimman aikaisin kuivaksi. Nyt ihmiset kauhistelee pissavahinkoja ja pitää siksi vielä 5v ikäisillä öisin vaippaa...

meidän 3v päätti nyt alkaa vaipattomaksi...
potta tuli vessan nurkkaan lapsen ollessa n 10kk
ekat pissat tuli pottaan vajaa 2 vuotiaana, sitä ennen ei kertakaikkiaan pysynyt tarpeeksi kauan aloillaan.
systemaattisesti pissat tuli pottaan pari kk vajaa 3v, kakat ei koskaan pottaan!
nyt tulee kakat ja pissat pönttöön!
ilmeisesti lapsi jännitti kakan tekoa pottaan ja ei sitä yrittänytkään.

minusta edellisen kirjoitus on jotenkin makaaberi...

jos äidillä on tosiaan aikaa ja energiaa, voi jo pientä istuttaa potalla, kaikki lapset eivät vaan malta pysyä 10 sekuntia kauempaa paikallaan

Meillä kans pottailu aloitettiin n.7kk. 9kk asti on pottaan tehty joka päivä kakka ja nykyään osannut jo melko pitkään itse mennä potalle päin , ku on kakka hätä. Nyt ikää siis 1v1kk. Ja kyllä sinne melkein joka kerta pissikin tulee, joten tietää hyvin mistä on kyse. Kakka tosi kovaa usein ja siksikin paljon helpompaa ährätä se pottaan ku vaippaan. Meillä mukana on "leluja" harja, vaippa, hiuslenkki yms.. sitten malttaa hyvin istua. Mutta pissi tulee vielä niin usein, että ihan kuivaksi ei onnistu opettelu vielä. eikä kyllä kiirekään..

:) Saimpas äläkän aikaan. heh! Ihania ihmisiä!
Toki saa ja voi opettaa aikaisemmin lapsen pottaan. Mutta ei asialla ole kiire, jos äitistä tuntuu , ettei homma vielä luonnistu.
Meillä ei TYTTÖ jaksanut istua potalla vielä tuossa vaiheessa riittävästi, mutta on -ihme ja kumma oppinut kuivaksi.. ;D
AP:lle siis ei kiirettä , osalla äideistä on vaan hoppu kehua kun meidän muksu jo näin nuorena... Meillä ei potailtu aikaisin, mutta noustiin käveleen 7kk joten ei meilläkään mitenkään hitaita olla.. Jokainen tyylillään ja minulla ei valitettavasti ollut työn ohella opettaa aktiivisesti kuiviin.
TSEMIÄ AP:lle kaikki oppii kuivaksi aikanaan!

Mä olen ehkä ollu laiska äiti ton kuivaks opettelun kans, mut ehkä hyväkin niin. Mul on kolme pientä lasta, ni en oo ehtiny heitä potalla istutella pienestä lähtien.
Alotin esikoisen ja toiseks vanhimman lapsen kuivaks opettelun tän kesän alussa.Pojat tuolloin 3v.2kk ja 2v.1kk.Otin vain vaipat pois ja laitoin pikkuhousut jalkaan ja kerroin,että nyt käyään pöntöllä tai potalla.Pojat innostuivat pöntöllä käymisestä ja oppivat suunnilleen kerralla kuivaks.Itekseen käyvät pöntöllä ja sit vain huutavat pyyhkimään,kun kakka tulee.Ei oo tarvinnu kehottaa menemään pöntölle,vaan homma on hoitunut kuin itsekseen.Ehkä tuo ikä oli molemmille sopiva.Ja kesällä oli ulkona kiva pissata "puskaan" ym.

On näköjään tosi kirjavaa tämä potalle opettelun aloittamisajankohta. Meillä aloiteltiin kans 7 kk ikäisenä, nytkin ollaan vasta 8 kk. Ei tulis mieleenkään aloitella vasta vuoden päästä!

Tyttö 1v5kk on alkanut harjoittelemaan 6kk iässä pottailua, ja siitä lähtien on suurimman osan ajasta tehnyt pääsääntöisesti kakat pottaan, ähistelystä näin että on tulossa. Pissat on tullut vuoden iästä lähtien koko ajan paremmin.

Tyttö käyttää vaippaa niin tarhassa kuin kotonakin, mutta välillä tarhassakin on tehnyt suurimman osan pisuista pottaan. (Käyvät säännöllisesti ruokailujen ja unien jälkeen potalla, samanlailla kuin me kotona). Lisäksi kotona potatan, jos tyttö pyytää potalle tai näen että kakka tulee. Tyttö tunnistaa jo hädän, sanoo kakka tai "pis" tai jotain pottaan viittavaa ja alkaa repiä vaippaa pois.

