Pottailu...

Heippa!
Tämmösiä ketjuja varmaan löytyisi, jossa tätä asiaa on kysytty montakin kertaa, mutta jos joku viitsisi vastata :)

Meillä poika 1v1kk, ja olen miettinyt tota pottailun aloitusta, joten miten teillä on alotettu pottailu? Otetaanko tietyt ajat päivästä kun lapsi viedään potalle vaikka lelu mukana, vai miten? Ja miten kauan teillä on pottailtu, jotta lapsi oppinut itse haluumaan potalle?

Kiitos =)

anteeksi että tulin tälläiseen keskusteluun kysymään mutta voisiko joku laittaa yksityis viestinä tai sähköpostiini joka näkyy viestin vasenmassa nurkassa niin voisiko joku kertoa että miten voi luoda oman keskustelun??

jarkko.naapila@gmail.com

Jan
Itsellänikin kiinnostaa ja on ajankohtaista, aloitimme pottailun tänään 10kk pojan kanssa.
Ensimmäisellä istumalla tuli pottaan heti pissa, ja seuraavalla ei mitään, ajattelin käyttää potalla näin aluksi vain syömisen/nukkumisen/juomisen jälkeen ja kun alkaa käydä tutuksi niins itten vähän useammin. Hankala tuon pissan kanssa kun mistä mä tiedän millon se on tulossa :D
Mutta vinkkejä kaivattaisiin tännekkin suuntaan :)

iii
No just noin, tosin en mitään leluja anna potalle mukaan niin kuin en ruokapöytäänkään. Ja potta pidetään vesassa eikä muissa huoneissa haisemassa. Potalle heti herättyä, ennen ulkoilua, ulkoilujen ja ruokailujen jälkeen ja ennen nukkumaan menoa.

kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja JonnaN:
Heippa!
Tämmösiä ketjuja varmaan löytyisi, jossa tätä asiaa on kysytty montakin kertaa, mutta jos joku viitsisi vastata :)

Meillä poika 1v1kk, ja olen miettinyt tota pottailun aloitusta, joten miten teillä on alotettu pottailu? Otetaanko tietyt ajat päivästä kun lapsi viedään potalle vaikka lelu mukana, vai miten? Ja miten kauan teillä on pottailtu, jotta lapsi oppinut itse haluumaan potalle?

Kiitos =)
Mielestäni hyvä tapa on ollut ruuan jälkeen laittaa istumaan. Ja jos ei tykkää niin en ole juurikaan edes maanitellut aluksi siihen. Jossain vaiheessa ovat kyllä sinne innostunut istumaan. Ennemmin tai myöhemmin, kaikki ennen 2v ikää kuitenkin jo päiväkuivia. Pissan/kakan tullessa pottaan, on ablodeja ja kehuja sadellut ja se on innostanut pottailuun.

äippä
Meillä aloitettiin pottailu jo puolivuotiaan kanssa. Säännöllisesti laitettiin potalle heräämisten ja syömisten jälkeen. Kirjaa on luettu ja leluja katseltu. Nyt tyttö 2v, ja samalla systeemillä on menty tähän asti. Kakkavaippoja ei ole tarvinnut vaihdella enää vuoteen, pissavaippoja on edelleen. Tarkoitus opettaa vaipattomaksi tänä kesänä.

bud
No aamulla, syönnin jälkeen, ennen unia, unien jälkeen, ennen ulosmenoa, kotiin tultua jne.. Meillä 1.7v osaa jo sanoa, pissa ja kakka kun tulee, mutta potalle asti ei olla vielä ehditty. Ja potalla jaksaa istua ehkä 2 sekuntia. :D

Meillä
meni näin. Kokeilin poikaamme helmikuussa potalle, ei suostunut istumaan siinä. Odotin muutaman kuukauden ja aloitimme uudelleen pottaharjoittekut toukokuun alussa, jolloin poikamme oli n. 1v 8kk. Silloin suostui istumaan potalla ja alkoikin tekemään sinne aika nopeasti. Alkuun kävimme muutaman kerran päivässä useimmiten päiväunien jälkeen poikamme tekikin pottaan jotakin. Nyt kesällä vahinkoja tulee enää harvakseltaan ja alkaa ymmärtämään, kun kysyy onko pissahätä. Nyt siis olemme päivällä ilman vaippaa muuten paitsi päiväunilla ja kauppa tms. reissuilla. Meillä siis lapsi menee potalle mielellään eikä olla pakotettu koskaan. Nyt kun vaippaa ei ole päivisin, potalla käydään useita kertoja päivässä.

Juu no niin kiitos vastauksista. :)

Ehkäpä mekin alamme harjotella näin päiväunien jlk :) Kerran poika istunu pottaan jolloin tuli pissa "vahingossa" mutta kuitenkin :) Mietiskelin rytmiä jos menisi aamulla herättyä ja unien/ruokien jlk ja sitten vielä illalla. Ja toki lapsellamme on 2kk tullut melkein joka päivä kakka 4-5 välillä jolloin voisi istuskella potalla :)

Yhteistyössä