Pottailun aloitus alle 1-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka monen alle 1 veet käy tai on käynyt potalla päivittäin? meidän 7 kk vanha istutetaan potalle kun muistetaan, ruuan ja unien jälkeen. N. 5 krt on pissan sinne jo tehnytkin. Kannattaisko jo ottaa ihan säännölliseksi rutiiniksi? Tiedän ettei tuo ikäinen vielä pidätä, mutta onhan se hyödyllistä myöhemmin jos potta on jo tuttu juttu :)

Mitä aikaisemmin aloittaa, sen helpommalla pääsee. Me aloimme alkuun istua aamuisin ja ruokailun jälkeen potalle lapsen ollessa 1v3kk. Puoltoista vuotiaana jo kakat tulivat päösääntöisesti pottaan ja nyt 1v9kk osaa sanoa, kun pissa on tulossa. Ei lapsi vielä osaa pidättää, mutta tunnistaa että pissa/kakka tulossa, jolloin mennään heti potalle.

Meillä myös alkoi potalla istuskelemaan joskus päälle puolivuotiaana. Sitä ennen(kin) tuli kakat suurimmaksi osaksi pönttöön ("kakatettiin" vaipanvaihdon yhteydessä siinä pöntön yläpuolella) ja alle vuotiaana kakka tuli lähes poikkeuksetta pottaan. Nyt vajaa 2 vuotiaana ilmoittaa kakkahädän hyvin ja mene itse potalle, pissahätää ei vielä tunnista mutta tuleehan se pissakin pottaan kun säännöllisesti muistuttaa lasta menemään potalle.

Paljon riippuu vanhempien aktiivisuudesta ja viitseliäisyydestä miten hyvin tai huonosta aikaisin aloitettu pottailu sujuu.

No meillä aloitettiin 6kk iässä potatus aamuin, illoin ja ruoan jälkeen. Kakat alkoivat tulla ihan heti pottaan, ja tulevat edelleen (lapsella ikää kohta 2 vee). Pissoja tulee pottaan melkein joka istunnolla, mutta fyysisesti lapsi ei ole vielä valmis vaipattomuuteen - pissa lirahtaa usein leikin tiimellyksessä. Kotona pidetään harkkahousuja, ulkona vaippaa.

Meille tämä on sopinut tosi hyvin. Lapsi on aina tykännyt potalla istumisesta, koska siinä on luettu kirjoja. Ja mulle on plussaa, ettei tarvitse pestä kakkavaippoja tai kakan päällä istunutta pyllyä. Perhekerhoissa tuntuu tosi oudolta, kun jotkut pari-kolmevuotiaat juoksevat torttu housuissa niin kuin ei mitään.

Meillä ei ole pidetty kiirettä, vaikka alle vuoden ikäisenä kovasti pohdinkin pottailun aloittamista. Potalla on käynyt todella satunnaisesti vuoden ikäisestä lähtien.. Ei olla itse viety ollenkaan vaan on saanut itse mennä milloin haluaa ja kovasti on kehuttu onpa pottaan tullut jotain tai sitten ei. Nyt on 1v8kk ja parin viikon sisällä on itse innostunut käymään potalla useasti päivittäin ja pissit tulee joka kerta. Vähän tulee vielä vaippaan pissiä ja kakkaa ei ole pottaan tehnyt.

Itseäni epäilyttää, että voiko tämä potalle oppiminen olla näin helppoa? Ajattelin, että antaa likan nyt pari viikkoa mennä oma tahtisesti potalle ja sitten alkaa enemmän ohjailemaan säännölliseen potalla käyntiin.

Meillä käytiin 6kk ikäisestä lähtien, mutta nyt on 1v9kk ikäisellä menossa vaihe, kun ei suostukaan enää potalle. Paitsi päiväkodissa kuulemma hienosti käy potalla pissalla.

Viiden kuukauden ikäisestä alettiin käyttää potalla enemmån tai vähemmän säännöllisesti (lapsi ei osannut istua vielä, mutta roikotin häntä potan yläpuolella ja sanoin pss psss). Sekä yö-että päivävaipat jätettiin pois n 1½-vuotiaana, eikä ole montaakaan vahinkoa sen jälkeen sattunut.