Mitään kiirettä ei ole opettaa tyttöä vielä kuivaksi, mutta olenkin paljolti mennyt hänen viestintänsä pohjalta. Joskus ollaan myös ilman vaippaa, mutta yleensä silloin pissaa tulee aina lattialle...ja en sitä jaksa koko aikaa olla kuuraamassa. Minusta on vain hullua jättää lukematta lapsen viestejä/potalle pyytämistä, jos lapsi haluaa tehdä hätänsä mielummin pottaan kuin vaippaan.

Henk koht en voisi kuvitellakaan alkavani pottaharjoittelua vasta 2-3 vuoden iässä, vaikka voi olla että oma tyttö ei kuivaksi opikaan ennen sitä. Jokainen siis tyylillään :)

Meillä tyttö oppi kuivaksi yhdessä päivässä 1v11kk iässä. Samantien jäi myös yövaippa pois. Ja kertaakaan ei olla pottailtu ennen tätä. Nyt tyttö on 2v4kk ja vahinkoja on sattunut alle kymmenen kertaa, ja nekin kahden ekan kuukauden aikana. Olen sitä mieltä, että liian aikasin ei kannata aloittaa, ongelmia voi syntyä myös silloin. Mutta jokainen tavallaan, tämä on vain minun mielipiteeni. En aio myöskään toista lastani istuttaa potalle, ennen kuin on tarkoitus päästä vaipoista kokonaan. Tämä toimii meillä.

meidän poikaa yritin istuttaa ja harjoituttaa pottaan noin vuoden iästä. 1-2-vuotiaana tapaus ei pysynyt hetkeäkään paikallaan potalla, tutki pottaa käsin ym. aina on ollut vessan ovi auki ja osittain poika mukana vanhempien ollessa asioillaan.
2-3-vuotiaana usein kiivaasti kieltäytyi menemästä vessaan ja vaati vaipan. ei pakottaakaan voi, silloin ei ainakaan mitään tule!
lähempänä kolmea vuotta poika ilmoitti joskus pissan tulevan ja onnistui pissaaminenkin pottaan.
kolmivuotissynttäreiden kynnyksellä poika ilmoitti, ettei halua enää vaippoja ja nyt on menty 2kk ilman. yhtään vahinkoa ei ole onneksi tapahtunut! pottaa muuten ei nyt enää käytä, pöntölle ja ilman apuvälineitä.
yöt oli muuten jo puoli vuotta kuivana! halusi vaan iltaisin aina vaipan...
tärkeintä kai tässä vaipattomuudessa on, ettei tule negatiivinen mieli...

Meillä pottaherjoitukset aloitettiin joskus 8kk:n jälkeen, ihan vain leikin varjolla. Istuikin silloin ihan mielellään ja usein teki pissa, harvoin kakkaa. 1v. iässä tuli stoppi, ei suostunut istumaan potalla juuri ollenkaan. No, ei pakotettu, annettiin asian olla. Tarjosin pottaa tasaisin väliajoin, mutta harvoin suostui siihen mitään tekemään.
1½ vuotiaana ostettiin wc-supistin. Se kiinnosti jonkin aikaa. Mutta vain satunnaisesti, eikä yleensä itse pyytänyt päästä vessaan, vaan piti muistaa aina kysyä, että "tuleeko pissi, tuleeko kakka?" Pönttöön teki muuten jo kakankin.

Nyt poika on 2v 2kk ja pöntöllä/potalla käyminen on kiinnostanut kuukauden päivät. Menee omatoimisesti pissille/kakalle. Kakan muistaa tehdä jokapäivä pönttöön/pottaan. Kaikkia pissejä ei muista käydä tekemässä, vaan surauttalee vielä vaippaankin.
Vaippojen kulutus on kuitenkin vähentynyt huomattavasti, niin usein käy kuitenkin vessassa. Mielestäni poika on edistynyt tässä kuivaksioppimisasiassa kuukauden sisällä todella paljon, ja toivonkin, että vuoden loppuun mennessä poika olisi ainakin päiväkuiva.
Meillä ei ole asiasta otettu stressiä. Ystävilläni on toisella 1v 10kk poika ja toisella tasan 2v. poika, eikä kumpikaan ole vielä oppinut kuivaksi. Käsittääkseni ainakaan tuo 2v. ei edes vielä käy itse potalla. Toisaalta, yhden tuttavani tyttö oppi kuivaksi jo viime kesänä ennenkuin täytti 2 vuotta...

En osaa sen kummemmin neuvoa, lapset on niin yksilöllisiä. Meillä potan paikka on ehdottomasti vessassa, sillä käymisestä täytyy vaan muistuttaa, ei sen tarvitse koko ajan näkösällä olla.

Ai niin, meillä on käytössä tarrapalkinto. Aloitimme tämän justu silloin kk sitten. Alkuun sai tarran, kun teki pottaan joko pissin tai kakan, mutta nyttemmin saa tarran enää kakasta. Muuten menis ihan hulluna tarroja. Tarrat liimataan isolle kartongille, jonka olen virittänyt vessan seinälle. Meillä tämä kannustin toimii.

Yhteistyössä