nasunen
millaisia kokemuksia pottaharjoittelusta? miten on lähtenyt käyntiin ja minkä ikäisenä aloitettu?
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:.
Jos olet kummallinen, niin täällä toinen samanlainen . Itse olen ymmärtänyt, että lapsi oppii itse hallitsemaan rakkonsa/suolensa tyhjenemistä vasta lähempänä 2v:n ikää. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Toki siitä ei varmaankaan mitään haittaa ole, vaikka pottailun aloittaa jo aikaisemminkin, vaikkei siitä vielä vastaavaa hyötyä olisikaan. Joten jokainen tavallaan =) .
En ihan allekirjoita tota ettei olisi mitään hyötyä. Meillä tyttö 1v1kk ja pottailtu 10kk ikäisestä. Kakat tulee aina pottaan, joten ei tarvitse lavuaarin/suihkun kanssa pestä kakkapeppua ja pissat tulee lähes joka kerta, jolloin vaippa on pitempään kuiva. Potalla käydään neljä kertaa päivässä. Enkä ymmärrä miksi tulisi pottakammo, jos potalla ei istuteta pakolla..Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 18:42 miettii kirjoitti:Niin eipä se minua haittaa jos joku huvikseen haluaa sitä harrastaa vaikka tosiaan siitä ei mitään hyötyä vielä tässä vaiheessa ole, kun vaippaa joutuu kummiskin pitämään ja vauva ei vielä pysty hallitsemaan suolta ja rakkoa.Pissaaminen ja kakkaaminen potalle ei ole vielä noin pienille suunniteltua tiedostettua toimintaa.Lähinnä se johtuu äidin vikkelästä toiminnasta ja/tai sattumasta. toivotaan vain ettei "pottakammo" iske.
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.
Meillä poika täyttää kesäkuun lopussa 2v ja nyt vasta aletaan harjottelemaan potalla käyntiä,muutenkin nyt on helpompi harjotella kun tulee kesä ja vähän päällä. Mä en ymmärrä et miks ihan vauvasta pitäs alkaa käyttämään potalla. Mut jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee.Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.
Mutta väitän, että 1v ikäinen on huomattavasti aikaisemmin oppinut kuivaksi kuin lapsi, jolla treenit aloitetaan vasta 2veenä.. :kieh:Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 21:43 TIUHTI kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.
Täysin samaa mieltä =) Kyllä 1.v ikäiselle menee takuulla pidempi aika opettaa pois vaipoista,kuin liki 2.v:lle!! Kokemusta on!!
Kysymys ei ollutkaan siitä vaan että kuinka kauan siihen harjoitteluun haluaa käyttää aikaa.. monta kuukautta? vai vaan muutama viikko!!Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 23:49 mää kirjoitti:Mutta väitän, että 1v ikäinen on huomattavasti aikaisemmin oppinut kuivaksi kuin lapsi, jolla treenit aloitetaan vasta 2veenä.. :kieh:
Sanon vielä että en minäkään kuljeta 2 vuotiasta lasta enää vaipoissa, aloitan vaan pottaharjoittelut myöhemmin, enkä aio käyttää harjoitteluun aikaa monta kuukautta. Vaan johdonmukaisesti ja aktiivisesti opetellaan muutama viikko ja siinä se. Mun mielestä sekavaa pienelle vauvalle sellainen että välillä ollaan potalla ja välillä vaipoissa, vuoden ajan samaa touhua. En ymmärrä ,mutta kukin tavallaan.Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2005 klo 22:28 kookoo kirjoitti:Mieluummin harjoittelen jo aikaisin, enkä kuljeta yli 2v lasta välttämättä vaipoissa, jos hän ei enää niitä tarvitse, kun oppii ajoissa kuivaksi.
Näin juuri! Samat sanat.Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 20:32 Kirsikka kirjoitti:Mulla on yks kokemus lapsen kuivaksi opettamisesta ja kakkosen kohdalla teen samaten, esikon alotin potattamaan 2veenä ja homma oli avot 3päivässä. Joten ennemmin mä alotan siinä iässä kuin turhaa istutan ja hössötän pottatouhujen kanssa.
Hyvä kun ainakin jollain tuollaisia ajatuksia ja kokemuksia asiasta. Mulla kun on tarkoitus kans nyt kesällä (täyttää silloin 2v) saada poika pois vaipoista ainakin päiväajaksi ja hän ei suostu käymään potalla sitten millään. Olen ajatellut et meneeköhän siihen kuukausitolkulla aikaa, mut toivottavasti pari päivää märissä alushousuissa riittää. Tai housuitta. No, odotellaan lämpöisiä ilmoja ja sit alkaa "koulutus". =)Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 20:40 miettii kirjoitti:\Näin juuri! Samat sanat.Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 20:32 Kirsikka kirjoitti:Mulla on yks kokemus lapsen kuivaksi opettamisesta ja kakkosen kohdalla teen samaten, esikon alotin potattamaan 2veenä ja homma oli avot 3päivässä. Joten ennemmin mä alotan siinä iässä kuin turhaa istutan ja hössötän pottatouhujen kanssa.