No me vedetään varmaan pohjat tässä potta-asiassa, koska meillä kuopus on pottaillut kuusiviikkoisesta asti.
Tietysti ihan lapsen tahtiin kannattaa tässä(kin) asiassa mennä, mutta kyllähän se vähän niin on, että jos sen potan kaivaa esille vasta isompana, niin eihän lapsi käsitä mikä se on ja miksi siinä pitäisi istua ( kun on aina ennenkin tehty vaippaan siitä mitään välittämättä ). Joten silloin tarvitaan kyllä vanhemmalta malttia tehdä asia lapselle ymmärrettäväksi ja tuloksiakin syntyy varmasti hitaammin. Kannustan itse aina kaikkia kokeilemaan mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin, ihan liian vahvana elää edelleen ihmeelliset uskomukset pottailun olevan jotenkin haitallista esim. alle yksivuotiaan kanssa. :| Potalla käyminen ja lapsen pakottaminen / huudattaminen eivät myöskään liity mitenkään toisiinsa, tällaisiakin päähänpinttymiä tuntuu joskus ihmisillä olevan.
Meillä poika teki heti tuosta kuusiikkoisesta asti kakat vain ja ainoastaan pottaan, pissoja lirahteli toki vaippaankin, mutta saatiin niitäkin alusta asti myös pottaan. Ainoastaan tuossa 8kk iässä oli lyhyt tauko, kun kakkaa tuli myös vaippaan (tämä liittyi varmaan siihen, että oppi silloin konttaamaan). Hieman ennen yhtävuotta olimme valmiit jättämään päivävaipat kokonaan pois (poika on nyt kohta 13kk). Päiväkuivaksi en vielä sanoisi, koska joudun itse vielä jonkun verran huolehtimaan potalle menemisestä. Mutta menee sinne myös hienosti itse, hakee kirjan ja yrittää mallata potalle istumaan tai tulee kirjan kanssa luokseni. Jos pisu ehtii lirahtamaan housuun, vetää housuja itse alas ja menee osoittelemaan pottaa. On kyllä sisäistänyt homman hienosti! Näin ei myöskään ole koskaan pitänyt "opettaa" potalle, koska se on ollut niin luonnollinen osa elämää alusta asti. Niin, ja meilläkään ei siis ole ollut tässä aikaisessa pottailussa mikään itseistarkoitus saada lasta oppimaan kuivaksi mahdollisimman varhain, olen vaan halunnut tarjota hänelle mahdollisuuden tehdä tarpeensa muualle kuin alleen. =)
Tsemppiä kaikille pottailuihin! Nyt kesä on muuten tosi otollista aikaa antaa vauvojen, ikään katsomatta, olla ilman hautovaa vaippaa. Aina sopivassa välissä voi sitten tarjota pottaa.