pottailu ei suju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikuisuusaihe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikuisuusaihe

Vieras
Meidän tyttö on 1v11kk ja pottailusta ei tule oikeastaan mitään. 1-vuotiaana pottaili ihan liiankin hyvin ja nyt ei sitten tule mitään. Välillä suostuu istumaan muutaman sekunnin, välillävähän pitempään, välillä ei ollenkaan. Saalista ei ole juuri tullut.
Mikäköhän ois oikea taktiikka? En halua painostaa lasta ettei tule stressi.

Pakottaa ei saa. Muista kehua, jos onnistuu. Meillä melkein saman ikäinen tyttö ja hän on ollut nyt hetken aikaa ilman vaippoja. Vahinkoja sattuu, joten harjoitteluvaiheessa ollaan vielä. Hän oli osittain kuiva ja ilman vaippoija kotona päivisin jo 1,6-vuotiaana, mut vauvan syntymä sekoitti vähän systeemeitä ja vaipat jouduttiin laittamaan takaisin. Hätänsä tunnistaa ja osaa ilmoittaa siitä. Näin oli jo muutama kuukausi sitten, mut välillä ei suostu potalle ja välillä on tahallaan pissannut housuihin sillä aikaa kun imetän tms, joten osittain johtuu mustasukkaisuudestakin. Nyt aloitimme homman alusta ja otimme jälleen vaipat pois. Olen pukenut hänelle aamuisin pikkuhousut ja päälle sukkahousut tai kireät trikoot ja sukat lahkeiden päälle. Näin ollen vahingon sattuessa hän huomaa sen helposti itsekin, kun kaikki pissa ei valu housunpuntista lattialle. Hän sanoo nykyään samantien että oho äiti housut kastui, jos vahinko käy. Edistystä on tapahtunut oppimisessa, joten eiköhän tämä tästä. Olemme kehuneet tosi paljon onnistumisesta ja tästä johtuen neiti tulee nykyään usein mun perässäni vessaan huutelemaan hyvä äiti ja taputtaa käsiään. :laugh:

Joo, pakottaa ei saa, mutta vaatiminen voi olla paikallaan...

Pottailusta voi tehdä aivan arkipäiväisen asian, se vaaditaan ja tehdään. Sama kuin että nukkumaan on mentävä, ruoka on syötävä ja ulkoilu on tarpeen. Tuskin niissäkään annat periksi...? ;)
Oma esimerkki on kaikista tärkein!!! Kun menet itse pissalle, ota lapsi mukaan omalle potalle. Esimerkillä lapsi oppii nopeiten, sama on syömisessä, leikkimisessa ja akaikessa muussakin.

Eka kerta on haastavin, mutta kun vaadit sitä, lapsi sopeutuu yllättävän nopeasti. Ei pottaan tarvitse aina tulla pissa tai kakka, mutta potalla käymisestä kannattaa tehdä rutiini.

Meillä asiaa auttoi housuttomuus. Parin lattialle lirahtaneen vahinkopissan jälkeen, oppi nopeasti potalle. Housut ja vaipat tuntuvat samalta. Iholle tulee "kangasta" ja se antaa luvan pissalle, näin hän olen aina ennenkin tehnyt, ajattelee lapsi. Housuttomuus tuntuu erilaiselta ja meillä opetti pidättämistä. Kun tarpeeksi kauan pidätti, niin hermostuneena lopulta juoksi potalle. Olin tehnyt aina sen virheen, että jossain vaiheessa laitoin housut tai vaipan, jolloin lapsi pidätti ja päästi vasta housut jalkaan saatuaan.

Lapsi ajattelee sen näin, että on aina pissattu housuun, joten hän tekee sitä pitäen asiaa normaalina. Vaippa ja alushousut ovat hänelle sama asia, eikä tiedosta niiden eroa. Lattialle pissaaminen on taas väärin, lapsenkin mielestä, ja se tapahtuu ellei juokse potalle kun ei ole housuja. Näin ollen housuttomuus opettaa nopeammin ja sillä voi aloittaa.
=)

Näin meillä on edetty jo kahden lapsen kanssa.

Meillä toimi tehokkaasti ja vaivattomasti kun vaan jätettiin vaippa pois (toki pottaan tutustuttu jo aiemmin)
Pissan tullessa housuun vaan harmiteltiin että höh, mikset pottaan pissannut? Pissan kuuluisi mennä pottaan eikä housuun... ja sitä rataa.
Ei syyttävästi eikä vihaisesti vaan asiallisesti. Parissa viikossa poika päiväkuiva (jos nyt ei vahinkoja lasketa, mutta ne yleensä johtuu siitä ettei vanhemmat ole muistaneet touhuissa kysyä jos tarvitsee mennä potalle).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 18:25 vieras kirjoitti:
Joo, pakottaa ei saa, mutta vaatiminen voi olla paikallaan...

Pottailusta voi tehdä aivan arkipäiväisen asian, se vaaditaan ja tehdään. Sama kuin että nukkumaan on mentävä, ruoka on syötävä ja ulkoilu on tarpeen. Tuskin niissäkään annat periksi...? ;)
Oma esimerkki on kaikista tärkein!!! Kun menet itse pissalle, ota lapsi mukaan omalle potalle. Esimerkillä lapsi oppii nopeiten, sama on syömisessä, leikkimisessa ja akaikessa muussakin.

Eka kerta on haastavin, mutta kun vaadit sitä, lapsi sopeutuu yllättävän nopeasti. Ei pottaan tarvitse aina tulla pissa tai kakka, mutta potalla käymisestä kannattaa tehdä rutiini.

Meillä asiaa auttoi housuttomuus. Parin lattialle lirahtaneen vahinkopissan jälkeen, oppi nopeasti potalle. Housut ja vaipat tuntuvat samalta. Iholle tulee "kangasta" ja se antaa luvan pissalle, näin hän olen aina ennenkin tehnyt, ajattelee lapsi. Housuttomuus tuntuu erilaiselta ja meillä opetti pidättämistä. Kun tarpeeksi kauan pidätti, niin hermostuneena lopulta juoksi potalle. Olin tehnyt aina sen virheen, että jossain vaiheessa laitoin housut tai vaipan, jolloin lapsi pidätti ja päästi vasta housut jalkaan saatuaan.

Lapsi ajattelee sen näin, että on aina pissattu housuun, joten hän tekee sitä pitäen asiaa normaalina. Vaippa ja alushousut ovat hänelle sama asia, eikä tiedosta niiden eroa. Lattialle pissaaminen on taas väärin, lapsenkin mielestä, ja se tapahtuu ellei juokse potalle kun ei ole housuja. Näin ollen housuttomuus opettaa nopeammin ja sillä voi aloittaa.
=)

Näin meillä on edetty jo kahden lapsen kanssa.

Meillä on toiminut se, että puetaan joko sukkahousut tai ihonmyötäiset trikoot ja lahkeiden päälle sukat. Pissa ei valu lattialle asti, vaan tuntuu ikävältä kun housut kastuu. Vaippahan imee heti kaiken sisäänsä, eikä tunnu iholla ikävältä, joten ei se minusta ole ihan sama asia ainakaan meidän lapsella. Hän oppi tosi nopeasti, että märät housut ei ole kivat ja vahingon sattuessa tulee äkkiä sanomaan, et oho äiti housut kastui ja nyppii märkiä housujaan.

Yhteistyössä