Pottailu

vieras
8 kk alkaen. Lähes kaikki kakat tulee pottaa ja joka kerta melkein on pissatkin. Istuu potalla mielellään, mutta itse ei vielä osaa sinne pyytää. Nyt ikää 1 v 3 kk.
 
Salama McQueen
Esikoinen ei pottaillut koskaan. Ekaa kertaa suostui pöntölle menemään 2 vuotta täytettyään, oppi viikossa päivä- ja yökuivaksi.

Kuopus kärsii pahasta ummetuksesta, turha toivo opettaa potalle/pöntölle kakalle vielä aikoihin, pissoja on tullut pari tuuripissaa pottaan, aktiivista potatus ei ole, vain pesulle mennessä, muuten vain kylpyhuoneessa käydessä.

Tarttis jaksaa se rumba aloittaa. Mä olen vaan niin laiska kun ne oppii sit niin nopsaan kun aika on kypsä vähän vanhempana. :whistle:
 
Molammet aloittivat pottailun 6 kk iässä, aina vaipanvaihdon yhteydessä lasta käytettiin potalla. Joskus sinne tuli tavaraa, joskus ei :) Vanhemman lapsen kohdalla kestovaipat laitettiin hyllyyn 2v3kk iässä, nuorempi 1v6kk käyttää vielä vaippoja.
 
Erippa
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Esikoinen ei pottaillut koskaan. Ekaa kertaa suostui pöntölle menemään 2 vuotta täytettyään, oppi viikossa päivä- ja yökuivaksi.

Kuopus kärsii pahasta ummetuksesta, turha toivo opettaa potalle/pöntölle kakalle vielä aikoihin, pissoja on tullut pari tuuripissaa pottaan, aktiivista potatus ei ole, vain pesulle mennessä, muuten vain kylpyhuoneessa käydessä.

Tarttis jaksaa se rumba aloittaa. Mä olen vaan niin laiska kun ne oppii sit niin nopsaan kun aika on kypsä vähän vanhempana. :whistle:
Potalla istuminen voi auttaa ummetukseen. Potalle kakka on helpompi tehdä kuin yrittää vaippaan ängetä, pahimmillaan makuuasennossa... Koittakaa vaikka itse. ;)
 
vieras
Onpas paljon aikaisin kuivaksi oppineita. Meillä esikko ilmoitti alle 2 vuotiaana, ettei potalle mene. Yritettiin siitä lähtien parin kuukauden välein pottaa tarjota. Kieltäytyi! Ollessaan 2v ja 5kk ilmoitti yhtenä päivänä menevänsä pöntölle pissalle. Siitä se lähti. Yhden kerran tuli kakat sen jälkeen housuihin, mutta muuten on ollut yö- ja päiväkuiva.

Kuopus ei myöskään potalle mennyt. 1v 8kk, meni pöntölle ja siitä lähtien on sinne tarpeensa tehnyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Samppaliina:
Teillä vissiin on vähän enemmän kokemusta siitä et miten se pottailu kannattaa aloittaa? siis istuttaa siinä potalla ja jos sattuu tulemaan pissi tai kakka niin kauhee kehuminen päälle.
Säännöllinen pottailu aina vaipan vaihdon yhteydessä ja jos tuotosta tulee kehutaan iloisena. :D Potalle ei kuitenkaan pidä pakottaa, vaan istuttaa vauvaa siinä vain tyytyväisenä ja antaa lelu käteen ja vaikkaa laulaa ja leikkiä samalla. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppaliina:
Teillä vissiin on vähän enemmän kokemusta siitä et miten se pottailu kannattaa aloittaa? siis istuttaa siinä potalla ja jos sattuu tulemaan pissi tai kakka niin kauhee kehuminen päälle.
Säännöllinen pottailu aina vaipan vaihdon yhteydessä ja jos tuotosta tulee kehutaan iloisena. :D Potalle ei kuitenkaan pidä pakottaa, vaan istuttaa vauvaa siinä vain tyytyväisenä ja antaa lelu käteen ja vaikkaa laulaa ja leikkiä samalla. :)
Ok, kiitos neuvoista :) Meillä poika nyt 11kk ja rupeen kyllä istuttaan potalle =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mikä ihmeen kiire saada se potta kuvioihin jo alle yks vee? Ns. normaali herkkyyskausi tuohon hommaan on kaksi vuotiaana. . .
Pottailu käy vauvalla vaivattomasti, kun se otetaan iloisena leikkinä. Ja kuten joku totesikin pottaan on paljon helpompi kakata kuin vaippaan. Miksipä ei voisi aikaisinkin pottailla, kun vauva pitää siitä.
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Erippa:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Esikoinen ei pottaillut koskaan. Ekaa kertaa suostui pöntölle menemään 2 vuotta täytettyään, oppi viikossa päivä- ja yökuivaksi.

Kuopus kärsii pahasta ummetuksesta, turha toivo opettaa potalle/pöntölle kakalle vielä aikoihin, pissoja on tullut pari tuuripissaa pottaan, aktiivista potatus ei ole, vain pesulle mennessä, muuten vain kylpyhuoneessa käydessä.

Tarttis jaksaa se rumba aloittaa. Mä olen vaan niin laiska kun ne oppii sit niin nopsaan kun aika on kypsä vähän vanhempana. :whistle:
Potalla istuminen voi auttaa ummetukseen. Potalle kakka on helpompi tehdä kuin yrittää vaippaan ängetä, pahimmillaan makuuasennossa... Koittakaa vaikka itse. ;)

Onko sulla kokemusta ummetuslapsesta? Tietäähän tuon, että siitä vois olla apua, mutta sano se 1 v 9 kk vanhalle, joka pelkää kakkaamista niin, että panttaa paniikissa ja kun kakkaa, tulee verta. Kirkuu ja huutaa, ei siinä potat auta. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mikä ihmeen kiire saada se potta kuvioihin jo alle yks vee? Ns. normaali herkkyyskausi tuohon hommaan on kaksi vuotiaana. . .
Meillä ei o ajatusta viel kuivaks opettelusta vaan tottumisesta pottaan. Ja kun on kakka kovalla usein niin tyttökin on huomannu et pottaan on helpompi tehä.

Niin juu...
Me alotettiin ihan sillai et istuttiin siinä niin kauan ku lapsi halus ja jos sit sattu tulemaan jotain niin kauhee kehuminen käyntiin. Aamupissa oli meillä helpoin aina pyydystää pottaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mikä ihmeen kiire saada se potta kuvioihin jo alle yks vee? Ns. normaali herkkyyskausi tuohon hommaan on kaksi vuotiaana. . .
Meillä ei o ajatusta viel kuivaks opettelusta vaan tottumisesta pottaan. Ja kun on kakka kovalla usein niin tyttökin on huomannu et pottaan on helpompi tehä.

Niin juu...
Me alotettiin ihan sillai et istuttiin siinä niin kauan ku lapsi halus ja jos sit sattu tulemaan jotain niin kauhee kehuminen käyntiin. Aamupissa oli meillä helpoin aina pyydystää pottaan.
Mää oon kanssa ajatellu sillein aloittaa,että päikkäreitten ja yöunien jälkeen istuttaa potalle.
 

Yhteistyössä