[QUOTE="Näin meillä";28140859]No meillä aloitettiin 6kk iässä potatus aamuin, illoin ja ruoan jälkeen. Kakat alkoivat tulla ihan heti pottaan, ja tulevat edelleen (lapsella ikää kohta 2 vee). Pissoja tulee pottaan melkein joka istunnolla, mutta fyysisesti lapsi ei ole vielä valmis vaipattomuuteen - pissa lirahtaa usein leikin tiimellyksessä. Kotona pidetään harkkahousuja, ulkona vaippaa.

Meille tämä on sopinut tosi hyvin. Lapsi on aina tykännyt potalla istumisesta, koska siinä on luettu kirjoja. Ja mulle on plussaa, ettei tarvitse pestä kakkavaippoja tai kakan päällä istunutta pyllyä. Perhekerhoissa tuntuu tosi oudolta, kun jotkut pari-kolmevuotiaat juoksevat torttu housuissa niin kuin ei mitään.[/QUOTE]

ihan kuin meillä,paitsi että tyttö oppi 1v9kk vaipoista pois,oli kesä ja helppo harjotella,tosin vahikoja ei montaa tullut.

Just oli huvittavaa kun viitseliääksi kerhoissa ihmeteltiin,vaikka oli kyllä ennemminkin laiskuutta,meillä kans kestot,paljon helpompi pestä pottaa kuin vaippoja. Meilläkin potalla oli mukavaa,just satuja,lauluja ja loruja. Jos pieni olisi pottailua vastustanut olisi varmaan jäänyt,mutta kun tyttö tykkäsi suorastaan.

No en mä epäile etteikö voisi tulla vaikka uhman mukana kieltäytymisiäkin, mutta tällä hetkellä poika istuu potalla mielellään, tosin niin se istuu missä tahansa, kuhan saa istua :D

Viiden kuukauden ikäisestä alettiin käyttää potalla enemmån tai vähemmän säännöllisesti (lapsi ei osannut istua vielä, mutta roikotin häntä potan yläpuolella ja sanoin pss psss). Sekä yö-että päivävaipat jätettiin pois n 1½-vuotiaana, eikä ole montaakaan vahinkoa sen jälkeen sattunut.

Niin, lisäilen vielä, että aamupissoista on hyvä aloittaa. Meillä ainakin vauva pissasi aina aamulla hoitopöydälle, joten siksi aloin hänet nostamaan aina potalle. Kakat oppi aika nopeasti tekemään pelkästään pottaan, mutta pissa lirahti vaippaan vielä paljon kauemmin. Joskus oli kyllä myös vaihe, ettei olisi suostunut potalle, mutta luin hänelle kirjoja siinä samalla aina, niin se pottakielteisyyskin sitten unohtui. Nykyään lapsi 2½-vuotias ja osaa jo itse pyyhkiäkin, tosin käsienpesussa tarvitsee vielä apua.

Ihan tarkkaan en enää muista tuon kuopuksen kohdalla, mut oisko ollut n. 8 kk kun aloitettiin.
1,5 vuotiaana oli päiväkuiva, pari vuotiaana jäi vaipat kokonaan pois.

Toisin sanoen ap.. Niin monta erilaista tapaa on kuin on perhettäkin. Siitä vaan yrittämään.. Jos ei tunnu onnistuvan niin pitää taukoa ja yrittää myöhemmin uudelleen :)

Kyllä se alle 1v istu potalla jokapäivä...eka tuotoksen siihen sai aikaan lähes 2v...Että mitää hyötyä ei ton kohalla ollu. Ei kakannu koskaan säännöllisesti eikä pissannu poikien tapaan kun otti vaipan pois.

Meilläkin potta ollut käytössä n.9kk ikäisestä, enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Vielä syksyllä teki hienosti aina päikkäreiden jälkeen pissan pottaan ja vaippa oli kuiva, mutta nyt 2v. ikää lähestyttäessä on tullut totaalinen pottaprotesti, ei suostu potalla istumaan silloin kun sinne ohjataan, mutta muuten kyllä joskus itsekseen haluaa sillä istua. On pikkuhiljaa oppinut tunnistamaan pissan/kakan tulon, vaikka parin kuukauden aikana potatus ollut vähäisempää. Ei ole kiirettä, lapsen tahtiin mennään ja kesällä muutenkin sitten helpompi opettaa kertaheitolla kuivaksi.

Mä olen molemmat lapset alkanut potattaa 6kk tienoissa. Esikoista ehkä vähän vanhempana, en muista tarkkaan. Kuopus on nyt 1v8kk ja yli vuoden on siis potatettu/pöntötetty päivittäin. Kyllä hän osaa useimmiten sanoa, että kakka olisi tulossa ja tekee sitten kakan kun pöntölle viedään. Pissahätää ei mielestäni ilmaise (ainakaan selvästi, että ymmärtäisin). Esikoisen kanssa meillä oli kertakäyttövaipat ja tän tokan kanssa kestoillaan pääsääntöisesti. Ihan oman työn säästämiseksi mä tän toisen kanssa aloitin aikaisin pottahommat. Jäi monta kakkavaippaa puhtaaksi!

Meillä on myös välillä kieltäytynyt potasta tai pöntöstä, mutta yleensä jompi kumpi kelpaa, jos ei toinen. Itse ei osaa vielä potalle mennä asioilleen. Meilläkin luetaan tai lorutellaan pottaillessa/pöntöllä tai jotain lelua tutkii samalla.

Meillä aloitettiin pottailu 7 kk:n iässä. Useamman kerran päivässä istutin lapsen potalle, ja melkein aina sinne jotain tuli.
Päivä-ja yökuiva oli 1v9kk iässä.

Me aloitettiin siinä vähän vajaa vuoden ikäisenä, mutta 1 v 3 kk iässä tuli stoppi, eikä enää suostu istumaan potalle. Tuli vaan täysstoppi eräänä päivänä.

Ollaan istutettu 2v2kk:n ikäistä potalla jostain 7-8kk:n ikäisestä alkaen, mutta ei sinne juuri koskaan tullut mitään. Lapsi vaan on aina tykännyt istuskella siinä :D Ja siis ei ole kuiva vieläkään, vaikka nyt on alkanut tulla silloin tällöin pissoja pottaan.

3 viikon ikäinen vauva on nyt noin viikon ajan tehnyt lähes kaikki kakat ja ison osan pissoistakin pönttöön, kokeilin kerran huvikseni kun huomasin että vauva on itkuinen ennen kakkaamista, ja itkuhan loppui siihen paikkaan kun vauva sai housut pois ja pääsi tekemään tarpeensa muualle kuin vaippaan, ja koitin sit samaa seuraavalla kerralla, ja sitä seuraavalla...jne. :D Jos en vessattaisi vauvaa, se tekisi kakan joka tapauksessa aikansa kitistyään, ja mukavampi se kakka on vetää pöntöstä alas kuin pestä sen jälkeen kun se on levinnyt pitkin vauvan pakeroita ja pahimmassa tapauksessa selkääkin, joten ainakaan viitseliäisyydestä ei ole kyse :D

Kahta ekaa ipanaa en istuttanut potalla ennen 2 v 2 kk ikää. Silloin nappasin vaipat pois ja sanoin että potalle, mars. Tyttö oppi samantien päivä- ja yökuivaksi, poika oli miltei heti päiväkuiva.

Tytön ikätovereista kaksi olivat pottailleet jo puolivuotiaasta, mutta oppivat päiväkuiviksi vasta yli 6 kk meidän tytön jälkeen. Ei heillä vauvaiässä aloitettu pottailu ainakaan nopeuttanut tai helpottanut kuivaksioppimista.

8 kk ikäinen poika istuu potalla 2-3 krt päivässä. Huvin vuoksi lähinnä, joskus tekeekin sinne jotain, mutta en mä häntä siksi potalle laita että toivoisin hänen oppivan nopsaan kuivaksi tms :). Viihtyy siinä, ja pysyy siinä näppärästi sillä aikaa kun laitan pyykkejä tms.

Yhteistyössä